Side 2 av 10 < 1 2 3 4 9 10 >
Muligheter
#805759 - 05/09/2009 21:35 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: tommygutt]
KenR Offline
Besatt

Sted: Ballstad
Sitat: tommygutt

Glem Sone 1-trening i timesvis, en fettforbrenner blir du av dette kostholdet og det har mange positive effekter i sykkel-sammenheng.

Ja, er det ikke pussig at mange sier de trener fettforbrenning på langturer i sone 1 samtidig som at de kombinerere koseturen med vafler, barer, daimboller, gel, sjokolade med mer? Det henger jo ikke på fysiologisk greip!

Redigert av maxminus (05/09/2009 21:36)

Topp
#805766 - 05/09/2009 21:43 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: tommygutt]
jodajoda Offline
Ringrev

Sted: Mjøndær'n
Sone 1 trening bør vel ikke glemmes, for det gir et bra grunnlag for gode intervalløkter.
Men i forhold til ned i vekt så er det bare å glemme det.
Da er det riktig kosthold som gjelder ja ICON_SMILE

Topp
#805775 - 05/09/2009 21:55 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: jodajoda]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Sted: Isfjorden
Sitat: jodajoda
Sone 1 trening bør vel ikke glemmes, for det gir et bra grunnlag for gode intervalløkter.

Terje, nå må du snart lære at Sone 1 er bortkastet tid ICON_WINK

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure

Topp
#805778 - 05/09/2009 21:59 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: tommygutt]
KenR Offline
Besatt

Nemlig ICON_SMILE

Topp
#805781 - 05/09/2009 22:09 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: ihokstad]
Sprelle Offline
Entusiast

Sted: Lillomarka, Oslo
Sitat: ihokstad
Synes det blir litt mye synsing her; lite dokumenterte påstander og mye "dette-virker-logisk-resonnement"...

Noen tanker (og enda mer synsing) rundt dette med lavkarbo, og kaloritelling:

Først det viktigste: For meg funker lavkarbo! Og jeg har verken fått økt kolesterol eller andre utslag på blodverdiene mine etter å ha stått på lavkarbo i snart 2 år. Har sjekket dette, da jeg nemlig var temmelig skeptisk til evt. bivirkninger dette kostholdet kunne føre til.

*En av de beste ’bivirkningene’ lavkarbokostholdet har for meg; ingen kramper eller melkesyre. Samt at jeg ikke blir støl lenger, selv etter harde treningsøkter!

Redigert av Sprelle (05/09/2009 23:32)
Rediger grunn: Inneholdt for mange faktafeil, og vil jo ikke bringe vranglære til ts'erne. Godt at det alltid er noen som følger med på ts! :D

Topp
#805797 - 05/09/2009 22:40 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: tommygutt]
jodajoda Offline
Ringrev

Feil !!
Vaffelstiturer med et knippe kompiser, 2-3 timer sone 1..

Priceless ICON_SMILE

Topp
#805805 - 05/09/2009 22:52 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: Sprelle]
jodajoda Offline
Ringrev

Sitat: Sprelle
Ved for lavt inntak av karboydrater, vil kroppen også kunne danne de karbohydratene den trenger ved å omdanne enkelte proteiner til karbohydrater. For å utføre denne kompliserte prosessen bruker kroppen mye energi (som den tar fra fett).

Proteinene som da blir omdannet er vel muskelmasse, og denne vil vi vel beholde eller ?

Topp
#805808 - 05/09/2009 23:00 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: Sprelle]
KenR Offline
Besatt

Beklager Sprelle, men det ble stryk på denne biokjemiprøven.

Noen tanker (og enda mer synsing) rundt dette med lavkarbo, og kaloritelling:

Først det viktigste: For meg funker lavkarbo! Og jeg har verken fått økt kolesterol eller andre utslag på blodverdiene mine etter å ha stått på lavkarbo i snart 2 år. Har sjekket dette, da jeg nemlig var temmelig skeptisk til evt. bivirkninger dette kostholdet kunne føre til.

Så over til den biokjemiske tilnærmingen, sånn jeg ser det:
Fett(lipider) er kroppens fremste lagringsform av energi, og cellenes viktigste energikilde. Vitale organer (som for eksempel hjertet) bruker forbrenning av fett som sin energikilde, og med lavkarbo ”lærer” man kroppen til å bruke fettforbrenningen.

Nei, hjertet er et unntak som kan klare seg på "alt", hjernen feks klarer seg bare på karbo og ketonlegemer, ikke fett!

Glykolysen har begrensninger i forhold til å generere energi: Den genererer maks 36 ATP-molekyler (energimål), ved behov, og fungerer kun kontinuerlig ved tilgang til oksygen, som er nødvendig for oksidasjon av NADH – en viktig komponent for at glykolysen skal skje (trinn 5 i glykolysen). år jeg får en pause fra amming, slik at jeg kan fi

Glykolyse produserer maksimalt to ATP molekyler per glukosemolekyl og er i prinsippet uavhengig av oksygen.

Når oksygenet er brukt opp, vil glykolysen gå anaerobt, og pyruvat vil omdannes til laktat. (Vi har vel alle opplevd melkesyren som dannes når glykolysen går anaerobt).

Riktig. Men det er forholdet mellom NAD+ of NADH som styrer dette, ikke laktat. NAD+ kommer fra dannelsen av laktat fra pyruvat eller fra oksidativ fosforylering i mitokondriene om det er nok oksygen tilstede.

Fettforbrenning er en prosess som skjer i mitokondriene. Et gjennomført lavkarbokosthold vil redusere dannelsen av melkesyre betraktelig*, da pyruvatet fraktes inn til mitokondriene, og ikke er tilgjengelig for omdannelse til laktat.

Tja, mesteparten skjer nok i peroxisomene. Og dette har INGENTING med laktat å gjøre, da forbrenning av fettsyrer aldri går over til pyruvat.

Kommer tilbake med noen kommentarer på kolesterol, bivirkninger o.l. når jeg får en pause fra amming, slik at jeg kan finne frem hjernen min, samt dokumentasjonen jeg har på dette, hehe.

Dokumetasjon på dette finnes desverre ikke ICON_SMILE

Først det viktigste: For meg funker lavkarbo!

Det bestrider jeg ikke! Men ikke prøv deg med biokjemiske forklaringer dersom ikke "basic'en" er tilstede ICON_SMILE

Topp
#805810 - 05/09/2009 23:03 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: KenR]
jodajoda Offline
Ringrev

Oi ICON_TONGUE

Topp
#805811 - 05/09/2009 23:07 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: Sprelle]
KenR Offline
Besatt

Ved for lavt inntak av karboydrater, vil kroppen også kunne danne de karbohydratene den trenger ved å omdanne enkelte proteiner til karbohydrater.

Glemte denne (og flere). Som nevnt lenger opp i tråden, fett og proteiner kan aldri omdannes til karbohydrater i kroppen.

Grunnen til dette er at de kommer inn i metabolismen på et trinn lavere enn pyruvat. Omdannelsen fra pyruvat til acetyl-coA er i all praksis ikke-reversibel, og e kan derfor ikke gå inn i dannelsen av karbohydrater.

Topp
#805816 - 05/09/2009 23:12 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: KenR]
KenR Offline
Besatt

Prosessen i mitokondriene krever brensel i form av glukose og fettsyrer, og ved hjelp av oksidativ forsforylering dannes ATP (energi). Dette er en anaerob reaksjon, og har ikke oksygen som begrensende faktor.

Beklager rotet, men det ble faktisk litt for mye for meg her. Hvorfor tror du prosessen heter oksidativ forsforylering? Det er fordi den er 100% avhengig av oksygen, og oksygen er på alle måter den eneste begrensende faktorene i normale celler.

Topp
#805817 - 05/09/2009 23:12 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: jodajoda]
Øyvind V Offline
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Kan noen svare på følgende: Hva skjer dersom man i ketose spiser 5000 kcal per dag, mens forbruket er på kun 3000 kcal? Alle 5000 kcal kommer fra mat som er riktig for denne dietten. De 2000 ekstra kcal... vil kroppen kjøre i gang en sinnsyk "fettforbrenningsboost" for å kvitte seg med dem, eller blir de lagret (som fett) i kroppen?

Topp
#805821 - 05/09/2009 23:16 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: Øyvind V]
KenR Offline
Besatt

Jeg vet ikke på sittende rumpe, men kan prøve å finne det ut i løpet av noen dager.

Vel, jeg leste innlegget ditt litt raskt. Om man forbuker 3000 Kcal ved ketose og spiser 5000 Kcal så legger man på seg. Spørsmålet er hvor mye man klarer å putte i seg ved ketose og hvor energi-krevende ketosen er. Forbruk er jo forbruk, også inkludert ketosen.

En ting er temmelig sikkert; ketose (altså ekstrem lavkarbo/ingen karbo) er ikke bra i lengden, bør ikke utføres uten profesjonell veiledning og ikke utføres samtidig med trening. Som nevnt mange ganger, hjernen trenger karbo og ketose er kroppesn nødløsning for å fore hjernen ved ekstrem sult. Man får mye ketoner i blodet og får "alkis-ånde" slik som man finner hos mennesker med ubehandlet diabetes. Ketose er en unntakstillstand og bør unngås for alle friske mennesker.

Redigert av maxminus (05/09/2009 23:23)
Rediger grunn: Totalforbruk inkluderer jo ketose ved ketose!

Topp
#805822 - 05/09/2009 23:21 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: KenR]
Øyvind V Offline
Søk hjelp!

Sitat: maxminus
Jeg vet ikke på sittende rumpe, men kan prøve å finne det ut i løpet av noen dager.

Skal du teste ICON_WINK

Hvis svaret er at man ikke legger på seg, så hadde det også vært veldig interessant å vite hvordan det er mulig.

Topp
#805825 - 05/09/2009 23:24 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: Øyvind V]
KenR Offline
Besatt

Se oppdatert innlegg.

Topp
#805830 - 05/09/2009 23:30 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: KenR]
Sprelle Offline
Entusiast

Sted: Lillomarka, Oslo
Hehe, takk for tilbakemeldingen! Bare synd at du ikke har avslørt dine biokjemikunnskaper tidligere, slik at jeg slapp å bringe vranglære til ts-folket først - det var forøvrig ikke meningen.
Jeg har nok, i forenklingen av dette, tatt utdrag og snarveier, som har ført til det som kan tolkes som faktafeil, samt at min kilde, boken 'Bedre uten brød' faktisk hevder flere av disse tingene (som det at protein kan omdannes til karbohydrater - det stusset jeg faktisk over, jeg også), og det beklager jeg.

Tror kanskje vi er uenige i enkelte utsagn, men ikke noe poeng å la dette bli en krangletråd, så jeg tar dette til etterretning og fjerner mitt uriktige innlegg. ICON_WINK

PS: kan jeg bruke ammetåka som unnskyldning?

Redigert av Sprelle (05/09/2009 23:34)
Rediger grunn: kom på en god unnskyldning!

Topp
#805832 - 05/09/2009 23:36 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: Sprelle]
KenR Offline
Besatt

Bare la det stå, jeg mente ikke å være ekkel. Ville bare påpeke ende faktafeil. Hovedpoenget er at dette er veldig komplisert og man må ha maaange tanker i hode samtidig fordi det er så mange prosesser som henger sammen på de mest utrolige måter. I tillegg er mange veier reversible, andre ikke. Noen går i maneg/alle celletyper, andre i noen få. Dette er altså ikke trivielt ICON_SMILE

Topp
#805833 - 05/09/2009 23:37 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: KenR]
KenR Offline
Besatt

Ammetåke kan aksepteres som en veldig god og hyggelig unskyldning! Er "der" selv bare på den andre siden. Sliter mer med insomnia pga av bleieskift ol til ukristelige tider!!

Topp
#805834 - 05/09/2009 23:40 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: Sprelle]
jodajoda Offline
Ringrev

min kilde, boken 'Bedre uten brød' faktisk hevder flere av disse tingene (som det at protein kan omdannes til karbohydrater - det stusset jeg faktisk over, jeg også), og det beklager jeg.

Her var det noe interessant, "bedre uten brød".
Jeg har hatt gode erfaringer ved å kutte ut hvitt brød, og redusere den totale mengden brød.
Kjipt, for jeg syntes brød i nesten alle varianter er veldig godt.

Topp
#805871 - 06/09/2009 01:00 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: tommygutt]
Lillosti29 Offline

Ivrig

Sted: Nittedal
Kroppen lagrer de kalorier den ikke klarer å bruke opp. Uansett om kalorikilden er fett, protein, karbohydrat eller alkohol. Tror nå jeg!

En utfordring med en diett bestående av fettrik mat må vel for mange som sliter med overvekt være den drastiske reduksjonen i mengde?

Interessant det du sier om sone 1 etc. Mener(erfarer) du at kroppen din etter bruk av dietten nå kan kjøre på høyere intensitet med fett som energikilder. Altså at du er mindre avhengig av næring under intentsiv aktivitet/ritt etc?

Topp
#805874 - 06/09/2009 01:08 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: Lillosti29]
kjerts Offline
Søk hjelp!

Sted: Steinkjer

Jeg vil tro det finnes flere som sykler fort på tross av lavkarbo enn på grunn av lavkarbo.
Greit nok at det kan være ideelt for de som har vekt som hovedutfordring, men skal man trene som en toppidrettsutøver, blir nok en slik diett en hindring.

Topp
#805911 - 06/09/2009 09:04 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: Lillosti29]
Øyvind V Offline
Søk hjelp!

Sitat: Zoidberg
Kroppen lagrer de kalorier den ikke klarer å bruke opp. Uansett om kalorikilden er fett, protein, karbohydrat eller alkohol. Tror nå jeg!

Jeg også.

Og derfor tror jeg også det er feil å si at man på en slik diett kan spise så mye man vil, uten å legge på seg.

Når jeg guuglet rundt på leting etter svar i denne saken var jeg innom ganske mange sider; noen gode, noen dårlige. Det som synes å være en fellesnevner er dette:
1. Ketosediett egner seg kun for overvektige folk som skal mye ned i vekt. Tilnærmet normalvektige bør ikke gå på en slik diett.
2. Folk som er aktive bør ikke gå på en slik diett. Og i alle fall ikke folk som driver med idrett/konkurranse.

Topp
#805946 - 06/09/2009 10:11 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: Øyvind V]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

1. ketose er nok helt klart mest beregnet for folk som skal ned i vekt.

2. Nja, tja. Jeg tror vi kanskje i idrettssammenheng skal glemme ordet diett. Jeg tror samtlige har mye å lære av lavkarbo mtp på bevistgjøring i hverdagen på kosthold, uten at man trenger å bli ekstrem. Jodajoda nevner at han har kuttet ut hvit brød, andre kutter ut poteter, kutter ned på inntak av sukker, kunn vann på flaska under trening, erstatter raske karbohydrater med langsomme etc.

Et praktisk eksempel, jeg har vært bortreist i to dager i forbindelse med en begravelse. Maten har bestått av kaker, brød i lange baner, litt kere kaker og enda mere brødmat. Resultat: Jeg føler meg helt ræva ellendig form, magen har streiket, jeg sover dårlig på natta og jeg har en intens hodepine.

En bevistgjøring på inntak av karbo i idrettsammenheng for oss mosjonister: (mine erfaringer i løpet av denne sessongen)

- Man blir en suverent mye bedre fettforbrenner
- Man holde lenger uten næring, også i ritt. Jeg spiste en gang på Farrisrunden, resten var inntak av Ringer Drink (uten karbo).
- Når man tilfører kroppen raske karbohydrater under ritt, føles det som man får en real boost dersom man er i ferd med å gå tom. Altså, kan det være at man klarer å benytte seg av karboen på en enda bedre måte? Jeg driver å tester litt her på egen skrott...
- Restitusjonen er veldig bra. Jeg tåler hard trening på en helt annen måte nå.

Jeg gjorde også et ekstremt eksperiment i fjor. Kona gikk på ketogen kost i fjor sommer, jeg prøvde det samme for å teste min egen kropp. Jeg var i såkalt ketose under fjordårets Aursjøritt, satte ny pers og drakk kun vann under hele rittet. Gikk aldri tom. Uansett, dette er ikke noe jeg anbefaler å¨prøve. Mange blir slappe av ketogen kost.

I år har jeg karboloadet før ritt, gjerne 2-3 dager i forveien, men siste 24 timer prøver jeg å styre unna karbo, dette for å ha en kropp som er i fettforbrennings-modus. Peiser man på en sportsdrikk og en gel før start, er fettforbrenningen brutt og man må ha jevnlig karbo-inntak for å komme seg til mål. Fettrik kost til frokost og langsomme karbo før start, setter kroppen i riktig modus.

Verdens beste triatlet er også veldig bevist på dette, søk og les om Jonas Colting.

Dette ble et rotete innlegg og er kun egne erfaringer ICON_SMILE

PS! Et spørsmål? Hvorfor må Birken-mosjonisten spise gel/bar/sportsdrikk 3-4 ganger pr time for å komme seg til Rena? Fordi han MÅ for å komme seg til mål ICON_SMILE Uten jevnlig påfyll er han eller hun næringstomme mellom Bringbu og Kvarstad.

Topp
#805955 - 06/09/2009 10:18 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: tommygutt]
kjerts Offline
Søk hjelp!

PS! Et spørsmål? Hvorfor må Birken-mosjonisten spise gel/bar/sportsdrikk 3-4 ganger pr time for å komme seg til Rena? Fordi han MÅ for å komme seg til mål ICON_SMILE Uten jevnlig påfyll er han eller hun næringstomme mellom Bringbu og Kvarstad.

Hva så? Hvis man skal drikke jevnlig, hva er da problemet med sportsdrikk?

Topp
#805961 - 06/09/2009 10:23 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: kjerts]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Jo, det har du rett i, men sett i lys av resten av innlegget mitt, så MÅ ikke en mosjonist tvinge i seg gel/bar og sitte med jojo-blodsukker fra Rena til Lillehammer.

Ikke noe problem med sportsdrikk, skjønner at det jeg skrev var litt utydelig. Min feil...

Topp
#806013 - 06/09/2009 11:42 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: tommygutt]
EgilS Offline
[sensurert]

Et praktisk eksempel, jeg har vært bortreist i to dager i forbindelse med en begravelse. Maten har bestått av kaker, brød i lange baner, litt kere kaker og enda mere brødmat. Resultat: Jeg føler meg helt ræva ellendig form, magen har streiket, jeg sover dårlig på natta og jeg har en intens hodepine.

Du har da fått en kropp som er særdeles sensitiv på hva du putter i deg. Er det noe særlig positivt da?

Quote:
En bevistgjøring på inntak av karbo i idrettsammenheng for oss mosjonister: (mine erfaringer i løpet av denne sessongen)

- Man blir en suverent mye bedre fettforbrenner
- Man holde lenger uten næring, også i ritt. Jeg spiste en gang på Farrisrunden, resten var inntak av Ringer Drink (uten karbo).
- Når man tilfører kroppen raske karbohydrater under ritt, føles det som man får en real boost dersom man er i ferd med å gå tom. Altså, kan det være at man klarer å benytte seg av karboen på en enda bedre måte? Jeg driver å tester litt her på egen skrott...
- Restitusjonen er veldig bra. Jeg tåler hard trening på en helt annen måte nå.

Dette er da ikke noe eksepsjonelt. Jeg tåler også lange økter på bare vann, jeg restituerer meg ganske bra og jeg tåler hard trening. Det du fremstiller som positive effekter av en diett er da kun det svært mange opplever på et helt normalt kosthold.

I tillegg kan jeg spise kaker, godis, ribbefett, og stort sett alt av annen mat uten å bli syk. ICON_SMILE

Topp
#806103 - 06/09/2009 15:39 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: EgilS]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Hvor ofte spiser du på ritt Egil?

Sier ikke at det er eksepsjonelt på noen måte, men de fleste spiser vel 2-3 ganger pr time på ritt? Til sportsernærings-produsentens store glede ICON_SMILE

Jeg blir heller ikke syk av noen mat, men etter at jeg la om til mindre karbo i kosten har jeg (naturlig nok) blitt mere sensitiv for dritt-mat med mye sukker, raske karbohydrater og fett i en og samme smørje.

Topp
#806105 - 06/09/2009 15:47 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: tommygutt]
kjerts Offline
Søk hjelp!

Sportsernæring er i alle fall ikke noe av betydning i mitt sykkelbudsjett.. Jeg prøver å få i meg én enhet i timen, dvs en bar, sjokolade eller lignende.

Topp
#806106 - 06/09/2009 15:48 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: tommygutt]
Kriss Online
Søk hjelp!

Sted: Børsa
Sier ikke at det er eksepsjonelt på noen måte, men de fleste spiser vel 2-3 ganger pr time på ritt? Til sportsernærings-produsentens store glede ICON_SMILE

Er virkelig de fleste så flinke til og spise?
Klarer jeg 2-3 ganger i løpet av et ritt så er det bra til meg og være og da går det i gel. Alt annet bare vokser i munnen..
3 ganger i timen ville jo betydd 10 ganger på birken og det høres myye ut.. Man skal jo trå litt og! ICON_SMILE
Men bør man spise så ofte har jeg i såfall et stort forbedringspotensialet der..

Topp
#806123 - 06/09/2009 16:27 Re: Spis deg slank med feit mat [Re: Kriss]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

De som er flinkest til å spise er vel eliten tipper jeg. Er vel flere der som begynner å spise allerede før Skramstad på Birken. Uansett, sportsernærings-folket mener at vi skal spise hvert 15.-20. minutt.

Topp
Side 2 av 10 < 1 2 3 4 9 10 >