Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 5 1 2 3 4 5
Re: Hvor sterk, på hvor lite? Mosjoneringsblogg :D [Re: Øyvind V] #2585074 04/12/2019 16:19
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Øyvind V
Sitat: Hoaas
Så det du egentlig sier er at en med 400w terskel sykler mye hardere på et terskeldrag, målt i treningsstimuli, enn en med 300w terskel?

Noob skyter inn et spørsmål fra sidelinja: Dette har jeg lurt en del på, for folk jeg sykler med som veier 20 kg mer enn meg og dermed har mye høyere terskel i rene watt, får en helt sjuk TSS-score på sine økter sammenlignet med meg (de gangene vi har gjort omtrent det samme). Jeg synes det virker logisk at watt-tallet ikke avgjør treningsstimulien når man sammenligner to personer med definert terskel på 300 og 400 watt, men med den forskjellen i TSS-score har jeg noen gang vært litt usikker.

Noen er feil ihvertfall. 60min på ftp er 100tss enten det er 300 eller 400w som er FTP. Kroppsvekt har ikke noe å si.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Hvor sterk, på hvor lite? Mosjoneringsblogg :D [Re: perbaa] #2585077 04/12/2019 16:26
nanonils Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: perbaa
Uansett en interessant diskusjon.

Har selv trent nærmere 1000t/år siste to sesonger og prøvd å «satse» litt. Andre prioriteringer i år som gjør at jeg kjører bortimot kun hardøkter og 5-6t i uka. Blir spennende å se hvordan det slår ut til sommeren.

Det å trene 1000 timer i året er jo ikke ensbetydende med at man treffer på formen. For oss vanlige folk med full jobb, barn i skolealder, nok søvn, riktig kosthold osv så er det noe som selvsagt spiller inn på totalbelastningen.
For min del gikk jeg fra rundt 600 timer til rundt 400 pr år, men har generelt mye mer overskudd til å kjøre mer effektive økter nå enn tidligere.

Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: Hvor sterk, på hvor lite? Mosjoneringsblogg :D [Re: perbaa] #2585096 04/12/2019 18:20
olechr Online
More than words
More than words

Har selv trent nærmere 1000t/år siste to sesonger og prøvd å «satse» litt. Andre prioriteringer i år som gjør at jeg kjører bortimot kun hardøkter og 5-6t i uka. Blir spennende å se hvordan det slår ut til sommeren.

Jeg tipper du får en supersesong. Ikke uvanlig blant folk som har trent mye. Sesongen de skal roe ned/legge opp blir ofte den beste.

Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.
Re: Hvor sterk, på hvor lite? Mosjoneringsblogg :D [Re: perbaa] #2585120 04/12/2019 21:09
John_Harald Online
Avhengig
Avhengig

Hvordan responderte du på nærmere 1000t/år siste to sesonger?

Tacx Neo 2 - Wahoo Kickr - Quarq - Hed Jet 9+ - Zipp Super 9 - Argon 18 E116
https://www.zwiftpower.com/profile.php?z=463598
Re: Hvor sterk, på hvor lite? Mosjoneringsblogg :D [Re: John_Harald] #2585124 04/12/2019 21:52
P
perbaa Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: John_Harald

Hvordan responderte du på nærmere 1000t/år siste to sesonger?

For å ta litt bakgrunnsinfo først la jeg skikarrieren på hylla for ca 3 år sida, trente da mellom 700-800t i året og var 21 år. Starta å sykle noen ritt første sommeren og trente jevnt men ikke ekstremt mye. Ville så prøve å "satse" litt på sykkel. Følte jeg hadde det travelt pga var jo litt oppi åra så kjørte på med 1000t allerede første sesongen. Hadde veldig god framgang og fikk egentlig overraskende bra resultater både på trening og ritt første sesongen. Fortsatte i samme dur neste året med 1000t, men gjorde ting enda mer ekstremt med mye hardøkter og bolklegging. Hadde fortsatt stor framgang på trening/watt men resultater i ritt i sesong to ble det heller få av, kun noen sporadiske gode dager. Ganske sikker på at grunnen til dette er at jeg følte jeg hadde det travelt og turte aldri å slippe opp noe særlig på treningen inn mot sesongen/ritt fordi jeg følte jeg alltid "måtte" ta nye steg. Begynte jo som sagt å dra på åra!
Brente nok litt kruttet og har nå et mer avslappa forhold til treninga. Føler jeg trener med mer overskudd og trår ikke noe særlig mye mindre watt enn tidligere heller.

Re: Hvor sterk, på hvor lite? Mosjoneringsblogg :D [Re: perbaa] #2585139 05/12/2019 07:31
M
mob Offline
Entusiast
Entusiast
M
Wow! Kombinerte du dette med jobb og familieliv? I så fall - hvordan?

Re: Hvor sterk, på hvor lite? Mosjoneringsblogg :D [Re: mob] #2585149 05/12/2019 08:00
P
perbaa Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: mob
Wow! Kombinerte du dette med jobb og familieliv? I så fall - hvordan?

Hehe neida, som sagt var i tidlig tjueåra så kun litt studier jeg ikke tok alt for seriøst og litt deltidsjobbing i noen perioder. Ellers hadde jeg lite forpliktelser.

Re: Hvor sterk, på hvor lite? Mosjoneringsblogg :D [Re: perbaa] #2585183 05/12/2019 10:01
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast
Se feks til styrketrening, man trener med mer og mer vekter på stanga ettersom man blir sterkere, og trenger ikke nødvendigvis trene lengre/oftere økter for å bli sterkere.
Jo det må du!

Lineær progresjon type Starting strength e.l. gir ein nybegynner enorm framgang kun ved å øke vekta på stanga. Men ein god del av framgangen kjem frå at utøvaren klarar å ta ut meir og meir av styrkepotensialet sitt, dvs at den relative intensiteten aukar. Etter ei stund (3-6mnd) stoppar det opp og det blir umogeleg å auke vekta på stanga. For å kome seg vidare må ein då auke volumet (f.eks. ved fleire submaksimale sett) og/eller frekvens.

Re: Hvor sterk, på hvor lite? Mosjoneringsblogg :D [Re: Hoaas] #2586806 25/12/2019 19:21
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Hoaas
For å sette opp et eksempel:
Du kjører i snitt 3 intervaller i uka, disse akkumulerer tilsammen 300tss. Belastning vises her i form av tss.

Om du har økt ftp fra 200 til 250w, så vil du fortsatt akkumulere 300tss. Det er slik belastningen "oppfattes" av kroppen. Skal du øke tss pr uke, må intensiteten opp, og om man allerede trener hardt hver eneste gang, hvordan skal du da øke tss/belastning?
Om du kjører på 150 eller 400w spiller ingen rolle. Kroppen trener akkurat like hardt om en med 200w terskel kjører 4x4 på 240w som en med 400w terskel kjører 4x4 på 480w.
Det kan sammenlignes med puls. Om du kjører 3 vo2max intervall i uka på 180 i puls, man blir raskere og raskere selv om man fortsatt kjører på 180 i puls. Men tror du utviklinga stopper seg selv etter en viss tid om man verken kan øke intensitet eller mengde/belastning?

For å korrigere deg litt, så tilpasser ikke kroppen seg "økt watt", men økt belastning.

Men vil du si at 300 tss oppnådd med kun intervall er samme belastning som tss oppnådd med rolig langtur?

Re: Hvor sterk, på hvor lite? Mosjoneringsblogg :D [Re: Hekta-MTB] #2586818 25/12/2019 21:12
H
hrukin Offline
Ivrig
Ivrig
H
TSS er jo bare en estimert belastning som tar utgangspunkt i feks ftp i watt. To forskjellige ryttere som kjører like intervaller på 120 % av ftp vil få lik TSS, men hvis rytterne har helt forskjellig ´power curve´så vil belastningen bli totalt forskjellig. For den ene vil 120% føles lett mens for den andre må bruke hjertestarter etter 2 draget.

Regner med at en banerytter av type sprinter ikke vil definere disse likt og gjerne motsatt av en som kun trener til rulla på T-O.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Kjøper 11 tannsringen i 11 delt Campa-kassett, send pm om du har en kassett som er utslitt.

Re: Hvor sterk, på hvor lite? Mosjoneringsblogg :D [Re: Hoaas] #2588346 16/01/2020 10:27
Dio Offline
Entusiast
Entusiast
Hva skjedde?

Go hard or go home!!!
Re: Hvor sterk, på hvor lite? Mosjoneringsblogg :D [Re: Hoaas] #2588363 16/01/2020 12:25
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Livet skjedde. All struktur måtte legges på hylla grunnet en hektisk avslutning på året. Jeg så at jeg ikke hadde sjans å gjennomføre på en god måte, og måtte bare legge det fra meg til ting roet seg ned. Hvis ikke hadde det blitt mye dårlig samvittighet. Jeg har holdt det gående ganske greit med 1-3 harde økter i uka siden den gang og et par styrkeøkter.
Forrige uke hoppa jeg på igjen og kjører 5-1-3-1 split. Hadde 5 intervalløkter forrige uke, 3 SS/terskel og 2 vo2max. Ungene har selvsagt harket og snørret siden jula, så nå ble jeg også forkjøla.
Planen er i allefall å få inn 1 hardøkt denne uka, 3 neste uke og 1 uka etter det igjen. Får se om halsen er enig mot helga. Utover at jeg kjører 5-1-3-1 har jeg ikke lagt inn noen progresjon på intervallene inntil videre, det blir for mye styr. Jeg gjør det enkelt og kjører intensitet etter lyst og hvordan beina kjennes ut så jeg vet jeg får gjennomført.
Så får vi se om det er noen frukter å høste etterhvert ICON_WINK

You are what you eat...mmm nuts
Re: Hvor sterk, på hvor lite? Mosjoneringsblogg :D [Re: Hoaas] #2590085 04/02/2020 13:17
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Oppdatering:
Det gikk som det måtte gå over nyttår. Begynte på med litt struktur igjen og ble sjuk. Det jeg trodde skulle bli en kjapp forkjølelse utartet seg til å bli en to og en halv ukes seiglivet skitforkjølelse. Kun gjennomført styrke i den perioden, med 1 testøkt på sykkel for å se om luftveiene var med.
Kjørte en liten testøkt i forrige uke med bare en liten pulsøkning og endte med sår hals i 2-3 dager, selv om beina føltes bra. Nytt forsøk i går og denne gangen gjennomførte jeg 5x1min på 470-520w. Enda litt slimete i halsen, men det går rett vei.

Bruker denne uka på å komme i gang igjen, så prøver jeg meg på struktur igjen fra og med neste uke.

You are what you eat...mmm nuts
Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå