Sitat: obree
Stod å så på i bånn av ballettbakken 1 times tid i dag og så noe jeg aldri glemmer:
det kom en kar i full pinne helt uten bremser. Han må ha hatt over 80 km/t i bånn av bakken og forsvant rett gjennom sperrebåndet og videre ut på parkeringsplassen ved NTG fortsatt i god fart. 30 sekunder senere kom han tilbake med et lett skuldertrekk og satte rett utfor videre og klarte naturligvis ikke svingen etter brua og nok en gang ut i geografien! Dagens helt eller prisen for dristighet?

Håper han kom hel i mål for flaksen var nok brukt opp. Så ikke startnr. hans, men tipper han startet i pulje mellom 17-20 engang.
Det kommer jeg heller ikke å glemme, for det var nok meg du så. Startet i gruppe 16, men var litt seint ute etter å bli ha blitt tatt av kulda og krampa litt etter Kvarstad. (det finnes ingen gruppe 17 og 18, 19 er kvinneeliten). I 2009 hadde jeg store problemer med å greie svingen nederst i ballettbakken pga av nedslitte XTR bremseklosser, men det var en viss bremseeffekt selv etter at belegget på klossene var nedslitt. Den gangen startet jeg fra Rena med halvslitte klosser og klok av skade sjekket jeg nå belegget både foran og bak i år. (I mellomtiden hadde jeg "oppgradert" til SRAM XX). Klossene bak var nesten ikke slitt og jeg lot dem stå, men foran skiftet jeg slitte klosser. Jeg hadde ingen originale klosser for hånden, men satte på et par Clarks "Organic pads". Disse ble helt nedslitt på turen og det var mye dårligere bremseeffekt da en kom ned på metallet (klossen til høyre). XX-klossene bak ble nedslitt, men beholdt noe bremseeffekt sålenge det var metall igjen. Da jeg kom til ballettbaken var metallet også slutt tydeligvis (bildet til venstre) og derfor null bremser bak. Jeg pleier å kjøre ganske fort i ballettbakken, men da jeg skulle begynne å bremse ca midtveis i bakken merket jeg straks at bremsene var borte og måtte bare konsentrere å prøve å styre syklen og å finne et spor i forlengelsen av bakken hvor jeg kunne overleve. Jeg har hatt ganske høy hastighet før (for eksempel i en av de første bakkene i nedkjøringen til Oppdal på Enern), men det er noe helt annet når en kontrollerer farten sjøl sammenliknet med bare måtte styre uten bremser. Gudskjelov var det en lang "landingsstripe" bak sperrebåndene. Jeg var nok ikke så uberørt som du gir uttrykk for og derfor har jeg litt behov for denne lange "debriefingen" her på forumet. Men jeg ville absolutt fullføre og husket ikke at en trengte mye bremser på resten av løypa fram til mål. Jeg kjørte derfor videre og greide å bombe meg ned til mål uten flere utforkjøringer enn det du så. Ingen fysiske skader, men forhåpentligvis noe klokere.

Jeg hadde med ekstra kjede, girwire, girøre, slanger, lappesaker, ekstra kjedelås i sekken. Neste år blir det ekstra bremseklosser også. Kanskje skal jeg oppgradere fra 160/140 mm til 180/160 mm også (veier 89 kg).