Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Altibox / Viken Fiber - priser? #2589982 03/02/2020 16:53
A
Anders A-R Online OP
Søk hjelp!
OP Online
Søk hjelp!
A
Omsider kom Viken Fiber på døra - vi har Canal Digital i dag, og er sånn passe fornøyd. Prisen vi har i dag er rett under 1100kr/mnd for tv og internett, som jeg innbiller meg har klatret oppover fra noen hundrelapper lavere for et par år siden.

De tilbyr "rabatt" på installasjon, snaue 2000kr, og månedspris på 1059kr for 500/500 "standard pakke", med 12 mnd bindingstid.

Noen her med sammenligningsgrunnlag? Er det ran? Burde jeg betale med min førstefødte i tillegg for å lande dette tilbudet? Er Viken et selskap som lar seg presse på pris? Hva er den ekvivalente teknologien innen bredbånd til "steel is real"?

| NOTS Bærum - medlem & skribent i Stibyggerhåndboka | I wasn't wrong, I am just far more correct now than I was then. - A. Dershowitz
Re: Altibox / Viken Fiber - priser? [Re: Anders A-R] #2589985 03/02/2020 17:40
E
eirikbk Offline
Ringrev
Ringrev
E
Kjenner ikke Altibox, men vet mange er fornøyd.
Trenger du egentlig lineær TV? Kanskje holder det bare å streame?
Har kun hatt streaming de siste to årene og ser meg ikke tilbake. Billigere totalt enn å betale for en TV pakke. Utløser heller ingen ekstra kostnad om flere dekodere om man har flere TVer.
Bruker NRK, Sumo, Dplay og Netflix. Enkeltleie av filmer på Google Play. Holder lenge her. 5.1 lyd på mye innhold også, det meste av filmer.
500/500 virker kanskje litt mye? Men kommet an på antall samtidige brukere. Har 300/300 fra min lokale leverandør (kr 699) som holder lenge. Streaming i HD, til og med 4K, trenger ikke så mye. Men det er kjekt at det går fort når man importerer bilder og film fra kamera.

Re: Altibox / Viken Fiber - priser? [Re: Anders A-R] #2589987 03/02/2020 17:44
J
joje Online
Veteran
Veteran
J
500/500 er vel den nye standard pakken til Viken fiber. Jeg betaler vel det samme som du har fått tilbud om og er veldig fornøyd med dette, har hatt Altibox i ca 15 år nå og har knapt hatt brudd.

Re: Altibox / Viken Fiber - priser? [Re: Anders A-R] #2589989 03/02/2020 17:56
S
simson Offline
Veteran
Veteran
S
Jeg bor i samme kommune som trådstarter - betaler 599kr for Altibox 500, med utvidet tv-pakke.
Da har sameiet (ca 50 enheter) forhandla fram en bra avtale.

Hvis de ikke vil gi deg lavere pris - du kan jo høre om de er interessert, hvis du får med 1-5 naboer?

Re: Altibox / Viken Fiber - priser? [Re: Anders A-R] #2589997 03/02/2020 18:38
Tange Online
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Anders A-R
Omsider kom Viken Fiber på døra - vi har Canal Digital i dag, og er sånn passe fornøyd. Prisen vi har i dag er rett under 1100kr/mnd for tv og internett, som jeg innbiller meg har klatret oppover fra noen hundrelapper lavere for et par år siden.

De tilbyr "rabatt" på installasjon, snaue 2000kr, og månedspris på 1059kr for 500/500 "standard pakke", med 12 mnd bindingstid.

Noen her med sammenligningsgrunnlag? Er det ran? Burde jeg betale med min førstefødte i tillegg for å lande dette tilbudet? Er Viken et selskap som lar seg presse på pris? Hva er den ekvivalente teknologien innen bredbånd til "steel is real"?

De rabattene er vel det vanlige de tilbød oss og som ikke var rabatt siden de ennå måtte legge fiberkabelen. 'Rabatt', ja.

Kjører noen år med kobberkabel til.

Re: Altibox / Viken Fiber - priser? [Re: Anders A-R] #2590001 03/02/2020 18:55
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg hadde Altibox før jeg flyttet i fjor sommer. Nå har jeg Get. Get er dyrere og mye dårligere. Altibox-pakka er fantastisk. Men nå kjenner jeg ikke Canal Digital sin løsning, så jeg harEGENTLIG ikke grunnlag for å anbefale deg å bytte.

Men TV-løsningen til Altibox er fantastisk og bredbåndet hadde jeg aldri problemer med de 10 årene jeg var Altibox-kunde.

Re: Altibox / Viken Fiber - priser? [Re: simson] #2590002 03/02/2020 19:03
A
Anders A-R Online OP
Søk hjelp!
OP Online
Søk hjelp!
A
Sitat: simson
Jeg bor i samme kommune som trådstarter - betaler 599kr for Altibox 500, med utvidet tv-pakke.
Da har sameiet (ca 50 enheter) forhandla fram en bra avtale.

Hvis de ikke vil gi deg lavere pris - du kan jo høre om de er interessert, hvis du får med 1-5 naboer?

De har gått dør-til-dør på hele boligfeltet, siden de ikke har tatt et spadetak her enda så regner jeg med at de prøver å opparbeide seg kritisk masse før de starter. Det er jo en tanke å forsøke å presse ned prisen gitt at man klarer å få på plass nok interessenter.

| NOTS Bærum - medlem & skribent i Stibyggerhåndboka | I wasn't wrong, I am just far more correct now than I was then. - A. Dershowitz
Re: Altibox / Viken Fiber - priser? [Re: Anders A-R] #2590033 04/02/2020 07:57
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Vi hadde tidligere Get, men vår leverandør byttet til Altibox. Vi er så skuffet over brukervennlighet/grensesnitt og kvalitet på den tjenesten at vi vurderer å kutte ut lineær-TV.

Re: Altibox / Viken Fiber - priser? [Re: Anders A-R] #2590060 04/02/2020 11:15
ventle Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Anders A-R
Det er jo en tanke å forsøke å presse ned prisen gitt at man klarer å få på plass nok interessenter.

Har mine tvil til om det er mye å tjene eller mulig å oppnå noe på dette. Å etablere fibertilbud i områder med småhusbebyggelse er kostbart, fordi det er få abonnenter per kilometer med fiberkabel, og ingen selskaper setter i gang utbygging med mindre de har tilstrekkelig antall kontrakter. Hvor mange de krever varierer fra selskap til selskap, Telenor er visstnok strengest og krever kontrakt med 65% av husstandene før de vil forplikte seg til noe, Homenet nøyer seg med bare 35% (påstand fra Homenet sin selger som kom på døra vår, så ta tallene med en klype salt). Viken vet jeg ikke men tipper et sted der i mellom - de har i hvertfall vært avvisende på forespørsel om å komme med tilbud i vårt boligfelt.

Når et fiberselskap først får etablert seg i deres område er dere trolig låst til disse for all fremtid, fordi det er så usannsynlig at noen andre vil klare å få nok abonnenter til å ville skifte til at det lønner seg å grave ned enda en kabel i deres gate.

Homenet ga til slutt opp å bygge ut i vårt område fordi kostnadene med å grave ned kabel ble større enn potensialet til inntjening. Pristilbudet vi fikk fra dem var på linje med det du har fått fra Altibox.

mvh Helge
Re: Altibox / Viken Fiber - priser? [Re: Anders A-R] #2590396 07/02/2020 09:34
HeavyDude Offline
Besatt
Besatt
Vi har nettopp gått fra CD (parabol) og kobbertråd-internett til fiber med både TV og Internett med Altibox. Sparer et par hundrelapper på det, betaler nå 1100 i mnd for hele pakka på intro.tilbud (1000 mbps). Trenger ikke 1000 mbps , og forskjellen er ikke så stor i "opplevd" effekt av det på TV eller PS, så etter introtilbudsperioden skrur vi oss nok ned. Altobox grensesnittet er nytt ennå, og ingen "wow" -effekt for vår del, sammenlignet med CD, men helt ok.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Altibox / Viken Fiber - priser? [Re: Anders A-R] #2590438 07/02/2020 17:52
E
eirikbk Offline
Ringrev
Ringrev
E
Dere som har TV abonnement. Dere betaler sikkert også for div strømmetjenester?
Hvorfor ikke bare kutte TV abonnementet?

Re: Altibox / Viken Fiber - priser? [Re: eirikbk] #2590454 07/02/2020 23:39
S
simson Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: eirikbk
Dere som har TV abonnement. Dere betaler sikkert også for div strømmetjenester?
Hvorfor ikke bare kutte TV abonnementet?

Jeg undersøkte det i fjor.
Jeg ville endt opp med å betale mer - for et dårligere tilbud.

Både fordi Internett alene er ikke så mye billigere enn TV+Internett.
Og fordi Altibox TV gir meg både grei kanalpakke (med mulighet til å se program forsinket, selv om jeg ikke selv har valg opptak), og poeng som gjør at jeg daglig kl shoppe mellom HBO, Viasat (for Champions League),Eurosport (for Eliteserien), mm.

Re: Altibox / Viken Fiber - priser? [Re: simson] #2590486 08/02/2020 17:53
E
eirikbk Offline
Ringrev
Ringrev
E
Akkurat. Gjorde samme undersøkelse selv da vi flyttet til enebolig. TV abonnement ville kostet 600 kr mer enn bare internett. Så valgte lokal nettleverandør Nokab (som leverer via Gets infrastruktur) framfor Canal Digital. Ganske mye man kan streame for 600 kr, og det meste hadde jeg allerede abonnement på.
Eneste minus er når enkelte idrettssendinger har blitt overtatt av Viasat (eks håndball), for dem har jeg virkelig ikke interesse av ellers. Men ikke et megaproblem.
Savner som sagt ikke dekoderen. Trenger ikke betale for muligheten til å se på en haug kanaler jeg aldri ser på likevel. Med innebygde apper i begge TV'er er det ikke noe problem.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå