Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Scott Scale 900 comp NX12 19 vs SX12 20? #2590960 12/02/2020 13:35
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 143
E
eskval82 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 143
Hei.

Kom over denne sykkelen, Scott Scale 900 comp NX 12 19 på Xxl til 7.000,- men finner ingen informasjon om den på nettet, ser xxl har ein annen versjon liggende nå som heter Scott Scale 900 comp SX 12 20, er dette berre årsmodellen av sykkelen? Er det forskjeller?

Slik eg finner det, så har NX 12 19 blitt solgt tll 10.000,- normalt og på tilbud 8.000,-

Noen som også kan si litt om sykkelen vs pris? Kan det lett oppgraderes om det skulle bli aktuelt f.eks?

Re: Scott Scale 900 comp NX12 19 vs SX12 20? [Re: eskval82] #2591145 13/02/2020 14:42
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 5
E
Epiq Offline
Fersking
Offline
Fersking
E
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 5
Sitat: eskval82
Hei.

Kom over denne sykkelen, Scott Scale 900 comp NX 12 19 på Xxl til 7.000,- men finner ingen informasjon om den på nettet, ser xxl har ein annen versjon liggende nå som heter Scott Scale 900 comp SX 12 20, er dette berre årsmodellen av sykkelen? Er det forskjeller?

Slik eg finner det, så har NX 12 19 blitt solgt tll 10.000,- normalt og på tilbud 8.000,-

Noen som også kan si litt om sykkelen vs pris? Kan det lett oppgraderes om det skulle bli aktuelt f.eks?


Jeg kjøpte selv denne sykkelen våren 2019, og har brukt sykkelen til både pendling, trening og mosjonist ritt. "Scale 900 Comp" hos XXL er identisk til "Scale 980" fra Scott sin originale navneserie, med andre fargekombinasjoner. XXL har en avtale med Scott som gjør at de kan markedsføre utvalgte modeller med et annet navn, men disse må ikke på noen måte forveksles eller sammenlignes med 900 syklene i original serien, som er toppmodellene til Scott.

De eneste oppgraderingene jeg har gjort på min sykkel er nytt sete og større krankdrev, da sykkelen kommer med 32 tenner som standard og utvekslingen kan på ritt med mye grus/asfalt bli i letteste laget kombinert med NX sin 11-50 kasett bak. Jeg veksler vanligvis mellom ovale 34 og 36 drev fra Absolute Black, avhengig av løypeprofil. Disse kommer også i rødt, som passer utmerket med sykkelens fargeprofil (2019 modellen). Ellers er bremsene noe jeg gjerne kunne tenkt meg å skifte ut på sikt, men til normalt bruk er de tilstrekkelige. Har også satt på carbon felger som jeg hadde liggende fra en tidligere sykkel.

Når det gjelder 19 vs 20 som nevt over, så er dette bare betegnelse på 2019 og 2020 modellene. Men merk deg at 20 versjonen kommer med Sram SX gir, og ikke Sram NX. NX var frem til i år det billigste alternativet i Eagle serien hos Sram, men i 2020 har de nå lansert et enda billigere alternativ i SX. Dette systemen kjører på samme 11-50 kassett som NX, og passer derfor på Shimano Freehub, i motsetning til GX, X01 og XX1 som alle kjører på XD Hubs, og dermed får plass til 10-50 kassett. Jeg har ikke testet SX-systemet enda og vet derfor ikke hvor stor dette steget er ned fra NX, men jeg antar det i hovedsak er produsert med billigere materialer.

Kort oppsummert: Får du tak i Scott Scale 900 Comp 19 til 7000,- så ville eg slått til med det samme, du får som sagt utrolig mye sykkel for pengene der. Og med tanke på at 20-modellen (som ikke nødvendigvis er noen oppgradering fra 19-modellen i det hele), går for 12.000,- hos XXL ville eg heller brukt de 5000,- du sparer på et sett med gode og lette carbon felger, noe som antageligvis er den største og beste oppgraderingen du kan gjøre på en budsjettsykkel.

Mvh Håvard.

Re: Scott Scale 900 comp NX12 19 vs SX12 20? [Re: Epiq] #2591152 13/02/2020 16:35
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 143
E
eskval82 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 143
Tusen takk for svar Håvard.

Supert at du har sykkelen.
Var klar over denne xxl Scott avtalen, så skjønner at dette ikke er noe toppmodellen. Men virker som eg har same bruksområde som deg.

Eg og kunne tenkt meg å skiftet drev. Så slik eg forstår deg så er det ikke mulig å oppgradere denne til 9 eller 10 tenner på minste bak? Og at drev til og med hvertfall 48 går uten problem, kun bytte kjede itillegg? Hjul kan muligens bli bytte på et senere tidspunkt som du sier ja.

Men da er vel 19 modellen bedre enn 20 da? Trur eg las at alt var litt utenom giret, i tillegg var den over 0,5 kg lettere. Har opplevd dette tidligere på White Ultimate syklene Xxl har hatt også.

Re: Scott Scale 900 comp NX12 19 vs SX12 20? [Re: Epiq] #2591155 13/02/2020 17:03
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 143
E
eskval82 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 143
Sitat: Epiq
[quote=eskval82]Hei.


Kort oppsummert: Får du tak i Scott Scale 900 Comp 19 til 7000,- så ville eg slått til med det samme, du får som sagt utrolig mye sykkel for pengene der. Og med tanke på at 20-modellen (som ikke nødvendigvis er noen oppgradering fra 19-modellen i det hele), går for 12.000,- hos XXL ville eg heller brukt de 5000,- du sparer på et sett med gode og lette carbon felger, noe som antageligvis er den største og beste oppgraderingen du kan gjøre på en budsjettsykkel.

Mvh Håvard.



Eg har aldri hatt scott terrengsykkelen, men mener å ha hørt tidligere at rammene på scott er veldig bra, men om ein gikk for en i 10-15 tusen klassen, så var ikke alltid resten av utstyret like bra, stemmer dette? Ser man på White XC 290 LTD 19 så har jo den same pris som disse (12.000,-) men den har jo Shimano XT drivverk, vel og merket ikke den nyeste modellene da..

Re: Scott Scale 900 comp NX12 19 vs SX12 20? [Re: eskval82] #2591177 13/02/2020 20:39
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 5
E
Epiq Offline
Fersking
Offline
Fersking
E
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 5


Sitat: eskval82
Eg har aldri hatt scott terrengsykkelen, men mener å ha hørt tidligere at rammene på scott er veldig bra, men om ein gikk for en i 10-15 tusen klassen, så var ikke alltid resten av utstyret like bra, stemmer dette?


Tror ikke dette gjelder Scott spesielt, de fleste sykler i den prisklassen har fordeler eller ulemper og det varierer veldig hvilke deler som er lagt vekt på for å gjøre sykkelen attraktiv for kjøper, men likevel lønnsom for produsenten. En tommelfingerregel her er at veldig ofte er utstyret langt viktigere enn rammen og gir. Ramme + Gir er stort sett alltid "godt nok" og de fleste av oss vil ikke merke nevneverdig forskjell fra én til en annen. Får man derimot med billige dekk på en sykkel, kan rullemotstanden være som natt og dag om du oppgraderer til f.eks Schwalbe Thunder Burt, som er et av de mest populære dekkene til bla Birken o.l.

Rammene til Scott er helt i toppsjiktet både blant Aluminium og Karbon versjonene, når det gjelder utstyret så er dette langt unna topp deler noe sted på sykkelen, men et godt kjøp med tanke på hva du betaler. Jeg brukte mye tid for å sjekke priser mot hvilket utstyr man fikk med da jeg kjøpte min sykkel i fjor, og kom frem til at de fleste sykler med lignende utstyr landet på 14.000 - 18.000 en plass. Skulle jeg ha noe som var merkbart bedre kvalitet over hele linjen (Karbon ramme + et hakk opp på utstyr), så måtte jeg nok gått opp til 18.000 - 22.000 sjiktet, og til mitt bruk og økonomi var dette lite aktuelt.

XC syklene fra White kan også gi veldig god verdi i forhold til pris/utstyr og to av disse modellene var de sterkeste konkurrentene til 900 Comp når jeg kjøpte min sykkel. Som med de aller fleste "Husmerker" (White, Diamant, Xeed osv), får man ikke helt den samme kvaliteten på rammene som hos de store kjente merkene, men om du ikke konkurrerer aktivt vil dette normalt sett være mer enn godt nok. White sine rammer er også i det øvre sjiktet når det kommer til kvalitet blant disse husmerkene, og som en effekt av lave kostnader på rammene er disse syklene ofte bevæpnet med bedre utstyr enn mange av sine konkurrenter fra de store merkene i den prisklassen.

Når det gjelder Shimano XT vs Sram NX (og SX for den del), så er dette mye en smakssak. Jeg for min del er stor fan av 1x12 systemer, og skulle gjerne sett Shimano komme med en 1x12 XT utgave, da de kun leverer dette i øverste XTR segment pr dags dato. Men 2x10 er enda foretrukket av mange, og XT står ikke tilbake for NX/SX på noen måte.

For ca 12.000,- er nok både XC 290 LTD og Scale 900 Comp (20) meget gode alternativ, men som sagt 7000,- for Comp 900 (19) skal mye til for å slå tror eg.

- Uansett håper eg du blir fornøyd med valget du tar, og lykke til med ny sykkel hva det enn lander på.

Re: Scott Scale 900 comp NX12 19 vs SX12 20? [Re: Epiq] #2591178 13/02/2020 20:51
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 5
E
Epiq Offline
Fersking
Offline
Fersking
E
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 5
XC Syklene til White har vel så vidt eg vet flere ganger vunnet tester hos Terrengsykkel i prissjiktet rundt 15.000,- så det tyder jo på bra verdi for pengene der.

Re: Scott Scale 900 comp NX12 19 vs SX12 20? [Re: Epiq] #2591183 13/02/2020 22:09
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 143
E
eskval82 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 143
Sitat: Epiq
XC Syklene til White har vel så vidt eg vet flere ganger vunnet tester hos Terrengsykkel i prissjiktet rundt 15.000,- så det tyder jo på bra verdi for pengene der.


Eg har hatt fleire husmerker tidligere, blant anna white. Og nå har eg ein diamant Apex T3, egentleg fornøyd med den, men er 26 tommer hjul, så derfor tenker litt på å oppgradere. Sykler mest på rasker bilgrusveier, ala Rallarvegen, så har blitt fortalt at denne er like rask som ein 29 eller 27,5. Så har mest lyst på ein fast gaffel i karbon, og større drev. Med mine krav, så er det egentleg ein gravel sykkel eg burde hatt, men har rett og slett lyst på terrengsykkel med masse fart i.

Re: Scott Scale 900 comp NX12 19 vs SX12 20? [Re: Epiq] #2591185 13/02/2020 22:26
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 143
E
eskval82 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 143
Sitat: Epiq



- Uansett håper eg du blir fornøyd med valget du tar, og lykke til med ny sykkel hva det enn lander på.


Takk for gode svar.

Kjenner du til forskjellen på Schwalbe dekket du nevner, og Continental RaceKing dekk? Bruker RaceKing og er heilt super for meg. Fekk blant anna ein 90/00-tall lavbudsjett sykkel, som sikkert kostet 3-4.000,- satt på eit grisebillig og lettere hjulsett med Raceking som eg fekk kjøpt brukt. Det lettet sykkelen minst 1 kg, og rullet som eit lyn i forhold.

Kan eg spørre hva du betalte for din? Karbon og slikt hadde vert knall, men som du nevner blir det jo ein annen prisklasse, usikker om eg orker å vente med å spare til det no ICON_SMILE Og som du sier, så er det heller ikke nødvendig for mitt bruk. Har vel aldri syklet på ein bedre sykkel enn Apex´en eg har nå, og med mitt behov og budsjett så tror eg at eg ikke vil prøve så mye bedre sykkel, da får eg berre lyst på det. Begrensingene mine med syklingen er ikke sykkelen, men han som sitter oppå.

Eg har vurdert ny white sykkel, men det er ikke mange igjen av disse i butikkene, angret litt på at eg ikke slo til når dei hadde to Ultimate til fin pris tidligere. Eg prøvde/vurderte den XC 290 LTD, men ønsker innvending kabler viss eg skal ha ny sykkel, og denne har elendig kabler på underrøret(samler masse shit).

Eg får ta meg ein tur bort igjen å se om den fortsatt er der...kan jo være den er solgt nå.

Re: Scott Scale 900 comp NX12 19 vs SX12 20? [Re: eskval82] #2591191 14/02/2020 00:10
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 448
A
aanund Online
Entusiast
Online
Entusiast
A
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 448
Sitat: eskval82


Så slik eg forstår deg så er det ikke mulig å oppgradere denne til 9 eller 10 tenner på minste bak? Og at drev til og med hvertfall 48 går uten problem, kun bytte kjede itillegg?



Tror ikke ramma har plass til så stort tannhjul som 48. Fleste moderne rammer har begrensning pga kjedestag. Mange klarer opp til 38T, mens noen har 32/34 som anbefalt maks.
Han over som sier 36 ovalt går fint, tilsier at rundt 38T går.
Å.

Re: Scott Scale 900 comp NX12 19 vs SX12 20? [Re: aanund] #2591205 14/02/2020 07:58
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 143
E
eskval82 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 143
[/quote]

Tror ikke ramma har plass til så stort tannhjul som 48. Fleste moderne rammer har begrensning pga kjedestag. Mange klarer opp til 38T, mens noen har 32/34 som anbefalt maks.
Han over som sier 36 ovalt går fint, tilsier at rundt 38T går.
Å. [/quote]


Takk for svar. Gikk litt fort i svingene dere ser eg, var 38 eg mente ICON_SMILE

Re: Scott Scale 900 comp NX12 19 vs SX12 20? [Re: eskval82] #2591276 14/02/2020 22:20
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 143
E
eskval82 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 143
Da vart det ny sykkel på meg, stakk innom idag og klemte til.

Snakket med han som solgte meg sykkelen om mulige oppgraderinger, og angående fast gaffel(trur kanskje ikke det blir aktuelt å gjøre nå), men han sa han kunne stille inn demperen på mer vekt enn meg, og da ville den føles stiver i låst, men fungere litt dårligere i terrenget. Men eg bruker så å si kun demperen aldri, så gikk for løsningen som han sa. Noen som har erfaringer med dette?

Sykkelen blir nok sikkert stående nå til salte-sesongen er over, men oppgradering eg garantert vil gå for er større drev, kommer til å gå for 38. Tar gjerne imot spesifikke tips til dette, hvor mye legger man i det? Gjerne i rød farge..


Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå