Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2
Wattmåler #2589246 25/01/2020 17:31
C
chrhag Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
C
Hei,
Etter å ha syklet med puls, km/t og "strava estimation" siste året, er jeg bitt av watt-basillen etter å ha lekt med rulle og zwift første del av vintersesongen.
Spørsmålet er enkelt, hvilken wattmåler anbefales?
Har vurdert Stages Gen3, Dual-side, men har lest noe om litt lav watt-lesning på høyre krankarm. Noen erfaringer rundt dette?

Uansett, kjør debatt ICON_GRIN

Re: Wattmåler [Re: chrhag] #2589251 25/01/2020 18:35
vviz Online
Ivrig
Ivrig
Litt for lav wattverdi kan vel være en .. subjektiv sak, spesielt på våren. Alle mine wattmålere viser for lave verdier om dagen..

Men over til noe litt mer generelt. For Zwift sin del, er det kanskje viktig å få høye verdier, for disse mates vel inn til Zwift, og vil slik sett ha påvirkning på resultatet der? Ta det med en klype salt, for jeg har aldri brukt Zwift, så jeg bare antar det er slik det virker?

For trening sin del vil jeg si det ikke er så farlig om en wattmåler viser litt for høyt, eller litt for lavt. Gitt at du alltid bruker samme måler, og gitt at feilen evt er konsistent. At måleren viser konsistente data er viktigst imo. Om det er 10 watt for høyt eller for lavt, spiller strengt tatt liten rolle synes jeg.

Jeg har to krankmålere fra Quarq, og har også hatt en pedalmåler fra Assioma. Alle målerne har vært både konsistente og sammenlignbare med hverandre forøvrig. Stages har jeg ingen erfaring med, men antar de fleste (herunder Stages) klarer å lage ganske nøyaktige målere i 2020.

Har du stor forskjell på høyre/venstre ben, så kan det evt kjøre resultatet for høyt eller for lavt, dersom du kun har måling på én side. Men om det spiller noen rolle for deg, Det er en subjektiv sak.

Selger: SRAM RED AXS Front Derailleur (ubrukt)
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Wattmåler [Re: chrhag] #2589253 25/01/2020 18:39
olechr Offline
More than words
More than words
Virker som de fleste målere har fans og kritikere. Jeg gikk for Garmin Vector 3. Her fungert utmerket så langt. Jeg gikk for de da jeg ønsket å ha noe som var enkelt å flytte mellom sykler. Jeg bruker de til Dual Recording på Zwift og på grus sykkelen ute. Jeg vurderer 4iii krankarm på terrengsykkelen.

Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.
Re: Wattmåler [Re: chrhag] #2589254 25/01/2020 18:50
Panda Offline
Veteran
Veteran
Tre (3) ord:

Favero Assioma Duo!

Re: Wattmåler [Re: Panda] #2589258 25/01/2020 19:34
vviz Online
Ivrig
Ivrig
Sitat: Panda
Tre (3) ord:

Favero Assioma Duo!

Har eid de. Jeg var veldig fornøyd. Men også fryktelig fornøyd med Quarq-produktene jeg har hatt siden.

Pedal, pedalfeste, krankarm, krank, kjedering, nav. Mange steder man kan feste en wattmåler i dag, med ulike fordeler og ulemper. Personlig ville jeg vurdert "hvor" man ønsker måleren plassert, og deretter bestemt seg for hvilket merke.

Re: Wattmåler [Re: chrhag] #2589280 26/01/2020 09:34
H
Havre Online
Ringrev
Ringrev
H
Høres utrolig merkelig ut hvis det er skeive målinger - burde være verdens enkleste sak å konfigurere for Stages hvis så var tilfellet.

Jeg har kun syklet med Stages (2nd). Kjøpte den fordi den var klart billigst på det tidspunktet. Aldri hatt et sekund med problemer. Alt kobles opp automatisk til sykkelcomputer og Zwift. Mitt inntrykk er at de fleste wattmålere bare fungerer så ingen nevneverdig forskjell der.

Ser så absolutt poenget med pedaler. Har to sykler (tre med MTB) og skulle gjerne kunne flyttet mellom. Riktignok ingen stor sak så tar man pris med i betrakningen hadde jeg fortsatt kjøpt Stages.

Ender du opp med Stages så greit å sjekke at du har plass. Vet om sykler som ikke har plass til den type wattmåler. "Non-drive" siden vil slå borti ramma. For de aller fleste er det ikke noe problem.

Re: Wattmåler [Re: chrhag] #2589284 26/01/2020 10:27
C
chrhag Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
C
Feilen jeg refererte til kom fra GPLama i en test (https://www.youtube.com/watch?v=Hc2OKeGQhw0), utenom dette har jeg kun lest gode tester fra Stages. Kan selvfølgelig være at denne er rettet opp idag, ettersom de ble oppmerksom på testenene som ble gjort.

vviz: Jeg holder mot krank/krankarm per nå. Hvorfor, vet jeg ikke helt.

Re: Wattmåler [Re: chrhag] #2589285 26/01/2020 10:36
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Ikke kjøp stages en-sidig. Har hatt gen 2 som bare hadde masse problemer med vanninntrengning, dårlig batteritid og ujevne målinger på grunn av noe feil i elektronikken. Endte opp med å få ny på garanti.
Har to stk quarq som har fungert utmerket. Er jevne i målingene og estimerer balanse mellom beina veldig bra. Har også god levetid på batteri og er solid generelt.

Re: Wattmåler [Re: chrhag] #2589292 26/01/2020 12:33
H
Havre Online
Ringrev
Ringrev
H
Det er nå en merkelig ting å si basert på dine personlige erfaringer. Jeg har samme og har ingen av de problemene.

Antar Stages er av de mest solgte, hvis ikke den som selges med størst volume, av den type wattmålere. Ingenting som tilsier at det der er noe større problem (selv om jeg også leste om folk som hadde opplevd det samme hva gjelder vanninntrengning før jeg kjøpte min - så påstår ikke at problemet ikke eksiterer).

Ikke at jeg skal anbefale Stages over andre wattmålere. Det har jeg ingen forutsetninger for å uttale meg om - annet enn at min Stages har fungert smertefritt så langt.

Re: Wattmåler [Re: chrhag] #2589293 26/01/2020 12:40
vviz Online
Ivrig
Ivrig
Pedaler har noen fordeler. Ekte dobbeltsidig måling, gitt at man har en variant med måling i begge pedaler. Enkel flytting mellom sykler, og dermed også helt konsistent måling mellom ulike sykler, da det er samme måleren.

Om du reiser mye, kan du slenge pedaler og ett nøkkelsett i håndbagasjen, og har du flaks, kan du skru de på en spinningsykkel på ett hotell, og få kjørt (eksempelvis) en Trainerroad-økt.

Også noen ulemper. Du blir låst til en spesifikk cleat (Keo som regel). Får du en "pedal-strike" er potensielt wattmåleren ødelagt. De bygger gjerne litt mer enn vanlige pedaler, men det er vel ikke stort lenger.

Krankbasert har ikke tosidig måling (mulig unntak kan eksistere(?)) men de gjør en god jobb med å estimere tosidig. Måleren sitter ganske godt skjermet mot slag osv. Men du blir låst til den kranken du har da åpenbart, og det er ikke veldig portabelt.

Skulle jeg hatt én wattmåler men flere sykler ville jeg valgt pedal. Er man villig til å ha en måler per sykkel, så synes jeg krankbasert fungerer utmerket.

Mye av dette blir subjektivt. Personlig tilskriver jeg ingen verdi til å få høyre/venstre-måling. Det er langt viktigere for meg at målingene er konsistente, også mellom sykler.

Re: Wattmåler [Re: chrhag] #2589294 26/01/2020 12:46
vviz Online
Ivrig
Ivrig
Apropos vanninntrengning. Det er vel ett problem som i større eller mindre grad er gjeldene på samtlige målere med batterilokk og o-ringer. De fleste tilfellene er sikkert brukerfeil (hårstrå på o-ringen når lokket skrus igjen eller lignende (mer skal ikke til)).

Favero Assioma har en rimelig "bulletproof design" dersom man vil minske sjansen for noe slikt. Der er det oppladbart batteri, og selve batteri og elektronikk sitter i en pod som blir trykksprøytet med epoxy. Lykke til å få vanninntrengning i den. Lading skjer via magnetkontakt.

Redigert av vviz; 26/01/2020 12:47.

Re: Wattmåler [Re: vviz] #2589423 28/01/2020 08:26
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Quarq måler 2 sidig
Sitat: vviz
Pedaler har noen fordeler. Ekte dobbeltsidig måling, gitt at man har en variant med måling i begge pedaler. Enkel flytting mellom sykler, og dermed også helt konsistent måling mellom ulike sykler, da det er samme måleren.

Krankbasert har ikke tosidig måling (mulig unntak kan eksistere(?)) men de gjør en god jobb med å estimere tosidig. Måleren sitter ganske godt skjermet mot slag osv. Men du blir låst til den kranken du har da åpenbart, og det er ikke veldig portabelt.

De fleste spider-løsninger som f.eks Quarq og Rotor har vel også måling på begge sider, selv om du ikke kan se hva du tråkker med høyre og venstre fot.

Quarq sitt metall-lokk som skrus på har ekstremt mye bedre vannbeskyttelse enn Stages sitt plastdeksel som roteres på. Vanngjennomtregning på Stages handler nok mer om konstruksjon og kvalitet på produktet enn om brukerfeil.

Står det mellom Quarq eller Stages, velg Quarq!

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Wattmåler [Re: chrhag] #2589427 28/01/2020 08:58
H
Havre Online
Ringrev
Ringrev
H
Hvordan kan du bedømme hvilken som har best beskyttelse? Du har gjort målinger av hvor tett det sitter?

Igjen - ikke for å forsvare Stages (skjønner jo at jeg kommer til å få problemer med min når våren kommer), men litt fascinert over noen av de veldig bombastiske kommentarene her.

Re: Wattmåler [Re: chrhag] #2589428 28/01/2020 09:06
J
joje Offline
Veteran
Veteran
J
Jeg har to stk Stages gen 2 og har ikke hatt noen som helst problemer med disse. I en annen tråd mener jeg å huske at en av de ansatte på Bikeshop kommenterte at de hadde hatt problemer med noen Stages, men ikke med 4iiii.

Re: Wattmåler [Re: chrhag] #2589429 28/01/2020 09:18
C
chrhag Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
C
Hvordan fungerer Quarq med Shimano?
Denne for eksempel? https://bikeshop.no/tilbehor/elektronikk/wattm%c3%a5ler/kranksett/quarq/quarq-dzero-karbon-gxp-wattm%c3%a5ler-u-drev-110-bcd-hidden-bolt-nyquarq014-p0000111494

Re: Wattmåler [Re: magnusc] #2589441 28/01/2020 10:34
vviz Online
Ivrig
Ivrig
Sitat: magnusc
Quarq måler 2 sidig

De fleste spider-løsninger som f.eks Quarq og Rotor har vel også måling på begge sider, selv om du ikke kan se hva du tråkker med høyre og venstre fot.

[...]

Jeg skal ikke være bombastisk å påstå ingen krankbasert wattmåler eksisterer med ekte dobbeltsidig måling. Men det vanlig er at den måler på ett punkt i kranken (en strekkmåler). Du får korrekt måling av "total mengde watt" som går gjennom kranken, men du får afaik ingen eksakt måling av hvor mye kraft som leveres fra hver individuelle fot til en hver tid.

Om jeg skal spekulere litt, så har de jo nødvendigvis ett aksellerometer i kranken for å kunne måle kadens, og dermed utlede watt, fra kombinasjonen av strekkmåler+kadens. Med ett slikt aksellerometer vet man posisjon på krankarmene til en hver tid, og med software bør man kunne sannsynliggjøre hvilken fot som leverer (mest) kraft til en hver tid (estimere forholdet mellom høyre/venstre).

Det er slik de fungerer, så vidt jeg vet. Man kan måle hele rotasjonen av kranken, og fra det utlede/estimere (ganske godt) hvor mye kraft som kommer fra hver fot.

En pedal derimot har en strekkmåler i hver pedal (dersom man har dobbeltsidig), og da "måler" man kraftforskjellen, fremfor å estimere den.

Re: Wattmåler [Re: vviz] #2589452 28/01/2020 11:19
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Rotor 2INpower har ekte tosidig måling, ellers har du mye rett i det du skriver. Min erfaring med estimeringen av fordelingen høyre/venstre er at den stemmer dårlig overens med det som rapporteres fra ekte måling fra pedaler.

Jeg har hatt et par power2max, begge fungerte helt knirkefritt. Nå har jeg dog Assioma Duo og opplever enkelheten ved å flytte rundt et par pedaler som befriende sammenlignet med å flytte kranken.

Re: Wattmåler [Re: chrhag] #2589459 28/01/2020 12:15
vviz Online
Ivrig
Ivrig
Personlig har jeg kjørt med pedaler (Favero sine) i en sesong, og med det fått bekreftet at for min egen del er kraften så godt som 50/50. Derfor har jeg ikke personlig interesse i å kunne måle den forskjellen lenger.

Selv for de som har en viss forskjell, har jeg notert meg at de lærde strides om hvorvidt det i det hele tatt spiller noen rolle (om det er verdt å trene spesifikt for å utligne den). Men det er ikke ett tema jeg har noen egen mening om.

Re: Wattmåler [Re: vviz] #2589461 28/01/2020 12:22
J
Jamez Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J

Det er slik de fungerer, så vidt jeg vet. Man kan måle hele rotasjonen av kranken, og fra det utlede/estimere (ganske godt) hvor mye kraft som kommer fra hver fot.

Hvis den bare måler kraften mellom kranken og kjederingene vil det jo som du sier bare være et estimat ut fra når kraften påføres i rotasjonen.
(Men, hvis man løfter med ene foten så vil jo det bli det samme som å trå ned med den andre)
Så lenge man tråkker rimelig symmetrisk (som man jo typisk gjør) ser jeg ikke noe grunn til at det ikke skal kunne estimere balansen mellom føttene med godt nok. Ubalanse er jo mest noe man trenger å vite at man evt har. At målenøyaktigheten på ubalansen er 100% er vel ikke kritisk for de fleste.

Pedalbasert måling har vel også potensielle feilkilder nær topp og bunn av tråkket? (Er jo fullt mulig å påføre mye kraft nedover på pedalen nær bunn av tråkket uten at denne utfører stort arbeid.) Så vinkelmålingen i pedalbaserte er vel ganke kritisk.
Vet ikke hvordan pedalmålerne vet hvor i tråkket man er, men antar det er gyroskop som estimerer dette og at signalet deretter er interpolert/glattet før kraften blir korrigert for krankens vinkel og integrert opp. Dette er nok betydelig mer kritisk på en terrengsykkel enn landeveissykkel som tråkkes i høy/jevn frekvens på jevnt underlag.

Med tanke på kraft i bakken er nok navbasert det beste.
Med tanke på å måle kraft ut til drivverket så vil jeg tro krankbasert er bedre enn pedal.

...nok flisespikkeri ICON_SMILE

Jeg gikk for krankbasert, fordi det var "ryddigst".

Re: Wattmåler [Re: Jamez] #2589463 28/01/2020 12:46
vviz Online
Ivrig
Ivrig
Sitat: Jamez

Hvis den bare måler kraften mellom kranken og kjederingene vil det jo som du sier bare være et estimat ut fra når kraften påføres i rotasjonen.
(Men, hvis man løfter med ene foten så vil jo det bli det samme som å trå ned med den andre)

Akkurat hvor den måler, kan variere mellom produsentene. Det kan måles i akslingen (usikker på hvilke merker som evt gjør det i praksis?) i overgangen mellom krank og kjedering - spider (Quarq DZero+++), eller i selve kjederingen (SRAM AXS 2x).

Men ja, poenget er sikkert gyldig. Så vidt jeg har skjønt er allikevel krankbaserte målere "ansett" for å kunne gjøre en god estimasjon, uten at jeg har forsøkt å fordype meg i emnet. Men i forhold til ensidig krankarmbasert, som måler kraft fra ett bein og "dobbler" verdien, så stemmer det sikkert at dette normalt vil føre til en bedre estimering.

Så lenge man tråkker rimelig symmetrisk (som man jo typisk gjør) ser jeg ikke noe grunn til at det ikke skal kunne estimere balansen mellom føttene med godt nok. Ubalanse er jo mest noe man trenger å vite at man evt har. At målenøyaktigheten på ubalansen er 100% er vel ikke kritisk for de fleste.

Pedalbasert måling har vel også potensielle feilkilder nær topp og bunn av tråkket? (Er jo fullt mulig å påføre mye kraft nedover på pedalen nær bunn av tråkket uten at denne utfører stort arbeid.) Så vinkelmålingen i pedalbaserte er vel ganke kritisk.
Vet ikke hvordan pedalmålerne vet hvor i tråkket man er, men antar det er gyroskop som estimerer dette og at signalet deretter er interpolert/glattet før kraften blir korrigert for krankens vinkel og integrert opp. Dette er nok betydelig mer kritisk på en terrengsykkel enn landeveissykkel som tråkkes i høy/jevn frekvens på jevnt underlag.

Det er vel her man beveger seg ut fra territoriet til hardware (som tross alt er kjøpt hyllevare (strekkmålere, aksellerometer/gyroskop), og inn "secret sauce"-territoriet som faktisk skiller produsentene fra hverandre (software). Favero har publisert litt informasjon rundt emnet.

https://cycling.favero.com/blog/tech-tests/whats-iav-power

Med tanke på kraft i bakken er nok navbasert det beste.
Med tanke på å måle kraft ut til drivverket så vil jeg tro krankbasert er bedre enn pedal.

...nok flisespikkeri ICON_SMILE

Jeg gikk for krankbasert, fordi det var "ryddigst".

Ang nav vs krank, vs pedal osv så stemmer jo teorien om at ett kraften fra en navmåler viser kraft ned i bakken, mens kraften fra en pedal måler kraften inn i drivverket. Så vil målere ulike steder i selve drivverket bli en slags "mellomting". I praksis aner jeg ikke om de ulike målerne "kompenserer" for plasseringen sin. Rapporterer eksempelvis en navmåler kraften den mottar, eller legger den på X% som en kompensasjon for gjennomsnittlig drivverkstap? Det har jeg ikke peiling på.

Vil dog gjette at de kanskje gjør den kompenseringen, av den enkle grunn at ingen liker en wattmåler som viser lave tall. Noen nevnte å ha hørt rapportering om at Stages rapporterer for lav watt. La meg stille spørsmålet: Har noen hørt om en wattmåler som rapporterer for høy watt? ICON_LAUGH

Re: Wattmåler [Re: chrhag] #2589467 28/01/2020 13:15
H
Havre Online
Ringrev
Ringrev
H
Fascinerende diskusjon. Imponerende mye kunnskap om mye rart her inne. Aldri tenkt over mye av det som er blitt nevnt her. Var også inne på å kjøpe 2-sidig, men egentlig overbevist om at 1-sidig nå holder i massevis.

Re: Wattmåler [Re: Havre] #2589472 28/01/2020 13:41
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Havre
Hvordan kan du bedømme hvilken som har best beskyttelse? Du har gjort målinger av hvor tett det sitter?

Igjen - ikke for å forsvare Stages (skjønner jo at jeg kommer til å få problemer med min når våren kommer), men litt fascinert over noen av de veldig bombastiske kommentarene her.

Når man har begge eller har erfaring med begge er det jo relativt enkelt å se (basert på design, materialer og konstruksjon) og erfare hvilken som er best.
Jeg har vært veldig happy med Stages (Generasjon 2), mest pga det har vært så enkelt å bytte frem og tilbake mellom sykler, men når det gjelder beskyttelse mot vann er det så stor forskjell at det blir bare tullete å mene noe annet. Målingene mine er etter min erfaring også bedre på Quarq, men der er ikke forskjellen like åpenbar.

Re: Wattmåler [Re: chrhag] #2589475 28/01/2020 13:55
Panda Offline
Veteran
Veteran
Med pedalbasert kan du måle L/R balance. Time seated vs time standing. Cycle Dynamics.
Alt sammen «moro» å se på etter økten men ikke f... aner jeg hva å bruke det til.
Kan man dette med krankbasert også?

Re: Wattmåler [Re: magnusc] #2589476 28/01/2020 13:56
H
Havre Online
Ringrev
Ringrev
H

Når man har begge eller har erfaring med begge er det jo relativt enkelt å se (basert på design, materialer og konstruksjon) og erfare hvilken som er best.
Jeg har vært veldig happy med Stages (Generasjon 2), mest pga det har vært så enkelt å bytte frem og tilbake mellom sykler, men når det gjelder beskyttelse mot vann er det så stor forskjell at det blir bare tullete å mene noe annet. Målingene mine er etter min erfaring også bedre på Quarq, men der er ikke forskjellen like åpenbar.

Det er ikke riktig. For om du eier ett (eller 3 for den del) produkt av noe som selges i tusenvis så gir det deg egentlig ikke noe grunnlag for å komme med slike generelle kommentarer om produktet. Jeg har et headset jeg har byttet 3 ganger (garanti). En venn har akkurat samme. Aldri et problem osv. Ei personlig erfaring er kun ei personlig erfaring. På samme måte som jeg ikke kan si at Stages fungerer smertefritt for alle i regn - selv om det så langt har gjort det for meg.

Hvordan måler du hva som er riktige målinger? Jeg har ingen formening om hva som er best her, men jeg aner ikke hvordan jeg selv skulle ha benchmarket en wattmåler mot en annen. Jeg har ikke tilgang til noe som kan trø en krank rundt på en fastsatt watt. Jeg kunne sjekket med ei rulle, eller pedaler osv., men jeg kunne ikke sagt hvilken av de som er riktig og hvlken som er "feil" basert på noe slikt.

Jeg skal ikke påstå at det ikke finnes, men litt google-søking klarer jeg ikke å finne et eneste innlegg eller kommentar som nevner problemer med Stages 3rd generation hva gjelder vanninntrengning (ser ut som samme lokkløsning som 2nd for meg - hadde det vært et stort problem burde vel Stages ha adressert problemet?). Det var et kjent problem med 1st, men selv om man finner tilfeller med 2nd så finner man problemer med Quarg også. Jeg kan ikke kategorisk si at Stages 2nd har flere feil/svakheter enn Quarg slik du gjør. Og uten at jeg vet noe om volumet så vil det overraske meg om ikke Stages 2nd har betydelig flere solgte enheter enn Quarg. Der er det mulig jeg er helt på villspor, men Stages finner man på XXL og lignende mens Quarg ikke har samme distribusjon (i Norge i det minste).

Re: Wattmåler [Re: Panda] #2589477 28/01/2020 14:21
vviz Online
Ivrig
Ivrig
Sitat: Panda
Med pedalbasert kan du måle L/R balance. Time seated vs time standing. Cycle Dynamics.
Alt sammen «moro» å se på etter økten men ikke f... aner jeg hva å bruke det til.
Kan man dette med krankbasert også?

Litt usikker på om "cycling dynamics" er en åpen plattform, eller Garmin(tm) sitt system?

Men på generelt grunnlag kan det være en forskjell på hva det er "mulig" å utlede fra ulike målere, og hva du får tilgang til å si, hvor nå enn du ser på dataene dine. Eksempelvis; Det kan godt hende du har sensorer nok på sykkel å kropp, til å kunne måle (eller utlede) langt mer data enn eksempelvis produsenten av sykkelcomputeren din har implementert støtte for å vise. Teoretisk sett kan det vel også hende en sensor rapporterer data, som ikke lagres (blir forkastet) i computeren. Det er computerens (eller en app) sin opgave å ta i mot disse datastrømmene, og dernest velge hva den gjør med de.

Tilsvarende, om du bruker ett dataverktøy (eksempelvis Strava) som analyseplattform, kan det være mye målt (eller data som kunne vært utledet) som Strava ikke har implementert noe støtte for. (EDIT: Eksempelvis girdata fra eTap-systemet. Wahoo computeren min kan vise meg informasjon om hvilke gir jeg er i osv, og det blir lagret i *.fit filene på computeren. Men det er ikke data Strava har implementert noe støtte for å vise. Derimot finnes det andre analyseplattformer som gir mulighet til å se på de dataene om man vil (og det samme kan i teorien gjelde ulike data fra en wattmåler)).

Hva som logges av en krankbasert måler er jeg litt usikker på, men jeg kan prøve å rekke å ta en titt på hva som logges i mitt tilfelle (SRAM AXS wattmåler, og Wahoo Bolt computer). Men med bakgrunn i overnevne problemstillinger, tror jeg ikke man skal konkludere mer fra de dataene enn at:

"Her er fasiten, med denne wattmåleren, i kombinasjon med denne sykkelcomputeren". Bytt en eller begge, og resultatet kan kanskje bli annerledes, hvem vet.

Redigert av vviz; 28/01/2020 14:24.

Re: Wattmåler [Re: chrhag] #2589478 28/01/2020 14:21
L
Lømo Offline
Medlem
Medlem
L
Jeg har erfaring med Stages gen 3 , den hadde jeg trøbbel med fra første regnskyll , byttet lokk og o ring men problemene bare fortsatte , målinger som kunne gitt meg plass på hvilke som helst TDF lag .
Leverte den tilbake og fikk igjen pengene.
Jeg har nå Quarq på terrengsykkelen som har fungert smertefritt hele sesongen i alt slags vær .
På raceren har jeg 4iiii som også har vært feilfri en sesong , den er ikke utsatt for like mye deng , men personlig hadde jeg valgt den lenge før Stages

Re: Wattmåler [Re: Havre] #2589479 28/01/2020 14:33
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M

Det er ikke riktig. For om du eier ett (eller 3 for den del) produkt av noe som selges i tusenvis så gir det deg egentlig ikke noe grunnlag for å komme med slike generelle kommentarer om produktet. Jeg har et headset jeg har byttet 3 ganger (garanti). En venn har akkurat samme. Aldri et problem osv. Ei personlig erfaring er kun ei personlig erfaring. På samme måte som jeg ikke kan si at Stages fungerer smertefritt for alle i regn - selv om det så langt har gjort det for meg.

Hvordan måler du hva som er riktige målinger? Jeg har ingen formening om hva som er best her, men jeg aner ikke hvordan jeg selv skulle ha benchmarket en wattmåler mot en annen. Jeg har ikke tilgang til noe som kan trø en krank rundt på en fastsatt watt. Jeg kunne sjekket med ei rulle, eller pedaler osv., men jeg kunne ikke sagt hvilken av de som er riktig og hvlken som er "feil" basert på noe slikt.

Jeg skal ikke påstå at det ikke finnes, men litt google-søking klarer jeg ikke å finne et eneste innlegg eller kommentar som nevner problemer med Stages 3rd generation hva gjelder vanninntrengning (ser ut som samme lokkløsning som 2nd for meg - hadde det vært et stort problem burde vel Stages ha adressert problemet?). Det var et kjent problem med 1st, men selv om man finner tilfeller med 2nd så finner man problemer med Quarg også. Jeg kan ikke kategorisk si at Stages 2nd har flere feil/svakheter enn Quarg slik du gjør. Og uten at jeg vet noe om volumet så vil det overraske meg om ikke Stages 2nd har betydelig flere solgte enheter enn Quarg. Der er det mulig jeg er helt på villspor, men Stages finner man på XXL og lignende mens Quarg ikke har samme distribusjon (i Norge i det minste).

Så om du har et hustak laget av strå og ett av blikk så er det umulig å vite hva som er best uten å ha flere hustak fra samme produsent og sammenligne med? Det er umulig å konkludere med at noe er bedre enn noe annet basert på annet enn testing? Erfaring og eksisterende kunnskap er ugyldig?

Metall er mer solid enn plast, dermed vil et metall-lokk etter all sannsynlighet ha lenger varighet enn et av plast. Når det ene lokket festes med en halv omdreining mens det andre med mange omdreininger. Det ene har mye mer solid og større gummiring enn den andre. Det er liksom en del ting som er i favør av Quarq.

cold temperatures and damp conditions drain the battery super quick with many having to take spare coin cell battery out with them to ensure they aren’t caught short – there has been instances when the battery dies after one ride too.
https://www.cyclingweekly.com/reviews/general-fitness-training-aids/stages-power-meter-shimano-105

Løsningen på dette har de jo, de sender deg nytt plastlokk som varer en stund før det også begynner å bli dårlig, og så kommer det vann inn igjen og du må ha nytt lokk. På landevei er nok dette et mye mindre problem da man trolig ikke like mye eller ofte vasker sykkel eller sykler under veldig våte forhold.

Hva som er riktige målinger kan jeg registrere ved f.eks å se unormale verdier, om den endrer avhengig av vær, spikes, hva den rapporterer når jeg reiser meg og legger trykk på kun en pedal, hva som skjer når jeg ikke tråkker men kun står i pedalene nedover tekniske partier ++

Re: Wattmåler [Re: chrhag] #2589480 28/01/2020 14:34
vviz Online
Ivrig
Ivrig
Ett poeng (som kanskje er mest aktuelt på en terrengsykkel) er hvor utsatt målepunktet er for slag. Om måleren sitter i pedalakslingen eller krankarmen, og den komponenten til stadighet krasjer med steiner eller asfalten, så er jo sjansen ihvertfall langt større for at selve måleflaten kan deformeres i en slik grad at fabrikkalibreringa blir screwed, og verdiene dermed blir ubrukelige. Enn strekkmåler jobber på mikrometernivå, så det er deformasjon i den størrelsesorden som evt skal til for å gjøre de ubrukelig også.

Om dette er ett problem folk opplever i praksis aner jeg ikke, men en krankbasert måler sitter jo bedre beskyttet enn en pedalaksling eller krankarm, mtp slag ihvertfall.

Men for en spidermåler, så er angivelig slitasjen i boltfestene noe som på sikt skaper samme problem. Det var SRAM sitt (uttalte) rasjonale for å flytte wattmåleren ut av spider og inn i selve kjederingen på SRAM AXS 2x. Slitasje i boltfestene vil aldri påvirke resultatet. I praksis var dette byttet også kanskje dels økonmisk motivert =]

Re: Wattmåler [Re: chrhag] #2589483 28/01/2020 14:55
H
Havre Online
Ringrev
Ringrev
H
Nå er det vel ikke plastikklokket som lekker?

Jeg har jobbet mye med tetninger - gjerne på utstyr som er permanent under vann. I denne sammenhengen er det o-ringen som er den store utfordringen. Plastikken vil nok forandre noe form over år, men da snakker vi lang brukstid - lengre enn hva Stages har levert disse produktene - og usikker på om forandringen vil føre til vanninntrengning. Hva gjelder ytre belastning på disse lokkene er de tilnærmet null. Hadde lokket vært montert på utsiden hvor man faktisk kunne ha fått slagskader eller lignende kunne jeg ha sett poenget.

Nå er det ikke din kommentar, men interessant at 4 iii får rosende omtale. Samme type løsning som Stages. Jeg ser ikke at det er noe problem med den løsningen rent prinsipielt. Og igjen - hadde folk sent disse tilbake i hopetall så hadde selvsagt ikke 3rd sett ut som 2nd. Stages kan ikke få tusenvis av disse i retur år etter år.

Re: Wattmåler [Re: chrhag] #2589485 28/01/2020 15:00
H
Havre Online
Ringrev
Ringrev
H
Hva gjelder kalde temperaturer så kan jeg ikke kommentere på annen måte enn at jeg har syklet i 1-3 grader hvor sykkelcomputeren har sluttet å virke uten at Stages sluttet å fungere. Det beviser heller ingenting - annet enn at å generalisere basert på noen få erfaringer fungerer ikke. Søker man på Quarg Water Ingress finner man nok historier der også. Quarg må også ha en tetning som fungerer.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå