Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hjelp til å styre unna Shimano #2596210 19/03/2020 19:26
R
Red Devils Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
R
Hei

Jeg har liggende en Eddy-ramme og den bør ha/må ha Campagnolo, men pga. alt for mange sykler frister det dessverre å kjøpe en 105 gruppe. Prøver å unngå å bruke for mye penger og jeg må ha komplett gruppe med skivebremser.

Vurderer Potenza, men hvor i Norge får man kjøpt det nå? Bikeshop har jo bare med felgbrems.

Re: Hjelp til å styre unna Shimano [Re: Red Devils] #2596212 19/03/2020 19:39
H
Havre Online
Ringrev
Ringrev
H
Noen grunn til å ikke bestille fra utlandet? Kjøpte selv Campagnolo gruppesett fra bike24 i vinter.

Kursen hjelper ikke i disse dager akkurat. Hvis du ikke har det travelt er det kanskje mulig Bikeshop kan bestille det for deg?

Re: Hjelp til å styre unna Shimano [Re: Red Devils] #2596215 19/03/2020 19:58
Valentino Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bikeshop har inne Potenza skifter/bremsesett:
https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/bremser/skivebremssett---landevei/cx/campagnolo/campagnolo-potenza-bak-skivebremssett-hydraulisk-h%c3%b8yre-bak-160-mm-ep18podrr6-p0000113847
https://bikeshop.no/sykkelkomponent...stre-foran-160-mm-ep18podlf6-p0000113846
Da trenger du vel bare framgir, bakgir, kassett og skiver i tillegg. De har det og.

Tillegg: Det er mulig at du trenger girwiresett også. Det er inkludert med felgbremshendlene, men jeg er usikker på om de er med til skivebremsene. Sjekk med Bikeshop.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Hjelp til å styre unna Shimano [Re: Red Devils] #2596218 19/03/2020 20:18
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
I en fjern pre-korona tidsalder, og før Chorus kom i 2x12 med skiver, plukket jeg sammen en komplett hydraulisk Potenza-gruppe fra britiske Merlin og ProBikeKit. Ble rimeligere enn fra tyske Bike24, bike-components eller r2-bike. Da var det ikke å få tak i her hjemme.

Foruten Bikeshop, er Oslo Sportslager og Sørensen Sykler også en mulighet nå. Vet ikke om de har det på lager, men de forhandler, og er hjelpsomme og greie. Kanskje Service Course /Tommek også kan tilby.

En gøyal ting med Campa, er at du ikke kan få kjøpt en separat hydraulisk kaliper, om du skulle ønske det, eller være så uheldig å få bruk for det. I hvert fall ikke da jeg sjekket med norsk, svensk og tysk importør, flere britiske forhandlere, og siden direkte med Vicenza for et års tid siden. Og har ikke funnet det etter den tid. Da blir det kaliper + ny hendel for noen tusenlapper.

Også verdt å plukke med Campas eget luftesett, som jeg har fått forklart er påkrevd, og som ikke alltid er på det lokale verkstedet.

Mener bestemt at gir-vaier fulgte med hendelsettet, men sjekk for sikkerhets skyld.

Som kjent, bruker Campa magnetisk fjær for å føre klossene bort fra skiven. Det fungerer i utgangspunktet veldig godt, men jeg opplever at kaliperne er mer følsomme for gjørme og våt sand enn tilsvarende fra Shimano. Kanskje jeg må sykle mer på landeveien.

Re: Hjelp til å styre unna Shimano [Re: Havre] #2596262 20/03/2020 07:47
R
Red Devils Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
R
Sitat: Havre
Noen grunn til å ikke bestille fra utlandet? Kjøpte selv Campagnolo gruppesett fra bike24 i vinter.

Kursen hjelper ikke i disse dager akkurat. Hvis du ikke har det travelt er det kanskje mulig Bikeshop kan bestille det for deg?

Tenkte å støtte noen norske bedrifter om det blir handel. Ingen andre grunner ICON_SMILE

Re: Hjelp til å styre unna Shimano [Re: Valentino] #2596263 20/03/2020 07:48
R
Red Devils Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
R
Sitat: Valentino
Bikeshop har inne Potenza skifter/bremsesett:
https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/bremser/skivebremssett---landevei/cx/campagnolo/campagnolo-potenza-bak-skivebremssett-hydraulisk-h%c3%b8yre-bak-160-mm-ep18podrr6-p0000113847
https://bikeshop.no/sykkelkomponent...stre-foran-160-mm-ep18podlf6-p0000113846
Da trenger du vel bare framgir, bakgir, kassett og skiver i tillegg. De har det og.

Tillegg: Det er mulig at du trenger girwiresett også. Det er inkludert med felgbremshendlene, men jeg er usikker på om de er med til skivebremsene. Sjekk med Bikeshop.

Takker, det er jo en mulighet. Men synes det er rart at ikke bikeshop har komplett gruppesett med skiver. Det er vel ofte litt billigere enn å plukke alt selv.

Re: Hjelp til å styre unna Shimano [Re: Sepeda] #2596265 20/03/2020 07:51
R
Red Devils Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
R
Sitat: Sepeda
I en fjern pre-korona tidsalder, og før Chorus kom i 2x12 med skiver, plukket jeg sammen en komplett hydraulisk Potenza-gruppe fra britiske Merlin og ProBikeKit. Ble rimeligere enn fra tyske Bike24, bike-components eller r2-bike. Da var det ikke å få tak i her hjemme.

Foruten Bikeshop, er Oslo Sportslager og Sørensen Sykler også en mulighet nå. Vet ikke om de har det på lager, men de forhandler, og er hjelpsomme og greie. Kanskje Service Course /Tommek også kan tilby.

En gøyal ting med Campa, er at du ikke kan få kjøpt en separat hydraulisk kaliper, om du skulle ønske det, eller være så uheldig å få bruk for det. I hvert fall ikke da jeg sjekket med norsk, svensk og tysk importør, flere britiske forhandlere, og siden direkte med Vicenza for et års tid siden. Og har ikke funnet det etter den tid. Da blir det kaliper + ny hendel for noen tusenlapper.

Også verdt å plukke med Campas eget luftesett, som jeg har fått forklart er påkrevd, og som ikke alltid er på det lokale verkstedet.

Mener bestemt at gir-vaier fulgte med hendelsettet, men sjekk for sikkerhets skyld.

Som kjent, bruker Campa magnetisk fjær for å føre klossene bort fra skiven. Det fungerer i utgangspunktet veldig godt, men jeg opplever at kaliperne er mer følsomme for gjørme og våt sand enn tilsvarende fra Shimano. Kanskje jeg må sykle mer på landeveien.

Takk for svar. Fornøyd ellers med Potenza? Har bare erfaring med eldre Record-grupper.

Re: Hjelp til å styre unna Shimano [Re: Red Devils] #2596274 20/03/2020 08:31
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: Red Devils
Fornøyd ellers med Potenza?

Har ikke behov for karbon i drivlinjen, så ja ICON_SMILE

Har lagt ut noen ord om funksjon i The Cult of Campagnolo. Det er ikke en dum tråd for dypdykk i Campa. Valentino følger med.

Er ikke så dogmatisk, så rent funksjonelt kunne jeg ønske meg et italiensk-japansk samarbeid om den perfekte gruppen ICON_SMILE

[Linket bilde fra mapage.noos.fr]

Re: Hjelp til å styre unna Shimano [Re: Red Devils] #2596275 20/03/2020 08:33
ket Offline
Ringrev
Ringrev
Det er det samme som å sette en mazda motor i en ferrari

Re: Hjelp til å styre unna Shimano [Re: ket] #2596282 20/03/2020 08:43
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: ket
Det er det samme som å sette en mazda motor i en ferrari

Hva er det samme som å sette en Mazda-motor i en Ferrari? Er ikke sikker på hva du refererer til eller hvem du kommenterer til. Hvis det var til meg, les evt. det som jeg lenket til ICON_SMILE

Re: Hjelp til å styre unna Shimano [Re: Red Devils] #2596332 20/03/2020 10:27
Valentino Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
synes det er rart at ikke bikeshop har komplett gruppesett med skiver. Det er vel ofte litt billigere enn å plukke alt selv.
Du kan jo spørre om en pakkepris?

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Hjelp til å styre unna Shimano [Re: Valentino] #2596346 20/03/2020 10:50
R
Red Devils Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
R
Sitat: Valentino
synes det er rart at ikke bikeshop har komplett gruppesett med skiver. Det er vel ofte litt billigere enn å plukke alt selv.
Du kan jo spørre om en pakkepris?

Smart, sendt mail ICON_SMILE

Re: Hjelp til å styre unna Shimano [Re: Red Devils] #2596475 20/03/2020 17:38
H
Havre Online
Ringrev
Ringrev
H
Aldri prøvd Potenza. Hadde gamle Centaur Red 10 speed (usikker på om red hadde noe betydning?). Fabelaktig saker. Er vel grunnene til at jeg ble Campagnolo-"frelst". Endte så opp med Chorus EPS. Også fabelaktige saker - selv om jeg ikke er helt solgt på elektriske gir - i alle fall ikke verdt pengene for meg. Fungerer så bra at man ikke merker om man girer. Noen ganger er det faktisk litt slitsomt ICON_SMILE Så kjøpte jeg Centaur 11 speed til "gamlesykkelen" da gamle 10 speed ble byttet ut. Fungerer helt fint. Veldig enkelt å sette opp og selve giringen på kassetten fungerer veldig bra. Dog litt skuffet over den litt billige følelsen på hendelene. Gamle Centaur Red holder rett og slett en høyere kvalitet. Aner ikke om det er mulig å stramme opp, men kastet for å gire bak virker lengre og hendelen er ikke like "stram" som den gamle. Chorus EPS derimot er perfekt der. Potenza er klassen over Centaur så håper du kommer nærmere i det minste det Centaur Red er eller kanskje Chorus EPS. Gamle Centaur Red var for meg det optimale gruppesett hva gjelder verdi for pengene. Hadde fint kjørt det på en grisedyr sykkel ettersom ramme og hjulsett er viktigere for meg enn gruppesettet. Giret knapt feil på årevis - og det var vel like mye min skyld de gangene det skjedde.

Re: Hjelp til å styre unna Shimano [Re: Havre] #2596483 20/03/2020 18:41
R
Red Devils Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
R
Takk for info Havre. ICON_SMILE

Hvis det blir bygg og jeg ikke selger ramma må det bli Campa. Mangler også hjul ellers har jeg det meste.

Lik ramme som dette:
https://bikerumor-wpengine.netdna-s...enx-69-carbon-disc-brake-road-bike01.jpg

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå