Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Stisykkel for enduro og rundbane #2590628 09/02/2020 22:33
A
Austis Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Ja... når man er lei av å ha flere sykler (ikke skyt meg for den uttalelsen) og ønsker en sykkel til det meste. Kanskje med etvekstea hjulsett sim er lett

Funker noen sykkel til lek og gøy på sti, noe enduro ritt og samtidig til noe rundbane?

OL toget har gått for min del, og vet en rittfulldemper er bedre til rundbane, men driter i om det går et lite minutt langsommere... ting må være gøy..

Hva tenker dere?
Cannondale habit eller jekyll? Specialized stumpjumoer? Noe Santa cruz ?

Eller er ideen helt idiotisk?

Re: Stisykkel for enduro og rundbane [Re: Austis] #2590641 10/02/2020 07:13
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Så lenge formålet er gøy, så vil en stisykkel med 130-140mm vandring bak og ~150mm foran være ypperlig. Lette hjul til rundbane, grovere til enduro. Ideelt sett også grovere demper til enduro. Rundt 65° styrevinkel og 77°+ setevinkel, samt god lengde gir deg god balanse på sykkelen opp og selvsikkerhet ned. Vekt har litt å si, men ikke alt. I enduro er det viktigere med noe som ikke blir ødelagt i grovt terreng.

Glem Cannondale, de har ikke fulgt helt med i timen, slik jeg leser tester av dem.

Santa Hightower
Ibis Ripmo
Trek Fuel EX (?)
Yeti SB130 LR
(Canyon Strive p.g.a. Shapeshifter)

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stisykkel for enduro og rundbane [Re: Austis] #2590645 10/02/2020 07:33
K
knutspeed Offline
Ivrig
Ivrig
K
Jeg syntes det høres ut som en god idé, uten at jeg har fasit på sykkel. Har selv vært gjennom alt for mange sykler ila de siste årene, fra lett hardtail via rittfulldempere til full enduro.
Det jeg fant ut etterhvert, er at syklene har blitt veldig allsidige - som du sier, et ekstra hjulsett + dekk kommer man langt med. Rittfulldemper funka ikke for meg når jeg så på totalen, selv med ekstra lengde/biff på gaffel. De var fantastiske, men tålte ikke mishandlingen, og det ble mye service av dempere og rammelagre, bremsene var for svake, hjulknusing, osv.
Sykler en del i Kongsberg, hvor det er til dels grove utforstier og masse annet snacks, og som Roar Skalstad også sa - rittfulldempere overlever ikke terrenget der. Man må opp på lett stisykkel selv om man ikke skal kjøre enduro. I Østfold-skogene var rittfulldemper bra nok.

Favorittsykkelen nå om dagen er en 3 år gammel Specialized Camber, med noen mods. Den var opprinnelig 120/120, men har byttet til en kraftigere gaffel og 130mm vandring. I tillegg har jeg en solid 150mm gaffel, og byttet til SLX bremser og senkepinne med mer dropp.
Med grov gaffel, solide hjul og 2.6 traktordekk er den helt ok til enduro, samtidig har jeg et lett old-school karbon hjulsett med lette, raske dekk. Med litt lengre stem er den absolutt god nok til rundbane og marathon, og faktisk ikke veldig mye tregere enn Epic'en jeg hadde. Str XL får jeg den under 12kg med pedaler i XC oppsett, og ca 1-1.5kg tyngre i grovsetting.

I tillegg har jeg en '19 Stumpjumper, og selv om den er litt unna de mest trendy målene med slakk styrevinkel, lang ramme og bratt seterør, så kjennes den som en monstertruck til sammenlikning. Den må ha "luft under vingene" før den bli morsom, og naturlig nok kjører jeg fortere på endurostier med den. Men ikke ekstremt mye, og Camberen er mye raskere til alt annet, selv med skremmende 67.5 styrevinkel ICON_LAUGH

Jeg ville ha testet 29'' 120-130mm, og finne de som tråkker godt, er passe lette, og har plass til 34t klinge. Har hørt mye godt om Whyte, Santa Cruz og Ibis i dette segmentet. Jeg kjører Specialized pga at jeg har en fantastisk lokal sjappe, men har også vært godt fornøyd med syklene.

Re: Stisykkel for enduro og rundbane [Re: baronKanon] #2590647 10/02/2020 07:37
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: baronKanon
Så lenge formålet er gøy, så vil en stisykkel med 130-140mm vandring bak og ~150mm foran være ypperlig. Lette hjul til rundbane, grovere til enduro. Ideelt sett også grovere demper til enduro. Rundt 65° styrevinkel og 77°+ setevinkel, samt god lengde gir deg god balanse på sykkelen opp og selvsikkerhet ned. Vekt har litt å si, men ikke alt. I enduro er det viktigere med noe som ikke blir ødelagt i grovt terreng.

Glem Cannondale, de har ikke fulgt helt med i timen, slik jeg leser tester av dem.

Santa Hightower
Ibis Ripmo
Trek Fuel EX (?)
Yeti SB130 LR
(Canyon Strive p.g.a. Shapeshifter)

Jeg er på lang vei enig.
Valget kommer til slutthelt an på hvor man ønsker å ta kompromisset, litt saktere enduro eller litt saktere rundbane.

For fokus på rundbane: Hightower, Fuel EX og SB130. Kanskje hive inn en Rocky Mountain Instinct her også, ikke supert-progressiv geo, men justeringsmulighetene i Ride9-linken vil gjøre den finfin med to hjulsett og litt spesifisert oppsett som 150mm vandring foran.

For fokus på enduro: Ripmo, Strive og jeg ville slengt på Spesh Stumpjumper, SB 130 LunchRide... sikkert flere.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Stisykkel for enduro og rundbane [Re: Austis] #2590659 10/02/2020 08:50
jsdk Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg e-sikler litt på 2020 Norco Optic, 125/140 vandring bak/fram, moderne geo

2020 Kona Process 134 er i samme gate, gøyal men korte kjedestag

Tipper mindre enn 140-150 holder fint til norsk enduro egentlig?

Re: Stisykkel for enduro og rundbane [Re: Austis] #2590744 10/02/2020 20:17
Aleksander2 Offline
Dr. Slow
Dr. Slow
Kan gå god for sykkel av type SC hightower og kona process 134. Har/har hatt begge og brukt til alt fra enduro til grusgamping. Med korrekt oppsett av dempere, dekk og dekktrykk er det egentlig helt sykt hvor allsidige de faktisk er.

2017 Santa Cruz Hightower CS 29"
Re: Stisykkel for enduro og rundbane [Re: Austis] #2590760 10/02/2020 21:45
B
BigBoben Offline
Entusiast
Entusiast
B
Har en fint oppgradert Strive for salg, enten komplett eller i deler( rammekit m/2stk shocks,dempegaffel og karbon hjulsett) om du er gira på Strive.

Santa Cruz Megatower

SELGES - Canyon Strive CF Race 9.0 - SELGES
Send PM

Re: Stisykkel for enduro og rundbane [Re: Austis] #2590762 10/02/2020 23:04
sanouka Offline
Besatt
Besatt
Er det ikke her den nye Tallboyen kommer inn i bildet? Tipper den blir lynrask med lette dekk og litt stivt oppsett på XCO samtidig som den kan kjøres langt utenfor sin kategori nerrover med litt mer bøllete dekk. Hadde en SC Blur 4X en gang i tiden med 115 mm bak og det føltes som mye mer.
Hightower med 140 bak blir vel litt for slapt på rundbane? Evt hvis du har råd så er jo Giant Trance noe å se på. For rundt nitti laken så kommer den i kledelig matchende grønn ramme og spesial tuna DVO rund baut. 115 bak og 130 i front. Skal visst være helt syk hvis man liker aggresive sykler med litt mindre vandring.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Stisykkel for enduro og rundbane [Re: Austis] #2590767 11/02/2020 07:33
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Jeg vil tro den nye Tallboy 4 vil gjøre susen. 120 mm bak og tar opp til 140 mm foran. Jeg har en selv og med grove dekk ligger den på 13,3 kg og med Ardent Race 2.2 får jeg den ned i 12.3 med pedaler. Snakker da full xx1, men ellers greit stioppsett så kan nok bygges en del lettere. Vet at 2 stk syklet på tallboy 4 på Ringerike enduro med en seier i juniorklassen og en 7 plass i senior herrer og da med totalhavari av bakskifter tidlig på en av etappene.

Den nye Hightoweren tror jeg blir for tung og grov for rundbane,men den gamle modellen tror jeg vil funke utmerket. Sistnevnte kan man greit få ned i 12 kg med pedaler.

I hele 2018 sesongen ventet jeg på min grove sykkel og ble syklende på Tallboy 3 hele sesongen. Denne ble med på 1 enduroritt, terrengsykkelrittet og noen turer i Hafjell. Dette er en sykkel med 110 mm vandring bak og jeg vekslet mellom 130 og 140 gaffel på denne.

Andre merker har jeg dessverre ikke erfaring med, men vil tro Ripmo funker bedre til rundbane en den nye Hightoweren, da den kan bygges vesentlig lettere og har et veldig tråkkeffektivt system

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Stisykkel for enduro og rundbane [Re: neistein] #2590773 11/02/2020 08:03
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: neistein

Den nye Hightoweren tror jeg blir for tung og grov for rundbane,men den gamle modellen tror jeg vil funke utmerket. Sistnevnte kan man greit få ned i 12 kg med pedaler.

Som jeg skrev over her, det kommer an på hvor kompromissene velges. Ny Hightower vil da funke bedre på enduro-delen.
Tallboy kan selvfølgelig gjøre en fin jobb her, men bedre til rundbane enn til enduro. Dytt på 11-1300g dekk og seriøse hjul :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Stisykkel for enduro og rundbane [Re: RazeFaze] #2590791 11/02/2020 09:39
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Sitat: RazeFaze
Sitat: neistein

Som jeg skrev over her, det kommer an på hvor kompromissene velges. Ny Hightower vil da funke bedre på enduro-delen.
Tallboy kan selvfølgelig gjøre en fin jobb her, men bedre til rundbane enn til enduro. Dytt på 11-1300g dekk og seriøse hjul :-)

Ja uten tvil. Helt enig det.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Stisykkel for enduro og rundbane [Re: Austis] #2590835 11/02/2020 14:33
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Austis

Funker noen sykkel til lek og gøy på sti, noe enduro ritt og samtidig til noe rundbane?

Terrengsykkels testteam var forrige uke i Spania og testet et pent knippe sykler med 110-130 mm vandring.
Alle disse mestrer den spagaten med forbausende bra stil, og enkelte med noe mer spissing i den ene retningen enn den andre.
Et såpass stort spenn tilsier at man kanskje ikke har de høyeste ambisjonene i verken rundbane eller enduro, men de gir jammen mye moro til den syklinga folk flest bedriver.
Og, bare så det er sagt, det er imponerende hvor mye deng sykler i denne kategorien tåler, samtidig som de klatrer lettbeint og effektivt!

Testen kommer på trykk i april.

Redigert av gauter; 11/02/2020 14:35.

Gaute
Re: Stisykkel for enduro og rundbane [Re: Austis] #2590841 11/02/2020 14:54
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Austis
Ja... når man er lei av å ha flere sykler (ikke skyt meg for den uttalelsen) og ønsker en sykkel til det meste. Kanskje med etvekstea hjulsett sim er lett

OL toget har gått for min del, og vet en rittfulldemper er bedre til rundbane, men driter i om det går et lite minutt langsommere... ting må være gøy..

Hva tenker dere?
Cannondale habit eller jekyll? Specialized stumpjumoer? Noe Santa cruz ?

Eller er ideen helt idiotisk?

Som Gaute er inne på vil nok mange av dagens sykler i 120+/- kategorien fungere bra for de fleste til kombi bruk. Selv er mine beste enduro resultater satt med en Spark 700 (130/120mm). Syklet samme året inn greie resultater på alt i fra rundbane til enduro på samme sykkel. (forskjellige dekk)

Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.
Re: Stisykkel for enduro og rundbane [Re: Austis] #2590856 11/02/2020 17:52
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her er det viktig å være ærlig med seg selv og egne ambisjoner: Hva er viktigst av egnethet til rundbane, enduro eller all stisyklinga utenom? Hvis du heller mot rundbane og sti, er Trek Top Fuel også en brennhet kandidat med 115 bak og 120 foran. Den har imponert meg stort med allsidigheten, selv om den på papiret virker ganske maraton-/rittorientert. (Gjelder 9.8-utgave med relativt store dekk på brede felger)

Gaute
Re: Stisykkel for enduro og rundbane [Re: Austis] #2590911 12/02/2020 08:12
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Som testen på forsiden - https://www.terrengsykkel.no/tester/rittsykkel-eller-stisykkel-hva-boer-du-velge viser så kan du sykle fort med stisykkel med lettere hjul og dekk.

En sykkel med ca 130mm vandring og 29er-hjul vil fungere supert til krevende rundbaneritt og maraton, samt også kunne fungere til norske enduro-ritt med solide hjul og kraftige dekk - gitt at sykkelen har klaring for 2,4-2,5-dekk.
Santa Cruz Tallboy >enduro
Pivot 429 >midt i
Ibis Ripley > enduro
Whyte 120 > rittfølelse
Trek TopFuel - > rittfølelse
Merida OneTwenty 9 > Midt i
Gt Sensor >Enduro
Giant Trance >Rittfølelse
Specialized Stumpjumper (ST) >Midt i
Cannondale Habit >Enduro
Transition Smuggler >Enduro

er alle sykler i denne kategorien. Noen lener seg mot endurosiden av skalaen mens andre av disse ligger nærmere rittsyklene. Noen raske bytter av hjul og dekk vil kunne flytte dem alle i ønsket retning.
Se forresten: https://www.terrengsykkel.no/tester/test-av-kvikke-stisykler-med-120-130-mm-dempervandring

Redigert av sykkeloyvind; 12/02/2020 08:23.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Stisykkel for enduro og rundbane [Re: Austis] #2590923 12/02/2020 09:16
Niko Offline
Avhengig
Avhengig
Dette er spennende og ingen dum ide ICON_SMILE

Tror jeg ville funnet ut av følgende;

1. Hva er din styrke, (forenklet, teknikk eller kraft)
2. Den dagligdagse bruken
3. Hvilke ritt prioriteres

Hvis du er teknisk god tenker jeg at du klarer deg helt utmerket med en sykkel med noe mindre vandring og at den dermed kan føles litt mer energisk i rundbaneritt og på sti, de fleste av endurorittene her, har ikke veldig grovt og rufsete terreng, og det holder langt på vei med 120...140mm vandring.

Motsatt om du har nok av kraft og utholdenhet, men svakere teknisk, da ville jeg kanskje gått opp et knepp på vandringen for å få en sykkel som kan hjelpe deg litt på vei om du tar uvørne linjevalg etc.

Jeg kjenner litt til Ibis sine sykler fra før av, og mener at nye Ripley og Ripmo dekker de to ovennevte beskrivelsene godt.

Hadde en Yeti SB4.5 for noen år tilbake og denne var helt ideell for mitt bruk som lignet det du skisserer.
Vekslet bare med egnede hjul og dekk etter bruk.

Nå er SB4.5 historie og jeg har i dag en Tallboy 4 som jeg håper vil være like allsidig som SB4.5 var... og mye tyder på det så langt.

Re: Stisykkel for enduro og rundbane [Re: Austis] #2590924 12/02/2020 09:18
espenta Online
Entusiast
Entusiast
Scott Spark og Genius bør vel også nevnes her. Spark ligger vel i samme klasse som de fleste i listen til Øyvind.

Re: Stisykkel for enduro og rundbane [Re: Niko] #2590927 12/02/2020 09:43
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Niko

Hadde en Yeti SB4.5 for noen år tilbake og denne var helt ideell for mitt bruk som lignet det du skisserer.
Vekslet bare med egnede hjul og dekk etter bruk.

Nå er SB4.5 historie og jeg har i dag en Tallboy 4 som jeg håper vil være like allsidig som SB4.5 var... og mye tyder på det så langt.

Enig, jeg har også brukt både Yeti SB4.5 og Tallboy 3 til rundbaneritt (tempo, norgescupåpning master) og vært happy med det.
På et vanlig rundbaneritt i mastercupen sto jeg en gang ved siden av en med Tallboy 3 på startstreken. Den hadde store og tunge hjul med 2,4-dekk. Akkurat da stilte jeg med en lettere sykkel, og tenkte inni meg på alle oppoverkneikene som ventet oss, og at jeg var glad jeg hadde litt kvikkere, lettere utstyr enn ham ved siden av meg. Men jeg så ikke noe mer til ham, han dundra avgårde og kom i mål lenge før meg... ICON_WINK

Gaute
Re: Stisykkel for enduro og rundbane [Re: espenta] #2590930 12/02/2020 10:13
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: espenta
Scott Spark og Genius bør vel også nevnes her. Spark ligger vel i samme klasse som de fleste i listen til Øyvind.

Helt klart - Spark i rittversjon har vi testet flere ganger og opplevd at denne er veldig stivennlig. (https://www.terrengsykkel.no/test-av/scott-spark-rc-900-team2) (https://www.terrengsykkel.no/test-av/scott-spark-rc-900-team)
Stiversjonen er følgelig mer allsidig lenger opp i skalaen.

Spark var moderne da den kom, men begynner å bli litt lang i tenna, som de sier - spesielt i stiversjon. Som rittsykkel er den fortsatt blant de mer progressive.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Stisykkel for enduro og rundbane [Re: Austis] #2591140 13/02/2020 13:48
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg har selv redusert litt i stallen min å kvittet meg med rittfulldemper(29" 100mm) og endurolight(27,5"150mm), valget mitt falt på Evil The Following med 29" 130mm gaffel og 120mm bak, har 2 hjulsett, er såvidt nede på 11tallet med ritthjul. Den er noe tyngre enn min tidligere rittsykkel.
Er helt klart noe seigere på rundbaneritt, savner mest remote til dempere da det er mye spurting og ståing.
Men den er midt i blinken til det jeg vanvligvis bruker den til, klatrer som en geit, relavtivt effektiv og er leken til hopp å sprett å tjo å hei, kan kjøre relativt hardt , kjører fortere og tar samme hopp som jeg gjorde med 150mm uten at det føles noe skumlere!
Slipper nå å stå å vurdere hvilken sykkel jeg skal ta når jeg skal ta en tur i skogen.

Re: Stisykkel for enduro og rundbane [Re: Austis] #2591274 14/02/2020 21:21
A
Austis Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Netopp. Enklere med en sykkel. Men ja... ritt blir seigere... habitt 140/130 i ca 13kg med ritt dekk, jeg ser for meg det blir den. Liker cannondale, selv om noen ser ut til å like andre merker.

Jeg har vurdert svarene her, og kommet frem til at for mitt bruk funker det med en sykkel, mindre å passe på etc.

Re: Stisykkel for enduro og rundbane [Re: Austis] #2591340 15/02/2020 18:01
mogens Offline
Besatt
Besatt
Husk at Habit har det Cannondale kaller Ai-bakramme der bakhjulet er asymmetrisk oppspent. Så om du skal ha ekstra hjulsett må du kjøpe bakhjul som er bygget slikt, eller få re-sentrert et standard hjul.

Re: Stisykkel for enduro og rundbane [Re: Austis] #2591366 15/02/2020 23:18
A
Austis Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Joda. Men det kan man nesten gjøre selv. Resentrere. En ok forhandler gjør det på et lite kvarter. Så det er ikke noe å tenke på.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå