Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Bil vs Sykkel #2589197 24/01/2020 18:39
C
ChrisKross Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
C
Jeg sykler hjem fra jobb og skal ta av mot høyre, i motgående felt kommer det en lys grå mercedes gelandewagen som skal ta av til samme vei. Bilen kommer da fra min venstre, jeg fra bilens høyre - vikepliktsregelen burde være entydig her. Bilen nekter å gi plass og jeg blir liggende inntil bilens bakdør gjennom svingen. Jeg dunker i bilen for å signalisere at jeg er der, bremser og legger meg bak. Da begynner det absurde - bilen sakker slik at jeg skal komme opp på siden, og så vrenger den til siden for å presse meg ut. Heldigvis har jeg gode bremser og legger meg bak igjen. Og så gjør bilen samme manøver en gang til, før den ruser avgårde. Bilen blir stående på rødt bak en annen bil 100m lenger frem. Når jeg tar den igjen, vrenger den ut i motsatt kjørefelt og kjører forbi bilen foran som fortsatt står stanset på rødt lys og fyker avgårde.

Jeg er sikkert ikke alene og å møte slike situasjoner, så jeg lurte på hva pleier dere å gjøre når noe slikt skjer?

-Kross

Re: Bil vs Sykkel [Re: ChrisKross] #2589214 25/01/2020 07:24
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: ChrisKross

Jeg er sikkert ikke alene og å møte slike situasjoner, så jeg lurte på hva pleier dere å gjøre når noe slikt skjer?

-Kross

Dette er jo åpenbart anmeldelse!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bil vs Sykkel [Re: ChrisKross] #2589218 25/01/2020 08:18
Juffe Offline
Besatt
Besatt
I slike situasjoner det det ikke så mye mer du kan gjøre der og da enn å ta opp telefonen og ringe politiet. Meld i fra om bilist som kjører vinglete og agressivt samt foretatt forbikjørelse på rødt lys. Få det gjerne til å fremstå som om vedkommende manglet kontroll over sine handlinger.

'...once more, and more intensity!'
Re: Bil vs Sykkel [Re: ChrisKross] #2589224 25/01/2020 09:12
H
Havre Offline
Ringrev
Ringrev
H
Godt eksempel på hvorfor jeg er ekstremt forsiktig med å eskalere situasjoner selv med bilister som helt opplagt har skyld i at noe kan bli stygt. Man vet aldri helt hva som sitter bak rattet. Vedkommende kan være ute av balanse av en eller annen grunn, vedkommende kan være full, høy osv.

Dog ikke let å beholde roen når bilister utsetter en for fare. Da er det klart adrenalinet begynner temmelig raskt å flomme.

Har opplevd noe ganske lignende faktisk. En som helt opplagt prøver å presse meg ut av veien. Køa går i 8 kmt i sentrum og alle slipper forbi syklister på høyre side. Jeg ruller forbi rolig i 12 kmt så plutselig brekker en kar over når jeg er helt oppe ved siden av passasjersetet foran. Høy fortauskant der så er så vidt jeg får kastet meg opp på fortauet ved hjelp av foten. Han triller forbi og jeg sykler videre bak han igjen i veien. Så gir han plass ved å svinge ut til venstre, men jeg nekter å sykle opp på siden igjen. Så når han svinger av til høyre foran meg så er han opplagt sint. Aner ikke hva som skjedde og skjønner det fortsatt ikke. Å rasjonalisere det noe særlig går bare ikke.

Sykler man forbi og blir tatt igjen av tusenvis av biler så er man dømt til å treffe på noen idioter. Gjelder bare å redusere sjansen for at man selv har vært med på å skape situasjonen den gangen det smeller tenker jeg. Dessverre synes jeg nok syklister i snitt oppfører seg dårligere enn billister. Det forverrer helt opplagt miljøet på veien. Bare at når en syklist gjør noe tåpelig mot en bil så er skaden sjelden stor - ikke nødvendigvis det samme når det motsatte er tilfellet.

Re: Bil vs Sykkel [Re: Juffe] #2589235 25/01/2020 14:39
A
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
A
Sitat: Juffe
I slike situasjoner det det ikke så mye mer du kan gjøre der og da enn å ta opp telefonen og ringe politiet. Meld i fra om bilist som kjører vinglete og agressivt samt foretatt forbikjørelse på rødt lys. Få det gjerne til å fremstå som om vedkommende manglet kontroll over sine handlinger.

Dette. Vær så konkret som mulig. Oppgi avstand til andre kjøretøy, fotgjengere mm, og få inn stikkord som mulig rus, kryssing av sperrelinjer, rødt lys etc. Og siden man da kan trygt anse det som fare for liv og helse, så ringer du nødnummeret. Få med så mye du husker av reg nr og biltype, kjøreretning og evt mann/kvinne/utseende, så klarer de som oftest å finne eier. Ikke spar på kruttet, neste gang kan det bli dødsfall.

| NOTS Bærum - medlem & skribent i Stibyggerhåndboka | I wasn't wrong, I am just far more correct now than I was then. - A. Dershowitz
Re: Bil vs Sykkel [Re: ChrisKross] #2589249 25/01/2020 18:33
F
Flamini Offline
Veteran
Veteran
F
Har opplevd å bli presset av veien av en dame i blå Fiat Panda. Vi hadde en opphetet diskusjon i etterkant. Når jeg kom hjem ringte jeg politiet som omgående sendte en patruljebil og hadde en lengre samtale med dama. Jeg ble oppfordret av politiet til å annmelde bilisten. Så kan man selv vurdere hva man ønsker å belaste politiet med, i storbyene har de nok å drive med

Generelt så vil jeg anbefale at syklister viker for bilister, det er usedvanlig kjedelig å ligge i grøftekanten å se frem mot ett par ukers/månders sykemelding.

Det å banke eller slå i bildører når man føler seg oversett kan i dagens samfunn være en snarvei til krematoriet hvis en bor i Oslo, utrolig mange bolede hissigpropper på speed som har med balltre, machete og gønner i bilen - og som er villig til å bruke utstyret på deg. En kompis av meg hadde en rimelig kjedelig opplevelse etter å ha gitt feil bilist fingern, han har sluttet med denslags nå ICON_SMILE

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Bil vs Sykkel [Re: Flamini] #2589282 26/01/2020 10:13
A
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
A
Sitat: Flamini
Så kan man selv vurdere hva man ønsker å belaste politiet med, i storbyene har de nok å drive med

Jeg vill oppfordre til det motsatt - ganske enkelt fordi samfunnet har blitt gjennomsyret av tellekanter og måloppnåelse i beste NPM-ånd; derfor er en av veiene til "mål" for vår del å få mest mulig tall på uvettig kjøring og hensynsløs adferd, for senere å slå i bordet med skadestatistikk, kostnader ved rehabilitering og annet. "Faller en syklist i trafikken, men ingen fra SSB hører det, har han da virkelig falt?"

| NOTS Bærum - medlem & skribent i Stibyggerhåndboka | I wasn't wrong, I am just far more correct now than I was then. - A. Dershowitz
Re: Bil vs Sykkel [Re: ChrisKross] #2589321 27/01/2020 06:12
E
eOpseth Offline
Ringrev
Ringrev
E
Og nettopp derfor sykler jeg antagelig med kamera langs veien i 2020. Synd, men hva skal man gjøre? Ord mot ord hjelper i hvert fall ingenting.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå