Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Sykkelkoffert til skivebrems #2589189 24/01/2020 17:39
Panda Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Hvilken sykkelkoffert kan jeg bruke til sykkelen min med skiver, hvor styret ikke kan tas av eller snus rundt.
Er det bare Scicon AeroComfort 3 som duger?

Re: Sykkelkoffert til skivebrems [Re: Panda] #2589191 24/01/2020 17:43
vviz Offline
Ivrig
Ivrig

Selger: SRAM RED AXS Front Derailleur (ubrukt)
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Sykkelkoffert til skivebrems [Re: Panda] #2589201 24/01/2020 19:06
Panda Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
https://www.probikekit.com.au/cycli...GBP&affil=awin&countrySelected=Y

4500 kr inn til Norge, inkl. alle gebyrer/moms.

Re: Sykkelkoffert til skivebrems [Re: Panda] #2591568 17/02/2020 09:14
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Noen som har kjøpt og testa den nye Evoc'n?
https://www.evocsports.com/products/bags/new-road-bike-bag-pro

Re: Sykkelkoffert til skivebrems [Re: Kriss] #2591576 17/02/2020 09:34
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Nå er det vel ikke et problem for deg at den ikke nødvendigvis fungerer like bra for sykler i de største størrelsene, men det kommenteres jo og at den er minst så stor utvendig som bildene antyder med de ekstra utfrodringene det innebærer.

https://forum.trainerroad.com/t/evoc-road-bike-bag-pro-handlebars-on/28111/20

Jeg vuderte å handle, men konkluderte med at den ble for stor. Har dog ikke sett en i levende live.

Re: Sykkelkoffert til skivebrems [Re: Panda] #2591581 17/02/2020 09:43
Panda Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Ikke det du spør etter, men jeg kjøpte den Scicon Aerocomfort 3.
Betalte akkurat 4400 kr for den.
Hadde samme modell tidligere for felgbrems og den har virket helt bra på alle turene vi har tatt sammen.

Modellen virker til å være helt lik den for felgbrems, bortsett fra stativet som er kompatibel med thru axle nå.

Re: Sykkelkoffert til skivebrems [Re: Panda] #2591585 17/02/2020 09:57
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Er selv i tankeboksen for ny sykkelkoffert. Har liknende ønsker som trådstarter, selv om mitt styre kan tas av og snus. En ting mindre å skru.

Tenkte å sjekke om ytre mål av koffertene som er nevnt i tråden er innenfor kravene som de forskjellige flyselskapene opererer med. Noen som allerede har gjort jobben og vet svaret?

Ønsker å kjøpe pent brukt sykkelkoffert. Send meg et ord på PM om du har noe yes
Re: Sykkelkoffert til skivebrems [Re: Sepeda] #2591588 17/02/2020 10:12
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Norwegian opererer med en maks høyde på 79 cm, så om du skal følge den slavisk så er jo de fleste sykkelkofferter utenfor og i alle fall de som diskuteres her.

SAS bryr seg i utgangspunktet kun om vekt, men jeg er ikke sikker på om de har noen mål gjemt bort et sted i vilkårene som de kan dra fram hvis de vil gjøre seg vanskelige.

Re: Sykkelkoffert til skivebrems [Re: Panda] #2591593 17/02/2020 10:28
Panda Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
"Norwegian opererer med en maks høyde på 79 cm"
På vanlig innsjekket koffert ja.
På sportsutstyr anbefaler de selv at man bruker dertil egnet emballasje og de er naturligvis nok noe større.
Det er jo derfor vi betaler 500 kr ekstra hver vei.

Re: Sykkelkoffert til skivebrems [Re: Panda] #2591596 17/02/2020 10:30
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Størrelses- og vektgrenser
Sjekk at sportsutstyret ditt har riktig størrelse.

Hvert enkelt kolli må ikke veie mer enn 32 kg eller mindre enn 2 kg.
Utstyret må ikke være større enn 250 x 79 x 112 cm (lengde x høyde x bredde), og den totale omkretsen kan ikke overstige 300 cm.

Jeg er enig i at det lett kan tolkes til at denne begrensningen kun gjelder sportsutstyr som ikke faller inn under de tidligere spesifiserte kategoriene til Norwegian, hvor sykkel er en av dem med kun begrensning på vekt. Men jeg er ikke sikker på om det er tilfellet.

Redigert av tygster; 17/02/2020 10:34.
Re: Sykkelkoffert til skivebrems [Re: tygster] #2591602 17/02/2020 11:11
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: tygster
Nå er det vel ikke et problem for deg at den ikke nødvendigvis fungerer like bra for sykler i de største størrelsene, men det kommenteres jo og at den er minst så stor utvendig som bildene antyder med de ekstra utfrodringene det innebærer.

https://forum.trainerroad.com/t/evoc-road-bike-bag-pro-handlebars-on/28111/20

Jeg vuderte å handle, men konkluderte med at den ble for stor. Har dog ikke sett en i levende live.

Takk for link.. Alt var ikke rosenrødt der nei.. ICON_SMILE
Venter på ny sykkel og ser hvordan det blir å pakke med integrerte greier

Re: Sykkelkoffert til skivebrems [Re: Panda] #2591613 17/02/2020 11:50
Panda Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Alt er ikke rosenrødt på min Scicon bag heller.
Den bakgirsbeskytter som følger med kan ikke brukes med thru axle.
Tenker jeg bruker vanlig hurtig spenner for å løse det. Litt dumt Scicon ikke har tenkt på dette.

Re: Sykkelkoffert til skivebrems [Re: Panda] #2591617 17/02/2020 12:11
vviz Offline
Ivrig
Ivrig

SAS bryr seg i utgangspunktet kun om vekt, men jeg er ikke sikker på om de har noen mål gjemt bort et sted i vilkårene som de kan dra fram hvis de vil gjøre seg vanskelige.

Min erfaring med SAS er at de er smidige. Må søke på forhånd om å få ta med sykkelkoffert. Men har du gjort det og fått tilslag på den, kan jeg vanskelig se for meg at de stopper deg over en centimeter-grense, gitt at baggasjen er "noenlunde" innenfor de rammer enn sykkelkoffert normalt er.

Re: Sykkelkoffert til skivebrems [Re: vviz] #2591627 17/02/2020 12:29
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: vviz
Må søke på forhånd om å få ta med sykkelkoffert.

Enig at SAS er veldig grei å forholde seg til.

Det er forresten slutt på at man må fylle ut søknadsskjema for å få med sykkel, slik man måtte tidligere. Nå går man rett inn i egen bestilling og spesifiserer at et av kolliene er sykkel. Vel å merke dersom flyvningen opereres av SAS. Du kan bruke et av kolliene som inngår i billetten eller bestille ekstra bagasje. Og så vidt jeg har forstått, er vektgrensen satt ut fra hvilke begrensninger som ligger i billetten. 23 eller 32 kg.

Sitat: SAS
Du kan ta med deg sykkel samt golf-, ski- eller snowboardutstyr på SAS-flygninger. Legg til utstyr enten når du bestiller eller etterpå under Mine bestillinger.

For andre typer spesialbagasje og for billetter som inkluderer flygninger med andre flyselskaper enn SAS, må du sende oss en forespørsel. Alt av forespurt spesialbagasje må bekreftes før avgang.

Om flyvningen opereres av annet selskap, må du altså fylle ut søknadsskjema. Ifølge informasjon jeg fikk fra SAS, er det da det opererende selskapet sine regler som gjelder.

På min siste tur til Madrid, valgte jeg derfor bort SAS ettersom flyvningene ble operert av Lufthansa, som har strengere regler og høyere priser. Usikker på om jeg faktisk ville ha måtte betale etter Lufthansas regler, men når både SAS og reisebyrå oppgav det, valgte jeg å gå ut fra at det stemte.

Endte opp på sykkelvennlige KLM. For den interesse det måtte ha, gjelder disse reglene der i huset:

Sitat: KLM
Du kan ta med deg en sykkel (...) på maks. 23 kg (inkludert sykkelboksen) for et gebyr, forutsatt at den er pakket i en boks, beholder eller bag som er spesifikt designet for transport av sykkel. Maksimale mål for denne sykkelboksen er 176,5 x 23,0 x 101,5 cm. Den beste måten å beskytte sykkelen din på, er å bruke et stivt omslag.

Her må man registrere/søke på forhånd, men betaler gebyret først på flyplassen ved avreise. Selv om du får bekreftet plass for sykkel, må du altså ikke betale, med mindre du faktisk benytter muligheten. Det skiller seg fra f.eks. SAS, der man ikke får returnert pengene dersom man først har bestilt ekstra bagasje for frakt av sykkel, og siden ombestemmer seg. Litt gøy at hardcover casing oversettes som stivt omslag.

Ønsker å kjøpe pent brukt sykkelkoffert. Send meg et ord på PM om du har noe yes
Re: Sykkelkoffert til skivebrems [Re: Panda] #2591631 17/02/2020 12:40
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
KLM sine regler gir jo og rom for en liten diskusjon. Landeveisutgaven av Scicon baggen har jo en oppgitt høyde på 103 cm. Sett bort i fra at de neppe står med tommestokk for å oppdage de 1,5 cm, betyr det at baggen ikke kan brukes eller gjelder begrensningen kun hvis du kommer med sykkelen i en boks?

Re: Sykkelkoffert til skivebrems [Re: tygster] #2591633 17/02/2020 12:44
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
KLM sine regler gir jo og rom for en liten diskusjon. Landeveisutgaven av Scicon baggen har jo en oppgitt høyde på 103 cm. Sett bort i fra at de neppe står med tommestokk for å oppdage de 1,5 cm, betyr det at baggen ikke kan brukes eller gjelder begrensningen kun hvis du kommer med sykkelen i en boks?

Jeg vet ikke, men det er nettopp p.g.a. denne problemstillingen hos KLM og potensielt andre flyselskaper at jeg er skeptisk til de største koffertene. Er også notorisk vanskelig å få betryggende svar, ettersom det er lokalt personell ved innsjekking av bagasje som i siste omgang vil avgjøre. Enkelte land og flyplasser er ikke kjent for å være veldig fleksible.

Da jeg fløy KLM, måtte jeg forresten oppgi mål på forhånd, men de var innenfor kravene. Vet ikke hva jeg ville fått til svar dersom jeg hadde oppgitt mål utover maksimumsgrensene. Ingen sjekket på flyplassen, men det var snille Gardermoen. Det eneste var at de var klar til å sende kofferten til Alicante, dit alle normale syklister visstnok reiste den dagen. I mottaket for spesialbagasje bare ristet de på hodet i forundring da de hørte at jeg skulle til Madrid ICON_LAUGH

Re: Sykkelkoffert til skivebrems [Re: Panda] #2591639 17/02/2020 12:52
J
joje Online
Veteran
Veteran
J
Jeg har reist med Evoc sykkelbag flere ganger med ulike flyselskaper (Ryan Air, Norwegian, SAS og KLM). Hos KLM har jeg måttet snakke med noen og oppgi størrelse, den har jeg da googlet til å være 139 x 36 x 80 cm uten at jeg har sjekket dette i praksis.

Re: Sykkelkoffert til skivebrems [Re: Panda] #2591652 17/02/2020 13:45
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Husker ikke hvordan jeg bestilte sykkeltransport hos SAS sist, lurer på om jeg måtte sende en e-post (evt bare fylle utt i ett slik kommentarfelt fra websiden). Så fikk jeg svar tilbake på e-post så raskt det var behandlet. Her er ihvertfall reglene SAS opplyser om etter de godkjenner søknaden.

[Linket bilde]

"Sykler må pakkes i en sykkelbag eller lignende"

Hos SAS regnes sykkelen bare inn i den vanlige bagasjekvoten, og den styres av billettvalg og/eller eurobonus-nivå. Har du Ett Eurobonus-nivå på sølv kan du sjekke inn ett ekstra kolli. Med gull kan sjekke inn to ekstra kolli. Ett av disse kolliene kan fritt være spesialbagasje (eksempelvis sykkel), forutsatt at man har søkt (og fått godkjent) spesialbaggasje på forhånd. Afaik godkjenner de dette så lenge de har plass. Så jo tidligere man bestiller, jo større er nok sjansen. Jeg har aldri opplevd å få avslag på sykkeltransport (men jeg har heller ikke flydd med sykkel fryktelig mange ganger).

Redigert av vviz; 17/02/2020 13:45.

Re: Sykkelkoffert til skivebrems [Re: Panda] #2591654 17/02/2020 13:52
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Da vi fløy med Norwegian til Spania for to uker siden måtte vi lette en av de seks sykkelkoffertene vi hadde med. Den veide over 23 kilo. Jeg har ofte opplevd at 30 kilo er maks for sykkelkofferter, men da altså ikke med Norwegian nå.

Det er smart å fly direkte når man har med seg sykkel. Jeg har opplevd flere ganger at sykkelen blir stående på mellomlandingen. Greit på vei hjem, da kofferten kommer levert på døra dagen etter, kjedelig på vei ned hvis man har få sykkeldager og kanskje skal kjøre langt fra flyplassen. Forresten er denne testen relevant her:
https://www.terrengsykkel.no/tester/test-av-solide-sykkelkofferter-fra-douchebags-thule-og-evoc

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Sykkelkoffert til skivebrems [Re: sykkeloyvind] #2591659 17/02/2020 14:22
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Sitat: sykkeloyvind
Det er smart å fly direkte når man har med seg sykkel.

Takk for kommentar og lenke til nyttig test, Øyvind!

Kan underskrive på det siste poenget. Min sykkel ble stående igjen i Schiphol på siste tur. Heldigvis på hjemveien. Korte mellomlandinger er oppskrift på forsinket bagasje.

Forsøker å redusere flyturer til et minimum, men jobb bringer meg rundt omkring. Skulle ønske det var enklere å få med sykkel på tog gjennom flere land. F.eks. Sverige ICON_SMILE

Re: Sykkelkoffert til skivebrems [Re: Panda] #2591700 17/02/2020 18:25
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Har hatt min skivebremssykkel i en Douchebag med bur som jeg ikke husker navnet på, storfornøyd med den

2017 Canyon Ultimate CF SL Disc 9.0 Aero
Re: Sykkelkoffert til skivebrems [Re: Panda] #2591739 17/02/2020 21:17
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Hva skiller en sykkelkoffert for sykler med skiver ift en sykkelkoffert for sykler uten skiver.

Her spør jeg åpenbart for en venn.

Re: Sykkelkoffert til skivebrems [Re: Panda] #2591741 17/02/2020 21:29
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Jeg byttet ut braketten, for å feste gaffelen på min Biknd, fra å være en for 9mm stikkaksling og QR, til en med 12mm bolt.
Gikk relativt smertefritt med ørlite bruk av drill samt en dæsj kreativ banning.

'...once more, and more intensity!'

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå