Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget #1190890 06/06/2011 21:35
thasle Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Eg deltok på Bergen-Voss i helga, og planen var å reisa med tog Oslo-Bergen, og retur Voss-Oslo. Turen, inkludert dei 17 mila på sykkel, kan teoretisk gjerast på eit døgn. Eg kjøpte billettar på nett, der stod det at ein betalte for sykkelen på stasjonen eller kundesenter. Billettluka på Oslo-S ordna plass til sykkelen Oslo-Bergen på fredag, men nevnte ikkje noko om at eg kunne/burde ordna plass til sykkelen på returen laurdag.

Rittet var kjempefint. Etter dusj, lapskaus og dessert trilla eg bort til togstasjonen på Voss. Mannen i billettluka sa at alle plassene var reservert, men at eg berre kunne snakka med konduktøren.

Toget kom inn på stasjonen, og konduktøren er tydeligvis informert og møter meg i døra med at: Sidan dei alt har med 5 syklar (!!), så har dei ikkje sjanse til å ta med fleire. Eg foreslår å demontere eller lurer på om det er andre løysingar. Svaret er at ho kjem med eit par arrogante kommentarar, viftar med flagget og seier at eg får kjøpa billett på neste tog som har plass til fleire syklar.

Greit - klokka er fortsatt berre litt over elleve på formiddagen og sola skin, så eg går inn for å kasta billetten min og tar fram kortet for å kjøpa ein ny. Billettøren seier tørt at det ikkje er plass på tog resten av dagen, og at han ikkje kan hjelpa meg. Eg er mildt sagt irritert, men han responderer tørt at dette kan eg takka meg sjølv for. Eg spør han om kva han vil foreslå for å koma seg til Oslo, men det er han ikkje interessert i å svara på.

-Eg har altså kjøpt billettar på nett, der det står at plass til sykkel kan kjøpast på betjente stasjonar eller på kundesenter.
-I billettluka på Oslo-S kjøpte eg plass til sykkelen Oslo-Bergen utan å bli spurt eller anbefalt om å reservere for returen.
-I billettluka på Voss, ein time før avgang, får eg beskjed om at eg ikkje kan få reservere, men berre skal ordne det med konduktøren.
-Konduktøren har heilt klart snakka med billettøren før toget kom til Voss, og er informert at eg står på perrongen. Ho nektar meg plass, men har enten ikkje sagt til billettøren at eg ikkje får vera med, eller billettøren har ikkje orka å stikka hovudet ut for å varsla meg om det.

Eg har altså 30 sekund på meg til å finna ut at eg ikkje får ta med sykkelen og dermed også mister plassen min på toget. På den timen eg venta på stasjonen kunne eg sendt sykkelen min med nokon av dei eg sykla rittet med, levert den til ein kamerat på Voss eller andre kreative løysingar. På sekundane toget stoppar på stasjonen er det vanskeleg å få organisert noko slikt.

Moralen er:
-fem (5) syklar er det NSB får pressa i eit 200 meter langt regiontogsett.
-Dette må du som kunde sjølv finna ut av, og dei prøver å vera så lite løysingsorienterte som mogleg om nokon ikkje har gjort ting etter prosedyren.
-Skryt til NSB for imponerande arrogant kundebehandling i fleire ledd og ca 40 timar lang retur til Oslo i staden for 5.
-Stor takk til laget frå Schlumberger Stavanger for at eg fekk krasja deira opplegg med BBQ etter rittet, og triveleg busstransport for både meg og sykkelen til familien min på Vestlandet.

Tore Haslemo
Hjelperytter for Landevei og landevei.no
Landevei på facebook
@landevei
Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: thasle] #1190912 06/06/2011 21:50
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
NSB har aldri imponert meg når det gjelder service, så det overrasker meg ikke at du ble behandlet som du ble.
Jeg har imidlertid god erfaring med behandling av klager, for menneskene på den avdelingen har tydeligvis tatt alle smilekursene som mange andre ansatte har hoppet over.

I en annen tråd skrev jeg om en konduktør på Trønderbanen som presterte å gi meg skylden for at billettautomaten på Værnes ikke fungerte samt uten mitt samtykke trakk et for høyt beløp fra betalingskortet mitt. Kundeservice tok klagen alvorlig og erstattet forhøyningen av beløpet samt ga meg en uforbeholden, skriftlig unnskyldning. Jeg fikk aldri vite om konduktøren hadde blitt informert om klagen, men i og med at saken omhandlet misbruk av spesialtillatelse til bruk av elektroniske betalingsmidler vil jeg anta at noe ble sagt.

I tilfeller som dette prøver jeg som oftest å tro at det er snakk om en og annen drittsekk som ødelegger inntrykket av hele bedriften, men NSB har så mange vrangpeiser at jeg begynner å tro at situasjonen er omvendt.

Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: thasle] #1190918 06/06/2011 21:53
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: thasle
men nevnte ikkje noko om at eg kunne/burde ordna plass til sykkelen på returen laurdag.

Ikke det at nsb`s oppførsel skal forsvares, men dette bør man tenke på i god tid.

Det står litt om det noen linjer under, der det står om gjøvikbanen, og når det er et sykkelarrangement så.., ja.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: cvrokka] #1190982 07/06/2011 04:48
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Demonter sykkelen litt da, og ta den med som deler... Det lan de vel ikke si noe på?

The only reason a bicycle should ever be in an upside down position is during mid-rotation while crashing.
Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: Knirkekne] #1191038 07/06/2011 06:45
staike Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg dro med toget opp til Voss på fredag, da sa de i billettluken på stasjonen i Bergen at jeg kunne sette sykkelen i en egen sykkelvogn de hadde med, i forbindelse med Bergen - Voss. Det høres ut som du planlagte det veldig dårlig.

Men vi var vel nærmere 10 sykler i én vogn på vei hjem igjen på søndag. Så merkelig det du har blitt fortalt om at de ikke vil ha mer enn 5 sykler på hele toget.

Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: Knirkekne] #1191051 07/06/2011 07:01
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Knirkekne
Demonter sykkelen litt da, og ta den med som deler... Det lan de vel ikke si noe på?

Jeg har også vært fristet til å pakke sykkel i myk bag og ta med på trønderbanen, i stedet for å betale 200 kr for sykkeltransport tur/retur..

Du kan ta med småunger, barnevogner, kofferter og femten snowboard gratis..

Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: kjerts] #1191485 07/06/2011 14:01
G
GeirK Online
More than words
More than words
G
Jeg måtte en gang betale 30 spenn ekstra til Klæburuten for å ha med sykkelkofferten på flybussen fra Værnes.

"E sykkel herre?"
"Ja"
"Det bli tredve krona"
"Fordi det er en sykkel inni kofferten?"
"Ja"
"Men hvis jeg hadde svart at det var noe annet inni der, så hadde jeg sluppet å betale?"
"Vi tar betalt for sykla"

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: GeirK] #1191530 07/06/2011 15:17
larsb Offline
More than words
More than words
Det mest irriterende med sykkel og NSB er at det ikke går å få et klart svar. All sykkelfrakt er opp til konduktøren på det enkelte toget. Kundeservice bare sier at du skal møte opp, så går det nok bra. Gjør det ikke det står man der akkurat som Thasle. Alene på en perrong med sykkelen i et fat grep.

Sist jeg hadde med sykkel på tog var konduktøren en kar på 135 kilo med et betydelig svetteproblem. Da var løsningen at jeg fikk den med om jeg lastet den inn i vogna og ut igjen sjøl. Ikke trengte jeg å betale for den heller.

LarsB

Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: larsb] #1191863 07/06/2011 21:00
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når jeg bodde på ås så oppdaget jeg at konduktørene tar betalt for sykkel ca. 50% av turene.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: cvrokka] #1192006 08/06/2011 07:03
advance Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har du monopol i markedet, så trenger du vel strengt tatt ikke yte mere service, enn du har lyst til.

Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: advance] #1192669 08/06/2011 19:07
TashkentTerror Offline
Ringrev
Ringrev
Utrolig historie Tore. Det bekrefter mistanken om at NSB gjør akkurat som de vil.

Det er latterlig at det skal koste penger å frakte en sykkel med toget. Ethvert tog burde jo ha hatt et rom tilpasset sykler hvor man kunne ha hengt en sykkel sikkert i taket eller lignende.

Jeg tok nylig toget fra Kongsberg til Oslo, og ved bytte av betjening på Drammen stasjon ble to av de som gikk på vakt interesserte i sykkelen min og lurte på når jeg hadde gått på toget. Toget tok visstnok kun to sykler (!), og de var ikke blitt orientert om at min sykkel var ombord da de overtok vakten, men jeg skulle få fortsette med sykkelen inn til Oslo. Toget var tilnærmet tomt.

Om noen spør hva jeg har i sykkelkofferten svarer jeg at det er en harpe! :-)

Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: TashkentTerror] #1193014 09/06/2011 07:41
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: TashkentTerror

Det er latterlig at det skal koste penger å frakte en sykkel med toget.

Det er kanskje å ta i en smule, eller?

[Ta kontakt hvis du trenger hjulbygging.]
Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: Stein] #1193021 09/06/2011 07:45
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sammenlignet med alt annet plasskrevende som er gratis å dra med seg?

Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: kjerts] #1193024 09/06/2011 07:48
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Er det gratis med andre ting som er så store at det må stå i en egen godsvogn/-kupé?

Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: Stein] #1193035 09/06/2011 07:59
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Barnevogn, kontrabass, skiutstyr og diverse gigantbagasje er gratis.

Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: kjerts] #1193041 09/06/2011 08:06
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Tok toget Asker - Nesbyen i fjor vinter. Da var det fire snowboardkjørdkjørere på vei til demodag i Nesbyen alpinsenter som fylte hattehyller og gulvet ved inngangen til spisevogna med snowboardbager, diverse fotoutstyr og alle tenkelige ting. De ble bedt om å sørge for at det ikke lå i veien, men betalte ikke ekstra.

Man kan vel i teorien ha med seg hva pokker man vil uten å måtte betale for det, så lenge det ikke er en sykkel.

Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: FHanserud] #1193045 09/06/2011 08:07
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Da er det jo en tanke urettferdig, ja.

Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: Stein] #1193344 09/06/2011 13:22
S
stizzybizzy Offline
Fersking
Fersking
S
Hyggelig å ha deg med på turen hjem thasle ICON_SMILE vi stiller nok neste år også dersom du trenger haik!

Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: Knirkekne] #1193370 09/06/2011 14:02
simenberg Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Knirkekne

Har lest et sted at sykkelen blir bagasje når hjulene er av. Mistenker at det kan være på forumet her. Det kan jo være et miljøvennlig hull i regelverket som NSB har tettet for lengst.

Har testet teorien jevnlig på billettselgerne på stasjonene, men de henviser alltid til at det er konduktøren som har siste ordet. Har hatt flaks Trondheim-Åre (4 sykkelkroker, forhåndsbestilling av sykkelplass ikke mulig), og bare vært på nippet til å teste Narvik-Gränsen (hvor det sannsynligvis er safere med bussen). Riktignok er det svenske selskaper involvert på begge strekningene, men det hjelper dessverre ikke.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
2015 Trek Remedy 9.8 29 | 2012 RM Flatline WC
facebook.com/SimenBergPhotography
Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: thasle] #1305074 29/11/2011 11:03
simenberg Offline
Avhengig
Avhengig
Det skal være hjul mindre enn 20 tommer for at du kan demontere og ta med som bagasje.
http://www.nsb.no/tilbud-om-bord/bagasje-og-sykkel-article37597-4326.html

Vet ikke når nye tog kommer men her er et svar til Snorre fra NSB på FB:
"...det nye toget som snart kommer i trafikk vil gjøre det lettere å ta med sykkel. Det nye toget dukker opp på strekningen Lillehammer - Skien... I de nye togene vil syklene vil bli plassert i vanlige vogner like ved inngangene. De er laget av Stadler i Sveits og er også levert til blant annet jernbanen i Sveits"

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
2015 Trek Remedy 9.8 29 | 2012 RM Flatline WC
facebook.com/SimenBergPhotography
Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: thasle] #1315082 22/12/2011 15:33
S
snorre Offline
Entusiast
Entusiast
S
Må legge til at jeg har vært på NSB i jobbsammenheng angående dette i 4 år. Bra at det endelig kommer ett litt mer positivt svar synes jeg.

Snorre

Lidenskaplig... Men ikke fanatisk

NOTS medlem

Hafjell
Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: thasle] #1315100 22/12/2011 16:58
Alpers Offline
Besatt
Besatt
Jeg er blitt nektet å ta med sykkel på tog et utall ganger, med bortforklaringer om alt fra plassmangel til sikkerhetshensyn.

Påfallende pinlig er det da at jeg aldri har blitt nektet å ta med en sykkel i pappeske, da esker åpenbart verken er en sikkerhetsrisiko eller utgjør et plassproblem, selv om sykkelvognen og toget som sådan er stappende fullt. Ei heller har jeg betalt noe som helst de gangene jeg har hatt med eske.

– Hva har du oppi? Åhh, malerier, så spennende. Skal vi sjå, en voksen til Oslo ja..

Historien til Tore, eller andre historier for den saks skyld overrasker meg ikke. NSBs utydlighet hva gjelder sykkeltransport er like slett som den er pinlig. En solskinnshistorie skal ikke være et bevis på at det er håp i hengende snøre, det skal være en selvfølge.

NSB + sykkel = samme servicegrad som et rompehull på avveie.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: GeirK] #2590756 10/02/2020 21:19
ventle Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK
Jeg måtte en gang betale 30 spenn ekstra til Klæburuten for å ha med sykkelkofferten på flybussen fra Værnes.

"E sykkel herre?"
"Ja"
"Det bli tredve krona"
"Fordi det er en sykkel inni kofferten?"
"Ja"
"Men hvis jeg hadde svart at det var noe annet inni der, så hadde jeg sluppet å betale?"
"Vi tar betalt for sykla"

Jeg føler for å plukke frem denne igjen. Nå kjører som kjent ikke Klæburuten flybuss lenger, Værnesekspressen er eneste tilbyder, og der er meldingen klar og tydelig på at sykkel ikke kan medbringes på bussen, uansett - så om man møter en sjåfør med samme firkantede holdning til hva en sykkel er som han i denne historien, må man for guds skyld ikke bekrefte at sykkelkofferten inneholder en sykkel ICON_TONGUE

Ellers, hvordan ligger det an med sykkel på tog i 2020 - er det risikosport å møte opp med sykkel på en av strekningene Vy lister opp som ikke mulig å reservere sykkelplass? Har f.eks. tenkt tanken på å ta toget fra Oslo til Røros og sykle tilbake, men Rørosbanen (fra Hamar) er på "svartelisten"...

mvh Helge
Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: thasle] #2590777 11/02/2020 08:14
S
sun flyer Offline
Ringrev
Ringrev
S
Har mest erfaring med bergensbanen. De har 4 "sykkelplasser" man kan betale for å benytte. Hvis man tar nattog med sovekupè går det fint an å få sykkelen inn på kupèen. Men det er best å gjøre det når de ser en annen vei.

Vær obs på at i påsken selger de ikke sykkelplasser på alle togene pga ski. Ellers reiser jeg mest med foldesykkel med vanlige 28' hjul. Det går som regel greit uten å betale ekstra, også på disse mer lokale og regionale togene. Men ikke alltid..

Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: thasle] #2591226 14/02/2020 10:34
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Rørosbanen svarte meg at man KAN møte opp og ta med sykkel.
MEN, dersom noen med rullestol, barnevogn eller andre mer erverdige formål trenger plassen, ryker du ut.
De har også nedskrevet at sykkelkoffert, Kontrabass o.l spesialbagasje må vike plassen ...

Ingen spesialtilpasninger på togsettet i forbindelse med Birken eller.

The only reason a bicycle should ever be in an upside down position is during mid-rotation while crashing.
Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: thasle] #2591243 14/02/2020 13:50
S
sun flyer Offline
Ringrev
Ringrev
S
En blid, løsningsorientert konduktør ordner det meste.

"What could possibly go wrong?"

Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: thasle] #2591372 16/02/2020 01:27
V
Velte_Petter Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
V
Har opplevd begge deler. Full portvokter-stemning og vifting med bankterminal. Og gratis/jovial stemning. Mulighetene for sistnevnte øker jo breiere dialekt konduktøren har. Nå som de er tvunget over i stramme anbudsrammer er jeg redd reglene kommer til å sprike enda mer. Et interessant forslag jeg fikk engang fra en løsningsorientert konduktør, var om jeg kunne ha sykkelen i et trekk. Da gikk den nemlig som baggasje og kunne tas med gratis.

Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: Velte_Petter] #2591375 16/02/2020 07:51
jag Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Velte_Petter
Nå som de er tvunget over i stramme anbudsrammer er jeg redd reglene kommer til å sprike enda mer.

Men dette kan slå begge veier. Anbudet bør utformes slik at det blir ett krav om å tilrettelegge for å kunne ha med sykkel på toget. Med dagens fokus på miljø bør dette kunne være med å avgjøre hvordan morgendagens togtilbud skal være.

.
Re: NSB - kundeservice, ta med sykkel på toget [Re: jag] #2591423 16/02/2020 12:52
V
Velte_Petter Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
V
Så lenge de kjører med samme materiell som gamle NSB, og det er lite som tyder på at det skjer dramatiske endringer på det, vil det være samme kapasitet som før. Da vil det ikke bli noe frislipp av sykler med mindre noen av selskapene som driver tar seg råd til bygge om togsett. Tviler på at dette står i fokus, de må strekke seg langt nok for å klare å holde prisene på billetter på det gamle NSB-nivået. Nå er de vel tre-fire selskaper med forskjellig prisstruktur og null samarbeid.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå