Side 2 av 2 < 1 2
Muligheter
#2560707 - 17/06/2019 11:40 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: pedalglipp]
DeepFu Offline
Ringrev

Sted: Narvik
Sitat: pedalglipp

Er du på vei mot "så lenge jeg ikke blir satt i fengsel eller bøtelagt for å åpne munnen min, så er ytringsfriheten ivaretatt"?

Men er det ikke nøyaktig det som ligger i ytringsfriheten? Min ytringsfrihet forplikter ingen andre til å gi meg en talerstol, og jeg kan heller ikke forvente å få si hva som helst uimotsagt.
Grunnlovens § 100.
Ytringsfrihet bør finne sted.&#8203;
Ingen kan holdes rettslig ansvarlig for å ha meddelt eller mottatt opplysninger, ideer og budskap med mindre det lar seg forsvare holdt opp imot ytringsfrihetens begrunnelse i sannhetssøken, demokrati og individets frie meningsdannelse. Det rettslige ansvar bør være foreskrevet i lov.

Topp
#2560708 - 17/06/2019 11:43 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: sykkeloyvind]
oyvin Offline
Ivrig

Sted: Oslo
Facebook er ikke en tilfeldig mediebedrift. De har fått hånd om og kontroll over så mye kommunikasjon at det er av større betydning om man er der eller ikke. Det er ikke lenger et enkelt og greit spørsmål som kan viftes vekk med noe kjekt og greit om at Hodne er minst like ufordragelig som Løgnhalslaget. Når blir en dominerende posisjon et monopol?

Analogier til tradisjonelle mediebedrifter feiler gjerne. FB blir aldri en tradisjonell mediebedrift, spørsmålet er når den er blitt en ny. Når begynner de å bli en så sentral del av nyhetsformidling at de får ansvar for ytringer på tjenesten? Når får de ansvar for konsekvensene av hva de sensurerer av innhold og personer?

Det er lett å mene noe om ymse enkelttilfelle av eprsoner eller publikasjoner. Men det er alt for lettvint å bare fnyse av at offentlig debatt risikerer å styres enevenldig av et amerikansk internasjonalt konsern.

Topp
#2560712 - 17/06/2019 12:26 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: DeepFu]
pedalglipp Offline
Besatt

Sted: FRXTD
Sitat: DeepFu

Men er det ikke nøyaktig det som ligger i ytringsfriheten?

Det er mer en loven som beskriver yttringsfriheten. Det er ikke uvanlig at lover tilpasses etterhvert som samfunnet endrer seg og man ser behov for å regulere diverse plikter overfor private og offentlige institusjoner.

Et eksempel kan være strøm. Det går fint an å si "det er ikke noen menneskerett å ha strøm" eller "Om nettselskapet ditt går konk, eller de nekter å ha deg som kunde, så kan du jo bare fyre med ved og skaffe deg solceller".

Men sånn er det altså ikke. Det er leveringsplikt på strøm, til tross for at flere nettselskap, kraftselskap og produsksjonsselskap er privat eid. Så kan man spørre seg hvorfor dette ble ansett som nødvendig å putte inn i loven og hvorfor det er slik at det er staten som eier stamnettet? Kan det tenkes at det er rimelig med leveringsplikt når samfunnet ser seg best tjent med å tilby stamnettet fra egen lomme? Uten stamnett, ingen stabil strømleveranse.

For slik er det også internet. Det er universitetene som eier og driver stamnettet (NIX) i Norge. Det går fint an å tenke seg en leveringsplikt fra dominerende og monopolaktige tjenester. Av ca samme grunn som man tenker seg at det er riktig med leveringsplikt av monopoltjenesten strømnett?

Topp
#2560879 - 18/06/2019 08:57 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: pedalglipp]
GeirK Offline
More than words

Sted: Nord for Carl Berners Plass et...
Sitat: DeepFu

Men er det ikke nøyaktig det som ligger i ytringsfriheten?

Det er mer en loven som beskriver yttringsfriheten. Det er ikke uvanlig at lover tilpasses etterhvert som samfunnet endrer seg og man ser behov for å regulere diverse plikter overfor private og offentlige institusjoner.

Et eksempel kan være strøm. Det går fint an å si "det er ikke noen menneskerett å ha strøm" eller "Om nettselskapet ditt går konk, eller de nekter å ha deg som kunde, så kan du jo bare fyre med ved og skaffe deg solceller".

Men sånn er det altså ikke. Det er leveringsplikt på strøm, til tross for at flere nettselskap, kraftselskap og produsksjonsselskap er privat eid. Så kan man spørre seg hvorfor dette ble ansett som nødvendig å putte inn i loven og hvorfor det er slik at det er staten som eier stamnettet? Kan det tenkes at det er rimelig med leveringsplikt når samfunnet ser seg best tjent med å tilby stamnettet fra egen lomme? Uten stamnett, ingen stabil strømleveranse.

For slik er det også internet. Det er universitetene som eier og driver stamnettet (NIX) i Norge. Det går fint an å tenke seg en leveringsplikt fra dominerende og monopolaktige tjenester. Av ca samme grunn som man tenker seg at det er riktig med leveringsplikt av monopoltjenesten strømnett?

Har du tatt innover deg at brukerne av Facebook ikke er kunder av Facebook? De er produktet Facebook selger. Analogiene dine til strømleverandører og teleselskaper kollapser ganske ettertrykkelig med en gang man forstår dette.

Topp
#2560881 - 18/06/2019 08:59 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: GeirK]
pedalglipp Offline
Besatt

Sitat: GeirK
Har du tatt innover deg at brukerne av Facebook ikke er kunder av Facebook? De er produktet Facebook selger.

Hva så? Det er VG og TV2 også? Hva er poenget?

Topp
#2560884 - 18/06/2019 09:03 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: pedalglipp]
GeirK Offline
More than words

Har du tatt innover deg at brukerne av Facebook ikke er kunder av Facebook? De er produktet Facebook selger.

Hva så? Det er VG og TV2 også? Hva er poenget?

Ja - dersom VG nekter å sette et leserinnlegg på trykk, eller sensurerer kommentarfeltene, så er det det samme som at Facebook bestemmer hvem som skal få tilgang til talerøret de representerer.

Er det en innskrekning av ytringsfriheten fra VG sin side?

Topp
#2560891 - 18/06/2019 09:10 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: GeirK]
pedalglipp Offline
Besatt

Poenget har fortsatt ikke gått inn ser jeg. Facebook reguleres ikke som en mediebedrift.

Det er helt meningsløst og en forferdelig sløsing med energi at lekfolk diskuterer komplekse temaer de omtrent ikke kan noen ting om. Folket må også læres at virkeligheten ikke påvirkes av hva folk tror om den.

Når skal du ta hensyn til dette på egne vegne?

Topp
#2560896 - 18/06/2019 09:17 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: pedalglipp]
GeirK Offline
More than words

Poenget har fortsatt ikke gått inn ser jeg. Facebook reguleres ikke som en mediebedrift.

Jo - poenget går inn. Spørsmålet mitt er relevant uavhengig av hva Facebook reguleres som.

Hos Telenor er jeg kunde. Hos Facebook er jeg ikke kunde. At du velger å sidestille de to - fordi de juridisk oppfattes likt i USA, spiller ingen rolle. Forretningsmodellen er alt for ulik til at den sammenligningen er relevant.

Topp
#2560897 - 18/06/2019 09:18 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: pedalglipp]
GeirK Offline
More than words

Det er helt meningsløst og en forferdelig sløsing med energi at lekfolk diskuterer komplekse temaer de omtrent ikke kan noen ting om. Folket må også læres at virkeligheten ikke påvirkes av hva folk tror om den.

Når skal du ta hensyn til dette på egne vegne?

Dette tar jeg hensyn til hele tiden - det gjør også de fleste med en velutviklet logisk sans, antar jeg.

Topp
#2560902 - 18/06/2019 09:28 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: GeirK]
pedalglipp Offline
Besatt

Hos Telenor er jeg kunde. Hos Facebook er jeg ikke kunde. At du velger å sidestille de to - fordi de juridisk oppfattes likt i USA, spiller ingen rolle. Forretningsmodellen er alt for ulik til at den sammenligningen er relevant.

Hva i all verden har bestemt at skille i forretningsmodell gjør at det ikke er sammenliknbart?

Er ikke to biler sammenliknbare fordi den ene er kjøpt og den andre leaset og brukes i bildelingstjeneste?

Kan man ikke sammenlikne sanden ved en gratis-strand og en privat strand?

Kan man ikke man ikke sammenlikne en gratistjeneste (google maps) med en betalingstjeneste (Tomtom)

Du får komme med noe bedre ass.

Topp
#2560903 - 18/06/2019 09:31 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: pedalglipp]
GeirK Offline
More than words

Hva i all verden har bestemt at skille i forretningsmodell gjør at det ikke er sammenliknbart?

Er ikke to biler sammenliknbare fordi den ene er kjøpt og den andre leaset og brukes i bildelingstjeneste?

Kan man ikke sammenlikne sanden ved en gratis-strand og en privat strand?

Kan man ikke man ikke sammenlikne en gratistjeneste (google maps) med en betalingstjeneste (Tomtom)

Du får komme med noe bedre ass.

Hvis du mener dette er ekvivalente sammenligner til denne:

Så det (Blokkere noen fra Facebook for brudd på brukervilkårene - min anmerkning)) tilsvarer mer at du ikke hadde fått ringe til folk med Telenornummer.

... så vet jeg ikke om jeg kan hjelpe deg.

Topp
#2560906 - 18/06/2019 09:33 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: GeirK]
pedalglipp Offline
Besatt

... så vet jeg ikke om jeg kan hjelpe deg

Var det et spørsmål inni der noe sted?

Topp
#2560910 - 18/06/2019 09:36 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: pedalglipp]
GeirK Offline
More than words

... så vet jeg ikke om jeg kan hjelpe deg

Var det et spørsmål inni der noe sted?

Nei. Jeg bare konstaterer at keiseren ikke har noen klær.

Topp
#2560914 - 18/06/2019 09:39 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: GeirK]
pedalglipp Offline
Besatt

Nei. Jeg bare konstaterer at keiseren ikke har noen klær.

Topp
#2560953 - 18/06/2019 11:25 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: GeirK]
oyvin Offline
Ivrig

Sted: Oslo
Ja - dersom VG nekter å sette et leserinnlegg på trykk, eller sensurerer kommentarfeltene, så er det det samme som at Facebook bestemmer hvem som skal få tilgang til talerøret de representerer.

Spørsmålet er om det faktisk er ekvivalente situasjoner, og det er høyst usikkert.

VG har mange relativt likeverdige konkurrenter. Å bli blokkert av VG forhindrer deg ikke fra å lese nyheter andre steder, eller engang fra å lese VG. VG er kun en til mange-kommunikasjon, og de har ikke kontroll over kommunikasjon personer imellom. VG holdes til en redaksjonell etisk standard, selv om man kan mene en del om hvorvidt den er høy nok.

FB har ingen likeverdige konkurrenter eller tilsvarende substitutter, de har monopol. En blokk fra dem blokkerer også tilgang til informasjon fra andre, og mye informasjon gis de facto ikke andre steder, FB kontrollerer også den personlige kommunikasjonskanalen. Derfor blir det et spørsmål om de også bør være ansvarlig etter en eller annen etisk standard.

Det betyr ikke at det uproblematisk i tilfelle å avgjøre hvilken standard eller hvordan. Men uansett mening om det, er de ikke bare en transportør blant mange eller som et tradisjonelt medium blant mange, eller andre enkle sammenligninger. De representerer noe nytt, med påvirkning på samfunnet.

Topp
#2560989 - 18/06/2019 13:27 Re: Misforstått oppfatning av ytringsfrihet [Re: sykkeloyvind]
Tex Offline
Besatt

Sted: Asker
Plot twist:
https://www.nrk.no/rogaland/merete-hodne-nekter-for-milliardkrav-_-na-bytter-hun-advokat-1.14591685

... og da er det bare å vente på at advokaten og frisøren saksøker hverandre for brudd på avtale ....

Topp
Side 2 av 2 < 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå