Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Centerlock bolt på DT240 disc hub foran #2590714 10/02/2020 16:42
K
koppen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
K
Har forsøkt å rette litt på en Ultegra disk/rotor og skal montere tilbake på et DT240 disc-nav til forhjulet.

Har store problemer med å trekke til Shimano centerlock-bolten (40nm). Det virker som om bolten er litt for dyp for hub'et, dvs at adapteren får et mindre godt feste/tennene tar ikke igjennom bolten. Muligens er cup'ene på navet utformet slik at den ikke lar bolt-verktøyet få tak igjennom bolten. Bolten blir mao ødelagt/tennene slites av.

Har noen samme erfaring eller tips til hvordan jeg bør gå frem. Har 3 forskjellige centerlock-verktøy. De virker ganske ok alle sammen. Fra billig-variant til en Pro-nøkkel.

Har skjønt fra andre forum at jeg kanskje bør prøve ut en DT Swiss centerlock-bolt, men synes det er rart at DT's egne support-sider ikke nevner dette?

Redigert av koppen; 10/02/2020 16:43.
Re: Centerlock bolt på DT240 disc hub foran [Re: koppen] #2590727 10/02/2020 18:26
vviz Online
Ivrig
Ivrig
Tror ikke jeg har Shimano centerlock-bolter, så har ikke prøvd. Har brukt mye DT Swiss dog, og der finnes det også to typer. De som strammes fra center (det er vel slik Shimano sine fungerer)? Altså med samme verktøyet man bruker for å dra av kassetter. Den andre varianten strammes langs ringens ytterkant (Park Tool BBT-9). Bruker personlig mest sistnevnte, men har noen av førstnevnte som har fulgt med noen hjulsett.

Om du er i beita og bor i Oslo-området kan du få (eller ihvertfall låne) en av meg mot henting, dersom du trenger å teste (PM isåfall).

Redigert av vviz; 10/02/2020 18:27.

Selger: SRAM RED AXS Front Derailleur (ubrukt)
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Centerlock bolt på DT240 disc hub foran [Re: koppen] #2590980 12/02/2020 15:40
K
koppen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
K
Takk, vviz.

Er fortsatt forundret over hvorfor dettte hjulsettet (Enve) kom oppsatt med centerlock-låseskive med stramming fra center. Ende-kapselen på DT240 gjør at man ikke får ordentlig tak.

Uansett. Endte med at jeg måtte bore opp bremseskiven (ikke noen god følelse) og fjerne låseskiven med rørtang. Men det gikk fint. Nå er det montert ny skive med låseskive som strammes fra "utsiden". Strammet til med nyinnkjøpt Parktool!

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå