Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2
Elsykkel til guttungen? #2589399 27/01/2020 21:25
Sykkel-Petter Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Jeg vil prøve å få med sønnen min på 8år med på sykkeltur med meg. Jeg tenker det vil bidra positivt på hans interesse til aktivitet ute. (kanskje en bieffekt vil være at min kone gir meg mer frihet generelt med alt som er sykkelrelatert...) Derfor har jeg begynt å se litt på elektrisk terrengsykkel.

Har noen erfaring med elektriske barnesykler?

Jeg har sett på Haibike og Vermot e-madoc modeller fra bikster.no. Men kanskje landet litt på Orbea sin eMX serie. Der er lettere og ser mer ut som en sykkel som jeg tror min sønn vil like. Har noen erfaring med den modellen? https://www.orbea.com/dk-en/ebikes/kids/eMX/cat

Re: Elsykkel til guttungen? [Re: Sykkel-Petter] #2589417 28/01/2020 07:48
baronKanon Online
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hvorfor ikke dra på tur på hans premisser?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Elsykkel til guttungen? [Re: Sykkel-Petter] #2589419 28/01/2020 08:12
T
Trond123 Offline
Medlem
Medlem
T
Jeg har sett på disse

https://www.commencal-store.com/meta-ht-24-power-grey-2020-c2x30651955
https://www.ben-e-bike.net/twentyfour-e-power-pro
samt orbea sin.

Jeg er vedlig usikker om pengene skal gå til dette eller fulldempet 24 tommer.

Tipper det blir full susp, pga at vi er mye i Trysil osv.

MEN jeg tror elsykkel er helt knall for en 8åring. Det vil definitivt være mer morsomt for han hvis dere to skal sykle sammen.

Re: Elsykkel til guttungen? [Re: Trond123] #2589435 28/01/2020 09:50
Øyvind V Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Trond123
MEN jeg tror elsykkel er helt knall for en 8åring. Det vil definitivt være mer morsomt for han hvis dere to skal sykle sammen.

Hvorfor vil det være mer morsomt?

Re: Elsykkel til guttungen? [Re: Sykkel-Petter] #2589437 28/01/2020 10:02
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Jeg har ikke barn,men 20-30000kroner for en sykkel til en 8åring?

facebook.com/secondhandsessions

Re: Elsykkel til guttungen? [Re: Øyvind V] #2589442 28/01/2020 10:43
T
Trond123 Offline
Medlem
Medlem
T
Det å dra på lengre turer sammen i marka er absolutt beste argument her for en bedre opplevelse. Man kan se så mye mer. Man opplever mer sykling på samme tid. det er mange lange bakker i østmarka som knekker min 8 åring. Tekniske stigninger er veldig vanskelig med spinkle ben, men med hjelp fra motor vet jeg dette også hadde blitt veldig gøy.

Re: Elsykkel til guttungen? [Re: Sykkel-Petter] #2589443 28/01/2020 10:43
T
Trond123 Offline
Medlem
Medlem
T
Det å dra på lengre turer sammen i marka er absolutt beste argument her for en bedre opplevelse. Man kan se så mye mer. Man opplever mer sykling på samme tid. det er mange lange bakker i østmarka som knekker min 8 åring. Tekniske stigninger er veldig vanskelig med spinkle ben, men med hjelp fra motor vet jeg dette også hadde blitt veldig gøy.

Re: Elsykkel til guttungen? [Re: Sykkel-Petter] #2589457 28/01/2020 12:05
R
rogerha Offline
Avhengig
Avhengig
R
Det er nok mange barn som vil synes det er gøy med elsykkel, og at det gjør det mulig med lengre turer for far og sønn. Men, hva skjer med sykkelgleden når gutten skal sykle på en vanlig sykkel igjen senere?

Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
Re: Elsykkel til guttungen? [Re: rogerha] #2589462 28/01/2020 12:30
baronKanon Online
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: rogerha
Det er nok mange barn som vil synes det er gøy med elsykkel, og at det gjør det mulig med lengre turer for far og sønn. Men, hva skjer med sykkelgleden når gutten skal sykle på en vanlig sykkel igjen senere?

Med min sønn er det ikke nødvendigvis at det er langt som gjør at han har høy terskel for å være med på tur, men at det er teknisk. I Trysil er han med på turer på rundtmila i Gullia, mens hjemme i Østmarka må jeg dra ham ut for å sykle sti. Og jeg tror ikke han er teknisk nok til å kunne sykle det pappa synes er gøy uansett elsykkel eller ei.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Elsykkel til guttungen? [Re: baronKanon] #2589470 28/01/2020 13:25
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Sitat: baronKanon
...Men, hva skjer med sykkelgleden når gutten skal sykle på en vanlig sykkel igjen senere?

Med min sønn er det ikke nødvendigvis at det er langt som gjør at han har høy terskel for å være med på tur, men at det er teknisk. I Trysil er han med på turer på rundtmila i Gullia, mens hjemme i Østmarka må jeg dra ham ut for å sykle sti. Og jeg tror ikke han er teknisk nok til å kunne sykle det pappa synes er gøy uansett elsykkel eller ei.

Det tror jeg du har helt rett i. Jeg har hatt med min sønn på enkle stier mens han 8-9 år, det gjelder bare å legge terskelen ned på hans nivå. En elsykkel er jo også en tung redskap med mye moment og det kan fort gå galt i en teknisk kneik dersom du ikke behersker 24kg sykkel i en bratt motbakke.

Senk ambisjonene, mye bedre å skille på kosetur med sønn på 8 år og teknisk krevende stitur med kompiser eller alene.

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Elsykkel til guttungen? [Re: rogerha] #2589484 28/01/2020 14:57
olechr Online
More than words
More than words

Er ikke sikkert at han kommer til å være på en vanlig sykkel. De fleste av barn er vel ikke ute å sykler i hele tatt og hvertfall ikke med formål om å trene/oppleve. Om elsykkel gjør at en 8 åring synes det er gøy å være med pappa på tur tenker hvertfall jeg at det er vinn vinn.

Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.
Re: Elsykkel til guttungen? [Re: olechr] #2589520 29/01/2020 00:05
Sykkel-Petter Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: olechr

Er ikke sikkert at han kommer til å være på en vanlig sykkel. De fleste av barn er vel ikke ute å sykler i hele tatt og hvertfall ikke med formål om å trene/oppleve. Om elsykkel gjør at en 8 åring synes det er gøy å være med pappa på tur tenker hvertfall jeg at det er vinn vinn.

Det du sier der er min tanke også. Jeg håper denne sykkelen da kan vekke interesse for sykkel i større grad. Vi voksene sykler jo ikke bare rundt på elsykler vi heller - selv om vi har prøvd det noen ganger? eller gjør vi?

Re: Elsykkel til guttungen? [Re: baronKanon] #2589525 29/01/2020 07:52
F
Flamini Offline
Veteran
Veteran
F
Sitat: baronKanon
Hvorfor ikke dra på tur på hans premisser?

Helt enig med BK;
en el-sykkel vil dessuten være tung og uhåndterlig på sti for en liten gutt

gi pjokken en ok sykkel og tilpass lengde og vansklighetsgrad på turen etter hva guttungen ønsker.
gleden av å dra på tur med gubben skal være større enn gleden over bra utstyr

mener å huske at vi dro på stitur med apache- og kombisykkel, men det var i tidlig steinalder. gikk fint å hoppe med de syklene også.

sykkel til 30' for en sykkel til en åtteåring ?
no brain, no pain ICON_SMILE

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Elsykkel til guttungen? [Re: olechr] #2589526 29/01/2020 07:54
Øyvind V Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

I enkelttilfeller er jeg tilbøyelig til å være enig. Men generelt synes jeg dette er en uheldig utvikling. Plutselig "må" ungene ha elsykkel om de skal ut i skogen, og vipps så har man lagt lista over krav til utstyr enda litt høyere.

Om elsykkel var nødvendig for å få med min sønn på tur i skogen hadde jeg rett og slett latt ham være hjemme. Eventuelt lagt hodet i bløt for å sy sammen en tur som gjør at han synes det er morsomt med den sykkelen han har.

Re: Elsykkel til guttungen? [Re: Sykkel-Petter] #2589527 29/01/2020 08:27
Sykkel-Petter Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
...Men da vil jeg spørre hva som er motivasjonen for at vi voksene kjøper el-fulldemper? At vi er late eller at vi skal ha det mer morsomt på turer?

Re: Elsykkel til guttungen? [Re: Sykkel-Petter] #2589529 29/01/2020 08:36
Øyvind V Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sikkert mange grunner til det, men jeg er ikke med på at de samme mekanismene må overføres til 8-åringer.

Re: Elsykkel til guttungen? [Re: Øyvind V] #2589530 29/01/2020 08:44
baronKanon Online
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Øyvind V
Om elsykkel var nødvendig for å få med min sønn på tur i skogen hadde jeg rett og slett latt ham være hjemme. Eventuelt lagt hodet i bløt for å sy sammen en tur som gjør at han synes det er morsomt med den sykkelen han har.

Helt enig!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Elsykkel til guttungen? [Re: Sykkel-Petter] #2589532 29/01/2020 09:03
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Hvor mye penger er verdt er indiviuelt og hva barn synes om en gitt sport er også individuelt. Synes OP skal gjøre som han selv ønsker. Mange foreldre lar barna kjøre både motox og gocart, så elsykkel er på langt nær den mest motoriserte sporten et barn kan drive med.

Personlig har jeg ingen erfaring med elsykkel for barn eller elsykkel for sti i det hele tatt.
Min 8åring kjempeglad for å være med pappa på stitur på sin analoge sykkel, stier som jerbanestien og dorullstien er midt i blinken. Lillebroren hans er mer skeptisk dog.

2018 Santa Cruz Nomad, xx1

Re: Elsykkel til guttungen? [Re: Sykkel-Petter] #2589537 29/01/2020 09:53
F
Flamini Offline
Veteran
Veteran
F
Sitat: Sykkel-Petter
...Men da vil jeg spørre hva som er motivasjonen for at vi voksene kjøper el-fulldemper? At vi er late eller at vi skal ha det mer morsomt på turer?

generelt så er vel motivasjonen for at noen voksne kjøper el-fulldemper er god råd, dovenskap og dårlig kondis.
Om elsykkel var nødvendig for å få med min sønn på tur i skogen så hadde jeg gått ett par runder med meg selv og spurt hvordan jeg hadde endt opp med en så doven sønn

Re: Elsykkel til guttungen? [Re: Sykkel-Petter] #2589540 29/01/2020 10:28
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som vanlig mye fordommer og tullprat i tråder om elsykkel her på forumet. For min del er elsykkel uaktuelt når jeg snart skal kjøpe ny sykkel til seksåringen, men det har med bruksområde å gjøre. Vi sykler små strekk på grusveier, leker litt på enkle stier (Brannfjell og ferdighetsbanen på Siggerud), det kan nok bli et par turer til Trysil. Men det er pumptrack han synes er gøy og da vil motor og ekstra vekt bare være et handicap.

Hadde jeg selv hatt lyst til å sykle lengre strekk på grus for eksempel og trodd at det var noe han også ville ha glede av så ville jeg lett ha kunnet finne på å kjøpe elsykkel til ham. Jeg ser ikke den prinsipielle forskjellen mellom å kjøpe det til ham eller til dama eller bestemor som mange jo gjør.

At elsykkel er en fordel på sti er jeg imidlertid spørrende til. Ville trodd det er en fordel å lære ferdighetene manuelt først, før man kjører på med motor?

Re: Elsykkel til guttungen? [Re: Flamini] #2589546 29/01/2020 12:02
espenta Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Flamini
Sitat: Sykkel-Petter

generelt så er vel motivasjonen for at noen voksne kjøper el-fulldemper er god råd, dovenskap og dårlig kondis.
Om elsykkel var nødvendig for å få med min sønn på tur i skogen så hadde jeg gått ett par runder med meg selv og spurt hvordan jeg hadde endt opp med en så doven sønn

Er det mulig å være så trangsynt og generaliserende? Men det er jo fint at noen har fasiten ...

Re: Elsykkel til guttungen? [Re: espenta] #2589549 29/01/2020 12:13
F
Flamini Offline
Veteran
Veteran
F
ja; alle som har andre meninger enn meg er bare såå trangsynt og generaliserende.
jeg er så gammeldags at guttungen heller ikke har fått elektrisk sparkesykkel slik at han skal slippe å gå til håndballtrening
Jeg trodde faktisk at elektriske sykler er dyre og at de kjøpes for at man skal slippe unna mye av slitet med å tråkke selv. men det er mulig jeg tar feil

Re: Elsykkel til guttungen? [Re: Flamini] #2589562 29/01/2020 14:00
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Flamini
ja; alle som har andre meninger enn meg er bare såå trangsynt og generaliserende.
jeg er så gammeldags at guttungen heller ikke har fått elektrisk sparkesykkel slik at han skal slippe å gå til håndballtrening
Jeg trodde faktisk at elektriske sykler er dyre og at de kjøpes for at man skal slippe unna mye av slitet med å tråkke selv. men det er mulig jeg tar feil

Jeg kan være enig med deg på det med el-sparkesykkel. Det fantes ikke når mine barn vokste opp, noe jeg er ganske så glad for nå...
(Ikke så fancy elsykkel heller)

En elektrisk fulldempa terrengsykkel er jo ganske dyr, fort 30.000 og vel så det. De veier vel fort 23-25kg også. Men at du slipper unna slitet med å tråkke selv er nok litt feil. Det blir etter hva du legger i det. Det er jo ikke akkurat en elektrisk moped du kan suse av gårde. Du må tråkke.. og dersom du legger litt i det, så blir jo jammen meg sliten. Fordelen er vel at du kommer mye lenger på kanskje litt kortere tid.

F.eks dersom du bor i bunnen av en dal, og alle de fine stiene er på toppen av hver av dalsidene. Etter noen år blir du faktisk litt lei av 45-60 min motbakke før du kan kose deg på sti. Med elsykkel gjør du unna de kjedelige høydemeterne på kortere tid, og får mer tid i skogen. Jeg tror du ender opp med å sykle mer, fordi du kan presse inn en morsom stitur oftere.

//Glenn
----------------
Instagram @sykkelglenn
Re: Elsykkel til guttungen? [Re: Sykkel-Petter] #2589564 29/01/2020 14:27
erikskon Offline
Besatt
Besatt
Det er noe trist med å måtte kjøpe en elsykkel for å orke å ha med ungen ut. Har du prøvd å dra ut på ungens premisser? Ellers er det jo alltid et alternativ å gjøre noe med ungen som han faktisk liker og som du klarer å gjøre på hans premisser. Jeg har to barn på 3 og 6 år og de elsker å sykle sti, men turene våre vel i snitt 600 - 1000 m lange. Jeg korter heller ned til 100- 500 m og dobler antallet saftpauser før jeg brenner av familieøkonomien på motorsykler. Jeg håper at ungene etterhvert vil leke seg på sykkel i skogen selv, ser ikke for meg at det skal skje om sykling for dem er en motorsykkel.

-----------------------------------------------
Kjøper:
- Setepinne 27,2, Thomson, Syntace eller liknende kvalitet.
- RF SIXC høyre krankarm 170 mm
Re: Elsykkel til guttungen? [Re: larsdx] #2589565 29/01/2020 14:30
erikskon Offline
Besatt
Besatt
Sitat: larsdx
Som vanlig mye fordommer og tullprat i tråder om elsykkel her på forumet.

Som vanlig avfeies all skepsis mot elsykkel som fordommer og tullprat.

-----------------------------------------------
Kjøper:
- Setepinne 27,2, Thomson, Syntace eller liknende kvalitet.
- RF SIXC høyre krankarm 170 mm
Re: Elsykkel til guttungen? [Re: Sykkel-Petter] #2589566 29/01/2020 14:50
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Det finnes gode argumenter for at voksne kjøper elsykkler, ingen tvil. Blant annet helse(ikke kondisjon), pendling til jobb istedeg for bil etc.
Men på generelt grunnlag forstår jeg ikke at å kjøpe en elsykkel til 20-30000kr (som de syklene det ble linket til kostet) til et barn i vekst er rette signaler å sende. Det gjelder forøvrig alt slikt utstyr. Alpinutstyr, "analog"sykkel, langrennski, Fender Stratocaster eller Les Paul(gitarer), ++.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Elsykkel til guttungen? [Re: erikskon] #2589567 29/01/2020 14:50
olechr Online
More than words
More than words
Sitat: erikskon
Det er noe trist med å måtte kjøpe en elsykkel for å orke å ha med ungen ut. Har du prøvd å dra ut på ungens premisser? Ellers er det jo alltid et alternativ å gjøre noe med ungen som han faktisk liker og som du klarer å gjøre på hans premisser. Jeg har to barn på 3 og 6 år og de elsker å sykle sti, men turene våre vel i snitt 600 - 1000 m lange. Jeg korter heller ned til 100- 500 m og dobler antallet saftpauser før jeg brenner av familieøkonomien på motorsykler. Jeg håper at ungene etterhvert vil leke seg på sykkel i skogen selv, ser ikke for meg at det skal skje om sykling for dem er en motorsykkel.

Kan ikke se at trådstarter har skrevet at han ikke orker? Er vel heller et forsøk på å få han med mer ut i marka. Alle unger er forskjellig og er ikke alle som liker å sykle. Har man råd til det og elsykkel gjør at junior synes det er fett å komme seg ut. Ja hvorfor ikke.

Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.
Re: Elsykkel til guttungen? [Re: olechr] #2589597 29/01/2020 20:01
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran

Kan ikke se at trådstarter har skrevet at han ikke orker? Er vel heller et forsøk på å få han med mer ut i marka. Alle unger er forskjellig og er ikke alle som liker å sykle. Har man råd til det og elsykkel gjør at junior synes det er fett å komme seg ut. Ja hvorfor ikke.

Men hva med de signalene den ungen sender til sine kompiser? Som ikke har foreldre som kan hoste opp 20.000-30.000 til en elsykkel?
Jeg stemmer for å heller senke ambisjonene og dra på tur på ungens premisser.

//Glenn
----------------
Instagram @sykkelglenn
Re: Elsykkel til guttungen? [Re: hJürg1] #2589601 29/01/2020 20:48
F
Flamini Offline
Veteran
Veteran
F
Sitat: hJürg1
Det finnes gode argumenter for at voksne kjøper elsykkler, ingen tvil. Blant annet helse(ikke kondisjon), pendling til jobb istedeg for bil etc.
Men på generelt grunnlag forstår jeg ikke at å kjøpe en elsykkel til 20-30000kr (som de syklene det ble linket til kostet) til et barn i vekst er rette signaler å sende. Det gjelder forøvrig alt slikt utstyr. Alpinutstyr, "analog"sykkel, langrennski, Fender Stratocaster eller Les Paul(gitarer), ++.

for enkelte er det viktig å sende ut signaler om at man bruker mer penger enn andre...

Re: Elsykkel til guttungen? [Re: Sykkel-Petter] #2589719 30/01/2020 22:30
Sykkel-Petter Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Jeg var innom Unaas gutta i dag og endte med å besitlle en Orbea eMX 24 elektrisk barnesykkel. Og jeg er sikker på at det er et riktig valg.

Det er mange årsaker til at jeg mener denne sykkelen er bedre valg enn de andre jeg har sett på og blitt tipset om her. Orbea bruker eBikemotion som gir lite ekstra vekt på sykkelen, kun 3,5kg ekstra for motor og batteri. Akslerasjonen er også gjevnere enn standard Bosch og Shimano systemer som kicker for hardt. Det at sykkelen 15kg i stede for andre modeller på 23kg er en vesentlig. (i tillegg til at jeg fikk en hyggelig pris på denne)

Dermed blir det sykkeltur til Kikut i sommer hvor jeg og poden kan leke at vi fisker og så grille pølse etterpå. For de av dere skeptiskere som ikke bor i Oslo er det mange KM med oppoverbakke fra Maridalsvannet i Oslo til Kikut. I tillegg til en relativt bratt kneik på returen - som han nå vil kunne sykle sammen med meg.

Foråpentligvis kan slike turer bidra til positivt syn på norsk natur. Så får han heller bestemme om han skal kjøpe en standard stisykkel uten motor når han blir 15år, for så å satse fritiden på sykkel, ballspill, eller Fortnite...

....spørsmålet er om jeg nå trenger en ny fulldemper som han faren på bildet i reklamen til Orbea. Det ser jo så glade ut. Jeg skal komme tilbake med en rapport på hvordan reslutatet ble i løpet av sommeren.

[Linket bilde fra ebiketips.road.cc]

Redigert av Sykkel-Petter; 30/01/2020 22:31.
Side 1 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå