Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Aeropinne og stæsj #2590867 11/02/2020 19:09
G
Gråstein Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
G
Så satt man der med aeropinne på ny sykkel. Stilpolitiet får daske løs, men håper noen klarer å få inn et svar eller to mellom slagene.

Hvordan fester dere ting til en pinne som ikke er rund?

Små lysdioder går til en viss grad å feste på tvers. Større lys er ofte laget for rund pinne. Finnes det lys som er laget med feste spesielt for aeropinner? Eller er det vanlig å legge inn litt skumgummi e.l. for å fylle ut til en slags rund pinne?

Og hva med ... kremt ... romperaketten?

Re: Aeropinne og stæsj [Re: Gråstein] #2590872 11/02/2020 19:25
H
Havre Offline
Ringrev
Ringrev
H
Gummi? Har gummifester på alle mine lys. Så type pinne spiller mindre rolle. Er aeropinnen flat bak så sitter om noe lysene bedre på den.

Assaver til salen.

Re: Aeropinne og stæsj [Re: Gråstein] #2590878 11/02/2020 21:02
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Det finnes proprietære festemekanismer for noen av syklene/setene, f.eks. for Trek Madone er det et par løsninger for Bontrager Flare-systemet:
[Linket bilde fra i.imgur.com]
Selv bruker jeg bare et flatt, avlangt lys som dette:
[Linket bilde fra teknikmagasinet.no]
https://www.teknikmagasinet.no/prod...ehor/safety-bike-light-rear-rechargeable , tilpasser ved behov med å ev. skjøte strikken med en Garmin-strikk e.l.

Create the problem and sell the solution
Re: Aeropinne og stæsj [Re: Gråstein] #2590887 11/02/2020 23:15
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Gråstein

Så satt man der med aeropinne på ny sykkel. Stilpolitiet får daske løs, men håper noen klarer å få inn et svar eller to mellom slagene.

Helt seriøst. "Aero-pinne" og "Feste ting til pinnen" er jo ikke direkte kompatibelt da, av både stilmessige årsaker, av aero-årsaker, og helt sikkert av enda flere årsaker.

Hvordan fester dere ting til en pinne som ikke er rund?

Jeg bare nevner ett eksempel fordi det ikke er nevnt. Det fordrer kanskje en viss egeninteresse i temaet, fordi det å anskaffe og lære seg dette kun for å feste en lykt til en aeropinne vel må sies å være litt overkill. Men 3D-printer. Så kan du blant annet printe alle sykkelbrakettene du selv trenger. Om det ikke virker som ett aktuelt alternativ, finn noen som har en 3D-printer, og få de til å designe/lage braketten(e) du trenger, i den fargen som matcher ramma di. Ble selv tipset om 3D-printere fra off-topic delen av TS-forumet for en god stund tilbake. Fortreffelige greier, men som nevnt, en viss interesse utover å lage noen få braketter til egen sykkel bør du nok ha for å rettferdiggjøre kostnaden og tidsinvesteringen.

Og hva med ... kremt ... romperaketten?

Den fester du på den andre sykkelen.

Selger: SRAM RED AXS Front Derailleur (ubrukt)
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Aeropinne og stæsj [Re: Gråstein] #2590929 12/02/2020 09:57
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Jeg nekter å svare før jeg får vite hvilken nye sykkel du snakker om!

Tror også det er lurt å knipse et bilde av vidunderet til "Vis oss din racer" før du setter på lykter og rumperakett.

@vviz: Hvis man leter med lys og lykte dypt i den mørke sykkel-verdensveven, kan man finne resultater som tyder på at både skjermer og rumperakett kan gjøre en sykkel mer aerodynamisk, ikke mindre. Uten at jeg går god for det eller nødvendigvis anbefaler det.

ICON_SMILE

Ønsker å kjøpe pent brukt sykkelkoffert. Send meg et ord på PM om du har noe yes
Re: Aeropinne og stæsj [Re: Gråstein] #2590945 12/02/2020 11:48
G
Gråstein Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
G
For å svare på Sepeda og Vviz i samme slengen..

Sykkelen det er snakk om er en Bianchi Oltre XR3 disc. Det er en tanke i bakhodet om å kanskje ta den med et par uker til hjemlandet i høst for å sykle feks fra Brennerpasset til Sicilia. I så fall er det jeg kjekt å kunne ta med litt mer enn det som går i baklomma.

Re: Aeropinne og stæsj [Re: Gråstein] #2590948 12/02/2020 12:20
Alpers Online
Besatt
Besatt
Litt avhengig av hvor mye du skal ha med: En styretønne/ styreveske er en vel så bra løsning. The Service Course har noen flotte jeg selv bruker. Det er en smakssak hvor en gjør av bagasjen på sånne turer. Kanskje kan du klare deg med en liten seterakett, nok en gang, sjekk ut de fra The Service Course.

Det er desverre noe herk å ha seteraketter på sykler som er laget for proffer. De er laget for å sykle fort forbi alt uten å nyte.

Redigert av Alpers; 12/02/2020 12:21.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Aeropinne og stæsj [Re: Gråstein] #2590956 12/02/2020 13:14
G
Gråstein Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
G
Tanken var en kombinasjon av begge deler. Tenker jeg kunne trenge et par veldig lette sko, et sett med lette klær for sivil, et ekstra sett sykkeltøy og noen liter solkrem.. Vil jeg klare alt på styret? Hmm. Kanskje verdt et forsøk!

Re: Aeropinne og stæsj [Re: Gråstein] #2590968 12/02/2020 14:08
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Tanken var en kombinasjon av begge deler. Tenker jeg kunne trenge et par veldig lette sko, et sett med lette klær for sivil, et ekstra sett sykkeltøy og noen liter solkrem.. Vil jeg klare alt på styret? Hmm. Kanskje verdt et forsøk!

Høres nesten ut som du trenger en domestique ICON_SMILE

Jeg stemmer for øvrig for styretønne, jeg er blitt veldig fan av det på mine lang turer (om du er ekstra heldig så du kan du ha noe haribo der som du kan spise uten å stoppe)

// Too many roads, too little time
Re: Aeropinne og stæsj [Re: Gråstein] #2590970 12/02/2020 14:16
K
king195 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Men hva er en lang tur ? Jeg har syklet flere langturer, noen lange langturer også ICON_SMILE har aldri brukt noe annet enn lommene, men alltid passet på at jeg vet hvor jeg kan stoppe for påfyll.

Jeg skjønner at 100km er langt for noen, mens andre tar det som en ettermiddagsøkt.

Aldri si aldri, kan godt jeg være jeg prøver en "tønne" selv. Foreløpig forbinder jeg det kun med de svenske hipsterene i full Rapha-kostyme som dro forbi meg på Granca.

Re: Aeropinne og stæsj [Re: king195] #2590972 12/02/2020 14:19
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: king195
Men hva er en lang tur ? Jeg har syklet flere langturer, noen lange langturer også ICON_SMILE har aldri brukt noe annet enn lommene, men alltid passet på at jeg vet hvor jeg kan stoppe for påfyll.

Jeg skjønner at 100km er langt for noen, mens andre tar det som en ettermiddagsøkt.

Aldri si aldri, kan godt jeg være jeg prøver en "tønne" selv. Foreløpig forbinder jeg det kun med de svenske hipsterene i full Rapha-kostyme som dro forbi meg på Granca.

Skjønner deg godt, jeg er gammel speider og har en lei tendens til å overpakke (klok av skade etter å møtt snø når jeg var i Mallorca for noen år tilbake) og burde nok være flinkere til å mindre stæsj med meg (og så hater jeg å ha baklommene stappet fulle)

Eks på tønnen min (på Teide nå på lørdag, vil tilbake allerede):
[Linket bilde]

Redigert av Trond Helge; 12/02/2020 14:23.

// Too many roads, too little time
Re: Aeropinne og stæsj [Re: Gråstein] #2590973 12/02/2020 14:21
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sykkelen det er snakk om er en Bianchi Oltre XR3 disc. Det er en tanke i bakhodet om å kanskje ta den med et par uker til hjemlandet i høst for å sykle feks fra Brennerpasset til Sicilia. I så fall er det jeg kjekt å kunne ta med litt mer enn det som går i baklomma.

Gratulerer med flott sykkel!

Her er forresten fasit ICON_LAUGH

[Linket bilde fra cykloprivesy.com]

Premie til den som kan si hvilket lag drakten stammer fra.

Sitat: king195
Men hva er en lang tur? Jeg har syklet flere langturer, noen lange langturer også ICON_SMILE har aldri brukt noe annet enn lommene, men alltid passet på at jeg vet hvor jeg kan stoppe for påfyll. Jeg skjønner at 100 km er langt for noen, mens andre tar det som en ettermiddagsøkt.

100 km? Trådstarter tenker altså å sykle fra Brennerpasset til Sicilia. Rundt 1600 km. Minst. Kvalifiserer det som langtur eller er det fortsatt bare noe lommefyll som skal til? ICON_SMILE

På en slik tur ville jeg brukt både sete- og styreveske. Styreveske alene vil ikke være tilstrekkelig - og en svær sådan vil du ikke ha på sykkelen i motvind. Og kanskje pakke etter modell av Alpers tur gjennom USA?

[Linket bilde]
Landevei #31 03/18

Deilig å ha et par lette fritidssko og enkle fritidsklær med på turer over flere døgn, spesielt om du vil nyte overnattingsbesøk til hyggelige byer underveis. Samme gjelder litt varmere sykkeltøy om du skal sykle i kaldt vær eller i høyden. I tillegg pleier jeg å ha med mobil, litt mat underveis, og ikke minst mitt vidundermiddel for å forebygge pakkede lår og krampe.

Og husk for all del å ta beskyttende tape e.l. på styrerøret om du har styreveske av en viss størrelse. Au.

Vedlegg
USA på tvers III.png (336.83 KB, 158 nedlastinger)

Ønsker å kjøpe pent brukt sykkelkoffert. Send meg et ord på PM om du har noe yes
Re: Aeropinne og stæsj [Re: Gråstein] #2590982 12/02/2020 15:48
H
hrukin Offline
Ivrig
Ivrig
H
Mobilvetta Rossin tipper jeg

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Kjøper 11 tannsringen i 11 delt Campa-kassett, send pm om du har en kassett som er utslitt.

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå