Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Slanketråden 2020 #2589654 30/01/2020 12:00
yolo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Litt prat om sykkelvekt vs. aero og disc vs. felgbrems i en annen tråd her på forumet. Tenker å spille litt videre med en egen slanketråd for vektoptimerende tiltak på sykkel. Ble litt hekta på sykkelslanking, så det oppfordres til å dele med egne tiltak!

Starter med eget offseason-prosjekt. I fjor gjaldt det å få en OltreXr4 klar for sesongen, i år var det en grus- og drittværsracer som ble prosjektet. Sykkelen ble en tidløs CAADX str. 58 i deilig mørkegrønn helfarge med 105-gruppe. Eneste skår i gleden var den daffe følelsen av 10,60 kg.Her måtte tiltak iverksettes.
Startvekt ink. alt utenom pedaler (bytter mellom forskjellige) = 10,60 kg
[Linket bilde]

Tiltak 1 - Kranksett - Nettoforbruk 1 000kr
Sykkelen kom med FSA Omega Alu 46/36 med en vekt på 1000 gram frown Jeg spurte om jeg kunne bytte til 50/34 og da kom det frem at de hadde en ubrukt Sram RED GXP krank som jeg fikk svært billig. Denne kranken veier ganske nøyaktig 600gram.
Ny vekt => 10,20 kg

Tiltak 2 - Hjul - Nettoforbruk 3 000kr
CAADX levers med Formula/Cannondale hjulsett kalt CX 2,0. Disse var TUNGE. Vekt ink. dekk (Scwalbe CX Comp) slange og 6-punkts skiver var 4 200 gram! Fant et svært lite brukt HUNTxMason 4Season Gravel v2 på Finn. Satt opp med WTB CrossBoss TLR med 35mm bredde og skinwalls og fant noen billige XT-skiver på salg. Vekten av nytt hjulsett ink. innerslange (midlertidig) ble 3 300 gram.
Ny vekt => 9,30 kg

Tiltak 3 - Komponenter - Nettoforbruk 1 500 kr
Standard alu-komponenter som setepinne, sete, styre og stem veier en del mer enn "nødvendig". Fizik Aliante R1 (130g reduksjon) fant jeg billig på finn, knapt brukt, samme med en Cannondale SAVE carbonsetepinne (160g reduksjon) i riktig lengde (400mm). Til slutt dukket det også opp riktig Deda-styre (Gravel 100 av alu) med tilhørende Zero-stem (reduksjon 110 gram). Flaskestativ er mine vanlige go-to Arundel Mandible.
Ny vekt => 8,90 kg

Neste tiltak - Slangeløst
Før utesesongen er i gang igjen setter jeg opp slangeløst. Mtp hvor tunge slangene er, regner jeg med å kutte ytterligere 200 gram her.

Slik ser den ut nå, før gaffel kuttes og siste justeringer med spacer/top cap. Hadde mørkegrønn teip sett bra ut mon tro?
[Linket bilde]

Re: Slanketråden 2020 [Re: yolo] #2589675 30/01/2020 14:13
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Gleder meg til å se hvor denne tråden etterhvert tar veien ICON_LAUGH Bra initiativ, og en relativt "pen og rolig" start. Nå er jeg spent på hvor lenge den holder seg på det sporet før vi begynner å bevege oss over mot Dremel, filing og lakkskraping ICON_LAUGH

Selger: SRAM RED AXS Front Derailleur (ubrukt)
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Slanketråden 2020 [Re: yolo] #2589677 30/01/2020 14:32
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Å nei, nå begynner jeg å planlegge vektsparing på min sykkel.. (Burde kanskje planlagt vektsparing på han på sykkelen istedet)

// Too many roads, too little time
Re: Slanketråden 2020 [Re: yolo] #2589678 30/01/2020 14:38
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Fin sykkel og gode komponenter!

Fy fasan, du sitter aggressivt. Men det visste vi jo ICON_SMILE

Tenk så mange gram den laaange setepinnen veier ICON_LAUGH

Sitat: yolo
Neste tiltak - Slangeløst
Før utesesongen er i gang igjen setter jeg opp slangeløst. Mtp hvor tunge slangene er, regner jeg med å kutte ytterligere 200 gram her.

En av mine kjepphester er at man ikke bytter til slangeløst for å spare vekt. Dekk for slangeløst oppsett veier som regel noe mer enn dekk for slange, gitt krav om tetthet i gummi, og guffe må man ha både for god funksjon og punkteringsbeskyttelse. Men jeg har jo ikke finregnet på ditt oppsett, så kanskje er det noe å spare, lell.

Minner meg litt om mitt eget bygg med Kinesis Tripster AT. Rimelig tungt rammesett, men deler jeg hadde for hånden - hjulsett Unaas AS-20, setepinne Canyon S14 VCLS 2.0 CF, styre Syntace Racelite Carbon, en lett versjon av Fizik Antares og Ultegra-krank - førte vekten like under 9 kg uten pedaler. Men siden den gang, har jeg ikke gjort annet enn å tynge ned doningen med tungt ShockStop styrefremspring, skjermer, brede dekk, ofte vesker, lykter, og attpåtil tempobøyle på de lengste turene. Har ikke engang turt å veie den ICON_LAUGH

Jeg håper i grunnen at du ikke blir fristet til å sette på så lette deler at det går utover funksjonen, estetikken (ref. lakkskraping ICON_LAUGH ) eller sliter hull i lommeboka. Men hittil ser dette både solid, pent og lett ut.

Ønsker å kjøpe pent brukt sykkelkoffert. Send meg et ord på PM om du har noe yes
Re: Slanketråden 2020 [Re: yolo] #2589679 30/01/2020 14:47
H
Havre Offline
Ringrev
Ringrev
H
Interessant sittestillling på en slik type sykkel.

Hvor mange CM drop er det der? Hvor små testikler har du?

Re: Slanketråden 2020 [Re: Havre] #2589680 30/01/2020 15:04
E
Elmersen Offline
Entusiast
Entusiast
E
Ikke til forkleinelse av ts' drop (som unektelig er stort), men lett å la seg blende av drop for store syklister. Drop må ses i sammenheng med rytterhøyde. Caleb Ewan har ikke mye drop på sin sykkel, men sitter rimelig aggressivt likevel.

Hilsen en på 175 med korte armer og mindre beundringsverdig drop ICON_SMILE

Redigert av Elmersen; 30/01/2020 15:04.
Re: Slanketråden 2020 [Re: yolo] #2589686 30/01/2020 15:39
H
Havre Offline
Ringrev
Ringrev
H
Utvilsomt. Er 1.98 selv så ble bare litt nysgjerrig - selv om det er litt off-topic.

Skulle gjerne hatt mer drop enn jeg klarer selv for øyeblikket, men på et eller annet tidspunkt er det ting som skjer der fremme som helst ikke skal skje.

Re: Slanketråden 2020 [Re: yolo] #2589688 30/01/2020 15:46
yolo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Tråden: Tanken var ikke at man skulle gå helt bananas med filing og spesialistprodukter som koster skjorta, tanken var litt enklere forbedringstiltak som Sepeda beskriver. De klatresyklene som GCN har frontet ved noen anledninger fenger ikke meg. Landeveisykkel uten styreteip og kappet bukkestyre, da blir det for sært. En THM-krank eller lignende kan man derimot like.

Sittestilling: Er man høy og har lange armer så blir droppet litt større av seg selv, uten at sittestillingen derimot er mer aggressiv. Som Elmersen er inne på. Har ikke målt nøye, men vil tro droppet er 2-3 cm lavere enn på Oltren min, og ditto kortere reach. Tipper det er 15 cm drop slik den er nå. Bildet viser setet i litt fremoverlent stilling, men dette er kun pga. jeg akkurat hadde montert det på. Sykler med sete tilnærmet i vater. Testiklene er nok ikke sjeleglade med sittestilling, men samboeren min nærmer seg 30 så jeg tar all mulig prevensjon jeg kan få ICON_GRIN

Tubeless: Ja, helt enig med deg der, Sepeda. Kjøpte tubeless for å unngå punktering og for å prøve noe nytt. Pariser var aldri aktuelt. WTB-dekkene veier kun 400 gram. Er ikke mange dekk i samme klasse som er særlig lettere. Og vektreduksjon jeg oppga var gitt samme dekk, ved å bytte fra slange til guffe.

Kinesis: Høres ut som en original samling av komponenter ICON_SMILE Carbonstyre OG Shockstop-stem høres komfortabelt ut. Er mange praktiske hensyn som veier tyngre (pun intended) enn vektoptimalisering, spesielt når med dine sykkelvaner sikkert. Men man har jo et ønske om å lettest mulig utgangspunkt, så legger man på det man trenger for de aktuelle turene. Skjermer og tempodildoer blir litt i overkant for meg, men har møtt meg selv i døren før ICON_WINK

Re: Slanketråden 2020 [Re: Sepeda] #2589724 31/01/2020 07:15
yolo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Sepeda
Minner meg litt om mitt eget bygg med Kinesis Tripster AT. Rimelig tungt rammesett, men deler jeg hadde for hånden - hjulsett Unaas AS-20
Bra hjulsett?
Hadde ikke du også en Roadmachine med Campagruppe? Denne er vel hakket lettere?

Re: Slanketråden 2020 [Re: yolo] #2589737 31/01/2020 09:16
E
EmilZipp Offline
Besatt
Besatt
E
Kul tråd, jeg har noen lignende tanker ... Hvordan regner du nettokostnad, har du solgt delene som sto på ?

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X (Topstone alu på transferlista) + FATCAAD + Ripley
Re: Slanketråden 2020 [Re: EmilZipp] #2589754 31/01/2020 11:05
yolo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: EmilZipp
Kul tråd, jeg har noen lignende tanker ... Hvordan regner du nettokostnad, har du solgt delene som sto på ?

Takk! Ja, for de delene jeg har solgt har jeg trukket fra dette. Ikke solgt setepinne, styre og stem enda. Resten av det som var til overs gikk overraskende fort unna på Finn.

Hadde vært spennende å høre om vekt på din lekre CAAD12 som sammenligning. Min første landeveisykkel var en CAAD10 105, her byttet jeg ut alle komponenter til carbon og endte med en veldig leken og komfortabel sykkel på 7,6 ink. pedaler (speedplay). Det vil jeg si er en lett alu-sykkel i str. 60.

Er flere ganger underveis i arbeidet med CAADX-en at jeg har angret på at jeg ikke slo til med en SuperX i fresh farge. Hva er vektdifferansen på rammesett i str 58 mon tro? 300-400g?

Re: Slanketråden 2020 [Re: yolo] #2589788 31/01/2020 18:19
Vingleik Vaagal Offline
Entusiast
Entusiast
Fader! Hadde håpa det skulle komme noen kule Grete Roede-tips!

Re: Slanketråden 2020 [Re: yolo] #2589794 31/01/2020 18:50
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Føler jeg har beskrevet slankeprosessen på min sykkel (2019 vel og merke) relativt detaljert tidligere. Linker til fasit-posten ang. vekt, så kan de spesielt interesserte lese 8 sider bakover for oppskriften på hvordan jeg endte akkurat der. Den burde jo veie ett par gram mindre om jeg veier den nå ICON_SMILE Noe lakk, metall og karbon har sikkert blitt skrapt bort gjennom forrige sesong ICON_SMILE

Men kortversjonen på den sykkelen har vært å ha ett bevisst forhold til vekt på alle komponentvalg, men uten å nødvendigvis la vekta bli det avgjørende på hver enkelt komponent (eksempelvis en viss dybde på hjul, fremfor veldig lette hjul). Mitt forsøk på "the perfect blend" av lav vekt og aero, uten å gå helt over styr i den ene eller andre retningen.

Selger: SRAM RED AXS Front Derailleur (ubrukt)
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Slanketråden 2020 [Re: yolo] #2589830 01/02/2020 14:07
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
I fjor gjaldt det å få en Oltre XR4 klar for sesongen...

Og for nye lesere, snakker vi altså om dette lekre råskinnet.

[Linket bilde]

Sitat: vviz
Føler jeg har beskrevet slankeprosessen på min sykkel (2019 vel og merke) relativt detaljert tidligere.

Og for andre nye lesere som ikke orker å lete i tråden, snakker vi om denne unike skjønnheten.

[Linket bilde]
GCN: The GCN Tech Show Ep. 71

Hadde vært spennende å høre om vekt på din lekre CAAD12 som sammenligning.

Og her spør altså yolo om EmilZipps nydelige klassiker i Deep Purple.

[Linket bilde fra ep1.pinkbike.org]

Hadde ikke du også en Roadmachine med Campagruppe? Denne er vel hakket lettere?

Joda, men i forhold til disse vidundrene, fremstår min Roadmachine som langt mer beskjeden ICON_SMILE

[Linket bilde]

Som du ser, henger jeg på kaia i Oslo med dårlig kamera.

Her er min kronglete vei:

Opprinnelig BMC Roadmachine 02 105 2017 kjøpt på Unaas.

Versjon 1: Originale hjul byttet mot et beskjedent mellomlegg til Unaas AS-20, optimalisert for 28 mm dekk og veid av meg til 1520 gram. Original 105-gruppe solgt ubrukt og erstattet av Ultegra og et par RS685, som jeg fant flunkende nye i en skuff på verkstedet til Bull Ski & Kajakk. Originalt styre plukket av og erstattet med Syntace Racelite Carbon. Originalt sete Fizik Aliante plukket av og erstattet med Fizik Antares R1. Selvsagt flaskeholdere Arundel Mandible. Dekk S-One 30 mm, nå dessverre kalt G-One Speed, slangeløst. Vekt rundt 7,7 kg. Ikke så lett, men heller ikke så fryktelig tungt.

Versjon 2: Unaas AS-20 erstattet med Unaas 40 Wide, optimalisert for 30 mm dekk og veid til rundt 1430 gram. Innbiller meg at 40 mm dybde er noe nær den gyldne middelvei for allsidig bruk, ref. f.eks. How do you choose the perfect rim depth. Ultegra erstattet med Campagnolo Potenza fra ProBikeKit og Merlin på Black Friday, med skiver og det hele. Styrefremspring byttet til BMCs raffere ICS med 12 graders vinkel, opprinnelig plukket fra en Teammachine SLR. Dekk skiftet til Vittoria Corsa TLR 28 mm slangeløst, som måler 30 mm på felgen. Vekt? Vet ikke, har ikke sjekket. Hjul og dekk er lettere. Gruppe kanskje litt tyngre? Styrefremspring markant tyngre. Alt i alt kanskje rundt det samme som første versjon. Kan enkelt slankes ved å bytte styrefremspring, men jeg er forfengelig.

Delene jeg plukket av Roadmachine ved siste oppgradering ble altså brukt på min kjære Kinesis Tripster AT, som jeg har stor glede av som bruks/tur/vintersykkel.

Bra hjulsett?

Må si at jeg har vært godt fornøyd med begge hjulsettene fra Unaas. Lette og solide. Stive, men med ståleiker som gir den lille svikten og spensten jeg liker på variert underlag. Og de norske flaggene på felgene er en grei markør som lett starter praten på tur i utlandet. I motsetning til andre merker jeg har brukt, herunder et som er naturlig å velge på en sveitsisk ramme, har felgene tålt slag uten å bulke, og nipler og eiker har forblitt solide også ved helårsbruk. Lager i navet på helårshjulet AS-20 er blitt byttet, men det merket jeg knapt, ettersom Emil gjorde det som del av gratis service da jeg var innom i annet ærend. Setter pris på at hjulbygger i samme by vil løse ethvert problem, og gjerne bygge om hjulene, om jeg skulle ønske det.

Har målt AS-20 til 19 mm indre bredde, vel og merke på det smaleste punktet mellom felgleppene. I 2020 er det en smule smalt for bredere grus/blandeveisdekk. Vil tro at Unaas etterhvert kommer med blandeveishjul med bredere felger i aluminium, slik tilfellet er for 40 Wide i karbon.

Vedlegg
BMC Roadmachine 02 Campagnolo Potenza.jpg (2.2 MB, 841 nedlastinger)

Ønsker å kjøpe pent brukt sykkelkoffert. Send meg et ord på PM om du har noe yes

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå