Side 1 av 2 1 2 >
Muligheter
#992351 - 29/07/2010 15:37 Ringer-drikk
Otoen Offline
Besatt

Sted: Elverum
Har nå funnet ut at dette hjelper meg for å unngå kramper. Har kjøpt billig type på sykehuset, men dette er det nå resept på:(. Det jeg er litt usikker på er hvor mye man bør ha i seg før og under et ritt. Har testet ut litt selv, men hva har andre erfart?? Kan man drikke for mye av det, isåfall er det mindre bra for helsa??

Topp
#992359 - 29/07/2010 15:54 Re: Ringer-drikk [Re: Otoen]
TEW Offline
Fersking

Sted: Trondheim
Sjekk denne siden, og Manengens bruk av Ringer:

http://home.nordicfitness.no/ringerdrink/cms/497

Topp
#992499 - 29/07/2010 20:42 Re: Ringer-drikk [Re: TEW]
Otoen Offline
Besatt

Har lest den ja,, noen andre som har erfaringer?

Topp
#992814 - 30/07/2010 11:30 Re: Ringer-drikk [Re: Otoen]
Øyvind V Offline
Søk hjelp!

Jeg prøvde Ringer under årets Markatråkk i Trondheim. Har slitt med krampe på lange ritt, og denne gangen skulle ikke noe være uprøvd... Brukte omtrent samme oppskrift som Manengen; dagen før rittet drakk jeg 3 dl Ringer som var blandet ut i 7 dl vann. Før rittet drakk jeg 1 dl Ringer som var blandet med 3-4 dl tynn saft. På selve rittet hadde jeg to stk 7,5-dl flasker på sykkelen med sportsdrikk, der 2 dl av vannet var byttet ut med Ringer. Totalt ca 8 dl Ringer på de to dagene.

Fikk ikke krampe under rittet, men tviler egentlig på at det var Ringer-drikken som var årsaken, så jeg kommer neppe til å betale blodpris for saltvann en gang til.

Topp
#993003 - 30/07/2010 14:44 Re: Ringer-drikk [Re: Øyvind V]
over the top Offline
Ivrig

Sted: Skedsmo
Sitat: Øyvind V
Jeg prøvde Ringer under årets Markatråkk i Trondheim. Har slitt med krampe på lange ritt, og denne gangen skulle ikke noe være uprøvd... Brukte omtrent samme oppskrift som Manengen; dagen før rittet drakk jeg 3 dl Ringer som var blandet ut i 7 dl vann. Før rittet drakk jeg 1 dl Ringer som var blandet med 3-4 dl tynn saft. På selve rittet hadde jeg to stk 7,5-dl flasker på sykkelen med sportsdrikk, der 2 dl av vannet var byttet ut med Ringer. Totalt ca 8 dl Ringer på de to dagene.

Fikk ikke krampe under rittet, men tviler egentlig på at det var Ringer-drikken som var årsaken, så jeg kommer neppe til å betale blodpris for saltvann en gang til.

Hva tror du var årsaken til at du var krampefri da? Gjorde du noe annet forskjellig fra de gangene du har fått krampe? Om du ikke endret opplegget på andre ting enn Ringer er det jo logisk at det var dette som var årsaken....?

Topp
#993036 - 30/07/2010 15:43 Re: Ringer-drikk [Re: Otoen]
KenR Offline
Besatt

Sted: Ballstad
Sitat: Otoen
Har nå funnet ut at dette hjelper meg for å unngå kramper. Har kjøpt billig type på sykehuset, men dette er det nå resept på:(. Det jeg er litt usikker på er hvor mye man bør ha i seg før og under et ritt. Har testet ut litt selv, men hva har andre erfart?? Kan man drikke for mye av det, isåfall er det mindre bra for helsa??

Vær obs på at Ringer Drink ikke er helt det samme som den du fikk på sykehuset, antar det var Ringer Acetat (eller laktat?)? Skulle jeg ha testet Ringer, så hadde det blitt med acetat da denne muligens også kan gi litt ekstra energi via acetat'en. Eller bare blande litt eddik i Maxim'en???

Topp
#993039 - 30/07/2010 15:45 Re: Ringer-drikk [Re: KenR]
Otoen Offline
Besatt

Det var den ringer acetat ja:)Er noe annerledes enn den ringer som selges i sportsbutikkene, men ikke mye...

Topp
#993177 - 30/07/2010 20:43 Re: Ringer-drikk [Re: over the top]
Øyvind V Offline
Søk hjelp!

Sitat: over the top

Hva tror du var årsaken til at du var krampefri da? Gjorde du noe annet forskjellig fra de gangene du har fått krampe? Om du ikke endret opplegget på andre ting enn Ringer er det jo logisk at det var dette som var årsaken....?

Har tenkt litt på dette jeg også. Problemet er at jeg denne gangen gjorde flere ting annerledes, så det er vanskelig å vite akkurat hva det var som hjalp. Det jeg tror hjalp mest var løpsopplegget. Var skikkelig umotivert før start, og tok det veldig piano de to første timene. Da begynte imidlert motivasjonen å stige litt, kroppen funka sånn som den skal, og jeg var så våt og kald at jeg ville fortest mulig til mål. Men Ringer var altså én av de tingene som var nytt denne gangen, så det KAN jo være at det hjalp... ICON_SMILE

Topp
#993204 - 30/07/2010 21:32 Re: Ringer-drikk [Re: Øyvind V]
goerbi Offline
Ivrig

Dersom man føler at det har en positiv effekt er jo det vel og bra selv om det kan være Placebo ICON_SMILE

Topp
#993401 - 31/07/2010 11:49 Re: Ringer-drikk [Re: goerbi]
Otoen Offline
Besatt

Men, kan man ta for mye? Og er det farlig? Evnt i komb med feks crampfix?

Jeg har selv testet ringer i forkant av ritt, men tror jeg har vært litt ivrig, iallfall i forhold til den linken ovenfor.. Det jeg har gjort er gjerne å starte onsdag med å blande litt i saftglassene utover hele dagen. Dvs at fra onsdag drikker jeg mye saft, men da alltid med litt ringer. Ritt er da på lørdag. Drikker mer fredagen. Lørdag til frokost saft med litt ringer. I bilen på vei til ritt saft på flaske iblandet ringer. På drikkeflaskene har jeg nok gjort som tipsene i linken, litt ringer i sportsdrikken. Dette er da ringer acetan (sykehusringer). Tidligere i sesongen mener jeg å huske at 1 flaske med konsentrert ringer holdt til to ritt, men i det siste har det jammen gått med en hel flaske til hvert ritt.. Tenker da litt på jobben nyrene får med dette, ikke sikkert det er så bra? På sykehus når man får dette som drypp så er det ikke mye man får (tror jeg)..

Skal nå sykle ritt i morgen (søndag), og til dette rittet har jeg ikke drukket noe dagene før. Planen er nå å drikke så mye som de anbefaler hos nordic fitnes i dag (lørdag).. Tipper det vil gi samme effekt som det jeg har gjort tidligere med å starte onsdag. Det jeg får i meg av mineraler etc vil vel kanskje ikke bli lagret i muskler etc fra onsdagen av uansett??

Blir spennende å se om krampene kommer i morgen:)

Topp
#993489 - 31/07/2010 16:57 Re: Ringer-drikk [Re: Otoen]
KenR Offline
Besatt

Kos deg heller med litt salt chips og et par halvlitere.

Topp
#993544 - 31/07/2010 18:55 Re: Ringer-drikk [Re: KenR]
Otoen Offline
Besatt

Sitat: maxminus
Kos deg heller med litt salt chips og et par halvlitere.

Ehhh... Nei! Hadde det fungert hadde jeg aldri laget denne tråden. Tro meg, det aller meste er prøvd..

Topp
#993749 - 01/08/2010 00:13 Re: Ringer-drikk [Re: Otoen]
Johanna Offline
Entusiast

På sykehus når man får dette som drypp så er det ikke mye man får (tror jeg)..

Dem jag vet om som får det på dropp får oftast 1 liter/dygn för att dem har svårt att få i sig vätska genom munnen. Dem kan i tillägg få glykose på dropp.

Topp
#993752 - 01/08/2010 00:28 Re: Ringer-drikk [Re: Johanna]
gare Online
Søk hjelp!

Sted: Sandnes
Sitat: Johanna
På sykehus når man får dette som drypp så er det ikke mye man får (tror jeg)..

Dem jag vet om som får det på dropp får oftast 1 liter/dygn för att dem har svårt att få i sig vätska genom munnen. Dem kan i tillägg få glykose på dropp.

De som får Ringer intravenøst får det etter behov. Det varierer kolossalt etter hva slags sykdom/skade man har. Eksempelvis pasienter med sepsis der man lett kan gi pasienten 8 liter Ringer i løpet av en nattevakt(blant mye annet). Brannskadepasienter er en annen gruppe der behovet kan nå de store høyder.

Utover det tror jeg jammen man kommer langt med Farris, eller vann med endel Seltin i, men det er klart, det koster ikke like mye, og er ikke like fænsi-pænsi.

Jada, jeg stikker sikkert nakken ut litt nå, men det er klart, de som synes de har god effekt av Ringer-drikk har god effekt av Ringer-drikk. Synes man det er verdt penga, så skal man få lov til det.

Topp
#993789 - 01/08/2010 07:57 Re: Ringer-drikk [Re: gare]
KenR Offline
Besatt

Det er klart Farris eller lignende gjør samme jobben, eller er enda bedre da den inneholder flere mineraler. Det er jo ikke noe hokus pokus med Ringer, snarere tvert i mot. Det er sterilt vann med noen enkle salter i. Innholdet kan googles av alle. Verden vil virkelig bedras.

Each 100 mL contains:
Sodium Chloride USP 0.6 g, Sodium Lactate 0.31 g, Potassium Chloride USP 0.03 g, Calcium Chloride Dihydrate USP 0.02 g, Water for Injection USP qs.

Topp
#993858 - 01/08/2010 11:12 Re: Ringer-drikk [Re: KenR]
Kriss Offline
Søk hjelp!

Sted: Børsa
Prøvd ifbm. to ritt..
Konklusjon: ingene kramper og at blodpris for saltvann blir betalt helt til jeg igjen får kramper i ritt.
Tviler litt på at det er placebo som gjør at jeg ikke får kramper, men det kan forresten være det samma bare jeg ikke får det.

Topp
#994004 - 01/08/2010 17:30 Re: Ringer-drikk [Re: Kriss]
sanouka Offline
Besatt

Sted: Hallingdal/Oslo/Blide Sørland
Kjenner en som jobber som portør på ullevål, han sier at han helt sikkert kan skaffe et stativ Ringeren skal henge i med hjul på billig.
Hjulsettet kan oppgraderes med maskinlagere og Scahwalbe Furious Fred for minst mulig rullemotstand.

Topp
#994015 - 01/08/2010 17:47 Re: Ringer-drikk [Re: Kriss]
Statham Offline
Veteran

Sted: Hustad
Sitat: Kriss
Prøvd ifbm. to ritt..
Konklusjon: ingene kramper og at blodpris for saltvann blir betalt helt til jeg igjen får kramper i ritt.
Tviler litt på at det er placebo som gjør at jeg ikke får kramper, men det kan forresten være det samma bare jeg ikke får det.

Har selv brukt Ringer+ dagen før og under ritt i år, og har ikke hatt krampe, hadde en hard trening økt på 3 timer for noe uker siden og da fikk jeg krampe i det ene låret, da hadde jeg ikke drukket noe Ringer+ hverken dagen før eller under treningen.

Så jeg er enig med Kriss, Placebo eller ikke, prisen på ringer+ er et piss i havet i forhold til hva jeg ellers bruker på utstyr igjennom året

Topp
#994058 - 01/08/2010 19:09 Re: Ringer-drikk [Re: Statham]
Otoen Offline
Besatt

Sitat: Statham
Prøvd ifbm. to ritt..

Har selv brukt Ringer+ dagen før og under ritt i år, og har ikke hatt krampe, hadde en hard trening økt på 3 timer for noe uker siden og da fikk jeg krampe i det ene låret, da hadde jeg ikke drukket noe Ringer+ hverken dagen før eller under treningen.

Så jeg er enig med Kriss, Placebo eller ikke, prisen på ringer+ er et piss i havet i forhold til hva jeg ellers bruker på utstyr igjennom året

Jupp. Slik er det for meg og, og det er ingen blodpris for den man kjøper på sykehuset:). Og tror det blir mye farris skal jeg oppnå det samme, uansett så har jeg testet det i forkant av ritt og uten samme hell.. Vel, fungerer ringer for meg så fortsetter jeg med det...

Topp
#997874 - 06/08/2010 08:54 Re: Ringer-drikk [Re: Otoen]
rorosvarme.no Offline
Fersking

"Anbefales ikke til barn under 15 år" er vel en grunn til at dette er skrevet på etiketten?

Topp
#997893 - 06/08/2010 09:12 Re: Ringer-drikk [Re: Otoen]
KenR Offline
Besatt

[quote=Otoen
Jupp. Slik er det for meg og, og det er ingen blodpris for den man kjøper på sykehuset:). Og tror det blir mye farris skal jeg oppnå det samme, uansett så har jeg testet det i forkant av ritt og uten samme hell.. Vel, fungerer ringer for meg så fortsetter jeg med det... [/quote]

Du trenger ikke drikke så veldig mye Farris.

Ringer Drink:
Natrium: 750 mg/L
Kalium: 40 mg/L
Kalsium: 20 mg/L
Magnesium: 6 mg/L

Farris:
Natrium: 400 mg/L
Kalium: 15 mg/L
Kalsium: 26 mg/L
Magnesium: 30 mg/L

Altså har Farris litt mindre natrium, men det kan du eventuelt justere med en ca teskje salt per flaske. Derimot har Farris 5 ganger så mye magnesium som Ringer. Mange her på forumet og ellers mener at Mg er det viktigste mineralet for å forebygge kramper. Dere får teste Farris, så finner dere ut om det er placebo eller ikke ICON_SMILE. Innholdet er altså nesten identisk.

Topp
#997991 - 06/08/2010 10:27 Re: Ringer-drikk [Re: KenR]
jan erik Offline
Besatt

Sted: Drammen
Seltin i sporstdrikken du vanligvis bruker dekker alt det der. Og bilig.

Topp
#998039 - 06/08/2010 10:56 Re: Ringer-drikk [Re: KenR]
Øyvind V Offline
Søk hjelp!

Dere får teste Farris, så finner dere ut om det er placebo eller ikke ICON_SMILE. Innholdet er altså nesten identisk.

Farris er jo så billig at det kan jo bare ikke funke. Blir litt som å si at man fint kan kjøre Birken på en Scale 30 når det man egentlig trenger er en køstømwelded titandoning. Dessuten er ikke Farris laget for dette formålet. Farris er laget for å smake vondt og drikkes til mat av de som ikke liker vin eller øl.

Topp
#998057 - 06/08/2010 11:15 Re: Ringer-drikk [Re: Øyvind V]
RaymondJ Offline
Veteran

Sted: Halden
Heihei, ser ut som jeg skal dra i butikken og kjøpe meg Farris ikveld! Har en dunk med Loadex http://www.power-nutrition.no/karbohydraterenergidrikker/dalblads_loadex_2kg.html hjemme som jeg bruker sporadisk under trening, kansje det hadde vært gull¨å blande ut denne i Farrsi istedenfor i vann? Fordel å røre ut kullsyren kansje?

Topp
#998059 - 06/08/2010 11:17 Re: Ringer-drikk [Re: RaymondJ]
bullet Offline
Besatt

Sted: Moss Rock City
Prøv f. eks. halvparten dau Farris og halvparten vann og bland sportsdrikk oppi.

Carlberg Velo

Topp
#998086 - 06/08/2010 11:40 Re: Ringer-drikk [Re: Øyvind V]
aktiviteten Offline
Ivrig

Sted: Røros
Man skal jo ikke starte med nye ting rett før ett ritt, men nå har jeg da drukket 0,4 Ringer i sportsdrikk og samme skal gjøres i morgen under enern. Regner med magen tåler det fint da det vistnok er det samme som dyr Farris...

Topp
#998187 - 06/08/2010 12:48 Re: Ringer-drikk [Re: Øyvind V]
Arne_And Offline
Søk hjelp!

Farris er jo så billig at det kan jo bare ikke funke. Blir litt som å si at man fint kan kjøre Birken på en Scale 30 når det man egentlig trenger er en køstømwelded titandoning. Dessuten er ikke Farris laget for dette formålet. Farris er laget for å smake vondt og drikkes til mat av de som ikke liker vin eller øl.

Hahaha!
(Men det er et snev av sannhet i det, eventuell placeboeffekt reduseres kraftig eller forsvinner).

Topp
#998672 - 06/08/2010 21:49 Re: Ringer-drikk [Re: Arne_And]
Kriss Offline
Søk hjelp!

Sted: Børsa
Enn jeg som blander ringer'n i farris da.. Ikke rart jeg ikke får kramper lenger.. ICON_SMILE

Topp
#998712 - 06/08/2010 22:26 Re: Ringer-drikk [Re: Kriss]
KenR Offline
Besatt

Enn jeg som blander ringer'n i farris da.. Ikke rart jeg ikke får kramper lenger.. ICON_SMILE

Skikkelig smør på flesk, med andre ord. Da er det ikke til å undres over at det går unna, nei ICON_SMILE

Topp
#998724 - 06/08/2010 22:40 Re: Ringer-drikk [Re: KenR]
hJürg1 Offline
Ivrig

[quote=Otoen
Jupp. Slik er det for meg og, og det er ingen blodpris for den man kjøper på sykehuset:). Og tror det blir mye farris skal jeg oppnå det samme, uansett så har jeg testet det i forkant av ritt og uten samme hell.. Vel, fungerer ringer for meg så fortsetter jeg med det...

Du trenger ikke drikke så veldig mye Farris.

Ringer Drink:
Natrium: 750 mg/L
Kalium: 40 mg/L
Kalsium: 20 mg/L
Magnesium: 6 mg/L

Farris:
Natrium: 400 mg/L
Kalium: 15 mg/L
Kalsium: 26 mg/L
Magnesium: 30 mg/L

Altså har Farris litt mindre natrium, men det kan du eventuelt justere med en ca teskje salt per flaske. Derimot har Farris 5 ganger så mye magnesium som Ringer. Mange her på forumet og ellers mener at Mg er det viktigste mineralet for å forebygge kramper. Dere får teste Farris, så finner dere ut om det er placebo eller ikke ICON_SMILE. Innholdet er altså nesten identisk. [/quote]

bortsett fra den jævla kullsyre da, Farris er jo brekkmiddel.
Dessuten så blander mann jo Ringer med noe annet.

Topp
Side 1 av 2 1 2 >