Side 5 av 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Muligheter
#863350 - 13/12/2009 17:09 Re: RLV - RAAP [Re: Sykkelbob]
Aerial Offline
Ringrev

Da var løypa straks mere spennende og riktig og sykle ja.

En stor takk til den/de som har korrigert profilen.

"Regner det, blir du våt. Godta det eller hold deg innendørs"

Lillehammer CK

Topp
#870193 - 04/01/2010 21:29 Re: Gull fra nord - Pre-RAAP [Re: Dan]
Dan Offline
[sensurert]

Svolvær
Ny gjennomkjøring av Svolvær i kveld for å RAAAPe den. Hopp. Wirkola. Gimsøy. Hva skal man si? Men jeg skal prøve å være objektiv til tross for at vi har fått en ny standard å måle alt opp mot.

Filmkvalitet: 5
Bildet er så bra som det vi har begynt å venne oss til fra progres. Litt overskyet vær gjør at kameraet sliter noen ganger med solbelyste fjell i horisonten, men ikke så mye at det gir mer trekk enn det ene poenget.

Filmflyt: 5
Én eneste lang tagning, også det noe som kjennetegner en progres-video. Dog merker man noen steder at farten går litt opp og ned i forbindelse med biler som skal slippes forbi.

Filmmotiv: 5
Mye fint å se på, med fjell og hav og blomster. Det blir dog trukket et poeng for gråværet.

Profil: 4
Denne profilen har sine små feil. Noen steder viser filmen tydelig at man fortsatt er på vei opp en liten kneik, men profilen er allerede på minus. Andre steder reagerer man på at skiftene kommer litt for raskt. Fra +1% til -3,9% (hvis jeg husker riktig) uten noen mellomliggende verdier blir litt for brått og føles ikke naturlig. Dog, det er godt nok og vel så det.

Løype: 5
Løypen er kjempefin. Omgivelsene er omvekslende, med fjorder, fjell og små tettsteder. Når man har syklet den noen ganger så husker man etappene. "Etter denne bakketoppen sykler man langs vannet, så kommer den kneiken, så flatt til tettstedet..." En løype man kjenner godt føles det ofte som at man tar seg fortere gjennom, uansett om det er sykling, bilkjøring eller andre reisemåter. Så man rekker aldri å gå lei og den snaue timen jeg bruker på disse tre milene svisjer forbi.

Svolvær får et snitt på 4,8. En flott RLV, og med denne og de andre hjemmesnekrede RLVene lurer jeg snart på om jeg ikke like godt kan frigjøre litt plass på harddisken ved å slette de gamle kjedelige Tacx-videoene.

Topp
#872027 - 09/01/2010 01:35 Re: Gull fra nord - Pre-RAAP [Re: Dan]
Dan Offline
[sensurert]

Ryfylkevinter
Premiæretur tidligere i kveld med denne RLVen.

Filmkvalitet: 4
Egentlig ganske bra bilde, men litt problemer med sol/skygge i snøen. I tillegg litt risting noen steder der veien er smal og kamerabilen må litt ut i kanten ved møter. Vintersol og rundløype gir selvfølgelig også litt bilskygge noen steder.

Filmflyt: 4
Flott filming i én lang tagning. Det som gir litt trekk er fartsforandringer i kamerabilen, som f eks ved rundkjøringen, der det er et møtende vogntog som plutselig akselererer voldsomt.

Filmmotiv: 4
Begynnelsen er ikke så veldig spennende, da man sykler i skyggen og vinterfilming blir naturlig nok litt grått. Men det blir veldig fint da man kommer litt opp i høyden.

Det er noen småfeil i profilen i begynnelsen, hvor det dels er noen partier som ser veldig ut som flatmark som likevel har helling og noen hellingsforandringer som ser ut som at de kommer litt etter filmen. Men hvis man slår av prosentvisningen, slik at man ikke ser det, så er det ikke mye nok til at man plages av det.

For meg er dette en perfekt løype for de dager da man ikke har lyst å spinne på flatmark men samtidig ikke gidder en totimerstur over en alpe. Lengden på 33 km er passe for en kveldstur, og den store bakken kommer to tredjedeler inn i økten, slik at man har fått opp varmen før den begynner, og man får litt flatmark på slutten også, etter å ha trillet ned på baksiden.

Ryfylkevinter får et snitt på 4,2. Det er veldig bra med tanke på utfordringen det er å lage en vinter-RLV, med lav sol, ujevnt underlag og lite farge i naturen. Takk til Hans Einar for et fint produkt!

Topp
#872051 - 09/01/2010 09:30 Re: Gull fra nord - Pre-RAAP [Re: Dan]
bza Offline
Entusiast

Hvor finner man denne ryfylkevinter-videoen?

Topp
#872226 - 09/01/2010 18:09 Re: Gull fra nord - Pre-RAAP [Re: bza]
progres Offline
Besatt

hvis det er noe jeg er redd for med disse houm_maid_rlv'ene så er det å trø tomluft. DEirekte tomluft - som en stor og ubehagelig ovverraskelse ut av intet. Og det gjorde jeg i denne ryfylkerlv'n på 22.8 km merket , ca 10.8 (?) km før mål , etthundre- etthundreogfemti meter før toppen av fjellet. Der hadde jeg jeg et kort blink uten tråkkemotstand. Hadde jeg stått i bukken så hadde jeg gått på snørra, men heldigvis så satt jeg og det gikk bra. Det er en skummel feil. Hans Einar - den feilen ligger i RLV fila. Se nøye over hvilke data som ligget i regnearket i aktuelle område !

- det andre som slår meg er et spørsmål Hans Einar om du har brukt den Glætten-prosedyra ( javascriptet fra C.Joost). Jeg spør fordi når man følger med høydeprofilen underveis så ser det tallmessig ut til å være manglende midling.

- jeg ser ingen annen billedhakking enn det som skyldes filming av tunge motbakker i litt for stor hastighet.

Derimot ser jeg en RLV fra et flott stykke Norge som jeg likte veldig godt. Et kupert vinterlandskap byr seg fram med små og store (puh) moter i en videoteknisk flott, profilmessig godt troverdig RLV. Må si jeg gleder meg til flere RLV'er fra sommerlandskapet der hos dere. Well done Hans Einar og gratulere.
Dette var skoi.

Redigert av progres (09/01/2010 18:17)

Topp
#872363 - 10/01/2010 00:03 Re: Gull fra nord - Pre-RAAP [Re: progres]
Dan Offline
[sensurert]

Jeg tror ikke den lufttråkkingen har med RLVen å gjøre. Jeg hadde ingen slike problemer da jeg syklet Ryfylke i går. De ganger, sjeldnere nå enn før, som jeg får lufttråkk så er det på helt tilfeldige steder i tilfeldige RLVer.

Derimot hadde jeg litt problemer da jeg startet gårsdagens økt. Jeg startet turen, akselererte og giret oppover og plutselig var jeg på høyeste giret, med lav motstand og konstant fart på 23,1 km/h. Det viste seg å være en av kontaktene til adapteret (boksen på gulvet) som glappet. Etter at jeg hadde røsket litt i ledningene og trykket dem godt inn igjen så kunne jeg starte om uten problemer. Så mitt tips til progres er å gå over alle kontakter. Det kan være der problemet ligger.

Topp
#872405 - 10/01/2010 10:46 Re: Gull fra nord - Pre-RAAP [Re: Dan]
progres Offline
Besatt

Det skal jeg gjøre selvfølgelig. Men det er også enkelt og like viktig å kontrollere rådataene i fila og siden det nå antakelig er kun et fåtall - personer som har rukket å teste så følte jeg meg forpliktet til å si fra slik at andere i det minste kan være forberedt. Nåvel - vi får håpe at det kun var et forbigående problem her hos meg. RLV'n var fin den uansett ICON_SMILE
Flott at flere tar tak i dette for det er ganske arbeidssomt

Topp
#904370 - 19/03/2010 21:56 Re: Gull fra nord - Pre-RAAP [Re: progres]
Flex Offline
Veteran

Sted: Trondheim
Da er Rulletouren ferdig og Bergensbanen er ferdiglaget, så da kan jeg endelig begynne å sykle noen av de RLV'ene jeg ikke har fått prøvd ennå. Tenkte å prøve å ta noen kjapp RAAAPinger etter hvert.

AT_Gerlitzen
23,5 km - 1152m total stigning - maks stigning 12,9%
En av tre RLV'er i Kaernten-pakken til Carsten Jost (http://www.reallifevideo.de/en/kaernten.html)

Filmkvalitet: 3
Filmkvaliteten er helt grei, men ikke noe mer. Det er en del artifacts i mørke partier i bildet. Det sitter også litt dritt på frontvinduet som godt kunne ha vært vasket bort, men det skjemmer ikke videoen så mye.

Filmflyt: 3
Det er tre klippinger i filmen: En ved en bompassering på hver side av fjellet og en på toppen. Bortsett fra det flyter det greit, men bilen kjører litt for fort oppover fjellet, så videoen blir ganske hakkete (med en snittstigning på 10% er det ikke mulig å sykle så veldig fort oppover).

De første kilometrene er fine, men etter hvert blir det veldig mye skog. Tregrensen i Østerrike er tydeligvis høy, for man ser aldri at man er oppe i "høyfjellet"; trærne følger med helt opp. På veien ned er det finere, men her går det til gjengjeld ganske fort unna.

Profil: 3
Profilen treffer generelt ganske bra, men jeg synes det er alt for brå overganger. En overgang fra 8 til 12% merkes veldig godt.

Løype: 4
11,5 km opp (gjennomsnittlig 10% stigning) og 12 km ned igjen. Ganske standard fjell-løype. Litt morsomt (men ikke veldig realistisk) når man suser nedover svingete, smale veier i "overmenneskelige" hastigheter. Trekk for at den starter med en stigning på 5,8%. Jeg hadde foretrukket en liten oppvarming først.

Snitt: 3,4
Jeg har kanskje vært litt streng her, for denne er på ingen måter dårlig. Men den imponerer heller ikke på noen måte. Rett og slett ganske middelmådig, men helt ok.

Redigert av Flex (20/03/2010 08:48)
Rediger grunn: Lagt til "maks stigning"

Topp
#904414 - 19/03/2010 23:03 Re: Gull fra nord - Pre-RAAP [Re: Flex]
progres Offline
Besatt

ai ai. dette er spennende. Du har mer på gang ?

Topp
#904510 - 20/03/2010 09:19 Re: Gull fra nord - Pre-RAAP [Re: progres]
Flex Offline
Veteran

Sitat: progres
ai ai. dette er spennende. Du har mer på gang ?

Jepp. Prøver å gå gjennom lista alfabetisk, men med noen avvik i forhold til dagsform og sånt. Regner med at jeg også sykler de jeg har syklet tidligere, da jeg ikke har hatt RAAAPing i tankene under tidligere gjennomkjøringer. Får se hvor langt jeg kommer før jeg pakker sammen rulla og forflytter meg utendørs.

24hKaindorf2008
17,9 km, 189 m stigning - maks stigning 11,6%
Gratis RLV laget av Hans Schellnast
http://bike.schellnast.at/?page_id=195

Filmkvaliteten er ikke all verden, men det er ingen artifacts å se. Heller ingen bugs på frontruta.

Ingen klipp, alt i en tagning. Hele filmen virker å være tatt opp i tilnærmet sykkelhastighet, da bevegelser til biler og forgjengere virker å være veldig naturlig. Men man merker at filmen går noe for fort / sakte enkelte plasser, spesielt i forbindelse med veikryss.

Filmmotiv: 3
Ikke verdens mest spennende løype, men helt OK. Trekk for overskyet vær. Jeg oppdaget akkurat nå at det fins en 2009-versjon som skal være filmet i bedre vær.

Profil: 5
Mange små bakker gjør at dette er en vanskelig løype å lage profil til, men her stemmer det meste. Hans har brukt 20m profiloppløsning, og det trengs. Det hender at profilen virker å være ca. 10 meter foran, spesielt ved inngangen til bakker, men dette kan være gjort for å unngå for brå overganger. Vurderte 4, men den får til slutt en svak 5'er.

Løypa starter relativt rolig, og bakkene blir brattere etter hvert. Ingen av bakkene er særlig lange. Fin løype for en halvtimes tur.

Snitt: 4,2
Jeg syklet denne en gang i fjor, og syntes den var ganske middelmådig. Men nå sitter jeg igjen med en følelse av at mye er gjort riktig her. Håper på at 2009-årgangen er enda bedre.

Topp
#905187 - 21/03/2010 20:33 Re: Gull fra nord - Pre-RAAP [Re: Flex]
franzz Offline
Nytt medlem

Sitat: Flex

Jeg syklet denne en gang i fjor, og syntes den var ganske middelmådig. Men nå sitter jeg igjen med en følelse av at mye er gjort riktig her. Håper på at 2009-årgangen er enda bedre.

The 2009er version of 24hKaindorf2009 was recorded during sunny summer weather (one week after the real race weekend). The control files are available for Tacx Systems (RLV,PGMF) and DAUM Systems (EPP, EPM). Here's the link to the 2009 version (including screenshots)
http://bike.schellnast.at/?page_id=579

If you have any questions or suggestions please contact me.

Topp
#905255 - 21/03/2010 22:33 Re: Gull fra nord - Pre-RAAP [Re: franzz]
Flex Offline
Veteran

Sitat: franzz
Sitat: Flex

The 2009er version of 24hKaindorf2009 was recorded during sunny summer weather (one week after the real race weekend). The control files are available for Tacx Systems (RLV,PGMF) and DAUM Systems (EPP, EPM). Here's the link to the 2009 version (including screenshots)

If you have any questions or suggestions please contact me.

Nice. I have just downloaded the 500 MB version, and will probably test it in a couple of days. When rating the video, I will take into consideration that there is a better video version out there.

Topp
#905258 - 21/03/2010 22:38 Re: Gull fra nord - Pre-RAAP [Re: Flex]
Flex Offline
Veteran

AT_Maltataln
26,3 km - 1143m stigning - maks stigning 13,0%
En av tre RLV'er i Kaernten-pakken til Carsten Jost (http://www.reallifevideo.de/en/kaernten.html)

Samme kvalitet som på Gerlitzen. Til og med det samme spindelvevet(?) på frontruta. Kameraet har også litt fokusproblemer gjennom tunnelene. Men kvaliteten generelt er helt ok. Svak firer.

Det er noen klipp i filmen, ved en bomstasjon og et par trafikklys. Men klippene er gjort godt, så man merker lite til dem. Men det kjøres med alt for høy fart, på samme måte som i Gerlitzen-videoen, så videoen får en veldig lav framerate til tider.

Filmmotiv: 5
Mye bedre enn Gerlitzen. Man starter med et ganske standard dal-landskap, men landskapet på vei oppover er vakkert og variert.

Igjen, samme som Gerlitzen. Profilen stemmer bra, men er alt for "lavoppløst", så man får tildels ganske brå overganger. Den verste, fra 6,5 til 11,3%, er nesten som å kjøre i bergveggen.

Jeg likte denne løypa. Først 13 km med svak motbakke ("oppvarming"). Så starter slitet, 13 km som er vesentlig brattere (snittstigning på rundt 8%).

Snitt: 4,0
Sitter igjen med et ganske positivt inntrykk etter denne. Synd at profilen har såpass lav oppløsning. Med en ordentlig profil (og en opptakshastighet nærmere sykkelhastighet) hadde dette vært en vinner.

Topp
#906277 - 23/03/2010 17:29 Flex RAAAPer i bøtter og spann [Re: Flex]
Flex Offline
Veteran

BE_Namur-Revin
87,7 km, 740m stigning - maks stigning 13%
Tacx ID: T1956.10

Filmkvalitet: 2
Det er tydelig at dette er en av de første Tacx-RLV'ene. Ikke verdens beste kvalitet, og kameraføringen er helle ikke spesielt god. Man merker flere ganger at kameraet endrer vinkel, blir skjevt etc.

Det er en del klipp i denne filmen. Det virker å være filmet i noe høyere hastighet enn man sykler, men ikke så mye at dette blir et problem.

Ikke verdens mest spennende løype. Ganske ensformig, men helt ok.

Profil: 5
Profilen stemmer jevnt over veldig bra, med jevne overganger. Men enkelte steder kan den være litt i etterkant. Svak 5'er.

Relativt enkel løype, med lite stigninger. De første 35-40 km er nesten å regne som "oppvarming" før den lengste bakken tar til. Denne er ikke spesielt bratt (8%) eller spesielt lang. Etter denne er det stort sett mindre bakker med mye flatt mellom. En relativt enkel løype.

Ikke verdens mest spennende og utfordrende RLV, men med en ganske god profil. Neppe den jeg kommer til å sykle oftest.

Topp
#907698 - 25/03/2010 20:13 Re: Flex RAAAPer i bøtter og spann [Re: Flex]
Flex Offline
Veteran

24hKaindorf2009
17,9 km, 189 m stigning - maks stigning 11,4%
Gratis RLV laget av Hans Schellnast

Det fins to videoer. En på 500 MB og en på 5 GB. Jeg har testet den minste, og synes at den er helt ok. Jeg går ut fra at 5 GB-versjonen ikke er noe dårligere.

Samme flyten som i 2008-versjonen. Det meste ser ut til å være tatt opp i tilnærmet sykkeltempo.

Stadig ikke verdens mest spennende løype, men i det minste godvær denne gangen. Det er dessverre ikke nok til at karakteren går opp til en firer.

Profil: 6
Løypa er den samme som i 2008-versjonen, og inneholder mange små bakker, noe som gjør det vanskelig å lage en god profil. Jeg var spent på om profilen fortsatt var like bra. Profilen har en høy oppløsning (20 meter?), og man ser at stigningen endrer seg "i hytt og pine" hele veien. Man kan sitte og følge med på denne og se om den stemmer med virkeligheten; om den følger hver enkelt lille bakke som den skal. Men dere trenger ikke å gjøre dette. Jeg har gjort jobben for dere. Og med unntak av en 5 - 10 meter bom i den første lille bakken, er det bare en ting å si. Profilen stemmer perfekt hele veien. På meteren. Punktum!

Stadig en fin løype for en halvtimes tur. Relativt rolig start, med brattere bakker etter hvert og en flat spurtsone til slutt.

Snitt: 4,6
Løypa er den samme som 2008-utgaven, men man har nå solskinn og en enda bedre profil. Det er selvsagt teoretisk mulig å lage profilen enda bedre, og det fins kanskje RLV'er med en like bra profil, men jeg har ingen problemer med å gi profilen terningkast 6. En god RLV for en kort, intensiv økt.

Topp
#907700 - 25/03/2010 20:19 Re: Flex RAAAPer i bøtter og spann [Re: Flex]
progres Offline
Besatt

Dette er flott Flex. Mange takk for at du RAAAPer for oss. Gleder meg til å teste noen av disse løypene.
edit: har du forresten på din vei vært borti om Tacx har noen seriøse planer om å frigi en DIY RLV pakke ?

Redigert av progres (25/03/2010 20:20)

Topp
#907764 - 25/03/2010 21:50 Re: Flex RAAAPer i bøtter og spann [Re: progres]
Flex Offline
Veteran

Har hørt lite om dette. Såvidt jeg har lest, var det vel snakk om dette en gang for noen år siden, men det ser ikke ut til at dette noensinne kom noe videre.

Topp
#910572 - 31/03/2010 16:12 Re: Flex RAAAPer i bøtter og spann [Re: Flex]
Flex Offline
Veteran

Prøvde meg på en liten "klassiker" i helga.

FR_AlpineClassic
82,1 km, 2189 m stigning - maks stigning 12 %
Tacx ID: T1956.01

Dette er (såvidt jeg vet) den første RLV'en som ble sluppet fra Tacx. Ut fra dette hadde jeg ikke veldig store forhåpninger til videokvaliteten, men den er helt ok. Ikke all verden til oppløsning, men lite artifacts og andre ting som forstyrrer.

Filmflyt: 2
Det klippes en del i denne filmen. Nesten litt for mye. Klippene er heller ikke særlig godt "kamuflert". I tillegg ser vi at hastigheten endrer seg en del noen plasser, uten at dette ser ut til å være fikset i RLV-filene. Men opptakshastigheten er generelt ikke så ille.

Fin natur og utsikt, men ikke veldig spektakulært. Men mer enn godt nok til en 4'er.

Profilen er litt bipolar. De fleste stedene er profilen god, og man ser at det er lagt arbeid i denne. Men andre steder (særlig i utforkjøringene) ser vi at det er mye som ikke stemmer. Men det er uansett vikrigst at det stemmer oppover.

Opp - ned - opp. Lang, slakk nedoverbakke mellom stigningene, så man får god tid til å hvile ut. Pluss for nedoverbakke de første minuttene, så man kan hive seg rett på denne uten oppvarming om man vil. Nesten en liten trekk for en kilometerlang strekning på 12% helt på toppen av Alpe d'Huez. Den kjennes...

Snitt: 3,6
Jeg hadde ikke den helt store forventningen til en så gammel RLV, men sen var da ikke så ille som jeg fryktet.

Nå blir det sannsynligvis en kjapp tur til Spania i kveld for å teste en av RLV'ene i den spanske versjonen av Rulletouren. Blir spennende.

Topp
#910667 - 31/03/2010 19:38 Re: Flex RAAAPer i bøtter og spann [Re: Flex]
Flex Offline
Veteran

Da er Spania-RLV'en unnagjort, men dette får meg dessverre ikke til å sette meg på første fly nedover.

Jeg har enkelte ganger ønsket å gi halv-terningkast, så jeg starter med det fra denne RAAAPen.

Er det forresten noen som vet hvordan man finner total stigning til en RLV? Har ikke TTS, kun gamle blåskjermen...

----------------------

ES_Morcuera
24,6 km, rundt 600(?) m stigning - maks stigning 10,0 %
Gratis RLV fra Spania
www.ciclismovirtual.com

Filmkvalitet: 2
Filmkvaliteten er ganske skuffende. Kvaliteten på videoen er temmelig dårlig, med ganske livløse farger (noe av dette skyldes at filmen ser ut til å være tatt opp sent på høsten, og været er overskyet). Fargene er så dårlige at det sannsynligvis hadde vært bedre å vist den i svart-hvitt. Det er også til dels mye komprimeringsartifakter. Ved toppen av fjellet kommer noen regndråper på vinduet, men det sjenerer ikke så veldig mye. Alt i alt er det mye å gå på her.

Det er ingen klipp i filmen, og filmen flyter generelt ganske godt. Men i enkelte deler av stigningen blir det ganske lav framerate.

Filmmotiv: 2,5
Ikke verdens mest spennende landskap. Men ting hadde sikkert sett bedre ut om det hadde vært på sommeren og været hadde vært bedre. Det er en del bånd langs løypa, som kan tyde på at det nettopp har vært sykkelritt der.

Profil: 2,5
Profilen er aldri helt på bærtur, men den er heller aldri særlig god. Det er små unøyaktigheter overalt, og det er enkelte steder ganske brå overganger.

Løype: 4,5
Løypa er egentlig ganske god. Ganske standard opp-på-fjell-og-ned-igjen, men stigningen er noe snillere enn vanlig (stort sett 5,5 - 7%). En liten nedoverbakke i starten gir en kort oppvarming før bakken starter.

Snitt: 3,1
Jeg er nok dessverre ganske skuffet over denne. Filmkvaliteten er rett og slett dårlig, og profilen er heller ikke særlig god. Men jeg tror at dersom man hadde filmet denne på sommeren i fint vær, og gjort seg flid med profilen, kunne denne blitt ganske brukbar. Men slik den er nå, er den ikke spesielt god.

Topp
#916908 - 11/04/2010 11:31 Re: Flex RAAAPer i bøtter og spann [Re: Flex]
Flex Offline
Veteran

Føler jeg sitter og prater til meg selv her, så disse blir nok de to siste RAAAPene på en god stund (edit: noe av grunnen er selvsagt også at våren begynner å komme til Trøndelag, så jeg kommer også til å forflytte meg mer utendørs etterhvert):

NO_RandoyRundt
28,7 km, ??? m stigning - maks stigning 10,6(?) %
Gratis RLV laget av Hans Einar

Filmkvalitet: 1,5
Filmkvaliteten her er ikke særlig god. Det er blasse farger (delvis pga. dårlig vær), interlacing-striper og generelt ikke verdens beste bildekvalitet. I tillegg virker videoen å være komprimert på en slik måte at det krever mye av maskinvaren å dekomprimere. Dette fører til at videoen hakker noe grufullt hos meg (videoen hopper 10-15 sek fremover og "venter til den blir tatt igjen") dersom farten kommer over ca. 30 - 35 km/t. Dette skyldes nok at jeg har relativt dårlig PC, og det er ikke første gangen jeg har opplevd dette (SvelvikveienTT har også dette problemet, og jeg har også sett det rundt veikryss o.l. i andre videoer). Dette ga meg en ganske spesiell treningsøkt (mesteparten av tiden satt jeg med 90 i puls og fulgte med på CPU-måleren). Men jeg har valgt å trekke lite for dette; jeg har tross alt en ganske gammel rulle-PC

Filmflyt: 4,5
På grunn av problemet med hakking, er det vanskelig å si så mye om filmflyten. Men jeg vil tro at en av grunnene til at jeg hadde så store problemer, er at videoen ble tatt opp i tilnærmet sykkelhastighet. Dessverre passeres lite biler / syklister, så det er vanskelig å sjekke dette, men jeg antar at dette er bra. Ingen klipp såvidt jeg kunne se.

Filmmotiv: 3,5
På grunn av dårlig vær er det vanskelig å si så mye om landskapet. Men det ser ikke så ille ut.

Profilen stemmer stort sett, men det er alt for brå overganger mange steder. En manuell utjevning hadde nok vært på sin plass her. Når det er sagt så er det en ganske vanskelig løype å lage profil på.

Mange korte bakker, ikke ulikt DK_Tystrup_01 og 24hKaindorf-løypene. Fin til intervalltrening o.l. Savner kanskje en litt roligere start.

Snitt: 3,2
Jeg er kanskje litt streng her (Hans Einar: Du får være like streng mot meg ICON_SMILE ), men det er en del å gå på i forhold til andre løyper. Men siden dette er Hans Einars første RLV, kan man ikke forvente all verden; det er mye som skal stemme for å få en god RLV. Denne blir nok neppe syklet igjen før jeg oppgradert rulle-PC'en, i hvert fall.

IT_Milan-SanRemo
84,4 km, 935 m stigning - maks stigning 6,5 %
Tacx ID: T1956.08

Filmkvalitet: 2,5
Ikke veldig god kvalitet på videoen, men dette er også en av de tidligere Tacx-RLV'ene.

Filmflyt: 3,5
Det er noen få klipp i filmen, men de er lite sjenerende. Og Phil har anstrengt seg for å holde antall klipp på et minimum; med på kjøpet får man et lite knippe heftige forbikjøringer og et par passeringer av røde lys. Videoen er generelt filmet i noe for høy hastighet (syklistene som passeres, holder en relativt lav kadens), men bortsett fra i de bratteste bakkene, er frameraten generelt god.

Filmmotiv: 4,5
Landskapet er fint, selv om byene som passeres ikke er så veldig interessante. Plusspoeng for at RLV'en er filmet tidlig på morgenen, som gir et ganske spesielt lys i den første delen.

Veldig lett løype å lage profil på, og profilen stemmer også ganske godt. Det er imidlertid noen småting å pirke på her og der.

De første tre milene er veldig flate. Deretter kommer tre små stigninger og til slutt to større. Stigningene er imidlertid ganske slakke (stort sett 3 - 4%) og bakkene er ikke veldig lange, så løypa er veldig "lettsyklet".

Snitt: 3,5
Helt grei løype. Jeg likte lyset i den første delen av løypa; dette gir denne et lite særpreg i forhold til andre RLV'er jeg har syklet. Ellers er dette en RLV på det jevne. Grei når man skal ta seg en 2 1/2 timers tur uten de store anstrengelsene.

Redigert av Flex (11/04/2010 15:09)

Topp
#916924 - 11/04/2010 11:59 Re: Flex RAAAPer i bøtter og spann [Re: Flex]
Erlend L Offline
Veteran

Sted: Hobøl
Neida, du blir lest og de RLVene som du gir best karakter kommer på lista over RLVer som skal testes til høsten når sykkelen skal inn. Nå for tiden frister det mer å ta ut sykkelen IRL, iallfall her jeg bor (nå er det full sol, vindstille og 11C - i dag blir det tur!).

Topp
#917021 - 11/04/2010 15:20 Re: Flex RAAAPer i bøtter og spann [Re: Erlend L]
Flex Offline
Veteran

Skulle selvsagt skrive at det jo også skyldes at jeg etterhvert kommer til å tilbringe mindre tid på rulla og mer utendørs. Rettet opp nå.

Har ikke gitt så mange gode karakterer ennå; har vært mest middelmådige RLV'er så langt. Men jeg har ennå mange igjen å teste. Er usikker på om jeg kommer til å pakke sammen rulla for sommeren eller ikke. Hvis ikke, kan det hende jeg tester flere RLVer iblant. I så fall kan det hende jeg samler opp til en stor-RAAAP til høsten, eller publiserer dem etter hvert.

Topp
#920411 - 15/04/2010 20:27 Re: Flex RAAAPer i bøtter og spann [Re: Flex]
Flex Offline
Veteran

Jeg trengte bare å hinte om at jeg hadde tenkt å bevege meg ut med sykkelen, så satte kulde, regn og sludd inn for fullt igjen. Kan se ut til at det blir en del mer innesykling fremover. Så da blir det tid til mer RAAAPing.

ES_Orient
34,7 km, ??? m stigning - maks stigning 10,2 %
En av to RLV'er i Tacx Mallorca tour I (Tacx ID T1956.46)

Filmkvalitet: 4,5
RLVen er filmet i 1600 x 640. Uvanlig for meg å sykle en RLV med en såpass widescreen. Passet litt dårlig på min relativt lavoppløselige ikke-widescreen-skjerm, hvor jeg kunne velge å se kun midten av bildet, eller få en feit svart stripe øverst og nederst på skjermen. Blir nok en ny skjerm på meg om ikke så lenge ICON_SMILE
Kvaliteten på videoen er god, men man ser noen komprimeringsartifakter i mørke partier. I tillegg er det en del "hakking" pga. for svak maskinvare noen steder i byene. Ellers er det ikke stort å sette fingeren på.

Det er noen klipp i filmen, men de er ikke veldig sjenerende. RLVen er filmet med en syklist foran, så den er definitivt filmet i sykkelhastighet.

Landskapet er helt greit. En del små byer, men de er ikke veldig spennende. Greit nok, men ikke mer.

Profil: 4,5
Løypa er relativt flat, og lett å lage profil til. Profilen er også relativt god, men skarpe overganger er generelt litt for mye "utjevnet".

Løypa er god. Den starter ganske flatt før man får en liten motbakke. Etter et nytt flatt parti kommer den virkelige stigningen. Denne er imidlertid verken blant de lengste eller bratteste. Ligger normalt mellom 6 og 8 %. Litt nedoverbakke på slutten.

Snitt: 4,4
En jevnt over god RLV med få svake punkter. Men landskapet er kanskje ikke blant de mest spennende. Litt uvant å ha en syklist i videoen, men det fungerer bra (om syklisten drar fra, hender det jeg gir på for å henge på ham ICON_SMILE ).

ES_Bermejo
17,2 km, rundt 950(?) m stigning - maks stigning 12 %
Gratis RLV fra Spania
www.ciclismovirtual.com

Filmkvaliteten er generelt ganske dårlig og det er en del interlacing-striper. Men fargene er generelt gode, og det er langt mer "liv" i videoen enn for eksempel ES_Morcuera.

Jeg la ikke merke til noen klipp i denne videoen. RLVen er filmet med to (og etter hvert flere) syklister foran, så hastigheten er jevnt over riktig, men vi ser enkelte steder (spesielt på steder med hastighetsendringer) at hastigheten er gal (feil kadens på syklistene foran).

Jeg likte generelt landskapet her. Det er ingen "wow"-faktor, men det er generelt ganske vakkert. Jeg savnet en skikkelig god, høyoppløselig video enkelte steder.

Profilen følger virkeligheten godt, men det er alt for brå overganger mange steder. Det er flere steder det går direkte fra f.eks. 0% til 9%.

Løype: 3,5
Løypa er helt grei. De første 200 metrene går nedover, men deretter blir man kastet rett inn i motbakken, som med unntak ev et flatt strekke litt over halvveis, varer helt til mål.

Selv om poengsummen kanskje ikke viser det, likte jeg denne RLVen langt bedre enn den forrige spanske gratis-RLVen. En hovedårsak til det er langt bedre farger i videoen og en generelt finere løype. Jeg tror nok at dette er en løype som jeg liker noe bedre enn poengsummen skulle tilsi.

Topp
#921222 - 17/04/2010 00:12 Re: Flex RAAAPer i bøtter og spann [Re: Flex]
Flex Offline
Veteran

Tenkte jeg skulle forsøke meg på noe nytt, så jeg sparket igang en MTB-RLV med racersykkelen på rulla, og tenkte at det kanskje kunne bli litt tungt til tider...

WorldCupMTB-08
16,9 km, ??? m stigning - maks stigning 6(??) %
Tacx ID T1956.42

Videokvaliteten er helt OK. Den er tatt opp i lavere oppløsning enn de fleste andre nyere Tacx-RLV'er. Her ser det ut til å være tatt opp fra styret på en sykkel, noe som blir litt unaturlig lavt. Det rister også ganske mye til tider, men det er nok uunngåelig i en terrengløype.

Filmflyt: 2,5
RLV'en er i filmet i et klipp (eller; det er to klipp, fordi det er to løyper satt sammen til en video). Men hastigheten virker ikke helt riktig. Ganske ofte ser man syklisten foran ha en kadens på 140-160, men dette kommer sannsynligvis av at syklisten ikke kan holde en like høy hastighet i terrenget som jeg kan gjøre på rulla. Men uansett grunn, ting blir rett og slett noe urealistisk til tider.

Filmmotivet er ikke det helt store. Men man er tross alt i en MTB-løype, så utsikten er vel kanskje ikke prioritert. Kameraet rister også såpass mye at man til tider neppe ville sett noe utsikt om det hadde vært.

Profil: 2
Profilen stemmer brukbart, men... Hørt den før, kanskje? ICON_SMILE Normalt klager jeg på at profilen har for brå overganger, men her ville det vært helt greit. Løypa har tross alt mange brå overganger, som burde gjenspeiles i profilen. Jeg hadde tro på at denne løypa ville sette en ny standard i finoppløst profil hvor man bruker hele spekteret av motstand, slik at man virkelig fikk føle hvordan det er å sykle i terrenget.
Så feil kan man ta... Jeg fant fort ut at det ikke var noe som helst vits i å se på stigningsprosenten. Denne varierer fra -6 til 6%, og ligger stort sett mellom -3 og 3%, og stemmer dermed ikke med virkeligheten i det hele tatt (bakkene er vel i virkeligheten 10 ganger så bratte). Men det er tydeligvis gjort en justering slik at bakkene kjennes langt brattere ut enn profilen skulle tilsi. Det er likevel langtfra nok. Jeg brukte racersykkelen, og fryktet på forhånd at jeg skulle få slite i de bratteste bakkene, men jeg var knapt nok nede på det laveste giret og klarte bakkene uten problemer (det hadde sannsynligvis ikke vært noe problem å fise gjennom løypa på storeskiva). Når profilen i tillegg følger endringene i løypa temmelig dårlig (med noen få unntak), blir det bare skuffende. Dette er i hvert fall ingen MTB-profil.

Løype: 3
Løypa er grei, men den er veldig kort til kjøpe-RLV å være. Litt over en halvtime, og så er man ferdig.

Snitt: 2,7
Jeg var spent på hvordan en ordentlig MTB-RLV ville være, og hadde store forventninger til profilen (som må være bra for at en slik RLV skulle virke troverdig). Men her er det ikke stort å rope hurra for. Løypa er grei nok, men profilen gjør dette ganske lite realistisk. Det fakta at det faktisk er drittvanskelig å lage profil til en slik RLV redder den fra en totalslakt, men det virker nesten ikke som om de en gang har giddet å prøve. For meg blir dette en URLV, en Unreal Life Video. Men de skal ha for forsøket.

Topp
#921275 - 17/04/2010 09:56 Re: Flex RAAAPer i bøtter og spann [Re: Flex]
progres Offline
Besatt

Den RAAAPen stemmer eksakt med det inntrykket jeg også sitter tilbake med fra samme løypa. Ble gjennomsyklet en eneste gang og kommer nok ikke opp på displayet igjen noensinnne.

Topp
#921344 - 17/04/2010 12:30 Re: Flex RAAAPer i bøtter og spann [Re: progres]
Flex Offline
Veteran

Hehe nei, neppe her heller. Nesten så jeg vurderte å forsøke å lage en ny og forbedret profil til denne, men tror det tar lang tid når man ikke har GPS-data å starte med (gjort sånt før, liksom ICON_SMILE )

Topp
#921778 - 18/04/2010 01:26 Re: Flex RAAAPer i bøtter og spann [Re: Flex]
Flex Offline
Veteran

Vinteren er stadig ikke forbi. På terrassen ligger nysnø, så da er det tid for et par korte løyper:

Goodwood
2,5km, ca 80(?) m stigning - maks stigning 8,5(?)%
Tror dette er en liten gratis-RLV fra Tacx, men er ikke sikker.
Uansett tilgjengelig på http://lunicuscc.co.uk/tacxRLV.html

Filmkvalitet: 3,5
Ikke veldig god videokvalitet, men helt ok.

Merket ingen store problemer her. Kanskje litt hakking i den bratteste bakken.

Ikke verdens mest spennende motiv. Men man får se en imponerende samling med høy stablet langs vegen (av en eller annen grunn)

Profil: 3,5
Stort sett bra profil, men den bommer noe på et par plasser. Burde vært mulig å gjøre bedre på en såpass kort RLV.

Løype: 3
Dette er en løype som på en måte ikke kan brukes til noe "fornuftig". Den er kort, men litt variert i stigning, så den er ikke så egnet til f.eks. intervaller heller.

Vanskelig å gi karakter på en såpass kort løype. Det blir fort litt midt på treet ICON_SMILE

NO_Steinshøgda
1,8km, ca 100(?) m stigning - maks stigning 8,5%
Gratis RLV laget av Nick (går jeg ut fra)

Filmkvaliteten er OK. Litt motsol helt til å begynne med og kanskje litt blasse farger, men generelt god kvalitet. Jeg har problemer med videohopping rundt rundkjøringen pga. for treig maskin.

Ingen klipp, og det er lite problemer med lav framerate. Men det er nok ikke brukt sykkelhastighet under opptak

Dessverre ikke verdens mest spennende motiv, men helt greit

Profilen stemmer stort sett bra, men om man skal være pirkete, kunne det vært litt mer gradvise overganger.

Fin løype for intervallkjøringer, med flate partier på start og slutt.

Snitt: 3,8
Selv bruker jeg denne de få gangene jeg kjører intervall, så det er nok den RLVen jeg har kjørt oftest. Men jeg kjører den ikke for utsiktens skyld ICON_SMILE

Topp
#923905 - 20/04/2010 21:06 Re: Flex RAAAPer i bøtter og spann [Re: Flex]
Flex Offline
Veteran

AU_Grossglockner
45,2 km, ca 1800(?) m stigning - maks stigning 13,9 %
Tacx ID T1956.16

Filmkvaliteten er grei, og det er ingen artefakter eller dritt på vinduet. Kameraet er imidlertid plassert ganske lavt, slik at man får en litt merkelig vinkel. Objektivet har en ganske kraftig fisheye-effekt, men man merker ikke så mye til det til vanlig.

Filmflyt: 3,5
Hastigheten virker ofte litt høy, sannsynligvis pga. at kameraet er plassert ganske lavt. Men i tillegg til dette er det litt variasjon i hastighet, særlig på de første kilometrene. I tillegg er det noen klipp, uten at dette er noe problem.

Landskapet er fint, men utsikten er noe begrenset på grunn av skyet vær.

Profilen stemmer generelt bra, men det er litt brå overganger noen steder.

Løypa er fin. Man starter med et par kilometer nedoverbakke, før man starter oppover. De første kilometrene er også lettere enn resten av bakken. Etter den lange turen ned fra fjellet slutter løypa med et par kilometer med tilnærnet flatt.

Snitt: 4,0
Jevnt over en fin løype, men været kunne vært bedre. Jeg går ut ifra at den nyere versjonen av Grossglockner (som jeg dessverre ikke har) vil være enda bedre.

Topp
#924612 - 21/04/2010 17:07 Re: Flex RAAAPer i bøtter og spann [Re: Flex]
Flex Offline
Veteran

FR_Tourmalet-E
25,1 km, ca 1500(?) m stigning - maks stigning 12,3 %
En av to RLV'er i Tacx ID T1956.40

Filmen er i widescreenformat, men kvaliteten er ikke spesielt god. Det er også litt komprimeringeartifakter i de mørkeste områdene.

Filmen er generelt filmet med ganske høy hastighet, som gir en lav framerate. Det er noen klipp, men ikke veldig mange.

Landskapet og været er fint, og man savner innimellom en bedre videokvalitet

Profilen er egentlig ikke spesielt god. Ikke at den er spesielt dårlig heller, men den har små feil mange steder, som gjør at man irriterer seg litt. Virker rett og slett litt uferdig.

Løypa er en relativt standard "opp-på-fjellet"-løype, og passer bra foe en halvannen times tur. Den første halvdelen går det ganske slakt oppover (2-3%) før den virkelige bakken (8 - 10%) starter. De siste 400 metrene går i nedoverbakke, så man rekker akkurat å få opp en god fart før mål.

Videokvaliteten og profilen er ikke all verden, men denne er absolutt kjørbar.

Topp
#927092 - 24/04/2010 23:30 Re: Flex RAAAPer i bøtter og spann [Re: Flex]
Flex Offline
Veteran

SA_CapeTown
73,3 km, 765 m stigning - maks stigning 8 %
Tacx ID T1956.03

Filmkvalitet: 1,5
Filmkvaliteten er som et mobilkamera. Et DÅRLIG mobilkamera. Oppløsningen er dårlig og fargene er tildels dårlige/utbrente. Men det er ikke dritt på vinduet eller annet som irriterer.

Det klippes ganske mye i denne filmen. En del av klippene er "direkte", uten overganger. Filmen virker å være tatt opp i ganske jevn hastighet; kanskje ca 40 km/t. Men siden det ikke er noen bratte, lange motbakker her, er ikke dette noe stort problem.

Med unntak av de siste kilometrene er ikke motivet det mest spennende. Men været er bra.

Profil: 3,5
Profilen stemmer stort sett, men en del steder virker den å være en del på etterskudd. Det virker også som om noen bakker er noe brattere enn profilen viser.

Løype: 3,5
Løypa er helt grei. Enkel løype uten særlig mye motbakke. De motbakkene som er, er relativt korte og lite bratte.

Snitt: 3
Jeg mener å ha lest at dette egentlig var en test-RLV hos Tacx og kanskje den første RLV'en som ble laget. Derfor hadde jeg ikke de helt store forventningene. Helt ille er den ikke, men bildekvaliteten er heller skral.

Topp
Side 5 av 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >

Moderator:  Valentino 

Abonner

OM TERRENGSYKKEL

Terrengsykkel skriver om gode sykkelopplevelser. Her møter du ildsjelene og de som pusher grensene. Terrengsykkel gir deg inspirasjon til å sykle mer og finne nye stier. Grundige utstyrstester gjør at du velger riktig utstyr du kan ha lenge. Vi belyser kontroversielle temaer og gir rom for gode argumenter.

Redaksjonen arbeider etter Redaktørplakaten. Holdninger og meninger i Terrengsykkels reportasjer er ikke nødvendigvis i tråd med redaksjonens syn.

Kontakt

Fri Flyt AS
Postboks 4767 Nydalen,
0421 Oslo

KUNDESERVICE ABONNEMENT
kundeservice@friflyt.no
Vi svarer raskt på epost.

NYHETSBREV
Meld deg på nyhetsbrevet

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS 
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå