Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Sykling med barn, walkie-talki i hjelm? #2597417 25/03/2020 16:05
U
Utrent Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
U
Hei!

Jeg har i disse tider med korona over alt og hjemmeskole, begynt å sykle en tur midt på dagen med ungene (to gutter, 10 og 12). Da går dagene lettere, og ingen av oss går på veggen av ekstra energi eller kjedsomhet. Men, det å sykle i Oslo er ikke alltid så greit... Eldstemann ligger ofte først og jeg er sammen med minstemann bak. Det blir en del usjarmerende roping frem og tilbake, og noe virring. "Hold til høyre" og "brems" gjaller ofte langs sykkelstiene. Har kjørt en del på sykkelstier i Groruddalen og i Østmarka. Tanken om en eller annen form for radiokommunikasjon har nå dukket opp. Jeg har funnet ut via nettsøk at det finnes muligheter i MC-verdenen, men de koster skjorta. Ser at walkie-talkie burde passe sånn ca funksjonsmessig, men de kommer bare med to apparater og er heller ikke så egnet til å montere inni hjelmen. Skulle gjerna ha kunnet snakke med begge guttene samtidig også...

Er det noen der ute som har kjent på liknende behov og har noen tips å komme med?

Re: Sykling med barn, walkie-talki i hjelm? [Re: Utrent] #2597517 26/03/2020 09:15
Supersand82 Offline
Ringrev
Ringrev
Har ett sett med Cobra Walkie talkie. Brukte den som babymonitor en liten periode. Hadde en funksjon hvor man kunne fjerne "push to talk" da er det bare å koble på ett headsett/propper og kjør på.

Evt som du har gutter på 10 og 12 år. Så har de kanskje egne mobiler?
Koble på ørepropper og kjør conference call?

@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

*2020 Scott Spark RC 900 Team Issue
2016 Scott Speedster 10 CX
2015 Giant TCR Advanced 1
1991 Scapin Atec
Re: Sykling med barn, walkie-talki i hjelm? [Re: Supersand82] #2597547 26/03/2020 10:57
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Supersand82

Enig.
Men det kan være lurt å holde volumet lavt nok til at de også hører trafikk og f.eks. rop fra andre folk enn gamlefar ICON_SMILE

Også forutsetter det vel at mikrofonen fungerer OK selv om det er litt fart, vind o.l. -- men det gjelder vel også alle andre løsninger basert på walkie talkie e.l.

Selve "konferanseløsningen" (software-sida) kan ha variabel kvalitet. Klarer ikke å forestille meg at f.eks. Skype kan fungere bra til dette, der er støyfjerninga helt horribel og hele greia fungerer veldig ustabilt, i hvert fall nå for tida.
Men mulig at f.eks. Discord, Whereby eller Hangouts kan klare det greit.

Re: Sykling med barn, walkie-talki i hjelm? [Re: anderfo] #2597550 26/03/2020 11:19
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: anderfo
Sitat: Supersand82

Enig.
Men det kan være lurt å holde volumet lavt nok til at de også hører trafikk og f.eks. rop fra andre folk enn gamlefar ICON_SMILE

Også forutsetter det vel at mikrofonen fungerer OK selv om det er litt fart, vind o.l. -- men det gjelder vel også alle andre løsninger basert på walkie talkie e.l.

Selve "konferanseløsningen" (software-sida) kan ha variabel kvalitet. Klarer ikke å forestille meg at f.eks. Skype kan fungere bra til dette, der er støyfjerninga helt horribel og hele greia fungerer veldig ustabilt, i hvert fall nå for tida.
Men mulig at f.eks. Discord, Whereby eller Hangouts kan klare det greit.

Dekningsutfordring?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Sykling med barn, walkie-talki i hjelm? [Re: Utrent] #2597577 26/03/2020 12:28
Alpers Online
Besatt
Besatt
Sitat: Utrent
Hei!

Jeg har i disse tider med korona over alt og hjemmeskole, begynt å sykle en tur midt på dagen med ungene (to gutter, 10 og 12). Da går dagene lettere, og ingen av oss går på veggen av ekstra energi eller kjedsomhet. Men, det å sykle i Oslo er ikke alltid så greit... Eldstemann ligger ofte først og jeg er sammen med minstemann bak. Det blir en del usjarmerende roping frem og tilbake, og noe virring. "Hold til høyre" og "brems" gjaller ofte langs sykkelstiene. Har kjørt en del på sykkelstier i Groruddalen og i Østmarka. Tanken om en eller annen form for radiokommunikasjon har nå dukket opp. Jeg har funnet ut via nettsøk at det finnes muligheter i MC-verdenen, men de koster skjorta. Ser at walkie-talkie burde passe sånn ca funksjonsmessig, men de kommer bare med to apparater og er heller ikke så egnet til å montere inni hjelmen. Skulle gjerna ha kunnet snakke med begge guttene samtidig også...

Er det noen der ute som har kjent på liknende behov og har noen tips å komme med?

Før du begynner med dette - har du noengang kjørt ritt med radio? Eller lignende?

Å ha en radio i øret der noen korrigerer hvert minste lille vink er ganske stressende, og mange tar den derfor heller ut.

Jeg aner ikke hvordan barn reagerer på dette, men kan ikke se for meg at beskjeder på øret vil få flyten til å gå enklere.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Sykling med barn, walkie-talki i hjelm? [Re: Utrent] #2597578 26/03/2020 12:30
Supersand82 Offline
Ringrev
Ringrev
ang støy så er det vel mulig å kjøre bomull ett par runder rundt mic, så en runde med taip evt strikk.. da kommer man vel unna det.
Ang å høre andre farer som lusker,.. Så bruk bare en ørepropp??

ICON_SMILE

med dagens gratis ringe minutter så er det bare å ringe opp en, så legge til en til.. og vips er man i møte.

@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

*2020 Scott Spark RC 900 Team Issue
2016 Scott Speedster 10 CX
2015 Giant TCR Advanced 1
1991 Scapin Atec
Re: Sykling med barn, walkie-talki i hjelm? [Re: Utrent] #2597618 26/03/2020 14:51
U
Utrent Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
U
Hei og takk for svar så langt ;-)

Supersand82 sier "Hadde en funksjon hvor man kunne fjerne "push to talk" da er det bare å koble på ett headsett/propper og kjør på."
-- Det var ganske lurt! Jeg tenkte litt på WT, og dersom man kan slippe å trykke på selve apparatet for å prate kan det jo brukes. Og så var det det med om man kan ha flere enn 2 apparater. Må sjekke ut det. Noen som vet om det går med tre eller fire WT på samme kanal/samtale?

Egne mobiler er jo en mulighet, med håndfrisett og konferanse. Høres litt kronglete ut (sitter på hjemmekontor i disse dager og opplever en del dill med telefonmøter...), og dekning i Østmarka vet jeg lite om. Gutta sitter uansett på mobilen halve dagen når de spiller på PC med venner, så tellerskritt er vel noe jeg kan se bort fra.

Alpers: Nei, jeg har aldri kjørt ritt og har ikke erfaring med slikt utstyr. Det har bare meldt seg som et behov de siste 2 ukene... Jeg hadde vel uansett ikke tenkt å pludre hele tiden, mest for å kunne si "høyre", "venstre", "hold til høyre", osv og slippe gauling. Og det å ta hendene bort fra styret for å betjene appratet vil jeg helst unngå (spesielt for minstemann).

Det kan hende jeg kan handle noe sånt bankraner-/bodyguard-opplegg, der flere kan hviske sammen og alle hører alt.

Siden dette ikke finnes i bøtter og spann på markedet allerede, er det vel jeg som er rar eller gjør ting på feil måte :-)

Redigert av Utrent; 26/03/2020 15:11. Rediger grunn: Skirveleif
Re: Sykling med barn, walkie-talki i hjelm? [Re: Utrent] #2597627 26/03/2020 15:37
Furu Offline
/Stig
/Stig
Biltema har også til MC. Lavere enn prisen på en skjorte...?
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/...tem/intercom-system-bluetooth-2000039695

Stig

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå