Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2
Bindinger til tyngre randoski #2588851 22/01/2020 08:44
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Skal kjøpe meg et par litt brede tyngre randoski. Blir nok enten Helio Recon 105 eller Head Kore 105. Er litt usikker på hvor grove bindinger jeg trenger til disse. Hva er grovt nok til litt drapåkjøring uten de store droppene? Skal brukes med Dynafit Hoji Pro. Noen med erfaringer og tips?

Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: erling] #2588853 22/01/2020 09:03
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Atk slr world cup er nok grovt nok til den bruken du beskriver. Men hvis du skal ha en tung binding kan du gå for en beast-binding. De får du nesten gratis i dag.

Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: Paulus] #2588861 22/01/2020 10:25
jorn Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Paulus
Atk slr world cup er nok grovt nok til den bruken du beskriver. Men hvis du skal ha en tung binding kan du gå for en beast-binding. De får du nesten gratis i dag.

ville vurdert noe med litt kraftigere fjær for "drapåkjøring". Selv om det er høyst individuelt både mtp vekt, ferdighet og hva drapåkjøring betyr. Feks ATK freeride, dynafit rotation 12, fritschi vipec, g3 zed, marker kingpin, salomon mtn med den stiveste fjæra osv. Evt Salomon shift om det blir endel kjøring i anlegg.

Beast anbefales desverre ikke sammen med Hoji-støvler frown. synd, for b14 er en god binding, bortsett fra mangel på flat walkmode

Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: jorn] #2588863 22/01/2020 10:36
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jorn

ville vurdert noe med litt kraftigere fjær for "drapåkjøring". Selv om det er høyst individuelt både mtp vekt, ferdighet og hva drapåkjøring betyr. Feks ATK freeride, dynafit rotation 12, fritschi vipec, g3 zed, marker kingpin, salomon mtn med den stiveste fjæra osv. Evt Salomon shift om det blir endel kjøring i anlegg.
Har det skjedd noen endringer med Hoji Pro som gjør den kompatibel med alle de bindingene der?

Helge
Strava
Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: jorn] #2588864 22/01/2020 10:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: jorn
for b14 er en god binding, bortsett fra mangel på flat walkmode

Det opplever jeg som et mindre problem enn jeg trodde det skulle være. Mitt hovedankepunkt er at de kan være fryktelig trøblete å få over i kjøremodus når det er skikkelig klaldt.

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: erling] #2588866 22/01/2020 11:14
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Akkurat, hvis beast ikke funker med støvelen så bør du selvsagt velge en annen binding.

Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: erling] #2588870 22/01/2020 11:28
E
Eivel Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Etter hva jeg klarte å lese meg frem til i fjor så fungerer salomon shift med hoji skoa. Valgte selv en annen sko så har ikke prøvd selv.
Shift bindingen fungerer i hvertfall bra og kjennes solid.

Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: erling] #2588872 22/01/2020 11:45
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt
Såvidt jeg har forstått så er det begrensninger med Hoji Pro, mens Hoji Free er kompatibel med langt flere bindinger.
Trådstarter har Hoji Pro....

Helge
Strava
Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: erling] #2588874 22/01/2020 12:14
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt
Kikket innom denne artikkelen:
https://www.friflyt.no/test-av/dynafit-hoji-pro-tour

Der står det at du kan bruke Marker Kingpin og Fritschi Tecton.
Disse bindingene har den fordelen at de presser bakdelen av skoa ned på skien kontra en vanlig pin-binding der du flyter i 4 pinner litt over skia.
Dette gir en helt annen kjørefølelse, i tillegg til at det er mindre risiko for at frambindingen popper når den ikke skal.

Pga. tå-utformingen på Hoji Pro kan du ikke bruke Salomon Shift, ellers ville den vært et naturlig førstevalg på en bred og kjørefokusert ski som skal gåes litt med.

Helge
Strava
Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: DesmoSkier] #2588890 22/01/2020 14:25
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: DesmoSkier
Kikket innom denne artikkelen:
https://www.friflyt.no/test-av/dynafit-hoji-pro-tour

Der står det at du kan bruke Marker Kingpin og Fritschi Tecton.
Disse bindingene har den fordelen at de presser bakdelen av skoa ned på skien kontra en vanlig pin-binding der du flyter i 4 pinner litt over skia.
Dette gir en helt annen kjørefølelse, i tillegg til at det er mindre risiko for at frambindingen popper når den ikke skal.

Pga. tå-utformingen på Hoji Pro kan du ikke bruke Salomon Shift, ellers ville den vært et naturlig førstevalg på en bred og kjørefokusert ski som skal gåes litt med.

Snakket med gutta på Jesting. De fortalte at Hoji Pro hadde en begrensing fra fabrikk før, men at de nå har gått bort fra dette. Så de kan brukes på de fleste bindinger av nye årgang, bl. a. King Pin og Tecton.

Etter å lest en del og fundert litt står det nok nå mellom Tecton og Ion Zed. Tror begge disse blir bra.

Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: erling] #2588895 22/01/2020 15:14
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt
Som jeg prøvde å hinte (kraftig) om - til en slik ski ville jeg absolutt valgt noe som har vanlig alpin-bakstykke som trykker støvelen din ned på skien.
Tecton gjør det, Zed gjør det ikke. Om det bare er disse to du vurderer så skal jeg gjøre valget enda enklere for deg - kjøp Tecton.

Helge
Strava
Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: erling] #2588912 22/01/2020 18:29
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Med de to alternativene du står igjen med skal du Tecton uten tvil. Etter å ha gått fra pinnebasert bakstykke til King pin kan jeg ikke understreke forskjellen nok.

Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: DesmoSkier] #2588934 22/01/2020 21:25
jorn Offline
Entusiast
Entusiast
shift kan du såklart ikke bruke nei. blingsa der

Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: DesmoSkier] #2588969 23/01/2020 09:23
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Som jeg prøvde å hinte (kraftig) om - til en slik ski ville jeg absolutt valgt noe som har vanlig alpin-bakstykke som trykker støvelen din ned på skien.
Tecton gjør det, Zed gjør det ikke. Om det bare er disse to du vurderer så skal jeg gjøre valget enda enklere for deg - kjøp Tecton.

Ok. Jeg tar hintet. ;-) Men jeg ser Schirmer og flere av de råeste gutta kjører på G3 Ion. Så de vil kanskje funke for meg også? :-)

Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: erling] #2588978 23/01/2020 09:35
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: erling

Ok. Jeg tar hintet. ;-) Men jeg ser Schirmer og flere av de råeste gutta kjører på G3 Ion. Så de vil kanskje funke for meg også? :-)

Denne renna kjører han sågar med G3 Zed, som er en enda lettere variant.

Det er ikke alltid relevant å dra "ja, men proffene gjør jo sånn"-kortet, men jeg blir litt i stuss på hvor hardt folk egentlig kjører for at de mener at man trenger Beast-bindinger? De greiene Schirmer driver med på forholdsvis lette tech-bindinger er det jeg vil kalle "drapåkjøring", og det er sjelden jeg ser folk i fjellet drive med sånt på den gjennomsnittlige toppturen(eller i skisenteret for den del). Jeg ser helt klart at det er en forskjell mellom tech-bakbinding og KingPin-stil, bare så det er sagt.

Selvfølgelig er det greit med en korrelasjon mellom skitype og bindingstype (og sko, for den del), men jeg har ikke helt skjønt poenget med å bruke så voldsomme bindinger på toppturski for den jevne entusiast som først og fremst skal gå opp og kjøre ned, uten å legge inn 10-meters dropp med 360´er på veien.

Redaktør og fotojournalist, Terrengsykkel

http://www.kippernesfoto.no
Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: erling] #2588984 23/01/2020 09:54
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt

Er han kanskje sponset og forpliktet til å bruke G3-bindinger? ICON_WINK

Jeg sier forresten ikke at pin-bakbinding er ubrukelig. Jeg sier bare at alpin-bakstykke er mye bedre så lenge du gidder å drasse på vekten og har en kompatibel støvel.

Redigert av DesmoSkier; 23/01/2020 10:13. Rediger grunn: Skriveleif

Helge
Strava
Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: DesmoSkier] #2589061 23/01/2020 18:26
larsi Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Er han kanskje sponset og forpliktet til å bruke G3-bindinger? ICON_WINK

Tror ikke Schirmer ville kjørt de linjene med så høy "drapåfaktor", uten å stole 100% på bindingene.

Jeg er forøvrig enig med KKippernes i at folk generelt har alt for tunge bindinger på toppturski.

Har selv hatt Kingpin på min heisski frem til i år. Den har fungert 100%. Har nå byttet til G3 ion. Spent på hvor stor forskjellen er.

Sommer, sol og sykkel!
Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: larsi] #2589064 23/01/2020 18:42
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Enig. Det er de færreste som har behov for en tyngre beinding enn drøy hundre gram.

Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: Paulus] #2589143 24/01/2020 11:10
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt
Enig. Det er de færreste som har behov for en tyngre beinding enn drøy hundre gram.

Her er vi tydeligvis uenige, så da blir jeg nysgjerrig ICON_SMILE Hva tenker du at behovet er?

Helge
Strava
Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: erling] #2589159 24/01/2020 13:21
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
De fleste går noen få turer i året på et lett tilgjengelig fjell uten de store utfordringene. De som har behov for skikkelig heftige bindinger utgjør kanskje 1-2% av det totale volumet,altså en betydelig minoritet. For resten er en binding på 100-150g tilstrekkelig, men det er helt klart enkelte fordeler med tyngre bindinger, slik som brems, mer forutberegnelig og justerbar utløser og justering til flere par sko. Men da er det ikke behovet for en kraftig/tung bindig som er avgjørende, men det utstyret som følger med en tung/tyngre binding.

Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: Paulus] #2589162 24/01/2020 13:35
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt
De fleste går noen få turer i året på et lett tilgjengelig fjell uten de store utfordringene. De som har behov for skikkelig heftige bindinger utgjør kanskje 1-2% av det totale volumet,altså en betydelig minoritet. For resten er en binding på 100-150g tilstrekkelig, men det er helt klart enkelte fordeler med tyngre bindinger, slik som brems, mer forutberegnelig og justerbar utløser og justering til flere par sko. Men da er det ikke behovet for en kraftig/tung bindig som er avgjørende, men det utstyret som følger med en tung/tyngre binding.

Jeg forstår fremdeles ikke hva du mener behovet er når det gjelder en binding ICON_SMILE

Mitt behov for en binding er ganske enkelt:
1 Den skal holde skia fast til støvelen
2 Den skal slutte å holde skia fast til støvelen når det er behov for det
3 Den skal gi meg muligheten til å kjenne hva skia gjør når jeg trykker til i en sving

For min egen del er det spesielt pkt 3 som er problematisk med en pin-hæl, men også pkt 1 når skia blir bred nok.

Helge
Strava
Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: Paulus] #2589164 24/01/2020 13:38
Arne_And Offline
More than words
More than words
Hvilke bindinger på 100-150 g får du med DIN-sertifisering? (Jeg er ikke oppdatert på utvalget, så det finnes kanskje). Det synes jeg er et rimelig krav å stille for mer enn 1-2% av de som driver med rando. Jeg sier ikke at alle trenger det, men flere enn 1-2%.

Jeg er relativt lett, ikke supersterk, kjører ikke spesielt hardt (men ikke helt pysete), hopper/dropper knappast, men opplevde mye ufrivillig utløsning med Dynafit-bindinger for endel år siden. Det var jeg ikke alene om, men det virket som mange syntes det var en ok fiks å dra til DIN langt over det som burde vært riktig innstilling for deres vekt og kjørestil, og noen låste til og med tåa. Jeg vil helst ikke slite av noen flere leddbånd/korsbånd i knærne, så det var uaktuelt for meg. Jeg valgte å bytte binding, og ble kvitt problemet.

Redigert av Arne_And; 24/01/2020 13:38.

Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: erling] #2589179 24/01/2020 16:07
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Da ble det Fritschi Tecton 12 på meg. Selgeren var overbevisende og jeg måtte ikke vurdere annet enn en slik type binding på drapåski. Hans viktigste argument var mye bedre egenskaper ift utløsning av skia, og jeg vil slippe mange uønskede utløsninger med slike bindinger ift bakbinding med pinner.

Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: Arne_And] #2589182 24/01/2020 16:33
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P

Jeg forstår fremdeles ikke hva du mener behovet er når det gjelder en binding ICON_SMILE

Mitt behov for en binding er ganske enkelt:
1 Den skal holde skia fast til støvelen
2 Den skal slutte å holde skia fast til støvelen når det er behov for det
3 Den skal gi meg muligheten til å kjenne hva skia gjør når jeg trykker til i en sving

For min egen del er det spesielt pkt 3 som er problematisk med en pin-hæl, men også pkt 1 når skia blir bred nok.

Du er jo inne på det. Du skal kunne gå opp på skia og kjøre ned igjen.

Sitat: Arne_And
Hvilke bindinger på 100-150 g får du med DIN-sertifisering? (Jeg er ikke oppdatert på utvalget, så det finnes kanskje). Det synes jeg er et rimelig krav å stille for mer enn 1-2% av de som driver med rando. Jeg sier ikke at alle trenger det, men flere enn 1-2%.

Jeg er relativt lett, ikke supersterk, kjører ikke spesielt hardt (men ikke helt pysete), hopper/dropper knappast, men opplevde mye ufrivillig utløsning med Dynafit-bindinger for endel år siden. Det var jeg ikke alene om, men det virket som mange syntes det var en ok fiks å dra til DIN langt over det som burde vært riktig innstilling for deres vekt og kjørestil, og noen låste til og med tåa. Jeg vil helst ikke slite av noen flere leddbånd/korsbånd i knærne, så det var uaktuelt for meg. Jeg valgte å bytte binding, og ble kvitt problemet.

Nei jeg vet ikke om noen som er tuv-sertifisert. Hvis bindingen løser ut når du ikke vil det så må du øke motstanden på utløserfjæra enten horisontalt eller vertikalt eller begge deler. Det gjelder på alpintbindinger også.

Det er jo mulig dere tilhører den toprosenten med skikjørere som må ha heftigere utstyr. Men det gjør likevel ikke at resten gjør det.

Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: Paulus] #2589187 24/01/2020 17:36
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt
Det er jo mulig dere tilhører den toprosenten med skikjørere som må ha heftigere utstyr. Men det gjør likevel ikke at resten gjør det.

Du driver på og kaller det for heftig utstyr. Det har ingenting med heftig eller ikke å gjøre, eller at man må være en supergod skikjører for å "rettferdiggjøre" utstyret.

Bindinger som Kingpin og Tecton er en mye bedre konstruksjon en pinner både foran og bak når de skal brukes på brede ski.
Ulempen er litt høyere vekt, men på en slik type ski spiller ikke det så stor rolle.
Fordelene er at skiene ikke popper av, og bedre kjørefølelse. Dette har alle glede av uten å måtte være veldig rå på ski.

Jeg ser Erling landet på Tecton, det er bra og midt i blinken for skiene han nevnte.

Helge
Strava
Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: DesmoSkier] #2589194 24/01/2020 18:30
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Det har vel aldri vært snakk om å rettferdiggjøre noe som helst. Hva man kan klare seg med og hva man har lyst på er to forskjellige ting. Folk må gjerne kjøpe akkurat den bindingen de vil, det betyr ikke at de ikke vil ha klart seg med en 100g binding. Når det er sagt så vil jeg anta at man tilhører en nisje av skikjørere hvis man popper ut av bindingen ved "vanlig" kjøring og bindingen er skrudd til 12. Og det er et kompliment.

Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: Paulus] #2589222 25/01/2020 08:57
Bøygen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Det har vel aldri vært snakk om å rettferdiggjøre noe som helst. Hva man kan klare seg med og hva man har lyst på er to forskjellige ting. Folk må gjerne kjøpe akkurat den bindingen de vil, det betyr ikke at de ikke vil ha klart seg med en 100g binding. Når det er sagt så vil jeg anta at man tilhører en nisje av skikjørere hvis man popper ut av bindingen ved "vanlig" kjøring og bindingen er skrudd til 12. Og det er et kompliment.

"klare seg med" er jo et relativt begrep.
Hvis det eneste målet er at skien til enhver tid skal sitte fast i støvelen kan det tenkes du har rett i anslaget ditt om 1-2%, men jeg vil anslå at det er mange fler enn 1-2% som ønsker at skien faller av når det bør det, og ikke ellers. Noen er glade i knærne sine.

Bindinger på 100g har gjerne et ganske binært forhold til å løse ut eller ikke, mens en skikkelig alpinbinding har et mye mer dynamisk forhold til det.
Jeg ønsker meg en binding som løser ut før kneet ryker, samtidig som den ikke løser ut av at jeg kjører litt for fort over slagete skare. Det krever noe mer av en binding enn det bindinger på 100g klarer å levere. (så vidt meg bekjent)
Tecton og Kingpin og sikkert andre er nærmere en alpinbing i måten de takler slag i skien på, og kan holde fast støvelen i skien når den skal det, uten at man trenger å skru den til 12, noe som jo gjerne gjør at kneet ryker ved en skikkelig vridning.

Redigert av Bøygen; 25/01/2020 09:01.
Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: erling] #2589317 26/01/2020 21:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg skjønner ikke dette. Jeg kjører relativt mye på ski både på topptur og heisbasert (20+ toppturer i sesongen og 20 dager heisbasert sånn ca). Jeg har tre par ski. Pudderskia, som jeg alltid tråkker rett ned i, er satt opp med Dynafit Speed Turn. Her spiller bindingen null rolle med mindre jeg kjører dem på feil underlag. Allroundskia, som er tyngst brukes under vekslende forhold, har Beast 14. De smaleste skia som brukes for episke turer på våren når bratte og lange flanker er mer tilgjengelige har Speed Radical.

Et par tunge, kraftige pinnepindinger og to par lette, altså. Jeg har ALDRI opplevd at de løser ut når de ikke skal (med unntak av Beast som kan lure deg om du klikker i bak med litt rotasjon på framstykket) og aldri opplevd at de ikke løste ut når de skal - og jeg har hatt mange variasjoner av kræsj og hektinger.

Redigert av GeirK; 26/01/2020 21:11.

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: GeirK] #2589324 27/01/2020 06:46
Arne_And Offline
More than words
More than words
Det er vel ikke så overraskende at de lette pinnebindingene gjør jobben hvis de stort sett brukes til pudder og vårsnø? Ut i fra bruken du beskriver så er det Beast som får kjørt seg.

Re: Bindinger til tyngre randoski [Re: Arne_And] #2589336 27/01/2020 08:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Arne_And
Det er vel ikke så overraskende at de lette pinnebindingene gjør jobben hvis de stort sett brukes til pudder og vårsnø? Ut i fra bruken du beskriver så er det Beast som får kjørt seg.

Det er et poeng, men de smale skia har blitt kjørt hardt på isete og skavlete føre også - uten utløsning. Og de lette bindingene løser alltid ut når de skal.

- Daniel Boorstin
Side 1 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå