Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Lupine erfaringer #2595320 14/03/2020 21:42
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Hei.

Er nysgjerrig på folk erfaringer med bruk av Lupine Betty og Alpha lyktene på "full pupp".
Disse har jo en innebygd funksjon for reduksjon av lyset om lampen blir for varm.

Hva er opplevelsen mtp hvor lenge de klarer å holde maks kapasitet? Er det kun noen få minutter? Ta utgangspunkt i høst/vintersykling der tempraturen som regel er under 10 grader, eller lavere.

Jeg har en Blika på hodet som jeg er fornøyd med. Styrelykt driver jeg å tester/undersøker hva jeg skal bruke av Betty eller Alpha.

Alpha med sine 7200 lumen, det klarer den ikke holde om det ikke er god kjøling.

Er det folk her med erfaringer på begge?

Hvordan bruker dere lykta - dvs er dere veldig aktive med å dimme ned selv og ikke bruke maks kapasitet på opp/bortoversykling?

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Lupine erfaringer [Re: hbakken] #2595345 15/03/2020 07:31
Ugla Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg bruker Blika/Betty i kombinasjon. Maks lysstyrke på stillestående holder veldig kort på Betty før den dimmer ned så sant du ikke sykler fort eller det er kaldt i været. Har programmert den slik at default er 34W. Maks er 45W. Kjører også min Blika på ca. halvparten av maksimalt - sammen dekker det mer enn godt nok mitt lysbehov.

Bruker en felles fjernkontroll på styret og har tre modus. Default er det jeg har beskrevet over, deretter er det maks og til sist svakt i tilfelle jeg møter folk. I praksis kjører jeg på default og ferdig med det.

Opplevd lysstyrke mellom nest høyeste nivå og høyeste er ganske liten.

Lars-Erik
Re: Lupine erfaringer [Re: Ugla] #2595356 15/03/2020 08:32
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
For Betty er 34w 3900Lumen. Klarer den å holde seg der på "normal" tur uten at du dimmer ned så kjapt det er er anledning til det?

Selv har jeg Blika og bruker den stort sett på maks. Ikke opplevd at den dimmer ned faktisk.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Lupine erfaringer [Re: hbakken] #2595544 16/03/2020 07:19
Ugla Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: hbakken
For Betty er 34w 3900Lumen. Klarer den å holde seg der på "normal" tur uten at du dimmer ned så kjapt det er er anledning til det?

Selv har jeg Blika og bruker den stort sett på maks. Ikke opplevd at den dimmer ned faktisk.

Da lykta var ny dimmet den veldig fort, men etter at den var "innkjørt" er den er stabil. Det klart at dersom du stopper opp og ikke dimmer ned vil den gå varm og dimme ned noe, men ikke mye og det utgjør ikke noe problem.

Ikke noe problem med å kjøre Blika på fullt uten dimming, men jeg har ikke behov med Betty på styret og i tillegg ryker jo batteriet på bare en times tid (jeg har det minste batteriet festet i bakkant av hjelmen - nå varer det i to timer og det er hva jeg trenger med margin på kveldstid. I tillegg går jo batteriet på Betty "aldri" tomt.

Edit: Jeg har også en Full Beam lykt som aldri dimmer, har sammenlignbar lysstyre, men til gjengjeld er den vesentlig større og batteriet blåser også mye raskere enn Betty.

Redigert av Ugla; 16/03/2020 10:23.

Lars-Erik
Re: Lupine erfaringer [Re: hbakken] #2595571 16/03/2020 09:56
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Det er nok få lykter med over 3000 lumen og passiv kjøling som klarer å gi full pupp uten lave temperaturer og/eller god luftgjennomstrømming. Men fordelen med lupine er at de har (hadde i alle fall) en funksjon som øker lysstyrken automatisk hvis kjølingen er tilstrekkelig. Det tror jeg ikke det er mange andre produsenter som har.

Moonlight mountain gear har aktiv kjøling på de største modellene. Da kan du gi full gass på lyset nesten uansett.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå