Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hjulsett til en overkommelig pris? #2590087 04/02/2020 13:43
Z
Zaanre Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Z
Etter å ha slitt meg forderva hver gang dekk skal av - og på igjen på mitt Bontrager Line Comp 30 hjulsett - som fulgte med med Trek Fuel ex 8 har jeg beslutta å la vinterdekkene sitte på dette hjulsettet. Tanken på å måtte ha dekkene av hjulsettet langt til skogs har midt sagt vært skremmende.
Skal dermed kjøpe meg et nytt hjulsett - og lurer på om noen har erfaringer med hjul til en overkommelig pris som har svart til forventningene. Har vært inne og snust på sett fra Fulcrum og Mavic til 3-4K - men er åpen for alternativer.

Jeg veier 75 kg med sekken på og utsetter ikke sykkelen for de verste påkjenningene. Trenger nok ikke endurohjul type versting da de fleste turer starter med noen hundre meter stigning. Bruksområdet er hovedsakelig sti i vestmarkakvalitet - med mye stein og røtter. Mest mulig Plug&Play - dette er specs på Bontrager-settet:
Product details
Rapid Drive 54 hub instantly transfers effort into forward momentum
Tubeless Ready (TLR) rims allow for quick transition to tubeless system upgrade
Boost 110/148 wider hub flanges enhance bracing angle for stiffer wheel
Ultra-durable rim with 29mm internal, 34mm external width, 28 hole front/rear
28 front/rear 14G spokes with Alpina alloy locking nipples
6 bolt disc, Shimano 10/11 speed, SRAM XD driver available separately
Includes TLR rim strip installed, TLR valve, valve core removal tool

Er åpen for en god brukthandel også - håper noen kan dele erfaringer eller benytte muligheten til å selge unna for å rettferdiggjøre en oppgradering ICON_SMILE

Re: Hjulsett til en overkommelig pris? [Re: Zaanre] #2590098 04/02/2020 16:03
F
Flamini Offline
Veteran
Veteran
F
Mitt tips er at du ikke kjøper nytt hjulsett fordi dekkene er vonde å få av og på igjen.

Første skritt er å sjekke youtube for tips om dekkbytte, trene litt og få draget på det.
Så kan du evn vurdere å sette opp eksisterende felgsett slangeløst

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Hjulsett til en overkommelig pris? [Re: Zaanre] #2590102 04/02/2020 16:58
Z
Zaanre Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Z
Det er nytt hjulsett som er planen. Har runda youtube😉 Enkelte dekk får jeg på, men andre er nesten umulige. Har også bulket den ene felgen, som mest sannsynlig gir en svakhet, men holder nok fint til vintersykling. Er ikke alene, ser i de fleste tester at dette et minus som blir trukket frem med dette settet. Er en ekstra leppe på TLRfelgene til bontrager som er grunnen. Om noen har tips er jeg fortsatt interessert.

Re: Hjulsett til en overkommelig pris? [Re: Zaanre] #2590453 07/02/2020 23:19
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Bontragerfelgene har ofte vært litt ekstra vrange slik. Det er også enkelte dekk som ikke kommer helt ut til felgkanten med normalt trykk, og dermed blir litt wobblete og usentrerte på. Nå vet jeg ikke om det er 27,5" eller 29" du trenger, men om jeg skulle bruke 4k på 29" boosthjulsett ville jeg vurdert alternativene hos hibike: https://www.hibike.de/disc-laufrader-29-zoll-n54609da58ec9a
Eller evt. disse rovalene, eller noe annet, på finn, om jeg helst ville kjøpe brukt.. ICON_SMILE https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=161398761
(kjenner ikke denne karen, men han er sikkert her et sted)

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Hjulsett til en overkommelig pris? [Re: Zaanre] #2590460 08/02/2020 09:39
D
DBrodshaug Offline
Avhengig
Avhengig
D
Har samme hjulsett, om du vil gjøre det mer levelig, fjerner du det TLR plastbåndet og setter opp hjula med vanlig slangeløsteip.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå