Muligheter
#2580903 - 29/10/2019 12:53 Ny fatbike
csjoh Offline
Fersking

Sted: Oslo
Da en smussrugde stjal Fat Tubbyen min i helgen trenger jeg ny tjukkas.

Jeg er 193 høy og trenger derfor XL-ramme, noe som begrenser bruktutvalget vesentlig, så jeg lurer på å kjøpe butikkny sykkel denne gangen.

Fat Tubby har blitt "oppgradert" ved at de har fjernet 2x9 og erstattet det med 1x12 drivverk, og har byttet farger fra gul til antrasittblå. Prisen er også høy, 15k. Den kommer også uten dempegaffel, så jeg er usikker på hvor aktuell den da egentlig er.

Budsjett er rundt 10k, men for Den Ultimate Sykkelen kan jeg strekke meg til 15k.

Jeg ser bikeshop.no har Gavia Fatty'o med Blutogaffel, så for å slippe alt styret med innkjøp av deler og ombygging lurer jeg litt på den. Spørsmålet er; er det en god sykkel? Komponentene på den virker å være av god kvalitet og vekten er ca der Tubbyen var.

Den ser ut til å ha øyne for feste av bagasjebærer/skjermer, noe som er et pluss. Forskjerm kan bli en utfordring med Bluto og store dekk, siden jeg har tenkt å bytte Juggernautene med Jumbo Jim 4.8".

Ellers har XXL White 7FAT Pro i mattsvart, og det ser også ut som en fin sykkel. Eneste minuset med den er at den ikke har dempegaffel og kanskje litt pinglete bremser (Shimano M200), så da blir det jo plutselig svinedyrt igjen med mindre jeg får tak i enda en brukt Bluto eller en billig fra utlandet.

Jeg har også sett på Cube Nutrail, selv om den er noe over budsjettet. bikester.no har Cube Nutrail med Mastodon Comp Air 100mm; jeg kunne godt tenke meg 120mm og Pro Std eller Ext (Comp er tung), men jeg regner med 100mm er valgt for å ikke tøyse for mye med geometrien på sykkelen. Ellers en lekker sykkel.

Jeg er noe usikker på 1x12; jeg likte godt 2x9 på Tubbyen selv om jeg gjerne kunne hatt et ekstra gir eller to til tider.

Innspill? Alternativer?

Redigert av csjoh (29/10/2019 13:03)

Topp
#2580965 - 29/10/2019 20:21 Re: Ny fatbike [Re: csjoh]
EmilZipp Offline
Besatt

Sted: Nesodden
Jeg ville ikke kjøpt en skrue rett i forkant av Black Friday om toppmodellen på XXL er aktuell. Men følg med på hva de koster fremfor prosenter. 1x12 11-50 utveksling er jo helt strålende på Fatbike (har 3 sykler m 1x11 eller 12 som jeg er fornøyd med). På Fat har jeg 1x11, 30 / 10-42 og synes det spiller kjempeflott på alt fra transportetapper på vei, skiløyper, snø og teknisk sti. Færre deler som pakker snø og is er en fordel om vinteren i tillegg til færre hendler som skal håndteres av votter.

Jeg sykler Fat på sti både vinterstid og ellers når det er veldig klinete. Demperen er jeg veldig glad i, ville ikke gått for en sykkel uten.

Topp
#2581055 - 30/10/2019 13:58 Re: Ny fatbike [Re: csjoh]
csjoh Offline
Fersking

Black Friday hadde jeg ikke tenkt på, kan jo være det dukker opp noe gøy der. Takk for tipset ICON_SMILE

Ellers fikk jeg beskjed fra forsikringsselskapet om at det er 21 dagers karenstid for utbetaling av erstatning i tilfelle sykkelen skulle dukke opp igjen, så jeg har jo litt tid på meg enda.

Topp
#2581114 - 30/10/2019 22:03 Re: Ny fatbike [Re: csjoh]
gauter Offline

Sted: Nedre Eiker
Hvis bæreevne på snø er viktig, er brede dekk/felger å foretrekke. Det er ikke alle som har bredere enn 4,0 som standard.

Test av Gavia Fatty'o Bluto:
https://www.terrengsykkel.no/tester/test-av-gavia-fatty-o-bluto-fatbike

Test av Hard Rocx Circo Gigante:
https://www.terrengsykkel.no/nyheter/testet-hard-rocx-circo-gigante-l

Ingen av dem har forandret seg så mye siden testene ble gjennomført.
Personlig er jeg ingen tilhenger av en ekstra kilo med dempergaffel, ettersom jeg bare bruker tjukkas på snø.

Topp
#2581124 - 30/10/2019 23:08 Re: Ny fatbike [Re: csjoh]
gauter Offline

Sted: Nedre Eiker
Tillegg: Jeg er jammen usikker på om en Gavia i XL er stort nok for en på 193 cm, altså...

Topp
#2582141 - 08/11/2019 13:42 Re: Ny fatbike [Re: csjoh]
csjoh Offline
Fersking

Jeg snakket med Bikeshop om Gavia Fatty'o og de sa at syklene er noe små i størrelsene (som i seg selv er et veldig rart konsept, men okei), så jeg tror kanskje den blir litt snau selv i XL.

Tanken om å bygge opp en sykkel fra bunnen av er også fristende, om ikke annet for å ha gjort det og få litt erfaring med å skru på moderne sykler. Jeg kan jo få en fatbike karbonramme fra Kina for under 4000 levert. Regner ikke med det blir vesentlig billigere totalt sett å bygge selv, men ser for meg at det blir mer tilfredsstillende og man får et nærere forhold til sykkelen på den måten.

Problemet er at jeg er så sær at jeg vil ha en ramme i XL/21" med fester for bagasjebærer, og det er slett ikke enkelt å få tak i. Jeg har funnet en selger som har ramme i L/XL 20", men enkelte av målene i geometritabellen minner om M/L 17/19", så jeg er ytterst skeptisk til om det vil passe meg i det hele tatt.

Topp
#2582147 - 08/11/2019 14:23 Re: Ny fatbike [Re: csjoh]
knutspeed Offline
Ivrig

Sitat: csjoh
Jeg snakket med Bikeshop om Gavia Fatty'o og de sa at syklene er noe små i størrelsene (som i seg selv er et veldig rart konsept, men okei), så jeg tror kanskje den blir litt snau selv i XL.

Hepp,
Har en 2018 Fatty'O XL, helstiv, er 190cm med mest lengde i overkroppen. Kjører den med 780mm styre (20mm rise, alle spacere under stem) 45mm stem, setet dyttet ganske langt frem.
Opplever den som lang nok i massevis, men litt lav i fronten. Standover er OK. Ikke helt enig i at den er liten i størrelsen sammenliknet med andre sykler jeg har kjørt i XL.

Kurant, solid og pålitelig. Kjøpte den lett brukt og den har dunket mange mil på forskjellig vinterføre, og litt sti sommerstid. Kjører med JJ 4.8, godt med plass. Vet ikke om en Bluto er lengre enn standardgaffelen, men det står på ønskelista.

Topp
#2582192 - 08/11/2019 20:28 Re: Ny fatbike [Re: csjoh]
Stithu Offline
Fersking

White 7FAT Pro er på lager hos xxl i XL, DNB har vel supertilbud og 25% rabatt til i morra ICON_SMILE

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå