Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2
Eventyrsykkelbutikk #2589701 30/01/2020 19:14
B
Bjorhus Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
B
Hei,
Møtte i høst en hel bataljon eventyrsyklister på Kikut. De snakket om at det skulle åpne en sykkelbutikken på Tøyen som skulle ha fokus på blandeveissykler.
Jeg finner ingen info om denne butikken på nett.
Er det noen som vet hva den heter og om den i det hele tatt ble noe av - eller kanskje det bare var et eventyr? ICON_WINK

Redigert av Bjorhus; 30/01/2020 19:24.
Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: Bjorhus] #2589702 30/01/2020 19:24
E
EspenS Offline
Avhengig
Avhengig
E
Det var nok The Service Course, åpnet rett før nyttår: https://theservicecourse.cc/oslo

Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: EspenS] #2589708 30/01/2020 20:21
B
Bjorhus Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
B
Se der ja! Mange takk!

Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: Bjorhus] #2589752 31/01/2020 11:02
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Hva er en eventyrsyklist?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: Bjorhus] #2589760 31/01/2020 11:27
T
TrondAM Offline
Ringrev
Ringrev
T
Lurer på om det brukes her som norsk ord for "bikepacking"

Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: Bjorhus] #2589809 01/02/2020 08:27
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: RazeFaze
Hva er en eventyrsyklist?

Sitat: TrondAM
Lurer på om det brukes her som norsk ord for "bikepacking"

Folkens, har dere ikke fulgt med i den engasjerte og ytterst polariserende språkdebatten på forumet? ICON_SMILE

Da får jeg hisse opp gemyttene så godt jeg kan og gjenta mine kjente kjepphester.

Begrepet eventyrsykkel, og derav eventyrsyklist og eventyrsykling, var Landeveis norske betegnelse på sykler som gjerne kalles adventure bikes eller all road i engelskspråklige land. Som i den klassiske Test av syv eventyrsykler. Betegnelsen har en litt annen valør og historie enn det amerikanske gravel bike eller grussykkel.

Vi snakker om to forskjellige tradisjoner som har fått sitt uttrykk i det som nå ofte anses og omtales som én kategori sykler eller aktivitet:

1) Tradisjonen og idealet om én sykkel som kan brukes til det meste, både i hverdagen og på lange turer. Denne tradisjonen er både en reaksjon på økende spesialisering og kommersialisering av sykkelkulturen, og et ønske om å oppleve maksimal frihet på sykkelsetet, uansett underlag, vær og årstid. Denne frihetselskende kulturen står sterkt både i Europa og USA, og her finner vi begrepene som adventure bike i den grovere enden og all road bike i den mindre grove, herav eventyrsykling og blandeveissykling. Det er denne tradisjonen jeg selv føler tilhørighet til.

2) Tradisjonen og idealet om den optimale sykkel for grussykling, og spesifikt de populære amerikanske grusrittene som Dirty Kanza og andre. Av historiske grunner er grusveier mer utbredt i USA enn i gamle Europa, med sitt mer varierte lappeteppe av veier av varierende alder og kvalitet, brostein, skogsveier, fjellveier, grus og kjerreveier. Det er altså en smalere og mer spesialisert amerikansk disiplin som gav opphavet til gravel bike. Denne amerikanske tradisjonen finner et lydhørt publikum i Norge, der man har tradisjon for å dyrke grusritt og lenge har optimalisert terrengsykler for slike ritt, og grusracer engang var en lett halvdemper man bruker i Birken. Grusbanking, gruskverning osv. faller i samme kategoriene, selv om det i mine ører høres ut som mislykket samleie. (Det burde få forumet til å våkne ICON_LAUGH ).

Hvilken betegnelse man velger på norsk, vil gjerne avspeile hvilken tradisjon man føler tilhørighet til. Landeveissyklister som følger Landeveis ideal om at veien ikke stanser ved asfalten, vil gjerne være mer tilbøyelig til å snakke om blandeveis- eller eventyrsykling. De som er opptatt av å sykle maksimalt hurtig nettopp på grus, og kanskje har en fortid på terrengsykkel for slikt, vil gjerne snakke om grussykling.

Selv har jeg gitt opp håpet om at nordmenn flest vil annamme et fargerikt begrep som eventyrsykling i dagligtale ICON_SMILE Men jeg støtter helhjertet Alpers siste kategorisering og begreper, herunder blandeveissykkel, som ligger nær det europeiske all road. Håper redaksjonen tilgir at jeg klipper fra magasinet.

[Linket bilde]
Landevei #35 01/19

Samme artikkel kan du lese i nettversjon her: Hvilken type racersykkel skal du velge?

Men nå dundrer industrien og bransjen frem med gravel i alle former, så jeg frykter at nordmenn flest vil fortsette å snakke om gravel og grus. Det er kommersielt hensiktsmessig at folk tror at man må ha én sykkel til hver bruk. Det passer også i tenkningen til mange syklister.

Ser også at Landevei er på gli i begrepsbruken, kanskje påvirket av Terrengsykkel? (Ja, jeg ser på deg, Øyvind ICON_SMILE )

Ellers er det mye annet språklig snacks man kan være uenige om.

Det har vært en egen tråd om hva bikepacking er på norsk. Jeg prøvde meg med lett ekspedisjonssykling, men jeg tror konklusjonen ble det mer presise pakksykling.

Og så har vi f.eks. Geometrinerdenes hevn, der vi snakker om fremløp og slep, ikke offset og trail. Eller rammelengde og -høyde, ikke reach og stack.

Så hvorfor skal vi entusiaster bruke andre ord enn bransjen og folk flest?

Ikke bare fordi vi snakker norsk, men også fordi vi vet bedre.

Akkurat som vi vet at skiver er bedre enn felgbremser (eller kanskje ikke?), aero viktigere enn vekt (eller var det omvendt?), slangeløst bedre enn slanger, gjennomgående akslinger bedre enn tradisjonelle hurtigkoblinger, senkede kjedestag bedre enn rette, senkede setestag bedre enn løftede, skrånende overrør like bra som vannrette, brede dekk bedre enn smale, vibrasjonsdemping i rammesettet mer avgjørende enn lufttrykk i dekkene, roterende masse ikke er avgjørende, og... nei, nå kommer jeg ikke på noe mer som kan provosere forumet ICON_SMILE

Ha en fortsatt fredfylt helg!

Ønsker å kjøpe pent brukt sykkelkoffert. Send meg et ord på PM om du har noe yes
Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: Bjorhus] #2589811 01/02/2020 08:54
skubisan Offline
Besatt
Besatt
Eventyrlig.

Van der Poel: "Waarschijnlijk toch te weinig gegeten en gedronken"
Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: Bjorhus] #2589847 01/02/2020 18:05
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sepada, du bidrar meget sterkt til å gjøre dette forumet leservennlig og interessant med dine gode innlegg. Takk!

Så får det bare være at jeg ikke er så interessert i grusdunking og slikt. Jeg har sykler med 25mm og fra 2,3tommer bredde (merk inkonsistent enhetsbruk), men ingenting i mellom. Du skal ha for at du pirrer interessen ihvertfall!

Ut på tur!

Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: Supermann] #2589862 02/02/2020 08:27
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Tusen takk, Supermann!

Hyggelig sagt.

Forsøkte å være på mitt mest irriterende og splittende, men fremprovoserte visst ingen reaksjon. Har mistet injurierende kraft, antar jeg.

Du skal se at jeg oppsøker ytterpunktene igjen, og da har jeg mye å lære av dere som faktisk kan bl.a. terrengsykling.

Om noen vil bruke en søvnig søndagsmorgen på å oppdatere seg på gravel/grus-delen av blandeveiskulturen, vil jeg anbefale denne.

[Linket bilde fra cdn-cyclingtips.pressidium.com]
CyclingTips: Inflection point: As gravel racing goes mainstream, can it retain its renegade status?

Ønsker å kjøpe pent brukt sykkelkoffert. Send meg et ord på PM om du har noe yes
Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: Bjorhus] #2589866 02/02/2020 11:09
skubisan Offline
Besatt
Besatt
[Linket bilde fra hips.hearstapps.com]

[Linket bilde fra bikeraceinfo.com]

Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: skubisan] #2589870 02/02/2020 11:28
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: skubisan
[Linket bilde fra bikeraceinfo.com]

yes

Belgiske Sylvère Maes i Casse, Izoard, Tour de France 1939.

Men hvor er første bilde fra?

Antar at poenget ditt er at det er intet nytt under solen? Det er jo sant ICON_SMILE

Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: Sepeda] #2589872 02/02/2020 12:11
skubisan Offline
Besatt
Besatt
Tilfeldig bilde fra Rough Stuff Fellowship.

Noe nytt er det jo. For nå oppsøker man grus bevisst, før sykla man bare dit man skulle uten å tenke så mye på underlaget eller hva slags sykkel man hadde. Og skivebremser og karbon har endret sykkeldesignet noe. Men eventyrsykling og bikepacking er ikke noe nytt. Det er de første som brukte sykkel som fremskomstmiddel over store avstander(som for eksempel Anders Beer Wilse) og de første som sykla Tour de France etc. som er de virkelige eventyrerne.

Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: Bjorhus] #2589874 02/02/2020 12:57
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis man med eventyr mener å sykle til Kikutstua bør man kanskje vurdere å pushe grensene sine litt. For all del en veldig fin tur.

Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: Bjorhus] #2589916 03/02/2020 07:54
T
TrondAM Offline
Ringrev
Ringrev
T
Beklager sepeda ICON_SMILE Gikk i Googlefella å brukte det fyrste eg fann.

https://www.skiforeningen.no/magasinetmarka/sykle-ut-pa-eventyr/

Fenomenet bikepacking er kommet til Norge, og nå handler det om å dra på eventyr med sykkelen.

– Eventyrsykling blir gjerne brukt som det norske ordet for bikepacking og betyr i hovedsak lettvektstursykling. Det vil si å pakke lett med bagasje på sykkelen, forteller Mikkel Soya Bølstad.

Han er som veteran å regne innen eventyrsykling og har skrevet bok om temaet.

Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: TrondAM] #2589921 03/02/2020 08:51
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: TrondAM
– Eventyrsykling blir gjerne brukt som det norske ordet for bikepacking og betyr i hovedsak lettvektstursykling. Det vil si å pakke lett med bagasje på sykkelen, forteller Mikkel Soya Bølstad.

yes

Jeg har absolutt ingenting imot at betegnelsen brukes slik i Norge. Det er flott om det etablerer seg som begrep med den betydningen.

Samtidig kan det innvendes at bikepacking kun er en spesifikk form for adventure cycling blant våre engelskspråklige venner. Og det er som kjent ingen nødvendighet å ha vesker på for at en sykkel skal regnes som en adventure bike, slik Landevei i sin tid snakket om eventyrsykler og eventyr.

[Linket bilde]
Landevei: Test av syv eventyrsykler

Det åpner imidlertid opp på nytt diskusjonen om hva vi skal kalle bikepacking på norsk - pakksykling eller noe annet? ICON_SMILE Eventyrsykling klinger absolutt bedre og passer godt. Gjerne det.

Husker hvor glad jeg var da Landevei brukte nettopp den betegnelsen i spesialnummeret i 2017 yes

[Linket bilde]

Hvis jeg skal få fable fritt om hva jeg selv legger i begrepet, er det fremfor alt elementene av frihet, grenseløshet, opplevelse, undring og utforsking. Og da hører gjerne vesker med.

Har vært så heldig å få drive med slikt på noen små turer her hjemme, i Spania, USA og Sverige. Andre på forumet har krysset land og kontinenter. Men selv mener jeg at man kan ha fine eventyr like utenfor stuedøra. Behøver ikke være episke turer eller historiske bragder.

Beklager begrepsforvirring, men det er altså en tråd på forumet om vesker og utstyr for pakksykling/eventyrsykling/bikepacking, men da under navnet Lett ekspedisjonssykling ICON_SMILE

Og til slutt: Takk for tips om Mikkel Soya Bølstad og bok. Selv om det akkurat her ser ut til at styret er flatt og dekkene veldig brede shocked2. Og enda flere begreper lanseres ICON_SMILE

[Linket bilde]
Terrengsykkel: Ny bok om eventyrsykling

Vedlegg
Landevei - eventyrsykling.jpg (295.69 KB, 976 nedlastinger)
Landevei - eventyrsykler.jpg (359.76 KB, 959 nedlastinger)
Terrengsykkel - villmarkssykling.jpg (288.59 KB, 921 nedlastinger)

Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: Bjorhus] #2589958 03/02/2020 12:07
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Jeg følger disse trådene med ydmyk undring, og har et spørsmål til: Hvis jeg blir arrestert med bukkesykkel iført shorts, men uten å ha barbert leggene; Kan jeg da hevde at jeg er Grævel-/Eventyrsyklist og slippe fengsel?

Dette er et eksistensielt spørsmål: Er det noen kategori sykling som utføres på sykkel med bukkestyre som vi kan utføre med den hårveksten Gud velsignet oss med?

Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: jorlie] #2589959 03/02/2020 12:24
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jorlie

Dette er et eksistensielt spørsmål: Er det noen kategori sykling som utføres på sykkel med bukkestyre som vi kan utføre med den hårveksten Gud velsignet oss med?

Alle typer! Med mindre man er skikkelig skikkelig god så er det jo rimelig harry med barberte bein ICON_TONGUE

Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: aug11x] #2589962 03/02/2020 12:32
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: aug11x
Sitat: jorlie

Alle typer! Med mindre man er skikkelig skikkelig god så er det jo rimelig harry med barberte bein ICON_TONGUE

Høres jo fint ut, men kanskje jeg bør slippe denne til Racertråden. Har en følelse at det ikke er helt konsensusen der ICON_SMILE

Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: Sepeda] #2589978 03/02/2020 15:57
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Sepeda

Ama Dablam er i bakgrunnen (og Mt Everest, men er ikke like karakteristisk)

Redigert av skiraffen; 03/02/2020 15:59.
Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: skiraffen] #2589980 03/02/2020 16:04
skubisan Offline
Besatt
Besatt
Sitat: skiraffen

Ama Dablam er i bakgrunnen (og Mt Everest, men er ikke like karakteristisk)

Stemmer. De sykla til Everest basecamp i 1984. Skærpt observert.

Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: Bjorhus] #2589999 03/02/2020 18:46
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Altså, Skubisan vet det meste om sykkelhistorie og -kultur, men han er ikke så flink til å lenke ICON_SMILE

Det dreier seg altså om britiske The Rough-Stuff Fellowship.

Eller The Badass Brits of the World's Oldest Off-Road Cycling Club, som Bicycling skrev i fjor.

[Linket bilde fra cortex.persona.co]

Om bildet med Ama Dablam (Skiraffen yes) i bakgrunnen heter det:

Sitat: Bicycling
In 1984, two members traveled from Kathmandu to Everest Base Camp. They estimated it was 20 percent riding and 80 percent carrying their bikes.

Jeg kjente meg igjen på dette bildet fra Argyll, Skottland, i 1972 ICON_SMILE

Men det må bare sies: Dette er i mai, været er pent og han tar seg inn over en deer gate. På mitt bittelille eventyr ved Sierra de Guadarrama for noen dager, siden var det derimot januar, et par kjølige grader, jeg var gjennomvåt av regn, og tok meg inn i en innhegning for spanske okser. Ja, jeg er en dust, men likevel.

I klubbens arkiv på tidsriktige Instagram vil man finne en fantastisk samling bilder fra de siste 60 årene, herav flere fra Norge. Viser bare hvilke eventyr vi har like i nærheten.

Kan også kjøpes i analogt, ikke-virtuelt format. Også kalt bok.

Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: Sepeda] #2590004 03/02/2020 19:37
skubisan Offline
Besatt
Besatt
Altså, Skubisan vet det meste om sykkelhistorie og -kultur, men han er ikke så flink til å lenke ICON_SMILE

Jeg vet ikke om det er opphavsrett til bilder du tenker på men jeg synes ikke at alt man gjør i livet krever kildereferanse:)

Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: Bjorhus] #2590006 03/02/2020 19:42
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Jeg vet ikke om det er opphavsrett til bilder du tenker på men jeg synes ikke at alt man gjør i livet krever kildereferanse:)

Det var ment utelukkende som et kompliment, og som en oppfordring til å dele kilder til inspirerende informasjon yes

Flott klubb, Rough-Stuff Fellowship. Nytt for meg - takk for at du nevnte den!

Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: Sepeda] #2590037 04/02/2020 08:23
skubisan Offline
Besatt
Besatt
Jeg har nok fortsatt en slags naiv tro på at hvis folk faktisk er interessert i noe så klarer de å finne ut av det selv.

Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: skubisan] #2590050 04/02/2020 10:08
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Jeg har nok fortsatt en slags naiv tro på at hvis folk faktisk er interessert i noe så klarer de å finne ut av det selv.

ICON_SMILE

Sikkert riktig. Jeg har nok motsatt filosofi. Lenker til artikler på 5000 ord som forklarer alt om utformingen av slangeløse felger etter siste ETRTO-standard og meningen med livet for øvrig, og er himmelfallende overrasket over at noen etter to nye innlegg spør om akkurat det samme.

Noen kjenner seg sikkert igjen her, forresten.

[Linket bilde]

Merk bare legger. I dag ville vi pakket oss godt inn. Og sikkert syklet el-sykkel.

Vedlegg

Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: skubisan] #2590053 04/02/2020 10:39
E
EspenS Offline
Avhengig
Avhengig
E

Stemmer. De sykla til Everest basecamp i 1984. Skærpt observert.

Apropos : en av turene til Redspokes går opp til Everest Basecamp;
https://www.redspokes.co.uk/cycling-holidays/tour-overview.php?c=23&t=4

Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: Sepeda] #2590081 04/02/2020 12:51
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Snipper vekk linker fra Landvei som jeg ikke leser :-) Og en link til ei bok som heter Villmarkssykling.

Takk for forklaring :-)

Redigert av RazeFaze; 04/02/2020 12:52.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: RazeFaze] #2590083 04/02/2020 12:59
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
ICON_CONFUSED

Altså, jeg tar det ikke ille opp, RazeFaze, må bare innrømme at jeg ikke skjønte ikke helt poenget med "sitatet" ICON_SMILE

Sitat: EspenS
Apropos : en av turene til Redspokes går opp til Everest Basecamp;
https://www.redspokes.co.uk/cycling-holidays/tour-overview.php?c=23&t=4

Nydelig. Frister. Syntes først 70 km/dagen var beskjedent, men det er jo... høyt til fjells.

Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: Sepeda] #2591043 13/02/2020 05:23
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
[..]
Det har vært en egen tråd om hva bikepacking er på norsk. Jeg prøvde meg med lett ekspedisjonssykling, men jeg tror konklusjonen ble det mer presise pakksykling.

[..]

Med pakksykling tenker jeg umiddelbart på ramp på tur. Pakk er jo gjerne en betegnelse på noen med ikke fullt så hederlige hensikter - tjuvpakk!

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Eventyrsykkelbutikk [Re: tmork] #2591110 13/02/2020 12:25
larsb Offline
More than words
More than words
Sitat: tmork
Med pakksykling tenker jeg umiddelbart på ramp på tur. Pakk er jo gjerne en betegnelse på noen med ikke fullt så hederlige hensikter - tjuvpakk!

Og de har jo helst hvit varebil uten vinduer når de er på tur etter sykler.

LarsB

Side 1 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå