Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
DNB Mastercard og Eurobonus #2588924 22/01/2020 20:16
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg har nylig åpnet opp for å tjene eurobonus med mitt DNB Mastercard.

Er det noen som vet hvor fort det går fra jeg trekker kortet og til poengene registreres? Vil jeg få poeng om jeg feks kjøper mat på butikken med mastercard og deretter overfører samme sum fra brukskontoen til masterkortet når jeg setter meg i bilen? Eller må jeg vente til Mastercard regninga kommer før jeg overfører summen?

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Race face Next SL krank
Re: DNB Mastercard og Eurobonus [Re: erijon] #2588938 22/01/2020 21:55
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Du får vel poeng for bruk, ikke for gjelden ved fakturatidspunktet, så du bør kunne overføre etter hver handletur. Men hvorfor skulle du ikke ønske å si ja til en måneds gratis kreditt? Evt. overføre samme beløp til en tredje konto hver gang du har handlet, så tjener du i det minste renten på den kontoen.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: DNB Mastercard og Eurobonus [Re: erijon] #2588943 23/01/2020 06:45
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Poengene overføres etter at fakturaen har kommet. Det tar litt tid altså. Du får poeng for all bruk utenom kontantuttak.

Anbefaler å regne ut hvor mye hvert poeng koster, sett opp mot avgiften du betaler for å ha ordningen. Til daglig bruk ble det et lite gunstig regnestykke for min egen del, men du kan jo ha et annet bruk enn meg.

Re: DNB Mastercard og Eurobonus [Re: engekri] #2588953 23/01/2020 08:27
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: engekri
Poengene overføres etter at fakturaen har kommet. Det tar litt tid altså. Du får poeng for all bruk utenom kontantuttak.

Anbefaler å regne ut hvor mye hvert poeng koster, sett opp mot avgiften du betaler for å ha ordningen. Til daglig bruk ble det et lite gunstig regnestykke for min egen del, men du kan jo ha et annet bruk enn meg.

Så jeg får uansett poeng selv om jeg overfører rett tilbake til masterkortet etter handleturen, selv om fakturaen da kommer til å vise 0?

Er på utkikk etter:
Race face Next SL krank
Re: DNB Mastercard og Eurobonus [Re: Totte] #2588954 23/01/2020 08:29
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Totte
Evt. overføre samme beløp til en tredje konto hver gang du har handlet, så tjener du i det minste renten på den kontoen.

Det har jeg aldri tenkt på. Synes bruk av MasterCard er litt skummelt og hat fort for å la det skure og gå slik at jeg alltid er på minussiden. Derfor liket jeg å overføre rett tilbake

Er på utkikk etter:
Race face Next SL krank
Re: DNB Mastercard og Eurobonus [Re: erijon] #2588959 23/01/2020 08:45
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp

Sitat: erijon
Så jeg får uansett poeng selv om jeg overfører rett tilbake til masterkortet etter handleturen, selv om fakturaen da kommer til å vise 0?

Ja, men hvorfor i himmelens navn vil du ta alt styret med det? Det beregnes ikke rente på beløpet før etter betalingsfrist på fakturaen uansett.

Re: DNB Mastercard og Eurobonus [Re: Totte] #2589059 23/01/2020 17:58
E
eirikbk Offline
Ringrev
Ringrev
E

Ja, men hvorfor i himmelens navn vil du ta alt styret med det? Det beregnes ikke rente på beløpet før etter betalingsfrist på fakturaen uansett.

For de av oss som bruker flere kontoer og holder et nogenlunde matbudsjett, så et det kjekt å overføre snarlig for å holde oversikten på forbruket.

Har akkurat satt opp det samme selv denne måneden, så har ikke sett poengene enda. Men tenker å bruke MC på all handel fra Kolonial (ukentlig storhandel), samt all netthandel, sportsutstyr, Clas, Maxbo etc. Får jo 15 poeng per 100 kr, så tipper det går greit i pluss ift avgift. Bare irriterer meg over at det ikke var på plass før siste handel på Hifi klubben...

Re: DNB Mastercard og Eurobonus [Re: eirikbk] #2589071 23/01/2020 19:31
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Hva med å sette matbudsjettet rett inn på MC?

Re: DNB Mastercard og Eurobonus [Re: eirikbk] #2589072 23/01/2020 19:40
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: eirikbk

For de av oss som bruker flere kontoer og holder et nogenlunde matbudsjett, så et det kjekt å overføre snarlig for å holde oversikten på forbruket.

Har akkurat satt opp det samme selv denne måneden, så har ikke sett poengene enda. Men tenker å bruke MC på all handel fra Kolonial (ukentlig storhandel), samt all netthandel, sportsutstyr, Clas, Maxbo etc. Får jo 15 poeng per 100 kr, så tipper det går greit i pluss ift avgift. Bare irriterer meg over at det ikke var på plass før siste handel på Hifi klubben...

Hvor mange kr sparer du på flybillettene for de poengene? Det koster bare en femtilapp pr mnd, men hvor mye må du handle for at du vinner og ikke banken?

Det går helt fint å bruke funksjonen "ekstra innbetaling" i nettbanken fortløpende og likevel få poengene.

Re: DNB Mastercard og Eurobonus [Re: eirikbk] #2589080 23/01/2020 21:55
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp

Du får da ikke mer oversikt av å holde den ene kontoen (MasterCard) i null ved hele tiden å ta penger fra en annen konto? Jeg kan til en viss grad forstå logikken hvis man starter måneden med å legge inn et visst beløp i en matkonto, et annet i en drivstoffkonto osv, og så tapper disse kontoene etterhvert for å holde orden på hvor mye som brukes til hva, men det høres ut som en fryktelig tungvint måte å føre regnskap på. Da ville jeg heller anskaffet ett kort til mat, ett til drivstoff osv.

Re: DNB Mastercard og Eurobonus [Re: engekri] #2589188 24/01/2020 17:37
E
eirikbk Offline
Ringrev
Ringrev
E
Sitat: engekri

Hvor mange kr sparer du på flybillettene for de poengene? Det koster bare en femtilapp pr mnd, men hvor mye må du handle for at du vinner og ikke banken?

Må innrømme at økonomen i meg ikke har regnet på det, men ut fra forbruk ser jeg for meg at det er mulig å samle en del poeng. 2000 poeng i mnd bare på mat, drivstoff etc. Blir jo 24k poeng i året bare det, uten sykkeldeler, klær og utstyr til familien. Antar det går i pluss, men skal regne på det når jeg får tid og lyst ICON_SMILE

Re: DNB Mastercard og Eurobonus [Re: Totte] #2589192 24/01/2020 17:53
E
eirikbk Offline
Ringrev
Ringrev
E

Du får da ikke mer oversikt av å holde den ene kontoen (MasterCard) i null ved hele tiden å ta penger fra en annen konto? Jeg kan til en viss grad forstå logikken hvis man starter måneden med å legge inn et visst beløp i en matkonto, et annet i en drivstoffkonto osv, og så tapper disse kontoene etterhvert for å holde orden på hvor mye som brukes til hva, men det høres ut som en fryktelig tungvint måte å føre regnskap på. Da ville jeg heller anskaffet ett kort til mat, ett til drivstoff osv.

Har privat kort + et felleskort/konto. Overfører hver måned et visst beløp til felleskontoen som dekker mat, drivstoff etc (samt et beløp til felles utgiftskonto for lån, strøm, forsikringer etc). Dette kan jeg jo heller bruke MC på. Skulle være mulig å samle 2000 poeng i måneden bare ved å bytte med felleskortet. Og så overføre fra felleskontoen til MC regelmessig for å ha øye på forbruket. Tar bare to sek i mobilbanken.

For øvrig har jeg følgende kontorigg i banken med faste månedlige overføringer:
- privat konto med kort (lønnskonto)
- privat utgiftskonto (mine egne, regelmessige utgifter)
- privat "mellomkonto" her legger jeg det meste som blir igjen etter alle kontoplasseringer, så det står minst mulig på lønnskontoen
- felles brukskonto med kort (mat, drivstoff etc)
- felles utgiftskonto (boliglån, forsikringer, strøm, kom.avgifter etc)
Har periodisert alle årlige/halvårlige utgifter, så har jevn belastning hele året til kontoene.
Er så oversiktlig atte ICON_SMILE

Ja, og så har jeg et par fond + fond til barna hvor barnetrygden spares, fordelt på to aksjesparekontoer.

Nå sporet det litt av, men det skal det ICON_SMILE

Re: DNB Mastercard og Eurobonus [Re: erijon] #2589209 24/01/2020 21:21
J
johannessen Offline
Entusiast
Entusiast
J
2000 poeng/mnd eller 24000 poeng/år er ikke veldig mye. Kommer ikke lange flyturen med det dessverre. Eurobonus er utrolig dårlig valuta ICON_WINK

Re: DNB Mastercard og Eurobonus [Re: erijon] #2589215 25/01/2020 07:24
aug11x Online
Besatt
Besatt
Ble litt nysgjerrig her jeg nå. Hvorfor ha utgiftskonto og mellomkonto? Selv har jeg vanlig lønnskonto, som mine personlige regninger og forbruk går ifra, samt en felleskonto til husstanden som alle utgifter til huslån, mat, felles regninger blir betalt fra. Hva er greia med å ha flere personlige kontoer? Jeg skjønner jo det med sparekonto, det har jeg selv, men hvorfor ha egen konto til utgifter og mellomlagring?
Jeg spør av ren nysgjerrighet. Kanskje det er noe smart jeg har gått glipp av?

Re: DNB Mastercard og Eurobonus [Re: aug11x] #2589247 25/01/2020 17:42
E
eirikbk Offline
Ringrev
Ringrev
E
Sitat: aug11x
Ble litt nysgjerrig her jeg nå. Hvorfor ha utgiftskonto og mellomkonto? Selv har jeg vanlig lønnskonto, som mine personlige regninger og forbruk går ifra, samt en felleskonto til husstanden som alle utgifter til huslån, mat, felles regninger blir betalt fra. Hva er greia med å ha flere personlige kontoer? Jeg skjønner jo det med sparekonto, det har jeg selv, men hvorfor ha egen konto til utgifter og mellomlagring?
Jeg spør av ren nysgjerrighet. Kanskje det er noe smart jeg har gått glipp av?

Da har jeg full oversikt over hva som er disponible midler, etter at avsetninger til utgifter er foretatt. Det kunne jo blitt liggende på lønnskonto, men foretrekker å ikke ha mer enn ca en tusenlapp der til en hver tid. I tilfelle kortet blir stjålet/misbrukt etc. Skal jeg kjøpe noe som koster litt overfører jeg bare fra mellomkontoen mens jeg venter i kassa.
Fordelen med å ha periodisert alle kostnader til fast månedlig avsetning gjør jo også at den fakturatunge januarmåneden ikke er noe annerledes enn andre måneder.

Re: DNB Mastercard og Eurobonus [Re: johannessen] #2589248 25/01/2020 17:49
E
eirikbk Offline
Ringrev
Ringrev
E
Sitat: johannessen
2000 poeng/mnd eller 24000 poeng/år er ikke veldig mye. Kommer ikke lange flyturen med det dessverre. Eurobonus er utrolig dårlig valuta ICON_WINK

Tja. Flyr ikke så ofte, som regel bare én t/r i året. Unntak i år med sommerferie utenlands. Ser ut som bonussankingen skulle hjelpe litt på billettene. Nå må vi snart betale for fire plasser.
Med flere kostbare hobbyer skulle det også bli en del poeng...
Men skal prøve dette en stund, så får vi se hva erfaringen sier.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå