Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Fra kobber til fiber #2589401 27/01/2020 21:31
HeavyDude Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Vi fikk fiber i huset i dag, som ga en umiddelbar glede, men bare inntil jeg oppdaget et det kablede nettverket til TV og OnePlace-dekoderen ikke funket for å nå Netflix. Ingen Netflix, verken via OnePlace dekoderen eller direkte via Netflix-appen i LG-TV`n, ingen internett-forbindelse for noen av de to variantene ( har ethernet både til TV og til OnePlace via switch, som har fungert helt fint til nå).

Må jeg innstallere ethernet-forbindelsen på nytt til TV`n og OnePlace etter at vi innstallerte fiber ??

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Fra kobber til fiber [Re: HeavyDude] #2589424 28/01/2020 08:30
M
mroek Offline
Veteran
Veteran
M
Høres ut som dette burde fungert uten videre, i hvert fall etter omstart av utstyret.
Jeg går ut fra at du bare har flyttet kabelen til switchen fra det gamle kobber/ADSL-modemet til den nye fiber-hjemmesentralen? For mer nøyaktig hjelp må du nok beskrive litt mer inngående hvordan systemet ditt ser ut (evt. også hvordan det var før fiberen kom inn).

Re: Fra kobber til fiber [Re: HeavyDude] #2589425 28/01/2020 08:39
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Med kablet nettverk er det bare å flytte på kabelen så sant alt går gjennom internett og ikke dedikerte nett for Canal Digital.

Regner med at du forsøker å koble TV og dekoder på fibermodem. Sjekket at alle utgangene gir internett? Jeg tror at noen tilbydere tar betalt for at modem også fungerer som switch.

Redigert av zero; 28/01/2020 08:41.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Fra kobber til fiber [Re: mroek] #2589426 28/01/2020 08:45
HeavyDude Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Gammelt opplegg med kobber/ADSL : kabel fra router til switch i stua, med kabler fra den til TV, OnePlace tv/parabol-dekoder og playstation. Og en kabel til fra router til bord-pc.

Nytt opplegg med fiber : kabel fra "grå boks" ( fiber inntak) til wan-port på ny router. Flyttet ethernettkabel til port 1 på ny router, ellers er alt som før (TV-signal fra parabol)
Wifi fra ny router funker helt fint. Flyttet kabel til bord-pc over på ny router, det funker helt fint. mens altså TV, OnePlace og playstation viser at de har ethernett-forbindelse, men ingen kontakt med internett. ( er det den gamle forbindelsen som vises tro ?)

Må jeg reinnstallere ethernett-forbindelsen på TV, OnePlace og playstation ??
Eidsiva ( fiber-leverandøren) sier jeg må ha en dekoder mellom router og ethernettet, men jeg skjønner ikke det, siden bord-pc har ny internett-tilgang bare ved å flytte kabelen fra gammel til ny router ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Fra kobber til fiber [Re: HeavyDude] #2589431 28/01/2020 09:30
Jacobsen Offline
Avhengig
Avhengig
Hva mener du med "grå boks"? Er det en fibersentral? På de løsningene jeg har sett tidligere går fiberkabel rett inn i en fibersentral med innebygd modem og router som man deretter trekker ethernet fra.

Men er det noe som får internett i det hele tatt via den ethernet-kabelen du har trukket fra den "grå boksen"?

Jeg jobbet for GET en liten stund og da var nye fibersentraler satt opp med at noen av ethernet-portene hadde TV-signal mens andre hadde data. Om Eidsiva benytter et lignende system vet jeg ikke, men dette er en smal sak for kundeservice å sjekke og forandre i så fall.

Re: Fra kobber til fiber [Re: HeavyDude] #2589434 28/01/2020 09:37
M
mroek Offline
Veteran
Veteran
M
Når du sier "ny router", mener du da en router du har kjøpt selv, eller er det en hjemmesentral levert fra Eidsiva? Hvis ja, og du har systemet satt opp i bromodus, så får du kun internett på LAN3 (om det er en hjemmesentral type FMG). Om du eventuelt har bromodus sjekker du via "Mine sider" hos Eidsiva/Altibox (og der kan du også deaktivere dette om nødvendig).

Om du ikke har bedt om det eller satt det opp selv, så bør du ikke ha bromodus, og da burde det fungert slik du har gjort det.

Re: Fra kobber til fiber [Re: Jacobsen] #2589447 28/01/2020 11:02
HeavyDude Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Grå boks: Eidsiva omtaler den som "fiberkonverter". Den skal kobles mot den ruter som Eidsiva leverte med fiber-innstallasjonen, i "wan-kontakten" til denne. Det har jeg gjort.

Redigert av HeavyDude; 28/01/2020 11:10.

Re: Fra kobber til fiber [Re: mroek] #2589448 28/01/2020 11:06
HeavyDude Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
"Hjemmesentral" ? Den ser for meg ut som en ganske vanlig ruter ? Men er altså levert av Eidsiva ifbm innstallasjon av fiberen. Helpdesken på Eidsiva mener jeg skal ha en dekoder mellom ruteren ( LAN4) og ethernettet, men det skjønner jeg ikke hvorfor jeg trenger ? Bord-pc er koblet på LAN1 og funker helt fint.

Re: Fra kobber til fiber [Re: HeavyDude] #2589449 28/01/2020 11:13
Jacobsen Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: HeavyDude
"Hjemmesentral" ? Den ser for meg ut som en ganske vanlig ruter ? Men er altså levert av Eidsiva ifbm innstallasjon av fiberen. Helpdesken på Eidsiva mener jeg skal ha en dekoder mellom ruteren ( LAN4) og ethernettet, men det skjønner jeg ikke hvorfor jeg trenger ? Bord-pc er koblet på LAN1 og funker helt fint.
At det er internett i LAN1 betyr jo ikke at det er nett i LAN4. Som jeg sa er slike sentraler ofte satt opp med tv og nettsignal på forskjellige porter. Det at de mener du skal ha en dekoder tyder jo på at det ikke er et rent nettsignal som kommer ut av LAN4.

Har du prøvd med switchen din i en annen ethernet-port? Det er jo som regel første steg for å finne årsaken til slikt som dette.

Re: Fra kobber til fiber [Re: Jacobsen] #2589455 28/01/2020 11:47
Lucifer- Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Jacobsen
Har du prøvd med switchen din i en annen ethernet-port? Det er jo som regel første steg for å finne årsaken til slikt som dette.

F.eks i LAN1, også setter du PC i LAN4, bare for å isolere eventuelle feil.

Redigert av Lucifer-; 28/01/2020 11:47.
Re: Fra kobber til fiber [Re: HeavyDude] #2589474 28/01/2020 13:52
M
mroek Offline
Veteran
Veteran
M
Sitat: HeavyDude

Hjemmesentral er det litt glorifiserte navnet Altibox bruker på sine rutere, antakelig fordi de kan gjøre litt mer enn å bare være ruter (f.eks levere analoge telefonsignaler for de som fremdeles har hjemmetelefon). Du har antakelig den nyeste varianten deres, som heter VMG (sjekk dette, så vet vi sikkert).

Du skal ikke ha noen "dekoder" mellom denne og ordinære nettverksenheter (herunder switcher). Hvis det er denne hjemmesentralen, så skal du ha internett på alle LAN-portene så fremt den ikke er satt i bromodus (da får du kun internett på LAN4). Så lenge din bord-PC funker i LAN1, så skulle det bety at den ikke står i bromodus, og da burde alt fungert slik du har det koblet nå.

Redigert av mroek; 28/01/2020 13:54.
Re: Fra kobber til fiber [Re: HeavyDude] #2590463 08/02/2020 09:52
HeavyDude Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takk for gode tips ! Problemet ble løst enkelt ved å skifte port på routeren , nesten flaut enkelt . ...

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå