Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ny stisykkel. Valg av modell, ny vs. brukt og str. #2590477 08/02/2020 15:47
P
privatejoker Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
P
Jeg er på utkikk etter en ny stisykkel i middels/grovt segment - 29" hjul og vandring på 140-160mm. Tanken er å styre unna rendyrka enduromaskiner, da disse blir unødvendig grov for min bruk. Vurderer både brukt og nytt, da med noe rimeligere utstyr på et nykjøp. Nå ønsker jeg anbefalinger og innspill fra dere. ICON_SMILE

Nåværende sykkel er en 2010 Specialized Pitch Pro, med 26" hjul og 140/140 vandring, i str. L. Er godt fornøyd med den, men kunne tenkt meg en sykkel som var litt mer "up to date" mtp. hjulstr. og geometri. Har forøvrig også en White HT i str. L.

Ja, jeg har lest disse trådene:
https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2588347
https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2579668

De første syklene jeg så på var:
YT Jeffsy 29 Comp
Canyon Spectral CF 7.0
Canyon Spectral AL 6.0

Men jo mer jeg dykker i internetten, jo mer finner jeg ICON_SMILE Har også notert meg disse:
Whyte S-150 S V2
Rocky Mountain Instinct Alloy 2020
Rocky Mountain Instinct Carbon 2019
Ibis Ripmo AF NX-build
Orbea Occam

Interessante bruktkjøp:
2019 Rocky Mountain Instinct Carbon 70 C1
2018 Rocky Mountain Instinct C90 BC

Hva tror dere? ICON_GRIN Hvor får man mest valuta for pengene? Ser at en rimelig ny sykkel blir litt tyngre enn en mer "high-end" brukt - gir vekt kanskje såpass utslag på sykkelfølelsen at en brukt blir bedre enn en ny? Litt mer spesifikt, hva tenker dere om de to Spectralene satt opp mot hverandre?

Til slutt så er det valg av rammestr. Jeg er 184 og havner akkurat i sjiktet mellom L og XL på tabellene. Har som sagt L nå, men undrer meg innimellom om jeg skulle hatt XL. Er det noen på samme høyde som har noen gode erfaringer her? Har fått med meg at stisykler er blitt lengre og slakkere - vil en typisk moderne L med 29" hjul være/føles litt større enn en gammel L med 26" hjul? ICON_CONFUSED

Re: Ny stisykkel. Valg av modell, ny vs. brukt og str. [Re: privatejoker] #2590479 08/02/2020 16:11
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Pole evolink 140.

Re: Ny stisykkel. Valg av modell, ny vs. brukt og str. [Re: privatejoker] #2590498 08/02/2020 19:40
S
SveinK Offline
Fersking
Fersking
S
Kjenner meg igjen, da jeg er i samme høyde og ser på samme typen sykler😂 Du skriver ingen ting om alder, kjørestil og terreng du mest sykler i. Jeg er ingen ekspert, men disse vurderingene har jeg gjort. Jeg nærmere meg 50, slik at rygg og nakke krangler litt. Jeg sykler 90 prosent i østmarka/sørmarka med mye røtter og knot. Jeg hadde tidligere en santa cruz hightower large, denne satt jeg bra på når jeg hevet styre litt. Men lav krankhøyde, slakk setevinkel og en sykkel som krever en aktiv/aggressiv rytter gjorde at jeg ikke ble helt fornøyd. Og det føler jeg er litt problemet med tester, det er gode ryttere som flyr nedover fjellsidene på terreng jeg aldri ser der jeg sykler😂 Når det gjelder størrelse har jeg med mine 185 cm kommet frem til at large er riktig. Blir sykkelen for lang er det bra hvis jeg skal fly nedover fjellsiden, men nakken er nok ikke like glad for dette. Nå skal man også huske at syklene i dag er lengre enn kun for noen år siden. Jeg har også en specral large elsykkel, og denne liker jeg utrolig bra. Men husk det er 29 foran og pluss bak, så mulig denne ikke kan sammenlignes med 27.5 utgaven. For meg er 27.5 uaktuell. Jeg har testet både Ripmo al og riply i large og dette er nok noe av det bedre jeg har syklet på. Men jeg synes ripmo AL ble litt tung og ikke så leken i forhold til riply og en trance 29. En annen ting som bekymrer er høyden på kranken, jeg personlig synes den er litt for lav. Jeg har også sett på whyte 150, mye sykkel for pengene og får veldig gode omtaler. Men jeg har ikke fått testen denne og for meg blir den også for lav. ( jeg har fått målt bb høyde til 33.5, samme som ripmo. Begge skriver selv 34, men det viser ikke min tommestokk) men dette er jo en vanesak og lav bb høyde gir jo andre fordeler. For meg synes en geometri med reach på 460-470, stack på 620-630 og lengde toptube på rundt 630 å være riktig for meg. Jeg har veldig lyst å teste rm instinct, her kan jeg justere litt selv på høyde osv, eneste problemet er at large er litt mindre enn andre sykler i denne størrelsen og xl synes jeg blir alt for stor for min stil og kroppslige utfordringer. Men den er veldig lik min gamle hightower i størrelse. Men som mange sier, man må teste selv. Jeg står mellom en ripmo carbon og telttur med ungene eller en instinct 50 al og sydentur😂 Men jeg setter pris på tilbakemeldinger om jeg vurderer dette feil.

Glemte en ting, gutta på flysti selger både whyte, ibis, santa cruz og Rocky Mountain. Så der for du nok testet de syklende du vurderer. De har avdeling både på nøtterøy og siggerud. Så bor du i nærheten anbefaler jeg å dra dit og teste selv.

Redigert av SveinK; 08/02/2020 20:08.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå