"Flytsti" brukes stor sett som et positivt ord i terrengsykkelsammenheng uten at jeg tør påstå at jeg vet/skjønner hva det egentlig betyr. Fra mitt ståsted så er flytsti:
- rask
- få bråstopp/akselrasjoner pga knot
- godt drenert
- begrenset bratt oppover
Dette betyr ikke at det skal være lett å kjøre på flytsti - det kan være stein/røtter krappe svinger og i stor fart krever det stor konsentrasjon og timing både på tråkk, giring og bremsing.

Det jeg stusser på at er til tross for alt pratet om flytsti så er de rittene jeg opplever å ha de klart beste flytstiene ikke veldig populære. Jeg har syklet terrengritt i 20 år og mine topp 3 ritt med flytstier er:
- Terningenrittet
- Krepserittet
- Hortensmarka rundt

Hortensmarka rundt blir ikke arrangert i år, men det har vært en gjeng på ca 100 som har sykla de årene jeg har vært med.
Krepserittet kjørte jeg i dag og de ca 120 som kom fikk i korthet oppleve et smykke av et ritt.
Terningenrittet blir riktignok utsolgt (200), men om det var noen som helst sammenheng mellom hvor fet den traseen er og trykket for å melde seg på burde folk ligget i kø for å få startnummer.

Ikke et vondt ord om store grusritt, men jeg fatter ikke at disse 3 perlene kun samler litt over 400 deltagere tilsammen. Kanskje jeg er i total utakt med resten av miljøet :-)