Side 1 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Muligheter
#491626 - 11/12/2007 23:16 Fortius: RAAAP
Dan Offline
[sensurert]

Nå som det begynner å bli laget hjemmesnekrede RLVer så kanskje det er på tide å sette seg noen kvalitetsmål som vi som har lyst å produsere kan strekke oss mot. Jeg har derfor definert den subjektive RAAAP-skalaen. RLV Achievement And Appreciation Points blir gitt for forskjellige delkvaliteter hos en RLV.

Skalaen går fra 1 til 6 i følgende trinn:
1. Ubrukelig
2. Irriterende
3. Brukbar
4. Bra
5. Veldig bra
6. Perfekt

De forskjellige delkvalitetene presenteres under, dels med en beskrivelse av hva som skal til for å oppnå en sekser, og dels en referanse til min foreløpige favoritt-RLV, Tour of Lombardy.

Filmkvalitet
For å oppnå en sekser må filmen ha god oppløsning, blenderaktiviteten skal være umerkelig, det skal være passe mye vidvinkel og det skal være fritt fra risting, skjevhet, møkk på linsen/frontruten og bildeler i bildet. Lombardy scorer 4.

Filmflyt
For å oppnå en sekser må filmen være helt uten klipp og det må ikke være noen fartsendringer som er så brå at det ikke går an å kode dem til umerkelighet i pgmf-filen. Lombardy scorer 4.

Filmmotiv
For å oppnå en sekser må filmen være tatt opp langs en spennende og/eller vakker rute med omvekslende miljøer og gjerne i en løype som er kjent fra racingkalenderen. Lombardy scorer 5 (det er jo tross alt Italia).

For å oppnå en sekser må profilen stemme så bra med det man ser i filmen at man aldri tenker på at hellingen er feil vei eller at en visuelt åpenbar gradendring ikke blir gjenspeilet i motstanden. Lombardy scorer 5.

Løype
For å oppnå en sekser må løypen være lang nok til å gi en god times trening. Høydemeterne skal helst ende på null totalt sett, altså like mye oppover som nedover. Profilen kan gjerne være snill i starten og slutten. Lombardy scorer 5.

Som vi ser oppnår altså den beste (som jeg ser det) Tacx-RLVen et snitt på 4,6 RAAAP. Ikke ille, men det skal vi vel klare å slå?

Topp
#491634 - 11/12/2007 23:34 Re: Fortius: RAAAP [Re: Dan]
Dan Offline
[sensurert]

Sagelv

Siden jeg akkurat har syklet progres sin Sagelv-RLV så kommer her RAAAPen for den. Egentlig skulle det bli moralske seksere på alt, siden dette er første forsøk, men her sparer vi ingen, og sammenligner med de beste. ICON_SMILE

Filmkvalitet: 3
God nok oppløsning og forbausende bra bilde med tanke på vinterlyset og den skarpe kontrasten mellom hvit snø og svart alt annet. Litt humping og risting trekker ned. I tillegg kunne det vært litt mer vidvinkel slik at man ser lengre gjennom svingene. Bildet er helt rent, men dog med et hint av panser.

Filmflyt: 5
Filmen er helt uten klipp og med bare et par veikryss hvor filmen ikke klarer å holde følge med rullefarten. Dette er så nære en sekser det går an å komme.

Filmmotiv: 4
Sagelv scorer høyt på eksotisme for søringan og en tysker ville ha blitt helt i ekstase av den flotte isen på fjellveggen langs veien. Takket være svingete vei og omvekslende kjøring langs sjøen og gjennom skog blir det ikke alt for ensformig, selv om det likevel blir litt ensformig med en nesten helt svart-hvit film.

Profil: 3
Her er det fortsatt en del å gjøre, men samtidig er det også noen fulltreffere hvor gradendringene kommer akkurat der de skal. Så selv om profilen har mange steder hvor det heller feil vei, så er det ikke så ille at det blir irriterende.

Løype: 4
Litt kort med sine 25 km, men løypen er veldig bra lagt opp og funker fint som oppvarming eller til en rolig tur. Noen korte, krappe oppoverbakker midt i står for underholdningen underveis.

Sagelv oppnår med dette et snitt på 3,8. Det er altså en fullt brukbar RLV som jeg med glede skal bruke flere ganger.

RAAAPing av Lommedalen kommer etter neste gjennomkjøring.

Topp
#491685 - 12/12/2007 08:38 Re: Fortius: RAAAP [Re: Dan]
progres Offline
Besatt

Det var da voldsomt.Nøye som alltid.
Personlig ville jeg holdt den til en svak 2'er ICON_SMILE. De første kilometrene frem til "storstigningene" har jeg i praxis ikke brydd meg om å editere fordi de likevel er så flate men derifra og ut har jeg lagt inn litt arbeid for å få match i synkingen og i det videre segmentet fungerer det ganske likt virkeligheta. (Rolig syling rundt denne løypa går på 43-45 min nå i disse førjulstider. Hard sykling sommerstid for mine over 50 år gamle 100 kg går på drøyt 50 minutter) Vi har i alle fall et redskap som setter oss i stand til å lage slike RLV'er og jeg håper / tror / forventer at Nick kommer opp med en forbedra RLV-templat etterhvert. Tro meg Dan - det er ganske vanskelig å editere pgmf fila og få "hit" på stigningsprosentene.
Men jeg sender deg p2t fila så kan du "i ledige og motiverte stunder" putte inn noen korreksjoner.

Topp
#491688 - 12/12/2007 08:45 Re: Fortius: RAAAP [Re: progres]
Dan Offline
[sensurert]

Sitat: progres
Tro meg Dan - det er ganske vanskelig å editere pgmf fila og få "hit" på stigningsprosentene.
Men jeg sender deg p2t fila så kan du "i ledige og motiverte stunder" putte inn noen korreksjoner.

Ja, dette har jeg lyst å lære. Det må jo være et eller annet triks som gjør det lettere, når man ser hvor perfekt det blir i noen av Tacx-RLVene.

Jeg glemte forresten å gi deg ærespoeng for den fine CGIen i slutten av filmen. ICON_SMILE

Topp
#491691 - 12/12/2007 08:51 Re: Fortius: RAAAP [Re: progres]
Dan Offline
[sensurert]

Jeg prøvde forresten å finne på kartet hvor løypen går, men det var for mange Sagelv og Moan å velge på. Hvilken kommune er det?

Topp
#491700 - 12/12/2007 09:07 Re: Fortius: RAAAP [Re: Dan]
kjull Offline
Ivrig

Sted: Hjemme
Hei,

Hadde det vært mulig å trekke opp løypen til de RLV'ene som blir laget, f.eks. i www.mapmyride.com e.l. så vi her "uti goggrafien" kan få lære litt om hvor vi egentlig sykler også?

- KE

Topp
#491707 - 12/12/2007 09:45 Re: Fortius: RAAAP [Re: kjull]
Dan Offline
[sensurert]

Jeg foreslår plotting i Google Earth, så man kan benytte 3D-funksjonaliteten. Lagre den vedlagte filen og endre filnavnet fra txt til kmz så skal den gå å åpne i GE. Noen som tester kan kanskje si fra om det funker?

Vedlegg
20312-TourofLombardy.txt (404 nedlastinger)

Topp
#491729 - 12/12/2007 10:55 Re: Fortius: RAAAP [Re: Dan]
progres Offline
Besatt

fumle fumle

Men Dan - personlig foretrekker jeg at vi holder oss til Nick's tråd for bedre , samlet oversikt

Vedlegg
20313-sagelv.JPG (256 nedlastinger)

Redigert av progres (12/12/2007 11:00)

Topp
#491742 - 12/12/2007 11:29 Re: Fortius: RAAAP [Re: ]
progres Offline
Besatt

Nei jeg er ikke med på touren - det har jeg rett og slett for stor prestasjonsangst til. Du vet kroppen er ikke akkurat bygget for spenst og hurtighet. Etterhvert som årene går har det blitt mer og mer for last og komfort ICON_SMILE.Og likevel , konkurransemindet som jeg rimeligvis er så *hater* jeg å ligge bakerst i feltet. Ikke for det-- jeg sykler stortsett jamnt med min sønn på 23 som er godt trenet - slår han faktisk på flere av olympusløypene. En morsom liten sak fø er at jeg skulle være med på å sykle et fjellritt denne sommeren (lavka -på dvd'en du fikk) Skadet skuldra og kunne (heldigvis!?) ikke være med slik at det filming i stedet. Steike for ei fart de klarte å holde oppe! Søkkimponert.
Så jeg sykler fortrødent videre og har meg selv som målestokk og er godt fornøyd med det.

Redigert av progres (12/12/2007 11:29)

Topp
#491819 - 12/12/2007 14:34 Re: Fortius: RAAAP [Re: progres]
Dan Offline
[sensurert]

Men Dan - personlig foretrekker jeg at vi holder oss til Nick's tråd for bedre , samlet oversikt

Alt i samme tråd = Samlet ja, oversikt nei. ICON_WINK
Jeg synes godt man kan dele ting på forskjellige emner for bedre oversikt. Så da har vi Nicks tråd hvor man diskuterer teknikken, sett fra kreatørenes side, og så har vi denne tråden for å diskutere kvaliteten, sett fra brukernes side.

Topp
#491821 - 12/12/2007 14:37 Re: Fortius: RAAAP [Re: ]
Dan Offline
[sensurert]

Sitat: Nick
Og når du først lager en sånn tråd, så blir tar jeg det ikke nådig opp at den første norske RLVen ikke er verdiget en RAAAP nesten 15 timer etter at tråden er starta. På den andre siden, ikke forhast deg. Du må gjerne komme med konstruktiv kritikk, men forutsetningen er at den er positiv ICON_WINK

Jeg skal prøve å få en gjennomkjøring av Lommedalen i kveld, men husk at du må sende meg den siste pgmf-filen, siden jeg bare har en 0.9 beta.

Topp
#491827 - 12/12/2007 14:46 Re: Fortius: RAAAP [Re: progres]
Dan Offline
[sensurert]

Aha! Jeg trodde vi var i Lofoten, men der missforsto jeg deg. Det her området har jeg jo faktisk vært i siden samboeren har halvparten av genene sine fra Vrangen, midt mellom Josefvatnet og Nordfjorden. Jeg har til og med vært oppe og sett på den fantastiske utsikten fra Fugltinden. ICON_SMILE

Topp
#491844 - 12/12/2007 15:31 Re: Fortius: RAAAP [Re: Dan]
kjull Offline
Ivrig

RAAAP Lommedalen kladd
(litt på oppfordring, og etter bare en gjennomsykling, syns den fortjener flere gjennomsyklinger før endelig dom, så jeg forbeholder meg retten til å oppdatere min egen RAAAP etterhvert!)

Lav høstsol gjør flere partier mørke, men det gjør det hele mer realistisk syns jeg. Tok meg selv i å bli nervøs i en sving med rim på bakken og høy fart...
Panseret trekker ned fra en firer (..håper ikke Nick blir sinna nå... ICON_LAUGH )

Filmflyt: 3
Generelt veldig bra, men noen stopp og nedbremsinger påtvunget av øvrig trafikk (men det er jo litt kult også da, å merke at man griper litt mot bremsen for fotgjengere med krykker o.l.)

Real life faktoren trekker opp fra en 3'er

Profil: 4
Fin økt, grei oppvarming for toppen passeres to ganger på t/r farten. Litt ute av sync på slutten? (er det beta 0.9 jeg kjører tro?)

Løype 3
Litt kort i forhold til Dans's RAAAP kriterie om en drøy time, jeg syns den er ok.

Snitt 3.4
Muligens jeg er strengere enn Dan i bedømmelsen. (legg til 25%Mva og oppnå 4.25....)Likte den veldig godt og kommer definitivt til å sykle den mange flere ganger i vinter!

Topp
#491882 - 12/12/2007 17:22 Re: Fortius: RAAAP [Re: Dan]
progres Offline
Besatt

se derrja , verden er sannelig ikke stor!

Topp
#492467 - 13/12/2007 23:39 Re: Fortius: RAAAP [Re: Dan]
Dan Offline
[sensurert]

Lommedalen

Nå har jeg akkurat hatt en gjennomkjøring av Lommedalen v0.98 og skal prøve å sette karakterer på den uten å kikke på progres sine tall, så får vi se etterpå hvor enige vi ble.

Brukbar oppløsning men litt lav sol i noen partier, som gjør at kameraet sliter. Relativt stødig bilde, selv om kameraet peker en halv grad for langt til høyre. Litt mye panser, men ikke så ille at det forstyrrer sykkelopplevelsen.

Det blir en treer på grensen til toer, siden det er veldig mye stopp og bråe temposkift i filmen. Dog er det helt fritt fra klipping, selv om det hakker noen steder.

Lommedalen er jo ekstra gøy for meg siden den innledende turen, opp til snupunktet ved bussen, er samme vei som jeg sykler når jeg skal inn på grustur i Lommedalen, og turen over Steinshøgda er den jeg vanligvis sykler hjem fra jobben. Omvekslende miljø med landsbygden i Lommedalen i den ene enden og rundkjøringer og tettbebyggelse i Bekkestua i den andre.

Profil: 3
Det har blitt bedre, men det er fortsatt ganske ofte at man tror man kan slappe litt av, og så fortsetter det likevel med 5,3% oppover i noen titalls meter etter bakketoppen. Men noen steder treffer det fint. Bare litt mer finsliping så bikker denne karakteren opp på en firer.

Litt kort med 24 km, men turen er veldig omvekslende og godt lagt opp med en kort oppvarming og en rolig slutt. Bra underholdning på dager da man ikke rekker en langtur.

Lommedalen får dermed et snitt på 3,4. Godt brukbar altså og en tur jeg vil ta mange ganger i vinter.

Edit: Det var jo morsomt at snittet faktisk ble samme som progres ga, selv om vi snudde på to av karakterene.

Redigert av Dan (13/12/2007 23:43)
Rediger grunn: Sammenlignet med progres RAAAPing

Topp
#492868 - 14/12/2007 21:30 Re: Fortius: RAAAP [Re: Dan]
kjull Offline
Ivrig

...samme snitt som jeg gav mener du?

Topp
#492879 - 14/12/2007 22:10 Re: Fortius: RAAAP [Re: kjull]
Dan Offline
[sensurert]

Sitat: kjull
...samme snitt som jeg gav mener du?

Eh, ja. Selvsagt. Jeg har forresten sendt Sagelv-DVDen til progres... Eh, til deg mener jeg. ICON_SMILE

Topp
#493441 - 16/12/2007 21:30 Re: Fortius: RAAAP [Re: Dan]
kjull Offline
Ivrig

:-)

Det kan vi vel kalle progres! Gleder meg...

Topp
#494440 - 19/12/2007 21:08 Re: Fortius: RAAAP [Re: Dan]
Dan Offline
[sensurert]

Svelvik

Da har jeg akkurat syklet tre runder i Svelvik og skal prøve meg på en liten RAAAPing av denne RLVen.

Filmkvalitet: 2
Jeg håper og tror at fotografen ikke blir skuffet over en toer på filmkvaliteten. Det er jo litt imponerende i det hele tatt å prøve seg på nattfilming. Mørkret gir selvsagt litt for lite lys til at bildet skal bli skarpt, men likevel, man ser hvor man sykler.

Håndholdt(?) kamera er ikke en dårlig idé (selv om det kanskje bare var en nødløsning), siden det tar vekk den verste ristingen, i tillegg til at man kan være kreativ med kameraføringen. Tiltingen funket noenlunde rundt de krappe gatehjørnene, men jeg syklet for sakte til at det skulle føles naturlig i de åpnere svingene. En mulighet med håndholdt som ikke ble benyttet var å se inn i svingen, slik man gjør når man sykler. Her var kameraet hele tiden pekt i bilens retning, noe som gir en rar følelse i trange gatehjørner.

Veldig bra flyt i filmen. Særlig sekvensen hvor man skjærer opp på en "rampe" til venstre gir litt adrenalin fordi filmen faktisk går så fort som det føles at man sykler. I tillegg funker overgangen fra mål til start mellom to runder relativt bra.

Filmmotiv: 3
Mørkerfilming er en morsom idé og det funker såvidt. Men særlig langs en løype hvor man passerer samme sted runde etter runde ville det ha gjort seg med flere landmerker som man ser på avstand.

Profilen føles ganske bra. Det er bare noen få steder hvor man lurer på om det virkelig heller riktig vei. Minimalt med finpuss og en korrigering slik at start og mål er på samme høyde så ville dette være en femmer.

Løype: 5
En femmer på en så kort løype? Jepp, for denne RLVen viser på noe genialt, nemlig at en veldesignet rundløype som man kan sykle valgfritt antall runder er minst like moro som en laaang løype hvor man velger noen eller alle etappene. Og denne løypen er virkelig veldesignet. Korte krappe oppoverbakker som gjør at man tør å gi full gass opp, vel vitende at man får litt hvile på toppen. Bakkene kommer med passe avstand og så kan man velge mellom dragrace eller cruising på Storgata. Perfekt!

Svelvik får altså et snitt på 3,8. Jeg gleder meg til en sommerutgave i dagslys og må bare si at rundbanekonseptet var en genistrek.

Redigert av Dan (19/12/2007 22:32)
Rediger grunn: Svorsk...

Topp
#494452 - 19/12/2007 21:27 Re: Fortius: RAAAP [Re: Dan]
Sykkelbob Offline
Besatt

Sted: Vestfold
Takker dypt og ydmykt for den! Fikk "stryk" der jeg ventet og bra der jeg håpet. ICON_SMILE

Håndholdt kameraføring var et eksperiment for å teste ut tilting i svingene og i kneikene. Av resultatet synes jeg i enkelte svinger det fungerte bedre og i andre svinger dårligere. Alt i alt synes jeg ikke effekten gir så mye "ekstra". Var litt skuffet over at kameraet ikke var mer lysfølsomt, noe som resulterer i "sprengning" i skyggeområdene.

Når det gjelder det øvrige, er jeg glad du deler mine synspunkter. Profilen er litt unøyaktig på de flate partiene og burde kunne finpusses litt til. Ellers synes jeg selv at det ligner IRL brukbart.

Vurderer å prøve å filme runden på nytt hvis jeg har tid. Har gjort en tagning i dagslys av en ny Svelvik-crit. Denne gangen lenger og med en real klatring (klubbens bakketempobakke) før en lang crusiing ned til storgata igjen. Surret fast kamerastativ på taket for å unngå frontrute-refleks og er ganske fornøyd med resultatet. Med ny kamerakunnskap, kan det muligens hende jeg kan komme opp med en bedre tagning av natt-crit'en også.

ICON_SMILE

Topp
#494667 - 20/12/2007 14:09 Re: Fortius: RAAAP [Re: Sykkelbob]
kjull Offline
Ivrig

Svelvik RAAAP fra Kjull

Fant ikke ut hvordan man sykler multiple runder, en utdypende forklaring for dummies?

Filmkvalitet: 2
Enig med Dan her. Jeg håper og tror at fotografen ikke blir skuffet over en toer på filmkvaliteten. Mørkret gir selvsagt litt for lite lys til at bildet skal bli skarpt, men likevel ser man noenlunde hvor man sykler.

enig mhp håndholdt kamera. Noen svinger ble veldig brå likevel.

Filmflyt: 4

Veldig bra flyt i filmen. Særlig sekvensen hvor man skjærer opp på en "rampe" til venstre gir litt adrenalin fordi filmen faktisk går så fort som det føles at man sykler.
Trekker litt for svinger man ikke ser før man er gjennom dem.
(vet ikke om det er filmflyt eller kvalitet?)

Filmmotiv: 2
Mørkerfilming er en morsom idé og det funker såvidt. Men særlig langs en løype hvor man passerer samme sted runde etter runde ville det ha gjort seg med flere landmerker som man ser på avstand. En investering i noen feite 1000m er kanskje en ide?

Profil: 5
Denne syns jeg funket veldig bra. Mulig mørke forkler, men det funker

Egentlig for kort, men gir 4'r likevel fordi de store gutta sier at man kan kjøre flere runder i ett - og da kan man vel det da :-)

Ergo snitt 3.4 igjen fra min side... :-)

Kommentar: Mørkeideen er kul. Tror jeg må forbedre omgivelsene med å slå av alt lys i i-magic boden. Det kan sikkert løfte det hele litt. På sikt tror jeg at dagslys RLV'er også må brukes, men som avveksling, en mørke-RLV. Kuuuuult :-)

Topp
#494672 - 20/12/2007 14:16 Re: Fortius: RAAAP [Re: kjull]
kjull Offline
Ivrig

Sagelv RAAAP fra Kjull

Filmkvalitet: 4
Fint lys, fine omgivelser, med unntak av noen svinger man ikke så forbi før man var gjennom dem - helt topp. Kanskje en mer vidvinkel hadde vært bra noen steder? Artig å sykle kort-kort på snødekte veier, men jeg har likevel en forkjærlighet for våren.....jeg velger meg April :-)

Vet ikke hvilken versjon jeg hadde, men følte den ikke traf helt på bakketopper? Kanskje finere oppløsning kan være en forbedring også, så man ikke går direkte fra oppoverbakke til nedoverbakke uten noen sekunder flat mellom? (spør litt her altså)

Filmmotiv: 4+
Norge er et vakkert land, men som sagt jeg velger meg april, ergo firer :-)
Bonus + for råkjører action effekten :-) hihi

Helt topp trasse egentlig. Men femmer? Den sitter langt inne. Må bli hjemmekjære løyper det

Passe lang for en fin økt!

Ergo snitt 3.4 igjen fra min side... :-)

Snitt: 3.8
Highscore fra kjull (Tror jeg har vært for streng på Svelvik Xmas Criterium og Lommedalen egentlig, Lommedalen er vel min favoritt så langt selv om det ikke gjenspeiler seg i RAAAPen....? thinking)

Topp
#494681 - 20/12/2007 14:30 Re: Fortius: RAAAP [Re: kjull]
progres Offline
Besatt

Jeg har en SAGELV versjon liggende med gjennomarbeidet pgmf og rlv som helt klart er bedre ift profilen. Den som vil ha melder seg på PM ( kan sende 4-5 stk sørover så får dere distribuere)
Jeg gidder ikke mer fikling på denne nå og synes den får være det den er - et betaprosjekt. Men til sommeren - da - fy flate da skal det bli fin RLV ICON_SMILE
I alle fall: jeg synes at Nick fortjener en honnør for at han fant utviklingsvektøyene og at han evner å holde tøylene ift regnearket. Forslaget er at vi som har vist interesse for dette temaet lager en spleis på en god flaske konjakk ( eller en veldig god flaske rødvin) til han. Hvordan kunne vi rent praktisk ordne dette ? Om vi sender ren kronasje (100/ stk) til Dan så kunne vel han dra over til nick med dette. Forstår det slik at Dan og Nick er relativt nærtboende ?

Topp
#494689 - 20/12/2007 15:08 Re: Fortius: RAAAP [Re: progres]
kjull Offline
Ivrig

Høres bra ut. Regner med Sykkelbob og Dan er enig i at det passer bra å få til nå midt i travleste Rulletour tiden ;-)
Jeg tenker, å proppe Nick med litt OH forbindelser der må jo være lurt mtp rulletouren for deres del....hihi

Ang Sagelv DVD'en: pgmf og rlv filene er vel så små at de kan lastes via forumet her i oppdaterte versjoner?

Hadde vært morro å få selve google earth filen også så jeg kan ta en geografitime på si også :-)

- Kjull

Redigert av kjull (20/12/2007 15:08)

Topp
#494697 - 20/12/2007 15:32 Re: Fortius: RAAAP [Re: kjull]
progres Offline
Besatt

rename vedlagte fil til sagelv.pgmf
nå har jeg også endret selve avi fila urpittelitt i starten- kan hende dere må ha den også ,- men prøv. Gjør førte utsjekk opp bakkene forbi "storbukt"

Vedlegg
20449-sagelv.zip (218 nedlastinger)

Redigert av progres (20/12/2007 15:40)

Topp
#495446 - 24/12/2007 13:11 Re: Fortius: RAAAP [Re: progres]
progres Offline
Besatt

nå like før ribba går i ovnen hadde jeg en gjennomkjøring av svelvikhillcrit. Sålangt definitivt den beste RLV 'en av norsk opprinnelse etter min mening.Det eneste jeg har å pirke på er at filmen virker noe overeksponert ( ser da bort fra motlyssekvensene) Jeg fikk den også - til min store overraskelse - opp å gå i fullskjermmodus. Det var divX du hadde brukt ikke sant? ( utber nærmere spesifikasjoner i settingen!)
Flott profil , virket veldig troverdig , fint landskap.
Men kloden har feber . Dere har mer sne enn oss ,for første gang skal det altså oppleves enjul uten sne - og her har vi forresten +8' i skrivende øyeblikk.
Og Igjen : GOD JUL

Topp
#501353 - 14/01/2008 20:35 Re: Fortius: RAAAP [Re: Dan]
Dan Offline
[sensurert]

Svelvik Hill Crit

Vi skifter ut badet om dagen, og med rå betongvegger blir det ganske kaldt i kjelleren. Men oppvarmingen ved hjelp av Sagelv økte temperaturen i rommet fra 11 til 15 grader, så da var jeg klar for premiæretur på Svelvik Hill Crit.

Brukbar skarphet, litt mye risting og i tillegg rare komprimeringseffekter som gjorde at man lurte på om blodsukkeret begynte å nærme seg bunn. I tillegg følte man seg litt feit når man hadde solen bak seg og så sin egen skygge...

Utrolig bra flyt i filmen til tross for massevis av gatehjørner og kryss. Rett og slett imponerende.

Flott miljø langs stranden og morsom intim følelse på de smale boligfeltveiene.

Profilen føles bra. Igjen litt rart at man ikke starter og stopper på lik høyde, men bortsett fra det så føles det hele tiden riktig ut.

En morsom og kompakt løype som klarer å dytte inn flatmark, litt smårullende opp-ned og en, eller egentlig to, passe lange relativt bratte klatringer. I tillegg får man jo skikkelig criteriumsfølelse av de mange kjappe svingene rundt gatehjørnene. Takket være den gode filmflyten så funker det.

Svelvik Hill Crit får et snitt på 4,2 og tar ledningen! ICON_SMILE

Topp
#501394 - 14/01/2008 23:12 Re: Fortius: RAAAP [Re: Dan]
Sykkelbob Offline
Besatt

Sted: Vestfold
Takker ydmykt og stolt av 2 veldig hyggelige tilbakemeldinger! Skal sjekke det med komprimeringseffektene. Stusset litt på det jeg også. Fikk tips om å bruke ffdshow, så det kommer kanskje en ny release om det hjelper.

Topp
#506437 - 28/01/2008 21:30 Re: Fortius: RAAAP [Re: Dan]
Dan Offline
[sensurert]

Bærumsrunden

Nick, den avsluttingen med 10% når man har 6 mil i beina, den er ikke snill. Puuuh. Jeg tok den i mellomtempo, ikke noe stress, men ikke restitusjon heller. Men i det jeg nærmet meg toppen av Sollihøgda begynte jeg å regne litt og oppdaget at jeg hadde mulighet til å klare meg på under to timer. Så da ga jeg på nedover bakkene og holdt koken ganske bra fra Skui til Bjørnegårdsbommen. Og så kom oppoverbakken som en slimete hyse rett i fleisen. Huff. Endte på 2.02:11, dog med scale factor på 115 som vanlig.

Nuvel, til RAAAPingen.

Dårlig lys er det største problemet og det gir i sin tur problemer med komprimeringen, slik at det noen ganger danser rundt store piksler over skjermen. Der det er lyst nok er det ingen komprimeringsproblemer.

Vibrasjoner og risting var det stort sett ikke noe av, og bare noen korte motsolsblendninger.

Den forhåndsannonserte møkken på ruten var ikke særlig plagsom og "Guds hånd" var et overraskende innslag. Noen sjarmerende Caravelle-skygger ble det også. Best likte jeg den hvor det ser ut som at bilen går på stilter.

Filmflyt: 4
Det er noen klipp i denne filmen, men særlig det på Skaretveien er mesterlig satt sammen. Ellers blir rundkjøringer og annet gjort unna i godt driv, det er bare noen steder hvor trafikken plutselig stopper opp så man søker etter bremsen.

Bortsett fra det dårlige lyset så er det jo vanskelig å mislykkes når man velger Skaretveien som motiv. Høydepunktet er når man kommer over en kneik og ser Tyrifjorden strekke seg mot horisonten.

Profil: 5
Det føltes vel nesten aldri direkte galt og bare noen få ganger savnet jeg at det burde ha blitt litt lettere eller tyngre.

Denne løypen er helt fantastiskt bra. Snill oppvarming og så kommer det lange og korte oppoverbakker som et perlebånd helt til man finner seg på Sollihøgda med en lang nedoverbakke å spinne løs i. Det eneste problemet med profilen er den bratte oppoverbakken på slutten der man egentlig har lyst å varme ned. Ellers er jo omgivelsene også spennende og varierte. Pluss også for distansen som er lang og fin.

Bærumsrunden får dermed et snitt på 4,2 og deler første plassen med Svelvik Hill Crit.

Topp
#506486 - 28/01/2008 23:52 Re: Fortius: RAAAP [Re: ]
Dan Offline
[sensurert]

Da jeg kom ned mot Økriveien så begynte jeg å føle meg litt sliten og hadde mest bare lyst å svinge til venstre og rett hjem, men det var jo godt å slippe den lange oppoverbakken da. ICON_SMILE

Tenk den dag nye E16 er klar helt til Skaret, så man kan sykle i veien uten trafikk. Gleder meg!

Topp
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8 >

Moderator:  Valentino 

Abonner

OM TERRENGSYKKEL

Terrengsykkel skriver om gode sykkelopplevelser. Her møter du ildsjelene og de som pusher grensene. Terrengsykkel gir deg inspirasjon til å sykle mer og finne nye stier. Grundige utstyrstester gjør at du velger riktig utstyr du kan ha lenge. Vi belyser kontroversielle temaer og gir rom for gode argumenter.

Redaksjonen arbeider etter Redaktørplakaten. Holdninger og meninger i Terrengsykkels reportasjer er ikke nødvendigvis i tråd med redaksjonens syn.

Kontakt

Fri Flyt AS
Postboks 4767 Nydalen,
0421 Oslo

KUNDESERVICE ABONNEMENT
kundeservice@friflyt.no
Vi svarer raskt på epost.

NYHETSBREV
Meld deg på nyhetsbrevet

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS 
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå