Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Sram Eagle spørsmål #2591279 15/02/2020 02:32
Asso$ Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei.
Prøvde å bygge om fra 1x11 sram til Eagle. Hjulet har xd boss. Satte på eagle kassett men fikk ikke satt på kjedet når jeg la kjedet på 10 tanna. Fikk sykkelbutikken til å se på det, da jeg likevel hadde den inne for demperservice. Og beskjeden jeg fikk da var det jeg fryktet. Ikke plass i ramma.
Stemmer dette? Fikk først beskjed der jeg kjøpte sykkel og eagle gruppe at så lenge jeg har xd boss så er det sikkert at det går. Eagle kassetten er litt breiere eller? Mistenkte dette hele tiden. Men de forsikret meg hele tiden at de var bombesikre på at det skulle gå så lenge det var xd boss. Så da tenkte jeg at eagle hadde mindre mellomrom mellom tennene fra gir til gir ettersom kjedet er tynnere. Og av den grunn tenkte jeg kassetten ikke var så ulik i bredde.
Begynner å tro at den sykkelramma ikke var designet for 1x11 oppsett i utgangspunktet.

Redigert av Asso$; 15/02/2020 02:33.
Re: Sram Eagle spørsmål [Re: Asso$] #2591287 15/02/2020 08:19
Ugla Offline
Ivrig
Ivrig
Første gang jeg har hørt at det ikke skal gå i så fall. Hvis B-tension er satt feil vil kjedet subbe i kjedestaget under og du vil oppleve at det ikke er "plass", sikker på at det ikke er det som skjer?

Lars-Erik
Re: Sram Eagle spørsmål [Re: Asso$] #2591288 15/02/2020 08:26
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvilken sykkelbutikk var dette? Ikke at du nødvendigvis skal oute dem men her er det grunn til å stille spørsmål angående kunnskapen.

1x11 og 1x12 kassett er like brede, og det er 10t minste drev på 1x11 kassetten du hadde på.

Går ut i fra at du har Eagle kjede, bakgir og trigger også? Da skal det passe om du har kjørt 1x11 uten problemer.

Samme offsett på drevet foran/ikke byttet drev?
Samme kjedelinje?

Ibis Sykler Norge / Probike - https://www.probike.no/
Følg oss på Instagram! www.instagram.com/probikeas/

Re: Sram Eagle spørsmål [Re: Asso$] #2591289 15/02/2020 08:29
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Og har du justert bakgiret, A og B skruene, samt strammeskruen?
Om du har kjøpt nytt bakgir så fulgte det med en rød justeringsmal for hvor trinsehjul skal være når kjedet ligger på største drev. Bruk denne.

Ibis Sykler Norge / Probike - https://www.probike.no/
Følg oss på Instagram! www.instagram.com/probikeas/

Re: Sram Eagle spørsmål [Re: Asso$] #2591290 15/02/2020 08:46
beast666 Offline
Entusiast
Entusiast
Har du fått kassetten strammet, det er bare den siste dele som glir ned i hakkene nederst på bosset så hvis den ikke bunner helt blir det lite plass mot setestag/kjedestag. Bruk evt videoen fra sram hvis du ikke har gjort det før.
https://youtu.be/6wCt9BJRNew

Re: Sram Eagle spørsmål [Re: Asso$] #2591296 15/02/2020 09:30
P
Paulus Online
Besatt
Besatt
P
Det er utrolig lett å stramme girvajeren for mye på eagle når du monterer giret. Da vil du få problemer med å komme ned på minste tannhjul. Ellers har du fått mange gode tips med avstandsskruen og begrensningsskruene som også kan gi deg problemer.

Re: Sram Eagle spørsmål [Re: Asso$] #2591310 15/02/2020 11:44
Asso$ Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei igjen dere. Takk for kjapt svar. Kan kanskje mistenke at det er sykkelbutikken som har surra.
For å svare så godt jeg kan her;
Bakgiret er eagle. Shifteren er eagle. Det samme gjelder kjedet. Bosset er xd. Har ikke gjort noen justeringer på kranken etter å ha kjørt 1x11 sram.

Når det gjelder det andre dere nevner. Har ikke plass til mekkestativ akkurat nå. Jeg snakket meg verksted på forhånd og denne butikken har gratis årlig gir justering. Spurte dem også om de kunne sette på kjedet og justere gir. B tension og å sjekke om wire har rett stramhet går vel inn under dette? Hvis de har tatt seg tid til å sjekke dette vel og merke.

Når der gjelder kassetten så hadde jeg tenkt til å nevne dette i første innlegg men glemte det. Da jeg satte på denne så følte jeg det ble muligens en bitteliten glipe på bosset inn mot hjulet. Så kan ikke utelukke dette. Følte det var vanskeligere å sette på denne enn 11 delt kassetten. Det er vel bare ett sted den kan stå korrekt i forhold til de taggene som er på bosset. Sånne som man har på alt fra shimano boss/kassett også. Snurret på kassetten hele veiwn rundt til jeg fant den posisjoen som passet best. Så strammet jeg. Ikke så hardt at jeg så stjerner men vil tro at det var omtrent som jeg gjorde på 11 delt (men på et annet hjul riktignok)
Skal eagle sitte så ekstremt stramt? Er det det som er greia? Spurte egentlig mekanikeren om det kunne være det som var greia. Har ikke sykkelen her for tiden så får ikke sjekket. Fungerer som "feriesykkel"

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå