Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Angleset, rake og trail #2590775 11/02/2020 08:12
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hei
Skal i gang med å sette sammen en 2018 Ibis Ripley LS og lurer litt på rake.
Ramma har fått 1.5 grads angleset, så HA går fra 67.5 til 66 med 130mm gaffel.
WB øker fra 1167mm til 1182.8mm. Tar jeg ikke helt feil har Ibis brukt gafler med 51mm rake. Hvilke fordeler/ulemper vil det gi å sette på en med f.eks 44mm rake?

Med angleset øker trail fra 97mm til 108mm. Med 44mm rake øker trail ytterligere, til 116mm.

I mitt hode høres det lurt ut med mindre offset for å øke trail når man øker HA, men jeg har egentlig ikke snøring.
Har googlet litt, og funnet ut at mindre offset funker bra på sykler med 66 grader eller slackere HA. Brattere HA og mindre offset gir heller mer nervøs front. Noen guruer her som kan opplyse meg med deres visdom?

You are what you eat...mmm nuts
Re: Angleset, rake og trail [Re: Hoaas] #2590786 11/02/2020 09:07
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Mindre offset (mer trail) gir mer stabilitet i fart. Men med brattere styrevinkel får du også forhjul nærmere styret, og dermed mindre trygg i bratte kneiker.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Angleset, rake og trail [Re: Hoaas] #2590790 11/02/2020 09:21
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Mer stabil i fart, men mindre trygg der det blir virkelig bratt altså?
Når du sier brattere styrevinkel, mener du den som oppnås med kortere rake?

Re: Angleset, rake og trail [Re: Hoaas] #2590792 11/02/2020 09:39
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Hoaas

Styrevinkel og rake/offset er to forskjellige ting. Angleset gir styrevinkel, gaffel offset. Sammen med hjulstr får du trail.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Angleset, rake og trail [Re: Hoaas] #2590794 11/02/2020 09:49
ØysteinS Offline
Veteran
Veteran
Syntes denne var ekstra godt skrevet, mhp tematikken:

https://www.fanatikbike.com/blogs/e...t-fork-offset-and-what-the-heck-is-trail

På min Offering, har Evil bestemt seg for at 51mm er best, på 66,6 graders styrevinkel. Jeg hadde bare gått meg bort i variabelt humør og dagsformvariasjoner, om jeg hadde prøvd, så jeg legger sånne avgjørelser i andres hender.

Min innbilte kjensleforskjell mellom Offering og siste Ripley med 44mm offset var stort sett relatert til andre ting, klatring og slikt. Styrekjensla gikk det ikke an å si noe glupt om, for min del. Ripley kom lettere opp crux, men sånne (små) forskjeller kan kompenseres med å ta seg sammen. Jeg har mye å gå på, der, og antar at dette også gjelder offset på gaffel.

Re: Angleset, rake og trail [Re: baronKanon] #2590796 11/02/2020 10:17
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Sitat: Hoaas

Styrevinkel og rake/offset er to forskjellige ting. Angleset gir styrevinkel, gaffel offset. Sammen med hjulstr får du trail.

Ja, det vet jeg. Men sykkelen har 1.5 grads angleset for å gjøre nettopp styrevinkelen slakkere. Derfor jeg ikke skjønte helt hvorfor du skrev at "brattere" styrevinkel vil gjøre den mindre trygg nedover.

Re: Angleset, rake og trail [Re: ØysteinS] #2590798 11/02/2020 10:29
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: ØysteinS
Syntes denne var ekstra godt skrevet, mhp tematikken:

https://www.fanatikbike.com/blogs/e...t-fork-offset-and-what-the-heck-is-trail

På min Offering, har Evil bestemt seg for at 51mm er best, på 66,6 graders styrevinkel. Jeg hadde bare gått meg bort i variabelt humør og dagsformvariasjoner, om jeg hadde prøvd, så jeg legger sånne avgjørelser i andres hender.

Min innbilte kjensleforskjell mellom Offering og siste Ripley med 44mm offset var stort sett relatert til andre ting, klatring og slikt. Styrekjensla gikk det ikke an å si noe glupt om, for min del. Ripley kom lettere opp crux, men sånne (små) forskjeller kan kompenseres med å ta seg sammen. Jeg har mye å gå på, der, og antar at dette også gjelder offset på gaffel.

Fin artikkel, har også lest denne: https://www.worldwidecyclery.com/bl...plained-does-it-really-make-a-difference

Hadde jeg kjørt Ripleyen med standard headset hadde jeg nok ikke vurdert annen offset enn det Ibis selv synes funker best. Men i og med at HA blir slakkere begynner man jo å fikle med sånne ting oppi hodet sitt. Uansett greit å vite hva forskjellen er. Mer flop er derimot ikke noe jeg ønsker meg på min sykkel ICON_TONGUE

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå