Muligheter
#2573607 - 09/09/2019 11:47 Fatbike trender
Syklus Offline
Entusiast

Var innom Gsport og forhørte meg om når de hadde tenkt å ta inn fatbikes for salg i butikken. Regnet med at det var en sesongvare de vil ta inn før vintetsesongen. Men fikk da beskjed om at fatbikes ( f.eks Diamant Mammut) ikke ligger inne i systemene i år, og at de i butikken antok at det ikke vil bli noe fatbikes i Gsport denne høsten/forvinteren. Noen som vet noe mer om dette, -stemmer det? Og er det isåfall et tegn på at fatbike salget går så dårlig at store kjeder ikke lenger satser på det?

Topp
#2573614 - 09/09/2019 11:58 Re: Fatbike trender [Re: Syklus]
TrondAM Online
Ringrev

Sted: Nidaros
Var vel rimeleg labert utvalg ifjor også hørte eg.

Topp
#2573630 - 09/09/2019 12:40 Re: Fatbike trender [Re: Syklus]
EmilZipp Offline
Besatt

Sted: Nesodden
Selv om jeg koser meg vanvittig om vinteren og når det er bunnløst bedritent underlag må vi vel akseptere at Fatbike ikke er allemannseie og at kjedebutikkene tross alt må ha snev av omløpshastighet for å holde produktet i sortimentet.

XXL har nye modeller på nettsiden, bla en SX 1x12 med 4,8 JJ dekk til 12.000 det ser ut som en kanondeal ! Den billigste til 8.000 har 1x10, 4,8 JJ og hydrauliske bremser. Ingen med demper. Den dyreste med GX koster 15.000 og veier 13,7 (iflg reklamen)...

Det må være satans irriterende for G/Intersport/Anton osv å konkurrere med priser og sortimentet hos XXL....

Topp
#2573667 - 09/09/2019 15:03 Re: Fatbike trender [Re: Syklus]
knutspeed Offline
Ivrig

Sted: Sarpsborg
Pga det store blaffet da alle skulle ha fat er det vel så mye på bruktmarkedet at det ikke er noen vits i å prøve å selge nye.

Vi bestemte oss for å skaffe fat i fjor høst, og i løpet av dager handlet vi to nesten ubrukte doninger til under 5 lapper pr stk inkl frakt.

Til min Gavia handlet jeg to stk JJ 4.8 for 600 spenn på "må ut" hos XXL, og ny senkepinne for en tusing på finn. Gjenstår bare å finne noen rimelige piggdekk. Dempegaffel tror jeg ikke jeg bryr meg om, da jeg bruker min på snøføre primært.

Topp
#2573702 - 09/09/2019 18:11 Re: Fatbike trender [Re: Syklus]
larsdx Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo
Noe av greia er vel at for de fleste er fatbike sykkel nummer tre eller fire i rekka og blir ikke byttet ut like ofte som stisykkelen eller landeveissykkelen. Mange som har fatbike liker vel også å gå på ski, selv velger jeg helst fatbike de dagene skiføret er dårlig.

Topp
#2573704 - 09/09/2019 18:18 Re: Fatbike trender [Re: larsdx]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Sitat: larsdx
Noe av greia er vel at for de fleste er fatbike sykkel nummer tre eller fire i rekka...

Ja, og det vet tjukkasen.

Topp
#2573711 - 09/09/2019 18:57 Re: Fatbike trender [Re: Syklus]
EmilZipp Offline
Besatt

Sepeda den var nydelig da :-)

Min Fatbike er nr 1 ca 3-4 måneder i året, da er grussykkelen (også den med piggdekk nr 2). Tar den frem når det er hysterisk klinete om sommeren også og bomber igjennom alt. For de som sitter på rulla om vinteren og skriver meningsløse kommentarer om stil til de som er ute forstår jeg at Fatbike’n et langt nede på lista

Topp
#2573724 - 09/09/2019 20:02 Re: Fatbike trender [Re: Syklus]
larsdx Offline
Søk hjelp!

Jeg tror aldri jeg har skrevet noe om stil.

Fatbiken har konkurranse om vinteren også. Jeg går litt på ski og når det er forhold for det er det morsommere med pluss-hjul med pigger.

Topp
#2573770 - 10/09/2019 08:22 Re: Fatbike trender [Re: Syklus]
Subs Offline
Besatt

Sted: Ski baby, yeah!
Jeg har ikke kommet meg helt over den første begeistringen jeg fikk for fatbike. De siste årene har jeg hatt stor glede av å ta med feiten ut, også når det er bart. Jeg bruker ikke denne mest, men jeg synes absolutt den har mye for seg.

Det at G-sport (de blir vel Intersport) kutter ut skjønner jeg godt, jeg opplever ikke dem som en butikk for "spesialistene" blant oss, men mer rettet mot snittet av befolkningen. De har slik jeg har forstått det hatt store utfordringer både internt og med posisjon i markedet. Når de i tillegg har mistet Espen Wethe som var primus motor for utvikling av deres fatbikes så falt nok det korthuset kjapt.

Det jeg synes er interessant er at Canyon fortsatt produserer fatbikes. De har et ganske mainstream og konservativt fokus ellers, og har for eksempel ikke adoptert 27+ eller 29+ i sitt sortiment. Dude syklene deres er med i sortimentet fortsatt.

Hvis trenden fortsetter tipper jeg vi står igjen med de utenlandske merkene som var med i starten(Surly/Salsa), samt noen få egne norske merker hos dem som pusher flest sykler. I min bok er det XXL (White) og Bikeshop (Gavia).

Topp
#2573781 - 10/09/2019 08:47 Re: Fatbike trender [Re: Syklus]
olechr Online
More than words

Sted: Lillestrøm
Om ikke annet så kommer Hard Rocx med ny sykkel for 2020, med mer moderne geomteri. Finnes også i en versjon for 5.00 dekk.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.

Topp
#2573805 - 10/09/2019 09:43 Re: Fatbike trender [Re: Syklus]
EmilZipp Offline
Besatt

Cannondale droppet Fat på Europa-sidene i fjor (eller var det i forfjor) men holder koken i USA... Men også her trapper de ned, 2019 modell 1 med Lefty Olaf + GX 1x12 og en billigere 2 uten dempegaffel med 1 x 11. 2020 er kun "billigutgave" med 3,8 dekk og 11 delt Sunrice 11-46 kassett.

Jeg må bare si at jeg digger min 2017 FatCaad 1 med lefty og Claes Henrik sine "håndbygde" carbonfelger :-) Kongen av gjørmebad og snøplog (slik at pinglene med 27,5+ og hundeluftere kan komme etter)

https://www.cannondale.com/en/USA/Bike/P...entid=undefined

Topp
#2573813 - 10/09/2019 10:17 Re: Fatbike trender [Re: EmilZipp]
Subs Offline
Besatt

Sitat: EmilZipp
(slik at pinglene med 27,5+ og hundeluftere kan komme etter)

27+ er dødere enn dødt ICON_SMILE

Topp
#2573838 - 10/09/2019 11:11 Re: Fatbike trender [Re: Subs]
EmilZipp Offline
Besatt

Sitat: Subs
27+ er dødere enn dødt ICON_SMILE

Vi har faktisk en 4-5 lik i lasten vinterstid ute hos oss på Nesodden både hardtail og fulldempere... Erik, Fredrik, Lino, Kimmi, Øystein osv... Dere er døde :-) Ganske anvendelig verktøy i et område hvor vi sykler mye og masse folk går på tur. Hardtrampede stier på kryss og tvers hvor mange har KOM'forhold vinterstid.

Topp
#2573843 - 10/09/2019 11:25 Re: Fatbike trender [Re: Syklus]
larsdx Offline
Søk hjelp!

27.5+ er absolutt best på hundetråkkede stier vinterstid.

Topp
#2573873 - 10/09/2019 13:04 Re: Fatbike trender [Re: larsdx]
knutspeed Offline
Ivrig

Mange som har fatbike liker vel også å gå på ski, selv velger jeg helst fatbike de dagene skiføret er dårlig.

Artig nok så er det lettere å ty til fatbike enn langrenn for oss på hytta i Kongsberg. Løypene utenfor døra er bruktbart kuperte, så det er alltid litt pes å styre med smøring/bekledning/hodelykt osv.
Fatbike er alltid klar, tar med et skift i sekken, og rett på tur med kvikk lunsj og thermos. Det er fatbike som er førstevalget - og langrenn når det ikke er fat-føre i skiløypene eller på sti.
Er det drittføre får jeg alltid en fin tur ut av det, mye flere valgmuligheter siden den takler alle underlag. Piggdekk savner jeg litt innimellom.

Men det absolutt beste med Fat vs langrenn er jo at jeg både kan svinge og bremse!

Topp
#2573876 - 10/09/2019 13:18 Re: Fatbike trender [Re: Syklus]
larsdx Offline
Søk hjelp!

Felleski, knutspeed. Kjøp noe bra, ikke billilgdritt. Har de liggende i bilen vintersesongen. Da er det bare å kjøre til skiløypa når det passer seg sånn. Mye mer styr med fatbike.

Topp
#2573880 - 10/09/2019 13:44 Re: Fatbike trender [Re: larsdx]
knutspeed Offline
Ivrig

Felleski, knutspeed. Kjøp noe bra, ikke billilgdritt. Har de liggende i bilen vintersesongen. Da er det bare å kjøre til skiløypa når det passer seg sånn. Mye mer styr med fatbike.

Bil? Kjøre? ICON_SMILE
Når vi allikevel skal ta bilen for å stå på ski, kjører vi til Blefjell eller Heistadmoen med ungene. Der trengs ikke felleski...

Neida, vi står langrenn også, kona var på høyt nivå i gamle dager så jeg henger på som best jeg kan, men det ble slik i fjor at fatbike ga bedre opplevelser totalt sett. Har dog blitt bærekraftigfokusert lat, og foretrekker minst mulig transport til aktivitet, være seg stisykling eller annet. Rett ut døra er best!

Topp
#2573892 - 10/09/2019 14:10 Re: Fatbike trender [Re: Syklus]
larsdx Offline
Søk hjelp!

Jeg bor i Oslo, der har vi ofte snø og også ofte plussgrader. Å gå en time til langrennsløypene blir litt i overkant og å sykle med langrennski har jeg gitt opp ICON_LAUGH

For mitt bruk funker det bra på fjellet med felleskia også, men jeg har veldig bra ski og går "tur" ikke høyintens trening når jeg er på langrenn.

Topp
#2573945 - 10/09/2019 20:22 Re: Fatbike trender [Re: EmilZipp]
noblefart Offline
Entusiast

Sitat: EmilZipp
Sepeda den var nydelig da :-)

Min Fatbike er nr 1 ca 3-4 måneder i året, da er grussykkelen (også den med piggdekk nr 2). Tar den frem når det er hysterisk klinete om sommeren også og bomber igjennom alt. For de som sitter på rulla om vinteren og skriver meningsløse kommentarer om stil til de som er ute forstår jeg at Fatbike’n et langt nede på lista

Er veldig happy med min billig-fatbike. Det er vel en Diamant Mammut F2 og er vel 5-6 år gammel. Den har tredelt drev foran og greier ICON_SMILE. Tror at fatbike gir spesielt mening på Nesodden der skisesongen som oftest er tvilsom. Er glad i skigåing, men ser at som regel det er det fatbike jeg tyr til på vinterstid. Har nå fått e-mtb fulldempet med ekstra 3.0 hjulsett m pigg som gjør det enkelt & artig på glatte og/eller litt snørike dager. Digger de dagene det er skikkelig fat-bike føre og den roen det er med et utrolig bedagelig tempo. Det er som å drikke en billig vin du satt pris på tidligere og som gjør at du likevel verdsetter at verden har gått videre. Gir vel kanskje ikke helt mening....?

Topp
#2573999 - 11/09/2019 07:37 Re: Fatbike trender [Re: larsdx]
Subs Offline
Besatt

Hvis jeg forstår deg riktig så er det stier tråkket ned av hundeluftere?
Eller er det noen særdeles veldresserte hunder som tråkker opp stiene i ditt område?

Jeg har et par sesonger på 27+ nå, og byttet til 29x2.5 nettopp. Jeg kan ikke si at jeg merket nevneverdig forskjell på 2.4 og 3.0 på snø. Hvis det var mykt gikk jeg like lett igjennom snøen, og om det er hardt så kunne jeg sikkert klart meg fint med 2.4. Jeg syklet mye vinterstid før pluss eller fat var et tema, og det gikk finfint når stiene var tråkket opp. Men - jeg lover å komme tilbake til temaet når snøen har lagt seg og jeg får testet ut med 2.5 og 29". Særlig om jeg har driti meg ut og gått bort fra 27+ med 3.0 ICON_SMILE

Topp
#2574025 - 11/09/2019 09:23 Re: Fatbike trender [Re: Syklus]
Nanok Offline
Veteran

Sted: Vikhammer (Trondheim)
Jeg er klar over jeg ikke er er majoriteten av sykkelkjøpere, men jeg føler at mange produsenter bommer på å lage fatbiker på det jeg syntes fatbiker er gøy på. Jeg elsker å sykle fatbike på sti med ugjevnt og varierende underlag (gjørme,slusj snø og is). Nedoverstier gir meg mest glede. Å gampe rundt i et skispor er ikke for meg. De aller fleste syklene er korte for meg på 187, har litt bratt styrevinkel og slakk setevinkel. Litt 2013ish geo. Det irriterer meg at man også skjelden selger kun ramme men har ramme pluss gaffel kit. Som Bluto bruker så er det kjipt å få en stivgaffel som man ikke vil ha. Har prøvd forskjellige dekk og hjulstørrelser og kommet fram til at jeg må ha 4.8 Bud og Lou for å få nok flyt og grep i mine lokale snøforhold. Har pigget dem så jeg slipper å skifte dekk på isete dager. Håper på en ny generasjon fatbiker snart........

Topp
#2574051 - 11/09/2019 10:14 Re: Fatbike trender [Re: Nanok]
Subs Offline
Besatt

Sitat: Nanok
Jeg er klar over jeg ikke er er majoriteten av sykkelkjøpere, men jeg føler at mange produsenter bommer på å lage fatbiker på det jeg syntes fatbiker er gøy på. Jeg elsker å sykle fatbike på sti med ugjevnt og varierende underlag (gjørme,slusj snø og is). Nedoverstier gir meg mest glede. Å gampe rundt i et skispor er ikke for meg. De aller fleste syklene er korte for meg på 187, har litt bratt styrevinkel og slakk setevinkel. Litt 2013ish geo. Det irriterer meg at man også skjelden selger kun ramme men har ramme pluss gaffel kit. Som Bluto bruker så er det kjipt å få en stivgaffel som man ikke vil ha. Har prøvd forskjellige dekk og hjulstørrelser og kommet fram til at jeg må ha 4.8 Bud og Lou for å få nok flyt og grep i mine lokale snøforhold. Har pigget dem så jeg slipper å skifte dekk på isete dager. Håper på en ny generasjon fatbiker snart........

Hvilken fatbike sykler du på i dag?

Topp
#2574087 - 11/09/2019 11:42 Re: Fatbike trender [Re: Syklus]
eldo472 Offline
Ringrev

Sted: Tranby, Lier
Denne Bucksaw homagen ser ut til å være supert utgangspunkt til universal fatbike som kan brukes hele året.

197 mm bak stedet for 177mm som på Bucksaw og bygget for litt mer vandring. Kun 68% styre vinkel, så den kunne godt vært litt slakkere, likevel slakkere enn de fleste HT-rammene.

https://icancycling.com/products/carbon-full-suspension-fat-bike-frame-sn04?variant=21217826537550
https://triaero.com/collections/fat-bike...=19949682491503

Topp
#2574093 - 11/09/2019 11:57 Re: Fatbike trender [Re: Subs]
larsdx Offline
Søk hjelp!

Hvis jeg forstår deg riktig så er det stier tråkket ned av hundeluftere?
Eller er det noen særdeles veldresserte hunder som tråkker opp stiene i ditt område?

Jeg har et par sesonger på 27+ nå, og byttet til 29x2.5 nettopp. Jeg kan ikke si at jeg merket nevneverdig forskjell på 2.4 og 3.0 på snø. Hvis det var mykt gikk jeg like lett igjennom snøen, og om det er hardt så kunne jeg sikkert klart meg fint med 2.4. Jeg syklet mye vinterstid før pluss eller fat var et tema, og det gikk finfint når stiene var tråkket opp. Men - jeg lover å komme tilbake til temaet når snøen har lagt seg og jeg får testet ut med 2.5 og 29". Særlig om jeg har driti meg ut og gått bort fra 27+ med 3.0 ICON_SMILE

Jeg skal ikke påstå at jeg merker noe annet enn placeboforskjell. Har prøvd 27.5x2.8 uten pigg, 27.5x2.6 og ISP 2.2 på snø, typisk trulsrunden og Grønliåsen. Generelt synes jeg bredere enn de litt smale ISP-dekkene er bra. Terrengsykkel har jo en test hvor de påstår hardnakket at 3.0 er merkbart bedre enn 2.6. Jeg har syklet masse pluss, men har faktisk fortsatt til gode å prøve 3.0 og tror ikke det blir i år heller.

Topp
#2574217 - 11/09/2019 22:54 Re: Fatbike trender [Re: Syklus]
Juffe Offline
Besatt

Sted: Dikemark
Nå har jeg syklet på min Cube Nutrail i to vintere og selv om det har vært til dels moro, så er den jammen plasskrevende i de snøfattige månedene. Jeg er ikke blitt frelst på dyp snø og smale og dype oppkjørte spor blir jeg aldri venner med uansett, så jeg tenker at den må må vike. Har hatt det mye moro på 29" ISP i skogen og. De gangene det er for mye snø for dem og for lite for ski, så tenker jeg det fint lar seg gjøre å finne andre måter å mobilisere kroppen på (løpe).

Topp
#2574491 - 13/09/2019 12:45 Re: Fatbike trender [Re: Subs]
Nanok Offline
Veteran

Sted: Vikhammer (Trondheim)

Hvilken fatbike sykler du på i dag?

Gamle Blackborrow i large. Resten av mine sykler har over 50mm mer reach. Burde jo hatt xl men hoppet fra large til xl i reach er veldig lite for mange sykler. På Farley er det eksempelvis kun 1,3 cm.

På ønskelista nå står enten nye ICT eller Pole Taiga. Kjedestaglengden er 440 vs 470. Hadde ønsket meg noe i mellom eller som i alle fall kunne justeres slik som på min Salsa.

Topp
#2574554 - 13/09/2019 21:26 Re: Fatbike trender [Re: Syklus]
eldo472 Offline
Ringrev

Sted: Tranby, Lier
Trenden er også at det har kommet endel modeller med 27.5" og litt smalere dekk.
Motivet er vel å få sykkel mer effektiv og lettere. Desverre blir det for smalt på vinterføre.
Fabrikanten Framed er vel den produsenten som har det bredeste utvalget fra full dempet 27.5 til barne sykler i fatbike. Rimelige er de også.

Topp
#2574790 - I går 13:18 Re: Fatbike trender [Re: Nanok]
Subs Offline
Besatt

Gamle Blackborrow i large. Resten av mine sykler har over 50mm mer reach. Burde jo hatt xl men hoppet fra large til xl i reach er veldig lite for mange sykler. På Farley er det eksempelvis kun 1,3 cm.

På ønskelista nå står enten nye ICT eller Pole Taiga. Kjedestaglengden er 440 vs 470. Hadde ønsket meg noe i mellom eller som i alle fall kunne justeres slik som på min Salsa.

Jeg hadde Blackborow tidligere, en veldig fin fatbike som jeg savner å eie. Solgte den i et øyeblikk av fornuftsfravær. Jeg har ICT nå, som jeg synes funker bra også. Den har ennå ikke fått senkepinne, noe jeg synes gir den aller største effekten når det gjelder lekenhet og ikke minst håndtering nedover i grovt terreng. Det å få klaring til setet gjør alt for min del, langt mer enn styrevinkel. Fatbike er såpass stødig at jeg foretrekker en viss bevegelighet og kvikkhet fremfor slakk vinkel i front.

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå