Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvor lite/mye må til for å holde trykket oppe? #2589922 03/02/2020 09:00
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 272
Dio Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 272
Hvor lite/mye må til for å holde trykket oppe?

La oss si at du har nådd et vist nivå du er fornøyd med
etter en hard periode eller et program, og ønsker å roe ned litt,
hva er nok til å holde nivået oppe (watt).

- 1-2 harde økter i uka.
- bare rolig (s1/s2) men samme mengde.
- bare styrketrening.
- Alternativ trening.

Vet om skiløpere som ikke rører sykkelen i skisesongen som er omtrent bedre på sykkel når våren kommer etter en
lang skisesong enn de var på høsten, og jeg har en kompis som er på elite-nivå og er kun i styrkerommet hele vinteren og kommer ut på våren i knallform.


Go hard or go home!!!
Re: Hvor lite/mye må til for å holde trykket oppe? [Re: Dio] #2589930 03/02/2020 09:45
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 1,573
vids Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 1,573
En VO2max økt hver 10. dag skal vist nok holde VO2max nivået oppe.
Langrenn føles som en veldig bra måte å holde kondisjonen i sjakk, samt styrke muskler over hele kroppen?


2018 Santa Cruz Nomad, xx1

Re: Hvor lite/mye må til for å holde trykket oppe? [Re: Dio] #2589969 03/02/2020 13:05
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,072
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,072
Det er nok en sannhet med modifikasjoner. Senere forskning viser at for en yngre utøver er det nok med kun 1 økt i uka for å vedlikeholde nivået. Jo eldre man blir, jo mer krever det. Passerte 30 krever 2 økter i uka for å vedlikeholde, og da snakker vi intervalløkter.


You are what you eat...mmm nuts
Re: Hvor lite/mye må til for å holde trykket oppe? [Re: Dio] #2589981 03/02/2020 16:50
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 2,271
stosu Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 2,271
Jeg er overbevist om at så lenge man har en viss kontinuitet, så klarer kroppen å absorbere både god trening og pauser. Dersom man har en viss kontinuitet tror jeg man kan variere treninga ganske mye før man begynner å forfalle.
Jeg merker selv at det skal mye mer til for å få progresjon i en alder av 35 enn i en alder av 25. Den eneste progresjonen jeg opplever er at magen vokser.

Det skal også sies at jeg hater programmer, da jeg aldri klarer å følge de slavisk. Trives mye bedre med å trene hardt når jeg kan, og hvile når jeg må.


Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig


Re: Hvor lite/mye må til for å holde trykket oppe? [Re: Dio] #2589983 03/02/2020 17:27
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 272
Dio Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 272
Har trent godt de siste 2mnd med mye spinning/rulle, og tror ikke at jeg har trådd mere watt før enn nå, men jeg føler at jeg begynner å bli litt lei av innetrening og forholdene for å trene ute på Trøndelagskysten er ikke akkurat så bra på vinteren, så nå som jeg reiser ut på sjøen offshore vil jeg
prøve litt mere alternativ trening enn spinning slik som roing, stryke, løping, air bike!, men nok sykling til å bevare futten i beina og for å ikke gå i den mentale fella å bli lei av sykling før sesongen begynner.


Go hard or go home!!!
Re: Hvor lite/mye må til for å holde trykket oppe? [Re: Hoaas] #2589993 03/02/2020 18:23
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,375
H
hrukin Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
H
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,375
Sitat: Hoaas
Det er nok en sannhet med modifikasjoner. Senere forskning viser at for en yngre utøver er det nok med kun 1 økt i uka for å vedlikeholde nivået. Jo eldre man blir, jo mer krever det. Passerte 30 krever 2 økter i uka for å vedlikeholde, og da snakker vi intervalløkter.


Er det snakk om å vedlikeholde her som i nivået ikke faller eller at nivået faller med en akseptabel rate og ikke går rett i dass med en gang. Det må jo dessuten være en tidsbegrensning her, nekter å tro at feks Bjørn Dæhlie kunne opprettholdt VO2max feks med kun 1-2 økter i uka etter 10 år. Regner med det må være lettere å unngå nedgang jo lengre unna man er sitt VO2max tak når man starter,


Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Kjøper 11 tannsringen i 11 delt Campa-kassett, send pm om du har en kassett som er utslitt.


Re: Hvor lite/mye må til for å holde trykket oppe? [Re: Dio] #2590009 03/02/2020 20:09
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 272
Dio Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 272
4 uker. når jeg er på jobb i Nordsjøen, jeg tenkte harde intervaller mandag og fredag, for så å kjøre på med så mye alternativ trening som mulig resten av tiden. air bike og romaskin er jo ett godt alternativ, kort og knallhardt.


Go hard or go home!!!
Re: Hvor lite/mye må til for å holde trykket oppe? [Re: Dio] #2590012 03/02/2020 20:45
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,914
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,914
Sitat: Dio
Hvor lite/mye må til for å holde trykket oppe?

La oss si at du har nådd et vist nivå du er fornøyd med
etter en hard periode eller et program, og ønsker å roe ned litt,
hva er nok til å holde nivået oppe (watt).

- 1-2 harde økter i uka.
- bare rolig (s1/s2) men samme mengde.
- bare styrketrening.
- Alternativ trening.

Vet om skiløpere som ikke rører sykkelen i skisesongen som er omtrent bedre på sykkel når våren kommer etter en
lang skisesong enn de var på høsten, og jeg har en kompis som er på elite-nivå og er kun i styrkerommet hele vinteren og kommer ut på våren i knallform.


Er vel slikt du sier. Alle vet om en, men den eneste måten å finne ut på er å prøve selv. Bortsett fra gjennomsnitt for grupper som er nevnt før er det som med så mye annet store sprikk mellom individuer. Med både medfødt og tilegnede faktorer som spiller inn her.

Re: Hvor lite/mye må til for å holde trykket oppe? [Re: Dio] #2590016 03/02/2020 21:09
Registrert: May 2012
Innlegg: 660
John_Harald Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: May 2012
Innlegg: 660
Har nettopp (desember/januar) vært på 2 ukers dykkeferie i Palau. Tror dette er individuelt, for min del må jeg opprettholde treningsbelastningen for at formen ikke skal falle. Har lest at to dager uten sykling betyr mindre blodvolum.
Første uke på ferie ble det sykkelfri og uken etter ble det 3 sykkeløkter (totalt 5,5 timer) med intervaller og Vo2maks + to korte styrkeøkter. Resultatet var at pulsen var 15 - 20 slag høyere når jeg kom hjem og en katastrofal form inkludert Vo2maks. Må har jeg trent veldig bra etter jeg kom hjem og det kan hende at treningspausen har gitt en formtopp senere. Har god erfaring med å opprettholde formen ved å beholde mengdetreningen, f.eks sykle rolig Z2 1 til 1,5 time hver dag.


Tacx Neo 2 - Wahoo Kickr - Quarq - Hed Jet 9+ - Zipp Super 9 - Argon 18 E116
https://www.zwiftpower.com/profile.php?z=463598
Re: Hvor lite/mye må til for å holde trykket oppe? [Re: hrukin] #2590335 06/02/2020 16:39
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,072
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,072
Sitat: hrukin
Sitat: Hoaas
Det er nok en sannhet med modifikasjoner. Senere forskning viser at for en yngre utøver er det nok med kun 1 økt i uka for å vedlikeholde nivået. Jo eldre man blir, jo mer krever det. Passerte 30 krever 2 økter i uka for å vedlikeholde, og da snakker vi intervalløkter.


Er det snakk om å vedlikeholde her som i nivået ikke faller eller at nivået faller med en akseptabel rate og ikke går rett i dass med en gang. Det må jo dessuten være en tidsbegrensning her, nekter å tro at feks Bjørn Dæhlie kunne opprettholdt VO2max feks med kun 1-2 økter i uka etter 10 år. Regner med det må være lettere å unngå nedgang jo lengre unna man er sitt VO2max tak når man starter,


For å ta 1 ting av gangen:

1. Jo dårligere form man er i, jo raskere blir formen bedre. Det samme gjelder tap av form. Er man utrent, kjører et knallhardt 12 ukers program og blir i ganske god form, forsvinner den overraskende fort uten vedlikehold.

2. Nevnte forskning er gjort på "godt trente personer". Altså ikke eliteutøvere som har makset ut det meste. Men hvor fort eller sakte nivået faller for en eliteutøver er vel strengt tatt ikke så interessant for oss andre, er det?

3. Forskningen strekker seg ikke over så lang tid som du forespeiler (10 år) så det vet jeg ikke. Men at man kan vedlikeholde vo2max-nivået sitt for "en lengre periode" med 2 intervaller i uka, viser ser derimot at er mulig, gitt at man ikke er 50+. Jo eldre man er, jo mer innsats må legges ned bare for å vedlikeholde vo2max, muskelmasse, styrke osv.

4. En eliteutøver taper form saktere enn personer i punkt 1. De kommer også raskere i form igjen, og dette varer lenge. Har man f.eks en person som har vært aktiv langrennsløper på høyt nivå fra de kunne gå til de var 20, så et opphold til 25, trener de seg betydelig raskere i form igjen enn en person som aldri har trent.

5. Forskning viser at en eliteutøver taper seg ca 7-10% (muskelmasse, styrke, utholdenhet etc) over 2 uker helt uten noe trening.


At John Harald har helt katastrofeform etter 1 uke uten trening, etterfulgt av en uke med 3 intervaller og 2 styrkeøkter dreier seg nok mest om det som sitter mellom øra. Katastrofe er vel mildt sagt en overdrivelse, men det føles nok kanskje fælt ut. At formen har tapt seg katastrofemye har jeg derimot ingen tro på. At pulsen er høyere sier ingenting om verken form eller vo2max. Det er derimot en naturlig konsekvens av en kort periode med hvile.

Redigert av Hoaas; 06/02/2020 16:43.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Hvor lite/mye må til for å holde trykket oppe? [Re: Dio] #2590369 06/02/2020 22:14
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 613
S
Skikongen Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
S
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 613
Enig med siste taler. Min erfaring er også at lange flyturer med mye sitting/ligging/tidsforskjeller etc gir en mental knekk i fysisk ytelse.


  • Endless Winter
  • In Tartiflette We Trust
Re: Hvor lite/mye må til for å holde trykket oppe? [Re: Dio] #2590480 08/02/2020 16:16
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,072
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,072
Kan egentlig bruke meg selv som et godt eksempel nå. Ble sjuk i midten av januar, først 1 uke med bare 1 lett kort økt. Uka etter prøvde jeg meg på en terskeløkt når kroppen føltes bra og fikk tilbakefall. Deretter 1 uke med bare 1 lett kort økt. Denne uka har jeg fått inn 2 intervaller uten at luftveiene reagerer negativt. Terskelwatten er ned ca 10% på 4 uker med med 1 sykkeløkt i uka, hvorav 1 kan karakteriseres som moderat. Brutalt, men sånn er livet.


You are what you eat...mmm nuts
Re: Hvor lite/mye må til for å holde trykket oppe? [Re: Dio] #2590501 08/02/2020 20:14
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 1,573
vids Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 1,573
Er det lov å antyde at sykdom tar ned formen på flere måter enn akkurat bare treningsstopp?


2018 Santa Cruz Nomad, xx1

Re: Hvor lite/mye må til for å holde trykket oppe? [Re: Hoaas] #2590522 09/02/2020 07:21
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 2,271
stosu Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 2,271
Sitat: Hoaas
Kan egentlig bruke meg selv som et godt eksempel nå. Ble sjuk i midten av januar, først 1 uke med bare 1 lett kort økt. Uka etter prøvde jeg meg på en terskeløkt når kroppen føltes bra og fikk tilbakefall. Deretter 1 uke med bare 1 lett kort økt. Denne uka har jeg fått inn 2 intervaller uten at luftveiene reagerer negativt. Terskelwatten er ned ca 10% på 4 uker med med 1 sykkeløkt i uka, hvorav 1 kan karakteriseres som moderat. Brutalt, men sånn er livet.

Jeg vil tro det ikke tar mange øktene før terskelwatten er tilbake på normalt nivå.


Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig


Re: Hvor lite/mye må til for å holde trykket oppe? [Re: stosu] #2590543 09/02/2020 10:33
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,072
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,072
Sitat: stosu
Sitat: Hoaas
Kan egentlig bruke meg selv som et godt eksempel nå. Ble sjuk i midten av januar, først 1 uke med bare 1 lett kort økt. Uka etter prøvde jeg meg på en terskeløkt når kroppen føltes bra og fikk tilbakefall. Deretter 1 uke med bare 1 lett kort økt. Denne uka har jeg fått inn 2 intervaller uten at luftveiene reagerer negativt. Terskelwatten er ned ca 10% på 4 uker med med 1 sykkeløkt i uka, hvorav 1 kan karakteriseres som moderat. Brutalt, men sånn er livet.

Jeg vil tro det ikke tar mange øktene før terskelwatten er tilbake på normalt nivå.


Gjenstår å se. Kjørte en økt som normalt ville vært moderat hard i går. 4-3-2-3-4min på 300-310w. Opplevd intensitet grenset til z5/vo2max, det var tidligere terskelwatt. Får se etter de neste par ukene hva ståa er


You are what you eat...mmm nuts
Re: Hvor lite/mye må til for å holde trykket oppe? [Re: vids] #2590544 09/02/2020 10:38
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,072
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,072
Sitat: vids
Er det lov å antyde at sykdom tar ned formen på flere måter enn akkurat bare treningsstopp?


Det kommer nok an på hvordan syk man er. En forkjølelse fra nakken og opp gir ikke stopp annet enn at det begrenser intensitet.
Denne er for øvrig interessant: https://www.trainingpeaks.com/blog/should-you-train-through-sickness/


You are what you eat...mmm nuts
Re: Hvor lite/mye må til for å holde trykket oppe? [Re: Hoaas] #2590576 09/02/2020 16:21
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 913
T
TonyN Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
T
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 913
Sitat: Hoaas
Sitat: stosu
Sitat: Hoaas
Kan egentlig bruke meg selv som et godt eksempel nå. Ble sjuk i midten av januar, først 1 uke med bare 1 lett kort økt. Uka etter prøvde jeg meg på en terskeløkt når kroppen føltes bra og fikk tilbakefall. Deretter 1 uke med bare 1 lett kort økt. Denne uka har jeg fått inn 2 intervaller uten at luftveiene reagerer negativt. Terskelwatten er ned ca 10% på 4 uker med med 1 sykkeløkt i uka, hvorav 1 kan karakteriseres som moderat. Brutalt, men sånn er livet.

Jeg vil tro det ikke tar mange øktene før terskelwatten er tilbake på normalt nivå.


Gjenstår å se. Kjørte en økt som normalt ville vært moderat hard i går. 4-3-2-3-4min på 300-310w. Opplevd intensitet grenset til z5/vo2max, det var tidligere terskelwatt. Får se etter de neste par ukene hva ståa er

Sitat: Hoaas
Sitat: stosu
Sitat: Hoaas
Kan egentlig bruke meg selv som et godt eksempel nå. Ble sjuk i midten av januar, først 1 uke med bare 1 lett kort økt. Uka etter prøvde jeg meg på en terskeløkt når kroppen føltes bra og fikk tilbakefall. Deretter 1 uke med bare 1 lett kort økt. Denne uka har jeg fått inn 2 intervaller uten at luftveiene reagerer negativt. Terskelwatten er ned ca 10% på 4 uker med med 1 sykkeløkt i uka, hvorav 1 kan karakteriseres som moderat. Brutalt, men sånn er livet.

Jeg vil tro det ikke tar mange øktene før terskelwatten er tilbake på normalt nivå.


Gjenstår å se. Kjørte en økt som normalt ville vært moderat hard i går. 4-3-2-3-4min på 300-310w. Opplevd intensitet grenset til z5/vo2max, det var tidligere terskelwatt. Får se etter de neste par ukene hva ståa er


Har vært i omtrent samme båt som deg den siste tiden. Slitt med lungebetennelse i fire uker hvor jeg kun har hatt sporadiske rolige turer på rullen. Tanken var å få inn noe maks styrkeøkter for å bevare muskulaturen, men samtidig spare pusten, men det gikk ikke.

Nå har jeg hatt et par uker med trening etter sykdom hvor jeg tilbakela 14 timer trening forrige uke uten å kjør noe VO2 max økter. Kun under terskel ellerrolig. Denne uken har jeg økt noe på intensitet, men gjennomført noe færre timer. De første øktene etter sykdom var forferdelig, men nå er jeg på samme nivå watt-, og pulsmessig. Til og med litt bedre wattmessig på grunn av total restitusjon, noe jeg ikke kan huske å ha vært på en stund. Dårlig på å legge inn hvileuker.


Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå