Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Erfaringer med å beregne HRV på Garmin? #2566525 27/07/2019 12:18
Z
zero Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Z
Jeg har sett interessant video/artikkel om hvordan man bruker de små variasjonene i hjerterytmen (HRV) til å gi et mål på stress. Det kan også brukes til å modulere intensiteten på aktivitetene for å unngå overbelastning fra trening.

Jeg pendler 11 km og har pulsbelte og Garmin Edge på for å sykle med lav intensitet til jobben, men tråkker ofte bra til fra jobben. Har også en Forerunner 235 som gir meg blant annet hvilepuls, aktivitet og søvn.

Det jeg lurer på er om noen har erfaring med å bruke Garmin og en ekstern app på forerunner for å beregne HRV, med og uten pulsbelte?

https://youtu.be/XzQJzDzXBG4
https://www.firstbeat.com/en/blog/what-is-heart-rate-variability-hrv/

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Erfaringer med å beregne HRV på Garmin? [Re: zero] #2574647 14/09/2019 20:47
K
kid loco Offline
Entusiast
Entusiast
K
Det er lenge siden du skrev dette innlegget, så du har kanskje funnet ut av det. Men jeg lastet ned "Elite HRV" appen idag, den bruker du sammen med et bluetooth pulsbelte. Det anbefales å måle "morning readiness" på samme tidspunkt hver dag, det tar 2 min. Over tid vil man se en HRV (Heart Rate Variability)trend, som kan si noe om restitusjon osv. Folkene bak appen har også en podcast med samme navn, hørte en episode idag, virket intereressant og lovende.

Redigert av kid loco; 14/09/2019 20:49.

"anybody who rides a bike is a friend of mine"
-gary fisher-
Re: Erfaringer med å beregne HRV på Garmin? [Re: zero] #2574789 16/09/2019 11:18
Z
zero Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Z
Hmmm. Lurte på om jeg fikk det til med HR fra håndledd på en Forerunner. Men dette er kanskje bedre.

Måtte du kjøpe nytt pulsbelte eller bruker du en type ant+?

Må prøves. Takk.

-joachim
Re: Erfaringer med å beregne HRV på Garmin? [Re: zero] #2574801 16/09/2019 12:19
T
Talgos Offline
Avhengig
Avhengig
T
Garmin krever at du bruker pulsbelte for å måle HRV med Forerunner. Tror et hvilket som helst pulsbelte vil funke.

Re: Erfaringer med å beregne HRV på Garmin? [Re: zero] #2574856 16/09/2019 17:01
K
kid loco Offline
Entusiast
Entusiast
K
Bruker bare kickr pulsbeltet mitt. Det funker ikke med ant+, må være bluetooth.

"anybody who rides a bike is a friend of mine"
-gary fisher-
Re: Erfaringer med å beregne HRV på Garmin? [Re: zero] #2576553 27/09/2019 11:37
Z
zero Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Z
Har brukt HRV til å sjekke formen en ukes tid, det samme har fruen. Det er veldig interessant.

Når den sier at jeg kan har jeg kjørt høy intensitet på pendling hjem. Dagen etter forteller den at jeg skal ta det med ro. Selv om jeg kanskje føler meg litt øm og mør kan HRV vise at jeg tåler en hardøkt. HTFU med andre ord.

For fruen har det vært motsatt. Hun opplevde å få beskjed om å ta det med ro. Begynte å jogge litt på tur med valpen og følte seg skikkelig dritt etterpå. HRV sier fra at kroppen ikke er på stell selv om følelsen ikke er så ille, Da kan hun ta det litt med ro og har det mye bedre dagen etter.

-joachim
Re: Erfaringer med å beregne HRV på Garmin? [Re: zero] #2578329 09/10/2019 04:54
Z
zero Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Z
Ikke for å holde tråden i live, men er interessert i å høre fra andre har brukt HRV til å styre aktiviteten over lengre tid.

Ser du det på HRV når du er i ferd med å bli syk?
Noen som kan være overtrent som har prøvd HRV?

-joachim
Re: Erfaringer med å beregne HRV på Garmin? [Re: zero] #2579180 15/10/2019 11:12
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Jeg har begynt med dette nå etter å ha møtt veggen litt de siste ukene. Selv-diagnostisert overtrent med en slags seig forkjølelsefølelse som aldri gikk over. Har trent lite forrige uke, og ellers hvilt som f... (hvis man kan bruke det uttrykket) Helt i startgropen så har ikke så mye data enda men syntes det er veldig interessant!
Jeg hadde en morgen i dag hvor jeg følte meg BRA for første gang på lenge og appen sa også at jeg er i grønn sone og klar for hardøkt. Gleder meg til intervaller etter jobb ICON_SMILE

Re: Erfaringer med å beregne HRV på Garmin? [Re: zero] #2579317 16/10/2019 09:23
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Sikkert et snev av placebo men hadde bra trøkk på økta i går! Akkurat som appen sa. I dag tidlig scoret jeg noe lavere, men fremdeles i grønn sone, som ikke er så rart etter en hard over/under økt i går kveld.
Blir en rolig trill i dag før Zwiftritt i morgen. Kjempegøy å undersøke dette videre!

Re: Erfaringer med å beregne HRV på Garmin? [Re: zero] #2579350 16/10/2019 11:11
Z
zero Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Z
Hei, og takk for innspill.

Hadde høstferie hvor det var gult hele uken. Opplevde det som litt rart selv om jeg ikke følte meg på topp etter en styrkeøkt.

Uken etter høstferien var grønn hele uken, selv om jeg kjørte på med hard sykling fra jobb 4 av 5 dager samt en styrkeøkt. Opplevde dette som veldig rart ettersom jeg syklet veldig mye i høy z3, mye i z4 og litt i z5. Har ikke gått på en smell, så den hadde kanskje rett.

-joachim
Re: Erfaringer med å beregne HRV på Garmin? [Re: zero] #2590541 09/02/2020 10:20
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Hei

Jeg har brukt HRV Elite siden i høst nå, måler hver dag og det er bare blitt en vane. Jeg syntes det funker veldig bra for meg. HRVen min droppet betraktelig (sympatisk) flere dager før jeg ble syk i høst, faktisk før jeg kjente det selv. Var lav under sykdomsperioden og tok seg opp da jeg begynte å bli frisk. Det er en liten variasjon som følger naturlig den kvinnelig syklus, som appen ikke tar hensyn til men dette har jeg bare funnet ut av selv (er vanlig med høyere puls/mer stressreaksjoner når PMS) Har også hatt noen tydelige "Nå må du hvile"-lesinger når jeg har akkumulert treningsstress.

Egentlig så tror jeg effekten er at jeg er bedre til å lytte til/kjenne etter formen, fordi nå jeg har objektiv data i tillegg til hva jeg føler blir det veldig kraftfult. Har endret på ukeprogram på grunnlag av følelse-data og HRV-data med stort hell. Jeg syntes dette er en veldig kul greie som jeg nok kommer til å fortsette med.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå