Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Er det en jurist i salen? #2591197 14/02/2020 07:00
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
For noen år siden ble min stedatter svindlet av en fyr. Han hadde klart å ta opp kreditt hos en stor, norsk nettbutikk i hennes (og mange andre jenters) navn. Han bestilte mange varer og fikk dem levert til sin adresse. Svindleren ble anmeldt av alle disse jentene kollektivt, men politiet jobber ikke akkurat raskt.

Nettbutikken gikk til sak mot disse jentene for å få få pengene sine. Stedatteren min tapte og ble dømt til å betale det hun skyldte, til tross for at det var en pågående politi-etterforsking mot svindleren. Stedatteren min studerer, bor hos oss og har ikke hatt mulighet til å betale dette. Kravet har gått til Namsmannen, men de har ingenting å ta utlegg i hos henne, så kravet har blitt stående og vokst seg stort på renter og gebyrer.

Nå har politiet blitt ferdig med saken, fyren er funnet skyldig og dømt til å betale erstatning til alle jentene han har svindlet. Problemet er bare at erstatningen nå er lavere enn det stedatteren min skylder nettbutikken. I tillegg har hun hatt store utgifter til advokat, så slik det står nå taper hun stort selv om hennes uskyld nå er bevist.

Dette fremstår for oss som blodig urettferdig. Selvsagt skal erstatningen dekke det hun skylder nettbutikken, men hun skal ikke tape penger på det.

Hva kan vi gjøre videre her? Skal vi klage på størrelsen på erstatningen? Eller skal vi foreta oss noe overfor nettbutikken? Hva kan vi gjøre for å i det minste gå i null?

Redigert av Raskall; 14/02/2020 09:42.
Re: Er det en jurist i salen? [Re: Raskall] #2591200 14/02/2020 07:18
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Raskall
For noen år siden ble min stedatter svindlet av en fyr. Han hadde klart å ta opp kreditt hos en stor, norsk nettbutikk i hennes (og mange andre jenters) navn. Han bestilte mange varer og fikk dem levert til sin adresse. Svindleren ble anmeldt av alle disse jentene kollektivt, men politiet jobber ikke akkurat raskt.

Nettbutikken gikk til sak mot disse jentene for å få få pengene sine. Stedatteren min tapte og ble dømt til å betale det hun skyldte, til tross for at det var en pågående politi-etterforsking mot svindleren. Stedatteren min studerer, bor hos oss og har ikke hatt mulighet til å betale dette. Kravet har gåẗt til Namsmannen, men de har ingenting å ta utlegg i hos henne, så kravet har blitt stående og vokst seg stort på renter og gebyrer.

Nå har politiet blitt ferdig med saken, fyren er funnet skyldig og dømt til å betale erstatning til alle jentene han har svindlet. Problemet er bare at erstatningen nå er lavere enn det stedatteren min skylder nettbutikken. I tillegg har hun hatt store utgifter til advokat, så slik det står nå taper hun stort selv om hennes uskyld nå er bevist.

Dette fremstår for oss som blodig urettferdig. Selvsagt skal erstatningen dekke det hun skylder nettbutikken, men hun skal ikke tape penger på det.

Hva kan vi gjøre videre her? Skal vi klage på størrelsen på erstatningen? Eller skal vi foreta oss noe overfor nettbutikken? Hva kan vi gjøre for å i det minste gå i null?

Dette burde jo butikken ordna opp i for lenge siden. Jeg har vært borte i dette før (noen hadde handlet på kreditt på elkjøp for ca 20.000 i mitt navn) der jeg anmeldte, sendte kopi av anmeldelse og det ble slettet med en gang.
I din stedatters tilfelle så burde de jo ha slettet med en gang, og når i tillegg politiet har siktet og senere dømt en mann for dette burde de iaf ha slettet.
Jussen vet jeg dog ikke noe om.

Re: Er det en jurist i salen? [Re: Raskall] #2591207 14/02/2020 08:30
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Juristene får ta jussen. Selv forstår jeg ikke hvordan nettbutikken kan ha et rettmessig krav mot noen som beviselig (straffeloven har jo strengere beviskrav enn sivile saker) ikke har bestilt varen.

Re: Er det en jurist i salen? [Re: Raskall] #2591210 14/02/2020 09:03
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Hvor

Nettbutikken gikk til sak mot disse jentene for å få få pengene sine. Stedatteren min tapte og ble dømt til å betale det hun skyldte, til tross for at det var en pågående politi-etterforsking mot svindleren.

Hvor tapte hun?

Framstår merkelig at denne forretningen kan hevde et krav mot noen som ikke har bestilt noe når det foregår en strafferettslig prosess.

Ut på tur!

Re: Er det en jurist i salen? [Re: Supermann] #2591216 14/02/2020 09:38
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: Supermann
Hvor

Nettbutikken gikk til sak mot disse jentene for å få få pengene sine. Stedatteren min tapte og ble dømt til å betale det hun skyldte, til tross for at det var en pågående politi-etterforsking mot svindleren.

Hvor tapte hun?

Framstår merkelig at denne forretningen kan hevde et krav mot noen som ikke har bestilt noe når det foregår en strafferettslig prosess.

Hun tapte i tingretten. De mente hun hadde utvist uaktsomhet i forbindelse med opptak av kreditten. Tingretten behandlet enkeltsaker og kunne visst ikke ta hensyn til at fyren var anmeldt for flere andre parallelle forhold.

Re: Er det en jurist i salen? [Re: Raskall] #2591219 14/02/2020 09:47
S
simson Offline
Veteran
Veteran
S
Hun tapte i tingretten. De mente hun hadde utvist uaktsomhet i forbindelse med opptak av kreditten. Tingretten behandlet enkeltsaker og kunne visst ikke ta hensyn til at fyren var anmeldt for flere andre parallelle forhold.

Hvis dette betyr at de tilla henne delvis ansvar for at hun ble svindlet, så tror jeg saken er svakere.

Hvis de derimot la til grunn at det var hun som hadde tatt opp kreditten, så høres det veldig merkelig ut at det ikke skal være relevant at en svindelsak om forholdet er under etterforsking.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå