Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nybegynner - er vinterpakke bra deal? #2590870 11/02/2020 19:22
C
Chimba Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
C
Heisann.

Jeg trenger hjelp med å orientere meg. Jer har aldri syklet lenger enn til barnehagen og tilbake (5 ganger i 2019 kanskje), og har nå bestemt meg for å sykle til jobb. Det er relativt flat 7km hver vei, og selv om jeg tror sjansene er store for at jeg må ta 10 pauser på veien i startfasen, hører jeg at det er en utrolig grei og kort distanse. Togbilletten går ut på dato om 6 dager så her er det uansett ingen vei tilbake!

Til poenget, i tillegg til at jeg ikke har kondisjon, har jeg heller ingen forkunnskaper. Når jeg skal sykle på vinterstid er det lurt å ha piggdekk, skjermer, lys m.v. Jeg liker landevei styret, det virker enkelt å skifte gir med og jeg kan lene meg over rattet når jeg puster og peser, så derfor har jeg sett på sykler med slike styrer.

Anton sport har en vinterpakke nå til 9990,- med en Everest CX1 - er det en sykkel som er OK for en nybegynner?

Alternativt har jeg sett hybridsykler på finn til mellom 3000-4500, er det lurest og rimeligst og gå får en sånn til en nybegynner og heller ta den på verksted for å få på piggdekk, skjermer og lys på?

Tips mottas med takk.

Edit: leser ivrig i denne tråden her på forumet, der var det litt tips - dog mye teknisk sjargong.

Edit 2: finnes det en tråd med en guide eller smørbrødliste for hva en bør ha i sekken når en sykler daglig? Fra det jeg har hørt: slange til dekkene (i tilfelle man punger på veien) osv.

Redigert av Chimba; 11/02/2020 19:32.
Re: Nybegynner - er vinterpakke bra deal? [Re: Chimba] #2590873 11/02/2020 19:44
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Velkommen på forumet!

Samme spørsmål er stilt i tråden Everest CX1 med vinterpakke ICON_SMILE

Hva gjelder teknisk sjargong, er det bare å lese seg opp. Eller ta dette hurtigkurset: How To Be A Road Biker.

Hva en bør ha med i sekken når en sykler daglig avhenger av om en bruker dekk med slange (galt) eller slangeløse dekk (riktig).

Du kommer kjapt i knallform om du sykler daglig. Og det mener jeg alvorlig. Lykke til - stå på!

Ønsker å kjøpe pent brukt sykkelkoffert. Send meg et ord på PM om du har noe yes
Re: Nybegynner - er vinterpakke bra deal? [Re: Chimba] #2590891 11/02/2020 23:55
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Lykke til Chimba. Vet ikke hva utg.pkt ditt er. Men når jeg startet med sykling sent i 2016 var utg.pkt mitt "normalt bygd" (sett fra normale folks perspektiv) middelaldrende mann (halvfeit mann sett fra landeveisyklisters perspektiv) med en vanlig jobb, kjærring og unge. Første turen jeg hadde på landeveisykkelen jeg kjøpte som en del av midtlivskrisa var vel på ca 12 relativt flate km, og var støl i noen dager etterpå. Begynte å pushe grensene, og var vel oppe i 50km i løpet av en uke eller to. Første 50 km tur fikk jeg kramper underveis, og måtte på ett eller annet vis gå baklengs opp trappene når jeg kom hjem.

Året etter syklet jeg vel solo-turer på underkant av 200 km. I 2019 syklet jeg Jotunheimen rundt på ca 430 km, og i år skal jeg sykle det igjen, samt Trondheim Oslo og en en del andre lange ritt. Kondisjon, styrke og evt. vektreduksjon kan du bygge opp ganske raskt ved å sykle konsistent (og evt. langt), dersom det er en målsetning.

Hva du skal ha i sekken avhenger av hvor du bor og hvor du jobber. Personlig pendler jeg langs en t-bane-linje i Oslo. Så jeg har ingenting i sekken, utover det jeg skal ha på meg på jobb, samt mobil/husnøkler osv. Punkterer jeg, triller jeg til nærmeste T-bane eller busstopp. Det vil liksom bli maks 800 m, og tar denne til jobb. Så om du har samme eller en lignende mulighet er det ett alternativ. Om ikke må du nesten vurdere ut i fra alternativene. Er det ett alternativ å betale 200-300,- dersom det skjer, så holder det kanskje med mobil og evt. bankkort for å betale en taxi til å ta med deg og sykkel. Personlig har jeg aldri punktert på landeveidekk, så selv med det alternativet ville taxi-utgiftene mine gjennom noen års kvasi-regelmessig pendling allikevel vært 0,-.

Siden jeg historisk sett "aldri" punkterer (bank i bordet) tar jeg også ofte sjansen på å sykle kortere treningsturer helt uten noe ekstra utstyr utover mobiltelefon, selv om taxi-regninga da fort kan bikke tusenlappen om uhellet skulle skje. Men 1000,-x0 er jo fortsatt 0,- så jeg fortsetter nok å pushe lykken inntill lykken brått snur. Kun fordi jeg synes det er sinnsykt befriende å ikke ha noe utstyr hverken i saddeltaske eller baklommer de gangene det er mulig.

Om det derimot er ett alternativ å fikse evt. problemer på veien, dersom de oppstår, bør du ha reserveslange og pumpe som ett minimum. Samt ha lært deg hvordan dette fungerer før du plutselig står der, med neglsprett, dårlig tid, flatt sykkeldekk og sludd. Ett lite sykkelspesifikt multitool er også kjekt, siden det lar deg fikse ganske mye, herunder bolter som "plutselig" løsner. Disse kommer fra "verktøykasser i lommeformat" og ned til helt simple varianter. Jeg har prøvd alle spektre av disse =] Fra de største, tyngste og dyreste typene når jeg startet å sykle, til de enkleste, letteste, billigste jeg bruker nå. Dette dekker 90% av funksjonsområdet til de latterlig store/tunge/dyre verktøyene. De siste 10% får du forhåpentligvis aldri bruk for, og alt det resterende de store/tunge/dyre verktøyene dekker, er sannsynligvis skruer og bolter som ikke en gang finnes på sykkelen din.

Alt utover dette blir jo ett kompromiss rundt hvor mye ræl er du villig til å ha med deg for å dekke selv de mest usannsynlige tilfeller? Noen tilfeller gir det imho ingen mening å gardere seg mot, men heller bare leve med at taxi-tur får være en reserveplan mot de minst sannsynlige uhellene man kan risikere.

Lykke til! Sykling er fantastisk!

Redigert av vviz; 11/02/2020 23:58.

Selger: SRAM RED AXS Front Derailleur (ubrukt)
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Nybegynner - er vinterpakke bra deal? [Re: Sepeda] #2590908 12/02/2020 07:50
J
Jåddhå Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: Sepeda

Hva en bør ha med i sekken når en sykler daglig avhenger av om en bruker dekk med slange (galt) eller slangeløse dekk (riktig).

Ville ikke vært fullt så kategorisk her. For det første så finnes det vel knapt slageløse vinterdekk, og selv når sommeren kommer er jeg usikker på om jeg ville anbefale en som er helt fersk å begynne å knote med å få til slangeløst oppsett. Er vi virkelig kommet der at det er så lett? Ingen problemer med å få dekk på felg, dekk til å poppe, til å få det lufttett, etc? Uansett trygghet i å lære å bytte slange på vanlig vis ved punktering før man begynner å knote med slageløst oppsett tenker jeg i alle fall for 7 km pendling.

Re: Nybegynner - er vinterpakke bra deal? [Re: Jåddhå] #2590910 12/02/2020 08:08
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Du har helt rett, Jåddhå ICON_SMILE

Jeg var for breial, og det ble mer en intern forumkommentar enn et godt råd til trådstarter.

Slutter meg også helhjertet til vviz' kommentarer, selv om jeg uansett ville tatt med miniverktøy, minipumpe, dekkspaker og slange eller evt. plugg for slangeløs lapping. Har i all beskjedenhet hjulpet et utall medsyklister som har punktert, inkludert en uheldig kineser på Tour de Finance og en hyggelig amerikaner på Washington & Old Dominion Trail ICON_LAUGH Del av sykkelkulturen og hyggen, det også.

@Chimba: Hva gjelder sykkel, har jeg ikke særlig å tilføye utover tråden du allerede har kikket på. Hopp gjerne over det nerdete, tekniske pratet og ta en titt på modellene som anbefales.

Du nevner hybrid, som også er et utmerket alternativ i lavere prisklasse. Men jeg kan ikke annet enn å anbefale en sykkel med bukkestyre, som jeg tror vil være mer motiverende og allsidig, og gi deg større rom for utvikling som syklist.

Ønsker å kjøpe pent brukt sykkelkoffert. Send meg et ord på PM om du har noe yes
Re: Nybegynner - er vinterpakke bra deal? [Re: Chimba] #2590917 12/02/2020 08:46
Alpers Online
Besatt
Besatt
Sitat: Chimba
Heisann.

Jeg trenger hjelp med å orientere meg. Jer har aldri syklet lenger enn til barnehagen og tilbake (5 ganger i 2019 kanskje), og har nå bestemt meg for å sykle til jobb. Det er relativt flat 7km hver vei, og selv om jeg tror sjansene er store for at jeg må ta 10 pauser på veien i startfasen, hører jeg at det er en utrolig grei og kort distanse. Togbilletten går ut på dato om 6 dager så her er det uansett ingen vei tilbake!

Til poenget, i tillegg til at jeg ikke har kondisjon, har jeg heller ingen forkunnskaper. Når jeg skal sykle på vinterstid er det lurt å ha piggdekk, skjermer, lys m.v. Jeg liker landevei styret, det virker enkelt å skifte gir med og jeg kan lene meg over rattet når jeg puster og peser, så derfor har jeg sett på sykler med slike styrer.

Anton sport har en vinterpakke nå til 9990,- med en Everest CX1 - er det en sykkel som er OK for en nybegynner?

Alternativt har jeg sett hybridsykler på finn til mellom 3000-4500, er det lurest og rimeligst og gå får en sånn til en nybegynner og heller ta den på verksted for å få på piggdekk, skjermer og lys på?

Tips mottas med takk.

Edit: leser ivrig i denne tråden her på forumet, der var det litt tips - dog mye teknisk sjargong.

Edit 2: finnes det en tråd med en guide eller smørbrødliste for hva en bør ha i sekken når en sykler daglig? Fra det jeg har hørt: slange til dekkene (i tilfelle man punger på veien) osv.

Skulle bare ønske velkommen til forumet!

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Nybegynner - er vinterpakke bra deal? [Re: Chimba] #2590942 12/02/2020 11:31
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
Lykke til, sykling er utrolig kult og lett å bli bitt av basillen.

Synes den Everest-pakken ser fin ut som en begynnelse, jeg. Everest er vel ok sykler som Oslo Sportslager har hatt i årevis og Sram Apex er en grei girgruppe.

Jeg sykler fortsatt med slanger både på landevei og med grussykkel i Marka (skal snart prøve slangeløst), så det hadde jeg ikke tenkt på. Begynn med vanlige hjul/dekk og utvikle det etterhvert.

Og helt enig med Sepeda: kjøp deg CX med bukkehornstyre, det er utrolig gøy og var sånn jeg kom inn i landevei etterhvert.

Redigert av ganskefort; 12/02/2020 11:32.

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV 2018
Votec VRX Pro 2018
Re: Nybegynner - er vinterpakke bra deal? [Re: Chimba] #2590951 12/02/2020 12:41
S
simson Offline
Veteran
Veteran
S
Velkommen som syklist!

Det ser ut som en fin sykkel til ditt bruk. Du vil alltid få råd om at man heller ville lett på bruktmarkedet for å få sykkel X til bedre pris, eller at du bør betale litt mer for å få en litt bedre sykkel.

For min del ville jeg hørt om Sportslageret kunne byttet ut de dekkene (Suomi) med noen som ruller litt lettere (f.eks. Schwalbe Marathon Winter).
Jeg hadde en vinter med Suomi - de gir godt feste på is og snø, men gir deg en del rullemotstand. Jeg skiftet til Schwalbe i fjor - de er et lite hakk mer krevende å sykle på hvis du sykler på løs snø (men ikke uoverkommelig), men jeg opplever at de ruller veldig mye lettere.

Hva bør du ha med?
Slange
Dekkspake
Liten pumpe
Multitool (den billigste de har fra Sportslageret holder fint)

Re: Nybegynner - er vinterpakke bra deal? [Re: Chimba] #2590952 12/02/2020 12:54
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Bare for å følge opp forumets tradisjoner med å anbefale trådstarter med å bruke mer penger (ingenting er mer gøy en å bruke andres penger); 2020 modellen av CX1 ser ut til å være modernisert, den har hydrauliske bremser og koster 2000 mer. Avhengig av hvor du bor trenger du kanskje ikke vinterpakke i år?

Re: Nybegynner - er vinterpakke bra deal? [Re: Chimba] #2590958 12/02/2020 13:26
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
Enig med siste her i at hydrauliske bremser er å foretrekke og verdt 2000 kr ekstra!

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV 2018
Votec VRX Pro 2018
Re: Nybegynner - er vinterpakke bra deal? [Re: Chimba] #2590959 12/02/2020 13:29
Jomar Henriksen Offline
Avhengig
Avhengig
Det er nesten skummelt å svare på hva du trenger, for etter noen år "innafor" er hva en "trenger" et vondt og vanskelig spørsmål.

Everest CX1 er uansett mye bedre enn en hybrid, så du gjør rett der. Hybrider er ikke noe tess.

Bruk litt penger på klær, for det trenger du. Mulig du føler at det "går greit" uten bib (sykkelbukser med "sittepute" sydd inn + seler over skuldre), men mange bruker det hele tida. Det samme gjelder sykkelsko.

Kjøp nye ting når du kjenner behovet, men kjøp da noe som er laga for sykling.

Lykket til!

Redigert av Jomar Henriksen; 12/02/2020 13:29.

Never use a long word where a short one will do.
Re: Nybegynner - er vinterpakke bra deal? [Re: Jomar Henriksen] #2590987 12/02/2020 16:17
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Jomar Henriksen

Bruk litt penger på klær, for det trenger du. Mulig du føler at det "går greit" uten bib (sykkelbukser med "sittepute" sydd inn + seler over skuldre), men mange bruker det hele tida. Det samme gjelder sykkelsko.

Kjøp nye ting når du kjenner behovet, men kjøp da noe som er laga for sykling.

Lykket til!

Vi legge til her at gode sykkelsko (med skotrekk) og sykkelbukse er viktigst - må være laget for sykling.
På overkroppen kan en god fjelljakke, skihansker etc gjøre nytten, bare pass på at det er vindtett, uten glipper i rygg, ermer og hals.
(Så kan du supplere med sykkelspesiifikt tøy etterhvert, det funker bedre - men ikke for lommeboken.)

Re: Nybegynner - er vinterpakke bra deal? [Re: Chimba] #2591164 13/02/2020 18:50
C
Chimba Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
C
Hei dere.

Takk for varm velkommen og gode råd fra vviz, Sepeda m.fl.

Jeg var kanskje litt impulsiv i dag. Dro til Oslo for å kjøpe sykkel i sjappa, Intersport hadde en Diamond Aero til 5999, med piggdekk og alt ble det jo litt mer. Sport Norge hadde en gt transeo comp til 4000 men den stolte jeg ikke på.

Fant ut at det var sykkelauksjon i dag og dum som jeg var alene på auksjon - første gang i mitt liv. Ble revet med i en budrunde mens jeg prøvde å Google sykkelen samtidig. Uff - kjøpte en white rrpro til 5250, ligger ute for 9999 på whitebikes no. Vet ikke om det hybrid, landevei eller olabil 😁 Fin var den da, og stanga traff ikke utstyret mellom beina når jeg stod over sykkelen så det er jo kanskje rett størrelse.

Prøver å rekke verkstedet før de stenger for å få på pigg, spørre om det er hydraulikk i girene for det viktig (?) osv. Er det ikke plass til pigg på denne rammen så får jeg kjøre til våren.

Nå har jeg investert penger (og dumskap), er flau og stolt samtidig men er hvert fall klar til å komme i gang fortest mulig. Når jeg leser her skjønner jeg at det er håp for meg også, kondisen kommer så lenge jeg står på. Dere hører nok snart fra meg i en annen tråd med spørsmål om det ene eller det andre. Expect me!

Edit: sjappa stenger on 6 min så rekker akkurat ikke inn. Triller sykkelen på toget og ordner til uka.

Redigert av Chimba; 13/02/2020 18:55.
Re: Nybegynner - er vinterpakke bra deal? [Re: Chimba] #2591204 14/02/2020 07:53
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Hehe, det var et voldsomt sprik i sykkeltyper du vurderte ICON_SMILE Men det høres da ut som om du endte opp på en ren landeveissykkel med felgbremser.

Ulempen med dette for ditt skisserte bruk er at den vil ha så lite klaring til dekkene at du ikke vil kunne få plass til piggdekk i den (tipper 25-28mm brede dekk er maks).
Felgbremser egner seg litt dårligere til vått vinterføre, men det er ikke noe stort problem.

Derimot er slike sykler desto bedre å bruke når du skal sykle fort i sommersesongen.

Men anbefaler deg å stresse ned og få ting som størrelse og bruksområde riktig på ditt ev. neste kjøp ICON_SMILE

Create the problem and sell the solution
Re: Nybegynner - er vinterpakke bra deal? [Re: Jomar Henriksen] #2591212 14/02/2020 09:20
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Jomar Henriksen

Everest CX1 er uansett mye bedre enn en hybrid, så du gjør rett der. Hybrider er ikke noe tess.

Det er vel i bunn og grunn fordi hybrider gjerne er i lavere prisklasser, og da føles kjipe fordi de er billig utstyrt og da i tillegg litt tunge, men ikke fordi det er en hybrid. Kjøper man en hybrid som koster det samme som en CX1 (eller mer) så får du i realiteten en lignende sykkel bare med flatt styre og bedre bremsehendler (akkurat det med bremser er vel smak og behag).
Kona har en Fuji hybrid som veier under 10kg. Med kompaktkrank, 25c dekk på sommeren, eller cx-dekk på høsten så går det greit unna.

En fordel med bukkestyre er jo at man kan variere grep/sittestilling på litt flere måter.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Nybegynner - er vinterpakke bra deal? [Re: Chimba] #2591396 16/02/2020 10:32
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: Chimba
Ble revet med i en budrunde mens jeg prøvde å Google sykkelen samtidig. Uff - kjøpte en white rrpro til 5250, ligger ute for 9999 på whitebikes no.

Gratulerer med ny sykkel! Få gjerne hjelp til å tilpasse sykkelen hos forhandler, slik at du sitter godt. Om størrelsen fungerer, har du fått deg en kjapp landeveissykkel, som jeg er sikker på vil gi deg mye glede, motivere deg til lange og raske turer, og raskt gi deg god kondisjon og styrke. I verste fall, om du har kommet i fare for å bomme helt på størrelse, ville jeg bitt i det sure eplet, solgt den og sett etter annen. Slutter meg for øvrig til alt Duff sier.

Sitat: parob
Kjøper man en hybrid som koster det samme som en CX1 (eller mer) så får du i realiteten en lignende sykkel bare med flatt styre og bedre bremsehendler (akkurat det med bremser er vel smak og behag).

Godt poeng. Foruten tradisjonelle hybrider, som har trekk fra både terreng- og landeveissykler, har man både siste generasjon urbane modeller og flatbar racere og kross/blandeveissykler.

Om man ikke er bekvem med bukkestyre og foretrekker flatt styre, kanskje for sittestilling, trygghetsfølelse eller praktiske hensyn, finnes det m.a.o. gode alternativer.

Blant moderne, urbane modeller, finner vi f.eks. tyske Rose Edelrose Metrea og Canyon Commuter Sport.

Blant racere og kross/blandeveissykler, finner vi modeller som utvikles for bukkestyre, men tilbys også med flatt styre. Eksempelvis forrige Cannondale Synapse og GT Grade. Eller rene flat-bar landeveissykler som f.eks. Giant Fastroad.

Andre modeller utvikles for flatt styre, men fungerer erfaringsmessig godt også med bukkestyre. Har sett f.eks. både Canyon Roadlite og BMC Alpenchallenge ombygd til bukkestyre.

Et eksempel på en sykkel som kommer valgfritt med bukkestyre eller flatt styre rett fra produsent, er Orbea Vector.

[Linket bilde]
Orbea: Vector

GCN har jo sett på alle tenkelige spørsmålsstillinger, og har selvfølgelig sammenliknet nettopp Vector med forskjellige styrer.

[Linket bilde fra i.ytimg.com]
GCN: Flat Bar Vs Drop Bar Road Bikes | Comfort, Speed & Ease

Vedlegg
Orbea Vector.jpg (281.64 KB, 338 nedlastinger)

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå