Muligheter
#989504 - 24/07/2010 19:46 Formula Oro K18, reparere bremsehendel
anerz Offline
Veteran

Sted: Hagan, Nittedal
Hadde uhell på ritt i dag hvor jeg fikk bremsehendel under sete til person foran som bråstoppet, hendel ble dratt ut av posisjon, hvordan få den på plass igjen?
Prøvd å lirke av gummihetta men virker som den sitter for godt, hvordan fikse?
Er det noen måte man kan presse av bolten som holder selve hendelen for å føre den på plass, og skal kula som har blitt dratt ut bare sitte mot en "skål" eller presses inn igjen

Vedlegg
formulabrems.jpg

Topp
#989509 - 24/07/2010 20:04 Re: Formula Oro K18, reparere bremsehendel [Re: anerz]
NjalVM Offline
Besatt

Skru ut bolten, skru av hendelen, press kula på plass, skru hendelen på.

edit:
Bolten forresten heiter "push rod".
Før du demonterar kan du freiste få den på plass ved å skru den så kula er skrudd heilt inn mot "tønna" som er festa i hendelen, legge kula i posisjon, og bruke hendelen som eit grep for å presse den inn. Du må sikkert bruke ei lita tang for å skru push rod-en heilt inn, då du neppe kjem til med unbrakonøkkel...

Det fungerte eine av dei to gongene det har skjedd med meg..

Redigert av NjalVM (24/07/2010 20:12)

Topp
#989511 - 24/07/2010 20:11 Re: Formula Oro K18, reparere bremsehendel [Re: NjalVM]
JB. Offline
Ivrig

Sted: Bærums Verk
Du trenger ikke skru noe som helst. Bare stapp pinnen inn i gummibelgen og trøkk på til den popper på plass... -sa brura.

Topp
#989753 - 25/07/2010 16:34 Re: Formula Oro K18, reparere bremsehendel [Re: JB.]
anerz Offline
Veteran

Sted: Hagan, Nittedal
takk for tips over. Fikk ikke pressa den inn med hendel på så måtte av. Tok litt tid før jeg fant ut at det var en liten låseumbrakobolt som skjulte seg godt som holdt selve bolten på plass, så fikle litt unødvendig mye først men jaja... Rakk og få den ferdig til en stirunde i Elverumsområdet i morgentimene.

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå