Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Bremsene HYLER! #2597605 26/03/2020 13:51
L
Lindo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Hei,

Sliter med det som er et kjent problem, nemelig at bremsene hyler å skriker! Det er såpass at sykkelen ikke blir brukt.

Min far har prøvd mitt bakhjul på hans sykkel og da var det så å si ikke skriking. Har prøvd mange forskjellige bremseklosser samt renset disse og skivene men, problemet vedvarer. Har brukt pasta bak klossene og skåret/filt på klossene, også dette uten hell.
Opplever at bremsene blir roligere når jeg heller litt vann over kalipperen.

Luftet bakbremsen igår, men vet ikke om det ble optimalt. Kan det oppstå hyling ved for lite/dårlig trykk i bremsesystemet.

Noen som har ide om hva som forårsaker dette og tips til hva som kan gjøres for å fikse problemet.

Min far har noen bremser liggende, men giren min hernger selvfølgelig sammen med bremsen!

Legger ved noen bilder av bremsene og oljen som ble brukt i luftingen, i håp om at det skal være til hjelp.

Håper det er noen som kan hjelpe, kjenner det klør kraftig beinan!

Vedlegg
Re: Bremsene HYLER! [Re: Lindo] #2597616 26/03/2020 14:37
O
oyvinsr Online
Ringrev
Ringrev
O
Ikke optimalt valg av olje til bremsene, men det er nok ikke årsaken til at det hyler, du burde brukt en mineralolje ment for bremser(mineralolje fra shimano). Mulig reverb-olja kan funke greit, men aner ikke hvordan den oppfører seg når det blir varme.

(Du sier at du har rengjort/byttet klosser, men tar med dette)
Jeg har hatt god erfaring med å vaske klossene med zalo(eller tilsvarende). En dert Zalo på sliteflaten på klossene, gni de mot hverandre, skyll, gjenta helt til de har en fin bronsefarge.

Sjekk også justering av bremsekaliper, skiva bør stå sentrert i forhold til kaliper.
En siste ting er å sjekke bevegelsen på stemplene på bremsekaliper, hvis det ene stempelet er tregt(beveger seg mindre enn naboen) så kan det være årsaken til hyling.

Re: Bremsene HYLER! [Re: oyvinsr] #2597617 26/03/2020 14:51
L
Lindo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Neste gang skal jeg kjøre i en mer egnet olje for bremsene.

Renset klossene med det zalo trikset tidligere idag, men skal gjenta det for å sikre at det blir helt rent.

Flott, skal sjekke om stemplene i kalipperen beveger seg fint, takk for tips!

Re: Bremsene HYLER! [Re: Lindo] #2597620 26/03/2020 15:00
L
Lindo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Noen med erfaringer på klosser som skal være "gode" mot hyling?

Re: Bremsene HYLER! [Re: Lindo] #2597635 26/03/2020 16:27
sanouka Offline
Besatt
Besatt
Hvis du ikke har testet organiske klosser så kan det hjelpe. Klossene heter da resin eller semi metallic. De er litt mykere enn klossene i metall (sintered). De slites litt fortere men

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Bremsene HYLER! [Re: Lindo] #2597697 26/03/2020 23:54
A
aanund Offline
Avhengig
Avhengig
A
Du kan fint få hylende bremser om luftinga er dårlig.
Sintrede klosser kan bråke mer når de er kalde. Etter vasking med Zalo må du ta innkjøring av bremsene på nytt.
(du burde fått fatt i Shimano sin bremsevæske)
SRAM har god veiledning på innkjøring av bremser, og det skal være flere tråder om temaet på forumet her.
Å.

Re: Bremsene HYLER! [Re: Lindo] #2597698 27/03/2020 06:16
F
Flamini Offline
Veteran
Veteran
F
Tviler sterkt på at dårlig lufting eller feil bremsevæske er skyld i bremsehyl, men jeg har tatt feil før....

Rengjør alt nøye, skiver/klosser/bremsecalipper. Jeg bruker oppvask såpe, rødsprit er bedre og bremserens best
Ha kobberpasta på stemplene i callipperen og på baksiden av bremseklossene.
Når du monterer så vær nøye så du ikke får kobberpasta på friksjonsflatene

Sentrer callipperen når du monterer den, du har selvfølgelig spesial skivene som skal brukes, de med kone flater ?
Boltene som fester callipperen trekkes til gradvis, først løst - pump ett par ganger med hendelen og hold den inne, stram boltene, tredje gangen så strammer du boltene skikkelig med momentnøkkel.

hvis ikke dette fungerer, så kjøp nye organiske klosser.
det er forskjell på de forskjellige fabrikatene, jeg bruker no-brand klosser fra skina til femten kroner parret som er tilnærmet lydløse

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Bremsene HYLER! [Re: Lindo] #2597892 28/03/2020 09:06
L
Lindo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Kommer bare med en liten oppdatering på denne saken som så å si har tatt hele min oppmerksomhet de siste dagene.

Igår byttet vi rett og slett selve bremsen bak, hadde en gammel Shimano Deore bremse liggende som vi testet. Det viste seg at denne bremsen på samme bakhjul og skive var helt stille og bremset bra. Har fortsatt den orginale bremsen foran, denne hyler også litt men, ikke i nærheten av det den gjorde bak. Så her tenker jeg å teste ut organiske klosser for å sjekke om det kan bli helt stille foran også.

Spylte litt vann på kaliper og skive foran igår, og når jeg da tester den i gata er den helt stille og tar litt bedre, noe som virker mot sin hensikt!?

Takk for tips så langt, begynner å nærme meg noe som kan kalles ro i sjela!

Vedlegg

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå