Side 2 av 3 < 1 2 3 >
Muligheter
#885715 - 10/02/2010 10:59 Re: RINGER-drikk. [Re: haakotho]
StigB Offline
Señor
[sensurert]

Sted: I et horn på veggen
Sitat: haakotho

Men om det er godt å drikke saltvann er noe annet.

Vel med de mengdene det snakkes om her litt lenger opp som f.eks. en strøken spiseskje pr. liter er drøyt. Brukte en periode en 1/3 dels strøken teskje pr liter vann og det gikk greit også smaksmessig.

Salt er forøvrig en del av tur utrustningen i de tilfeller en går på en krampesmell. Eller treffe på andre som sliter.

Å vite betyr lite, om man ikke vet hva det skal brukes til.

< TOC >

Topp
#885720 - 10/02/2010 11:06 Re: RINGER-drikk. [Re: haakotho]
Arne_And Offline
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
En gjenganger i disse diskusjonene er varianter av dette:

"Og hvor mye kalium, kalsium, magnesium, og karbohydrater mister du gjennom svetten, og hva har dette med lokaliserte kramper å gjøre?"

Hvis kalium, kalsium og magnesium ikke er av betydning, hvorfor inneholder Ringer-Acetat til intravenøs bruk dette?

Elektrolyttinnh.: Na+ 131 mmol, K+ 4 mmol, Ca2+ 2 mmol, Mg2+ 1 mmol, Cl- ca. 112 mmol, acetat 30 mmol.

Topp
#885734 - 10/02/2010 11:41 Re: RINGER-drikk. [Re: Arne_And]
haakotho Offline
Entusiast

Sitat: Arne_And
Hvis kalium, kalsium og magnesium ikke er av betydning, hvorfor inneholder Ringer-Acetat til intravenøs bruk dette?

Isoton elektrolyttoppløsning til bruk for å erstatte væske- og elektrolyttap eller midlertidig erstatning av væskevolum.
Oppløsningen har omtrent samme elektrolyttsammensetning som den ekstracellulære væsken i kroppen.
Ekstracellulærvæsken er det væskevolum som befinner seg utenfor kroppens celler. Blodplasma, osv.
Ekstracellulærvæsken har forresten omtrent samme saltinnhold som i havet, hvor livet engang oppstod.

Av den grunn har jeg hørt påstander om at det er lettere å drukne i saltvann enn ferskvann.
Saltvannet føles naturlig for oss, har samme saltinnhold som slimhinner det kommer i kontakt med,
i motsetning til ferskvannet som virker irriterende når det dras inn gjennom munn/nese og svelg.

Her snakker man da om under f. eks svømming og ikke selvmordsforsøk ved kjøkkenbenken.

Topp
#885756 - 10/02/2010 12:22 Re: RINGER-drikk. [Re: haakotho]
Kaffelars Offline
Ivrig

til info folkens så har vi friskuser et par feite organer som heter NYRER som er temmelig rå til å regulere saltbalansen, båte små og store forskjeller...

but what do i know

Topp
#885762 - 10/02/2010 12:32 Re: RINGER-drikk. [Re: Kaffelars]
Lenny Online
Ringrev

Sted: Oslo
Og for de som virkelig ønsker å teste ut dette, finnes det et fiks ferdig oppsett her: Elevøvelse nyrefysiologi

Post gjerne resultatene deres, folkens.

Topp
#885818 - 10/02/2010 14:16 Re: RINGER-drikk. [Re: Lenny]
olechr Offline
[sensurert]

Sted: Lillestrøm
Må litt le. Hver gang det blir diskutert et produkt så slår hylekoret til. Det er DYRT! Bruk vann! Ta salt! Men hva hvis man syntes det funker?? Hvorfor da ikke ta det. Noe mange glemmer er at sykling er en idrett som er ekstremt psykisk. Er hode som avgjør på slutten om man vil eller ei. Så hvis man da trur det funker og man har råd til det så ta det.

" Alle" er så nøye med hvordan man trener, men glemmer det psykiske og hva som kan gjøre at man blir sterkere der. Jeg er ganske sikker på at trening er ganske lett. man ser hvor mye tid man har så trener man hard, lagt, lett utifra det. Det psykiske derimot er mye verre. Så hvis man står på start og trur at nå har jeg gjort alt riktig er jeg helt sikker på at du vil sykle fortere.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.

Topp
#885821 - 10/02/2010 14:18 Re: RINGER-drikk. [Re: olechr]
Clotho_NOR Offline
Ivrig

Sted: København
Sitat: olechr
Det psykiske derimot er mye verre. Så hvis man står på start og trur at nå har jeg gjort alt riktig er jeg helt sikker på at du vil sykle fortere.

100% enig !

Topp
#885826 - 10/02/2010 14:26 Re: RINGER-drikk. [Re: olechr]
-Jan Online
Søk hjelp!

Må litt le.

P.g.a. den latterlige prisen? ICON_SMILE

Men hva hvis man syntes det funker?? Hvorfor da ikke ta det.

Greit det hvis man får det slengt etter seg.

Topp
#885834 - 10/02/2010 14:45 Re: RINGER-drikk. [Re: -Jan]
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
[sensurert]

Sted: Base Barteby/Verden for øvrig
Ole - jeg tror at mange mange idretter avgjøres av psyken. Og folk får tro på det de vil. Ingen som tviler på om enkeltpersoner har effekt av dette, og jeg tror de aller fleste er med på at mye av denne effekten kan være placeborelatert.

Men når det kommer folk på forumet som sier at de lurer på om de skal prøve dette for første gang, og om dette har noe for seg, må man vel tåle at det kommer litt hylekor her som sier at dette er dyrt, unødvendig og trolig ikke avgjørende for prestasjonene? I teorien. ICON_SMILE

Topp
#885840 - 10/02/2010 14:53 Re: RINGER-drikk. [Re: -Jan]
olechr Offline
[sensurert]

Sitat: -Jan
Må litt le.

P.g.a. den latterlige prisen? ICON_SMILE

Men hva hvis man syntes det funker?? Hvorfor da ikke ta det.

Greit det hvis man får det slengt etter seg.

Ja er dyrt, men det er det mye annet som er også:-)

Topp
#885847 - 10/02/2010 15:20 Re: RINGER-drikk. [Re: olechr]
svegar Offline
Besatt

Noe mange glemmer er at sykling er en idrett som er ekstremt psykisk.

Mja, hvilke idretter sammenlikner du med da, antakelig de som er er mye mer fysisk enn sykling? Som er?

Må litt le. Hver gang det blir diskutert et produkt så slår hylekoret til. Det er DYRT! Bruk vann! Ta salt! Men hva hvis man syntes det funker??

Enig i kommentaren fra Hæ?, det må da være lov å gi trådstarter svar på spørsmålet, og hvis en mener dette er humbug sammenlikna med noe du kan tappe av springen og blande med litt salt, eventuelt kjøpe deg Farris på nærbutikken til 1/10 av prisen, så må jo det være en grei saksopplysning.

For øvrig smaker Ringer helt for jævlig, det er en medvirkende årsak til at jeg tror jeg lar det bli med forsøket fra to ritt i fjor. Jeg kjøpte for øvrig Ringer på apoteket for NOK 22,-/liter.

sv

Topp
#885884 - 10/02/2010 16:44 Re: RINGER-drikk. [Re: svegar]
olechr Offline
[sensurert]

Sitat: svegar

Mja, hvilke idretter sammenlikner du med da, antakelig de som er er mye mer fysisk enn sykling? Som er?

Hvor er sammenligningen??? Jeg sier at mange glemmer at det er veldig psykisk. Jeg mener at folk er veldig opptatt av hvordan man trener men glemmer ofte andre ting som betyr noe. Mulig at Ringer er placebo men hva så..

Topp
#885889 - 10/02/2010 16:53 Re: RINGER-drikk. [Re: olechr]
sykkeloyvind Offline

[sensurert]

jeg blir ikke så sterk psykisk av å betal dyrt for ting som bare er humbug og placebo. Når man vet det er placebo så fungerer det jo ikke.
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#885890 - 10/02/2010 16:57 Re: RINGER-drikk. [Re: sykkeloyvind]
olechr Offline
[sensurert]

Sitat: sykkeloyvind
jeg blir ikke så sterk psykisk av å betal dyrt for ting som bare er humbug og placebo. Når man vet det er placebo så fungerer det jo ikke.

Nei da fungerer det ikke for deg. Men hvis man syntes det fungerer så gjør det jo netopp det... For min egen del så sykler jeg bedre når jeg har drukket ringer osv osv før start. Netopp fordi jeg føler jeg er bedre forbredt og jeg syntes det funker. Noe mange andre også syntes. men er jo helt enig at det er en latterlig pris på produktet.

Ps: Er ikke sponset av ringer.

Topp
#885893 - 10/02/2010 17:00 Re: RINGER-drikk. [Re: TRImorten]
olechr Offline
[sensurert]

Sitat: m2m
Noen som har "oppskrift" på Ringer-drikk? Er jo dyrt i butikk, og må vel gå an å lage denne selv, eller? Er jo bare salt og vann og litt til muligens?

Evt. hvor kan man kjøpe denne billigere enn 199,- kr/liter?

Det lå vist en oppskrift på olypiatopp sidene før, vet ikke om det gjør det enda..

Topp
#885894 - 10/02/2010 17:06 Re: RINGER-drikk. [Re: Arne_And]
Ynot Offline
Besatt

Sted: Vestlandet

Elektrolyttinnh.: Na+ 131 mmol, K+ 4 mmol, Ca2+ 2 mmol, Mg2+ 1 mmol, Cl- ca. 112 mmol, acetat 30 mmol.

Og her kommer gjengangersvaret(i kortversjon, de som vil kan søke opp på pubmed selv, det er mange inkonklusive studier å tråle igjennom):

Sammenhengen mellom generelle kramper (GTK-anfall) og elektrolyttubalanse er sterk(hos eldre, underernærte, og alkoholikere), og det spekuleres i om nattlige leggkramper hos eldre kan ha med lavt magnesium å gjøre, men her er det ikke sikre tall og tilførsel har liten effekt.

Sammenhengen mellom fokale/lokaliserte kramper og elektrolyttubalanse er svak, men sammenhengen mellom lokaliserte kramper og overbelastning er sterk.

Hvorfor stole mer på kommersielle aktørers påstander enn objektive vitenskapsfolk når talløse studier ikke klarer å replikere det de kommersielle aktørene påstår?
t

Tenk grønt, kjør stål!

Topp
#885896 - 10/02/2010 17:12 Re: RINGER-drikk. [Re: olechr]
DavidS Offline
Ivrig

Sted: Løngen
Så, siden det ikke har noe dokumentert fysiologisk effekt, så tar man det for psyken?
Ja, da kan jo prisen forsvares!

Topp
#885898 - 10/02/2010 17:18 Re: RINGER-drikk. [Re: DavidS]
olechr Offline
[sensurert]

Sitat: polarbike
Så, siden det ikke har noe dokumentert fysiologisk effekt, så tar man det for psyken?
Ja, da kan jo prisen forsvares!

He he greit du vil kverulere. Men er ganske sikker på at du skjønner hva jeg mener. Trur man det funker så gjør det netopp det. Jeg syntes Ringer er topp i varmt vær, men har jo ikke noe bevis for det. Det jeg skrev over var også litt på generellt grunnlag over at uansett hva man gjør så er det alltid noen som skal rakke ned på det. Og at man skal ikke undervurdere kreftene over ting selv om det ikke nødvendigvis er bevist så lenge man har trua.

Men nok om ringer nå venter styrketråkk... :-)

Topp
#885903 - 10/02/2010 17:33 Re: RINGER-drikk. [Re: olechr]
DavidS Offline
Ivrig

Sted: Løngen
Gidder ikke kverulere, tenkte bare å være litt platt, teit og syrlig.
Ha en god styrketråkk!

Topp
#885911 - 10/02/2010 18:11 Re: RINGER-drikk. [Re: olechr]
Hekta-MTB Offline
Ivrig

Sted: Østfold
Årsaken til at Ringer kan ha en funksjon er vel at man har trua, men osgå det faktum at et for "surt" kosthold tapper kroppen for mineraler som det er mye av i f.eks. Ringer. Også hard trening og stress fører til en forsurning av kroppen og en reduksjon i minerallagrene.
Det er mye udokumentert "kunnskap" ute og går men dette med kroppens PH balanse tror JEG er særdeles viktig innenfor utholdenhets idrett der det kreves ekstra mye energi i perioder både under trenings- og konkurransesituasjoner.
Kosthold generelt! Hvorfor spiser man det man spiser? Og her er det ikke enkelt å ha komme med fasit.

Tenkte også på en annen tråd vedr. kramper og hvorfor noen er så utsatt for dette. Kosthold kanskje...

Redigert av Hekta-MTB (10/02/2010 18:22)

Topp
#885925 - 10/02/2010 19:15 Re: RINGER-drikk. [Re: haakotho]
paaal Offline
Fersking

For å sette det enda mer i perspektiv får du i deg ca 400 mg kalium pr. 100 gram spiste banan.

Topp
#885927 - 10/02/2010 19:40 Re: RINGER-drikk. [Re: olechr]
svegar Offline
Besatt

Hvor er sammenligningen??? Jeg sier at mange glemmer at det er veldig psykisk.

Nei, du sier at det er ekstremt psykisk, og adjektiver er ofte lite beskrivende uten at en sammenlikner med noe, ikke nødvendigvis eksplisitt. For eksempel kan man si at du er en høy mann. Da ligger det i korta at jeg sammenlikner deg med en gjennomsnittlig mann, hadde du stått blant håndballandslaget hadde du ikke vært høy. Og noen ganger sier jeg at min datter er veldig høy. Det er hun jo egentlig ikke, jeg er jo mye høyere, men i forhold til jevnaldrende jenter så er hun det.

Da var dagens kverulering unnagjort, og mitt egentlige poeng var følgende; jeg tror ikke sykling er spesielt psykisk, jeg tror tvert i mot at sykling er nokså fysisk sammenlikna med de fleste idretter. Du kan i nokså stor grad sette opp resultatlista på forhånd hvis du hadde hatt en watttest og O2-test av alle utøverne, og i terrengsykling kunne en muligens lagt på en teknikkfaktor til slutt, samt om han sykler 29er :-)

Men selvsagt betyr psyken litt i sykling også.

vennlig hilsen kverulant

Topp
#885937 - 10/02/2010 20:40 Re: RINGER-drikk. [Re: svegar]
-Jan Online
Søk hjelp!

Ser ikke helt hvor du vil. Alle vet at sykling er en veldig fysisk idrett. Men det er kanskje ikke innlysende for alle at også psyken spiller en stor rolle. Disse to egenskapene er jo uavhengige av hverandre.

Topp
#885939 - 10/02/2010 20:41 Re: RINGER-drikk. [Re: svegar]
bros Offline
Fersking

Sted: Stavanger
Crampfix er et fint alternativ til Ringer www.crampfix.no
Produseres i Norge og brukes av landslaget.

Topp
#885948 - 10/02/2010 20:53 Re: RINGER-drikk. [Re: bros]
Lillosti29 Offline

Ivrig

Sted: Nittedal
Det er aldri en ulempe å ha troen på det du gjør. Nå har vi de siste dager fått bekreftet at svenskene mener psykologer er noe tull, mens vi nordmenn(v/OLT) mener det har noe for seg.

Redigert av Zoidberg (10/02/2010 20:54)

Topp
#885967 - 10/02/2010 21:46 Re: RINGER-drikk. [Re: -Jan]
svegar Offline
Besatt

Sitat: -Jan
Ser ikke helt hvor du vil. Alle vet at sykling er en veldig fysisk idrett. Men det er kanskje ikke innlysende for alle at også psyken spiller en stor rolle. Disse to egenskapene er jo uavhengige av hverandre.

Håkei, får prøve i klartekst: Hvis hovedargumentet for å drikke dette her er at det gjør deg sterkere i hodet, til tross for at du veit at andre ting inneholder det samme, så er det fjolleri, og det er nokså merkelig hvis voksne folk klarer å lure seg sjøl til å tro at det da funker.

Psyken spiller for øvrig ikke en stor rolle, skulle jeg satt tall på det ville jeg sagt at fysikken teller 95% og psyken 5%. Antakelig er det enda verre, for eksempel har jo HA vunnet en del ritt her i Norge.

Jeg har selv brukt Ringer, og det funka greit det, omtrent som det jeg pleide å drikke, men ut fra hva som skrives her virker det som jeg kan spare strevet og kronene og sykle på Farris blanda med de samme ingrediensene som jeg blanda Ringer med.

sv

Topp
#886003 - 10/02/2010 23:11 Re: RINGER-drikk. [Re: Arne_And]
Dr.E Offline
Avhengig

Sted: Staupslia

"Og hvor mye kalium, kalsium, magnesium, og karbohydrater mister du gjennom svetten, og hva har dette med lokaliserte kramper å gjøre?"

Ringer er velegnet til å gjenopprette mangel på væske og Na+ og samtidig tilføre buffer, ettersom en del syke har for mye syre i kroppen. Da er det gunstigere med ringer enn fysiologisk saltvann som inneholder like mye Cl som Na. Å bruke Ringer som treningsdrikk handler mer om hva man synes at funker og hva man ikke synes funker. Til sammenlikning funker fotsoneterapi utmerket mot vorter og forkjølelse, uten at jeg forstår mekanismen.

Topp
#886005 - 10/02/2010 23:11 Re: RINGER-drikk. [Re: svegar]
pinsky Offline
Tørr bak øra

Jeg har selv brukt Ringer, og det funka greit det, omtrent som det jeg pleide å drikke, men ut fra hva som skrives her virker det som jeg kan spare strevet og kronene og sykle på Farris blanda med de samme ingrediensene som jeg blanda Ringer med.

Helt enig, her. Kjøp Farris og bland det med noe karboholdig og gi resten av pengene til veldedighet, i stedet for å punge ut til kyniske forhandlere.

Til gjengjeld vil det alltid være folk som kjøper det dyreste i overbevisning om at de får mest for penga ICON_TONGUE

Jeg, for min del, synes denne tråden var veldig instruktiv og overbeviste meg soleklart om å lage min egen "superdrikk".

Takk til hylekoret ICON_SMILE

Ilya

Topp
#886010 - 10/02/2010 23:26 Re: RINGER-drikk. [Re: pinsky]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Sted: Isfjorden
Artig tråd.

Dere som klager på prisen på Ringer, lager dere egne gel, barer, sportsdrikk etc også?

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure

Topp
#886016 - 10/02/2010 23:38 Re: RINGER-drikk. [Re: tommygutt]
dagfink Offline
Besatt

Sitat: tommygutt
Dere som klager på prisen på Ringer, lager dere egne gel, barer, sportsdrikk etc også?

Definitivt! Maltodekstrin, salt og vatn (i passe blanding avhengig av om du vil ha gel eller sportsdrikk) er billig og bra. Og mine eigne barar er langt betre og sunnare enn det aller meste av kommerse produkt.

Topp
Side 2 av 3 < 1 2 3 >