Vis oss din pain cave for 2020. Forklar gjerne hva slags software og underholdning du benytter, samt hva som ellers evt. er nytt fra 2019-utgaven, og kanskje noen linjer om motivasjon for å drive med dette tullet. Jeg starter. Beklager bilde av sykkelen fra feil side (og alt annet som er feil). Men jeg synes det ble litt for fjasete om jeg midlertidig skulle flyttet TV'en over til motsatt vegg bare for å ta ett bilde..

[Linket bilde]

Lokasjon
Min paincave er ett relativt enkelt oppsett, på barnerommet. Ungen har jeg på deltid, og hun er for ung til å ha begynt å klage over at pappa stjeler noen små kvm av rommet hennes. Pappa er uansett tøffest i verden, og hun synes det er skikkelig kult at jeg sykler såpass mye. Ungen har en liten TV på veggen, rett foran sykkelen, men ute av bildet. Jeg synes det var veldig viktig at hun får TV/Youtube-muligheter på rommet fra ung alder. Og at TV'en tilfeldigvis endte opp rett foran der jeg har sykkelen (som tilfeldigvis er rett sidenav vinduet, slik at det kan åpnes/lukkes fra sykkelsetet er også helt tilfeldig). At denne TV'en tilfeldigvis kan brukes som underholdning når jeg sitter på rulla er også ... tilfeldig.

hardware
Oppsettet er egentlig relativt enkelt. Det er en kickr'18-rulle. Den er ny av året, som erstatning for min gamle kickr'14. Oppgradert ene og alene fordi den gamle ikke har mulighet for XDR-boss. Så veide alternativene en stund mellom å kjøpe en billig dedikert rullesykkel, eller å oppgradere rulla slik at jeg kan bruke landeveisykkelen, som ellers ville stått og støvet på denne tiden av året. Gikk for sistnevnte, fikk (veldig) god pris for den gamle rulla, så mellomlegget ble vel 3000-4000,- Det er vel ca prisen jeg hadde vært villig til å betale for en brukt "rulle-sykkel" uansett. Nå slipper jeg å ha lagerplass til en ekstra rullesykkel i sommerhalvåret, og jeg har "gleden" av å trene på "karbonplanke"-setet mitt året rundt, slik at jeg slipper sjokket når utesesongen kommer.

Nytt av året er en Kickr Climb. Den ble spontantkjøpt da Finn-appen presenterte den i feeden min, og jeg oppdaget at det var en nabo som solgte den. Prutet ned de obligatoriske hundrelappene mot "hentes om 5min, betales cash/vipps" ICON_SMILE Han slo til, og jeg bar den 500m til sitt nye hjem (i striregnet). har ønsket meg en slik en stund. Hvorfor kan man lure på, og det gjorde egentlig jeg også, for jeg Zwift'er ikke. Så min bruk for den er kanskje begrenset vil mange tro (og jeg var strengt tatt litt usikker selv). Men prisen var ganske god, så om jeg ikke skulle være fornøyd, var jeg ganske sikker på at jeg kunne fått tilbake det samme eller mer om jeg skulle angre meg. Jeg er fornøyd, så jeg beholder den. Jeg synes alltid det å sitte på rulle føles som jeg sykler i nedoverbakke. På lange økter blir det slitsomt i armer. Har tidligere pleid å kompensere for dette ved å enten "ljuge" på hjulstørrelsen på selve Kick'eren (for å senke bakparten), alternativt legge en spacer under framdekket for å heve fronten litt. Nå slipper jeg det. Jeg kan justere styret opp/ned etter behov. Og det er strengt tatt mye mer behagelig å kunne variere dette litt underveis, etter eget ønske, enn å bare heve det en statisk/permanent høyde.

Har ett mekkestativ foran sykkelen som holder mobilen min. Mange har kommentert at dette er "litt" overkill for å holde en mobil. Det er jeg helt enig i, men det funker. Er ikke så lysten på å betale noen tusenlapper for ett bord som skal gjøre samme nytte, selv om det får matchende wahoo-logo på siden.

sykkel
Sykkelen er vel kjent for mange. Jeg kostet på den en ny drivlinje (klinge, kjede, kassett) for rullebruk. Klingen er en 46T Red-klinge. Skulle hatt Force, men prisen var lik når jeg bestilte, så da tok jeg selvsagt red. Den er litt større enn jeg normalt bruker utendørs (der har jeg benyttet 40-44T). Men inne, med ERG-mode spiller jo ikke utvekslingen noen rolle, så kjøpt ett av de alternativene jeg ikke allerede eier. Kassett er force, kjede er force. Her er prisforskjellen signifikant, så det er uaktuelt å slite ut red-komponenter innendørs når vekta ikke spiller en rolle. Utendørs bruker jeg Molten Speed Wax. Innendørs bruker jeg derimot rød R'n'R olje. Har ett Tacx svette-cover over overrøret, og tørker ellers av ramma en gang i blant med klut og blåsprit.

software
Kjører Trainerroad(.com) som treningsplattform. Har faktisk gjort dette i ganske mange år. Men har ikke vært noe flink rullebruker. Brukte det sporadisk siden 2016. Brukte det aktivt inn i 2018-sesongen, og var i kjempeform når våren kom. Før 2019 var jeg mest opptatt med samlivsbrudd/flytting, samt bygging av denne landeveisykkelen som en terapi for å gjøre hele opplevelsen litt mindre kjip. Så da syklet jeg ikke en eneste Trainerroad-økt på vinteren, og hadde min første skikkelige sykkeløkt utendørs 31. Mars. Synes uansett det har vært helt greit å være støttemedlem hos Trainerroad i årevis på grunn av podcasten deres. Den er ganske awsome for de som ikke kjenner den. Ang Kickr-climb kan trainerroad styre denne på en elementær måte. den justerer stigning basert på en % av FTP. Så intervaller som er på av %-FTP står den til 0 grader. På 175% av FTP er den 20 grader. Alt i mellom er en lineær justering mellom de punktene. Funker helt greit, og kan overstyres med fjernkontroll fra styret dersom jeg ønsker.

underholdning
Blandet. Stort sett forsøker jeg å se live-sport mens jeg sykler. Ofte i reprise siden det stort sett passer best med når det passer å ta en treningsøkt, og gjerne en sport hvor andre må slite (hardere enn meg). Cyclocross var gull så lenge sesongen varte, men ellers har det gått mye i Premier League. Nå begynner motorsportsesongen igjen, så da blir det nok en del av det. Det synes jeg er veldig god underholdning, men ikke nødvendigvis den beste motivasjonen. Det er noe ekstra motiverende med å se på dønn stive fotballspillere i 83' minutt, syklister som sliter osv. Selv om jeg synes skøyteløp er verdens kjedeligste sport, vurderte jeg å se på skøyteløp forleden, bare fordi synet av en skøyteløper som stivner er ett fantastisk godt visuelt eksempel på "han der har det verre enn meg" ICON_LAUGH

Motivasjon
I år har jeg vært "litt" flinkere enn tidligere år. Etter ett fullstendig opphold fra syklene fra Sept-Jan (med 17% drop i FTP) kom jeg i gang rett over nyttår. Så har ca tre måneders forsprang ift. fjorårssesongen hvor jeg hadde første tur 31. Mars. Det lover godt (gitt mine ambisjoner). Målet mitt i år er vel å kanskje si "nei" til enkelte turer ute gjennom våren/sommer for å faktisk prioritere 1-2 strukturerte økter hver uke på rulle. Om jeg klarer det får vi se på. Jeg sykler en del ritt, men resultatlistene bryr jeg meg lite om, og rittene jeg prioriterer er de lange typene hvor det å komme i mål er godt nok for meg. Målet for sesongen (og motivasjonen for å sykle inne om vinteren) er vel å sykle disse rittene raskere enn jeg gjorde i fjor, og om det betyr noen plasser opp eller noen plasser ned på resultatlista ift. fjorårets resultater er av mindre betydning.

Redigert av vviz; 12/02/2020 02:02.

Selger: SRAM RED AXS Front Derailleur (ubrukt)
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)