Side 49 av 50 < 1 2 47 48 49 50 >
Muligheter
#2567957 - 08/08/2019 17:52 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
Raskall Offline
More than words

Jeg har satt opp pendleren slangeløst nå. Turen til jobb går utelukkende på asfalt og grus og veldig snill grus.

Er det dumt å la reserveslangen liggende hjemme?

Dekkene er forøvrig Specialized Renegade med Gripton-gummi. Guffa er Orange Seal.

Redigert av Raskall (08/08/2019 17:54)

Topp
#2568021 - 09/08/2019 08:40 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Raskall]
Arne_And Offline
More than words

Sted: Trondheim
Sitat: Raskall
Jeg har satt opp pendleren slangeløst nå. Turen til jobb går utelukkende på asfalt og grus og veldig snill grus.

Er det dumt å la reserveslangen liggende hjemme?

Jeg ville ikke gjort det. Jeg har punktert til og fra jobb, det er utelukkende asfalt, men litt for høy fart på en kantstein eller hull i asfalten kombinert med litt for lavt trykk i dekket har gitt punkteringer. Alternativt må du være nøye med å sjekke trykket i dekkene jevnlig, eller kjøre pent. Men hvor mye pes er det å ta med pumpe, en slange og et par dekkspaker? De kan festes rett på sykkelen.

Redigert av Arne_And (09/08/2019 08:41)

Topp
#2568062 - 09/08/2019 10:59 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
DesmoSkier Offline
Ivrig

Sted: Oslo
De siste par årene har jeg greid meg med kun å plugge slangeløse dekk, selv om slangen ligger i sekken fremdeles.
Jeg ville altså heller hatt med en pumpe og pluggesett. Bonusen med å plugge er jo at da er dekket ditt fremdeles slangeløst etterpå ICON_WINK
Max Salami er veldig enkel og grei plugge-løsning.

Topp
#2568084 - 09/08/2019 13:40 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: DesmoSkier]
Raskall Offline
More than words

Sitat: DesmoSkier
De siste par årene har jeg greid meg med kun å plugge slangeløse dekk, selv om slangen ligger i sekken fremdeles.
Jeg ville altså heller hatt med en pumpe og pluggesett. Bonusen med å plugge er jo at da er dekket ditt fremdeles slangeløst etterpå ICON_WINK
Max Salami er veldig enkel og grei plugge-løsning.

Har allerede bestilt en pakke med MaXalami hos Sykkelkomponenter. ICON_SMILE

Topp
#2568085 - 09/08/2019 13:43 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
espenta Offline
Entusiast

Jeg har aldri hatt pluggesett før, men slang på et av disse settene på forrige bestilling:

https://www.bikester.no/red-cycling-products-tubeless-repair-kit-702755.html

Noen erfaringer med det? Hvordan er det i forhold til MaXalami?

Topp
#2568086 - 09/08/2019 13:53 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Arne_And]
Raskall Offline
More than words

Sitat: Arne_And
Men hvor mye pes er det å ta med pumpe, en slange og et par dekkspaker? De kan festes rett på sykkelen.

Kjempepes (neida). Men jeg ønsker å gjøre jobbsyklinga så ukomplisert og bekymringsfri som mulig. Men det er ikke noe problem å ta med reserveutstyr, altså. Lurte mer på hvordan andre gjør det.

Jeg kan ikke huske å ha punktert slik at guffa ikke ville ha fikset det i forbindelse med jobbsykling. Det er som regel små glasskår/fremmedlegemer som har stått for punkteringene og det er vel historie når slangen er borte?

Topp
#2568119 - 09/08/2019 19:14 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Sitat: Arne_And
Jeg har punktert til og fra jobb, det er utelukkende asfalt, men litt for høy fart på en kantstein eller hull i asfalten kombinert med litt for lavt trykk i dekket har gitt punkteringer. Alternativt må du være nøye med å sjekke trykket i dekkene jevnlig, eller kjøre pent.

Du har fått punkteringer på kantstein eller hull i asfalt på dekk satt opp slangeløst? Spør fordi det høres ut som klassisk gjennomslagspunktering/snakebite på dekk med slange. Nettopp for å unngå slikt at jeg pendler slangeløst.

De siste par årene har jeg greid meg med kun å plugge slangeløse dekk, selv om slangen ligger i sekken fremdeles. Jeg ville altså heller hatt med en pumpe og pluggesett.

+1

Og slangene forsvinner gjerne uansett som dugg for solen siden det er så mange hjelpetrengende som punkterer med slange - og trenger ny slange ICON_SMILE

Sitat: espenta
Jeg har aldri hatt pluggesett før, men slang på et av disse settene på forrige bestilling: Red Cycling Products Tubeless Repair Kit. Noen erfaringer med det? Hvordan er det i forhold til MaXalami?

Gjennom mine år på slangeløst har jeg kun punktert én gang, så min erfaring er begrenset, men da syntes jeg det var veldig greit med en liten kniv for å kutte av den delen av larven/pluggen som stakk ut av dekket. Tror hverken Red Cycling eller MaXalami har slik kniv eller saks i sine sett (?). På dekk med mønster spiller det mindre rolle, men i mitt tilfelle var det 28 mm landeveisdekk. På steinete kjerrevei ICON_SMILE

Sitat: Raskall
Jeg kan ikke huske å ha punktert slik at guffa ikke ville ha fikset det i forbindelse med jobbsykling. Det er som regel små glasskår/fremmedlegemer som har stått for punkteringene og det er vel historie når slangen er borte?

Man skal aldri si aldri, men jeg har ikke opplevd punktering på pendling gjennom årene jeg har kjørt slangeløst.

Ved eventuell punktering p.g.a. skarp grus, glass e.l. som guffen mot formodning ikke hadde fikset umiddelbart, ville jeg uansett først ha fjernet fremmedlegemeet, eventuelt tatt i en liten dash frisk, grov guffe, og pumpet opp igjen. Det burde løse problemet. Om ikke, ville jeg plugget det. Enklere og gjerne kjappere enn å bytte til annet oppsett med slange. Slange er en løsning kun ved en så stor revne at det ikke lar seg plugge.

Hvorfor har jeg så dradd med meg slange på pendlerturene disse årene? Av gammel vane, antar jeg. Tenker å kutte det ut nå. På den annen side, har jeg fått for meg at jeg trenger å dra med meg lås på (minst) 1200 gram, så vektmessig spiller det mindre rolle ICON_SMILE

Topp
#2568158 - 09/08/2019 22:58 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Sepeda]
DesmoSkier Offline
Ivrig

Sitat: Sepeda

Gjennom mine år på slangeløst har jeg kun punktert én gang, så min erfaring er begrenset, men da syntes jeg det var veldig greit med en liten kniv for å kutte av den delen av larven/pluggen som stakk ut av dekket. Tror hverken Red Cycling eller MaXalami har slik kniv eller saks i sine sett (?). På dekk med mønster spiller det mindre rolle, men i mitt tilfelle var det 28 mm landeveisdekk. På steinete kjerrevei ICON_SMILE

Greit nok så lenge vi snakker om pendling (hvor jeg fremdeles kjører slange...), men i marka plugger jeg ganske ofte. Kasta akkurat et Maxxis HR2 DoubleDown-dekk som hadde gått med HuckNorris, fordi det var et for stort hull i det...
Har brukt opp noen Maxalami-etterfyllinger... ICON_WINK
Så du og jeg har nok forskjellig kombinasjon av kjørestil og dekktrykk ICON_WINK ICON_LAUGH

Topp
#2568160 - 09/08/2019 23:06 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: DesmoSkier]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Kasta akkurat et Maxxis HR2 DoubleDown-dekk som hadde gått med HuckNorris, fordi det var et for stort hull i det (...) Så du og jeg har nok forskjellig kombinasjon av kjørestil og dekktrykk ICON_WINK ICON_LAUGH

Utvilsomt ICON_SMILE Jeg har forvillet meg inn i feil forum. Er en forsiktig kar som henger på landevei og blandevei ICON_SMILE

Topp
#2568163 - 09/08/2019 23:23 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Sepeda]
DesmoSkier Offline
Ivrig

Sitat: Sepeda
Kasta akkurat et Maxxis HR2 DoubleDown-dekk som hadde gått med HuckNorris, fordi det var et for stort hull i det (...) Så du og jeg har nok forskjellig kombinasjon av kjørestil og dekktrykk ICON_WINK ICON_LAUGH

Utvilsomt ICON_SMILE Jeg har forvillet meg inn i feil forum. Er en forsiktig kar som henger på landevei og blandevei ICON_SMILE

Haha, ut fra (den fine) avataren henger du også litt etter sykkelen din. Lett å få punktering med feil vektfordeling ICON_LAUGH ICON_LAUGH

Topp
#2568164 - 09/08/2019 23:30 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Raskall]
Thomas- Offline
Veteran

Hva med å legge ut en slange etc på ett eller flere egnede steder? Da slipper du å gå for langt om uhellet skulle være ute.

Topp
#2568170 - 09/08/2019 23:50 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: DesmoSkier]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

...ut fra avataren henger du også litt etter sykkelen din.

Ja, det er min måte å si at sykkelen min er mer aggressiv enn jeg er.

Egentlig er jeg jo her.

Topp
#2568173 - 10/08/2019 00:24 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
aug11x Offline
Ivrig

Sted: Øvre Eiker
Greit å ha med slange noen ganger også. Jeg hadde en sjelden punging langt ute i marka her for et par uker siden. Ganske lang flenge, som var umulig å plugge.

Topp
#2568178 - 10/08/2019 01:57 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: aug11x]
DesmoSkier Offline
Ivrig

Sitat: aug11x
Greit å ha med slange noen ganger også. Jeg hadde en sjelden punging langt ute i marka her for et par uker siden. Ganske lang flenge, som var umulig å plugge.

Joda, men den eneste gangen jeg har brukt slange var da en stein hoppa opp og kappa en eike som igjen føkka feilgteipen. Rimelig uvanlig altså...

Topp
#2568180 - 10/08/2019 07:39 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
baronKanon Offline
More than words

Sted: Not the westside
Har alltid med slange, en lett Schwalbesak som er stroppet fast nederst på underrøret. Noen ganger blir det for store hull for mange plugger, og da må jeg ha slange. Så nettopp en video fra Cushcore om hvordan sette inn slange ved problemer, og det eneste man trenger da er en tynn slange med kjempelang ventil.

Brems - smil - si hei!

Topp
#2568201 - 10/08/2019 11:46 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: DesmoSkier]
aug11x Offline
Ivrig

Sted: Øvre Eiker

Sitat: aug11x

Joda, men den eneste gangen jeg har brukt slange var da en stein hoppa opp og kappa en eike som igjen føkka feilgteipen. Rimelig uvanlig altså...

Ja, rimelig uvanlig, men når man står i skauen et par mil fra nærmeste vei med flenge i dekket så er det fint å få fiksa ICON_WINK

Topp
#2572729 - 04/09/2019 08:40 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
parob Offline
Søk hjelp!

Setter opp slangeløst på ny sykkel til kona. Har kun gjort det en gang tidligere, på min egen RM, og der gikk det som en drøm. Nå sliter jeg litt mer.

Har kjøpt Peatys tubeless valves. Helt tett der. Har en Blackburn Chamber tubeless gulvpumpe, og kanttråden på dekket smekker rett på plass og er helt tett. Dekket i seg selv, Barzo, er også helt tett. Så langt alt vel.

Felgene er WTB STX i25 TCS (Tubeless Compatible System) I dekket er det 125ml guffe, og det tyter ut av skjøten i felgen, det tyter ut fra rundt eikeniplene og det tyter ut fra gjennom selve niplene. Har snurret på hjulet og ristet og pumpet opp igjen og snurret og holdt på. Det hjalp, lekker ikke like mye som før. Var nesten flatt igjen i dag tidlig, men pumpet opp og når jeg dro til jobb etter frokost og kaffe var det fremdeles bra med luft.

Klart, ser jo at det er for dårlig felgtape i WTB-felgene og burde satt på noe bedre før jeg begynte, men med erfaring fra mine egne hjul så skulle jo dette være smækk-smækk. Spørsmålet er derimot om guffen tetter alt dette nå med litt tid, og at det blir holdbart i bruk (jeg som får kjeft hvis kona drar på jentetur med ny sykkel og ender opp med pumpe i lyngen halve turen)?
Er det bare å ha is i magen og la guffa gjøre jobben, eller kan jeg like gjerne rykke tilbake til start med bedre felgtape først som sist?

Topp
#2572732 - 04/09/2019 08:45 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
Jeggs Offline
Entusiast

Jeg ville i hvert fall ha tatt av dekket igjen og byttet felgtape. Blir en fryktelig tung felg til slutt om den er full av inntørket guffe.

Topp
#2572734 - 04/09/2019 08:58 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister]
EmilZipp Offline
Besatt

Sted: Nesodden
Jeg har ikke punktert på slangeløst i to år, dvs på Racer, Gravel, stisykkel og Fatbike..... Men på første tur jeg hadde med pluggesett på stisykkel i sommer fikk jeg jammen bruk for det og det fungerte brillefint. Turen etter på Fatbike fikk jeg et stikk i sideveggen bak og etter flere runder med pumping - sykling - pumping - sykling så tettet guffa hullet. Nå har den konservative bankmannen pluggesett, patron, pumpe og slange (her snakker vi belte og bukseseler) i baklomma eller i sekken.

Med unntak av grus sykkelen hvor jeg har hatt antydning til litt lekkasje bak fungerer slangeløst helt optimalt.

Moralen er, vil du ikke punktere så la pluggesettet ligge hjemme.

Topp
#2573013 - 05/09/2019 17:04 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jeggs]
parob Offline
Søk hjelp!

Sitat: Jeggs
Jeg ville i hvert fall ha tatt av dekket igjen og byttet felgtape. Blir en fryktelig tung felg til slutt om den er full av inntørket guffe.

Takk for sparket bak.
Da ble det av med kanttråden, suge ut all guffe med ei sprøyte. Deretter tørke, vaske og på med ny felgtape. Rett opp igjen med Blackburn Chamber, elsker den pumpen, og det holder luft øyeblikkelig. Ikke en ml guffe i det engang, enda. Har stått en time nå, og fremdeles like tett. Oh yeah!

Topp
#2573315 - 07/09/2019 10:12 Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: parob]
sykkeloyvind Offline

Sitat: parob
Sitat: Jeggs

Takk for sparket bak.
Da ble det av med kanttråden, suge ut all guffe med ei sprøyte. Deretter tørke, vaske og på med ny felgtape. Rett opp igjen med Blackburn Chamber, elsker den pumpen, og det holder luft øyeblikkelig. Ikke en ml guffe i det engang, enda. Har stått en time nå, og fremdeles like tett. Oh yeah!

Jepp, kommer det luft ut av eikehullene er det bare en ting å gjøre. Å vente til hele felgen er full av guffe på at det skal bli tett er en håpløs oppgave. Ny teip må til. Vær spesielt påpasselig med at teipen limer tett i skjøten.
Stans og tilsvarende teip er veldig stiv og derfor ikke helt lett å få helt tett. Velg gjerne en mykere teip - den må ikke komme fra et sykkelspesifikt merke, men den bør heller ikke være for elastisk. Vanlig el-teip funker oftest dårlig - den er for tynn.
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
Side 49 av 50 < 1 2 47 48 49 50 >

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå