Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kjøpsråd: Kaffemaskin #2588805 21/01/2020 18:40
F
Flamini Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
F
Da skal restene av julegratialet brukes på kaffemaskin.

Ser for meg en som kan lage vanlig sort kaffe, espresso, gjerne noen latte varianter, med vannbeholder og kaffekvern,
bør helst ikke koste for mye over 3000,- men ser jo at slikt apparatur selges for over 10'

Noen som har gode råd om kaffemaskiner og prisområde som jeg bør legge meg på ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Kjøpsråd: Kaffemaskin [Re: Flamini] #2588807 21/01/2020 18:51
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sikkert masse fint på nett, men det er jo butikker som selger sånt også, som https://www.cortado.no/ på Bislett (eller rett nedi gata for Bislett om du vil, et steinkast fra OsloMet). Husk også at espressomaskiner ikke lager "vanlig, svart kaffe", siden det lages av mindre brent kaffe og gjerne med trakter, så kjøp ei maskin til hvert bruk ICON_WINK

Re: Kjøpsråd: Kaffemaskin [Re: Flamini] #2588816 21/01/2020 21:19
H
Havre Offline
Ringrev
Ringrev
H
Espresso vil jeg påstå det er umulig å få til bra for 3000kr inkludert kvern. Kommer selvsagt an på hvor man legger lista, men for en slik sum er min påstand at Nespresso er det beste du får til.

Også et poeng at hvis du skal lage latte, cappuccino eller noe med melk så er det veldig vanskelig uten temperaturmåler eller evt. to vannbeholdere (som du nok vanligvis må en del opp i pris for å få). På billige maskiner uten temperaturmåler vet man ikke hvor lenge man må vente etter å ha laget espressoen før vannet er varmt igjen. Jeg måtte modifisere mi maskin for å få satt på en temperaturmåler i ettertid for at det skulle være noe vits i å lage den slags drikker.

Helautomatisk synes jeg er helt håpløst. Selv ikke maskiner opp mot 100k lager god kaffe etter mitt syn.

Kjenner ikke til Ascaso Dream, men den virker ganske smart. Så må du ha god kvern for espresso. Wilfa som virker til å være det beste der. Koster vel rundt 3k. Jeg har en Rancilio Rocky. Mer eller mindre samme prisklasse tror jeg. Bra, men ikke strålende den.

Hva gjelder svart må jeg anbefale Aeropress. Helt genialt så fremt man ikke brygger til en hel familie.

Re: Kjøpsråd: Kaffemaskin [Re: Flamini] #2588821 21/01/2020 22:28
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Kjøpte akkurat denne; https://www.elkjop.no/product/hjem-...209RW/siemens-eq-6-plus-s100-kaffemaskin
Tror tilbudet varer til helgen.

Ser ut som at den har bra byggekvalitet. Har hatt et antall Krups-er som ligger i ditt prisleie. De lager god kaffe, men holder ikke lenge.

Siemens-maskinen lager nok ikke espresso lik den du får på fortauet i Italia. Jeg liker derimot sterk amerikano og det leverer den bra.

Hvilke bønner du bruker er selvfølgelig avgjørende.

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: Kjøpsråd: Kaffemaskin [Re: Flamini] #2588841 22/01/2020 06:56
gare Offline
More than words
More than words
Det rimeligste alternativet er Rancilio Silvia, og skal du lage espresso MÅ du ha kvern. Heldigvis for deg har en av de bedre nettbutikkene innnen kaffe i Norge et fin-fint tilbud for deg for en kombo av maskin og kvern, uheldigvis for deg(men i god Terrengsykkelforum-ånd)er den kostnaden over det dobbelte av budsjettet ditt!
Kaffemaskin og kvern

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Kjøpsråd: Kaffemaskin [Re: Flamini] #2588850 22/01/2020 08:35
H
Havre Offline
Ringrev
Ringrev
H
Der jeg kjøpte for mange år siden. Den fungerer fint, men vanskelig å få til drikker med melk uten å modifisere den. Som forsåvidt er enkelt, men koster litt ekstra det også.

Med en slik kan du lage bedre espresso enn den gjennomsnittelige kaffebar, men man når ikke helt opp til Wendelboe og lignende.

Vekt er også viktig. 0.5gram feil på kaffemengde så blir espressoen ganske håpløs.

Det er ærlig talt litt for spesielt interesserte, men veldig morsomt når man får litt dreisen på det. Mitt eneste problem er at jeg nå nesten aldri kjøper espresso ute lengre. Orker ikke drikke dårligere espresso ute enn jeg kan lage hjemme selv.

Re: Kjøpsråd: Kaffemaskin [Re: Flamini] #2588869 22/01/2020 11:25
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Vil gjerne anbefale Jura Ena 1/3/5/7/9. En serie med maskiner som leverer bra over tid. Eget kammer for bønner, vann. God kvern. Lar seg reparere. Noen har utstyr/funksjon for melkeskummer (ligger en på finn nå ser jeg).

Gode bønner er nøkkelen selvsagt, men mitt hovedpoeng er at Jura er bra kvalitet mtp kvern. Kun et par trykk så har du espresso'n klar.
Det nærmeste jeg kommer fortaus-espresso fra Frankrike uten å dra dit. Men med mulighet for å velge noe annet enn franskbrente bønner, som etter min mening er for svartbrente.

Re: Kjøpsråd: Kaffemaskin [Re: Havre] #2588873 22/01/2020 11:52
E
EspenS Offline
Avhengig
Avhengig
E
Sitat: Havre
Espresso vil jeg påstå det er umulig å få til bra for 3000kr inkludert kvern. Kommer selvsagt an på hvor man legger lista, men for en slik sum er min påstand at Nespresso er det beste du får til.

Jeg må dessverre være enig her. Skal jeg anbefale noe 'et godt stykke under 10' som 'gjør det meste' så vil jeg foreslå Sage Barista Express hvor det f.eks. på Elkjøp finnes demo-modeller for ca 6k. 'Samme' maskin selges også under merkenavnet Breville (Breville Barista Express). De integrerte/halvautomatiske Sage/Breville-maskinene gjør det bra i tester og er kjent for å gi mye kvalitet per krone.

Re: Kjøpsråd: Kaffemaskin [Re: Flamini] #2588894 22/01/2020 15:02
P
Paulus Online
Besatt
Besatt
P
Jeg tror det er mulig å få bra utstyr til kr 3000. Men da må du på finn. Jeg har sett det er flere som selger rancilio-sett for ca 4 laken. Neppe umulig å prute ned prisen. Ellers finnes det mye annet bra som du får kjøpt rimelig på finn. Om du ønsker en helautomat så finner man greie maskiner til 3 laken på finn.

Re: Kjøpsråd: Kaffemaskin [Re: Havre] #2588914 22/01/2020 18:36
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Havre
Der jeg kjøpte for mange år siden. Den fungerer fint, men vanskelig å få til drikker med melk uten å modifisere den. Som forsåvidt er enkelt, men koster litt ekstra det også.

Hva slags modifikasjon mener du man må gjøre for å få drikker med melk med en Silvia? Morgenkaffen min fra i går, fra en umodifisert 10 år gammel Silvia.

[Linket bilde]

Re: Kjøpsråd: Kaffemaskin [Re: Flamini] #2588920 22/01/2020 19:57
H
hrukin Offline
Ivrig
Ivrig
H
Det er snakk om å installere en PID som gjør at temperaturen holder seg stabil. Temperaturen på Silva varierer stort påstås det, men du kan trikse litt med såkalt temperatur surfing. Ta og gogle det, finnes mye artikler om det. Jeg hadde en PID fra Auber med pre-infusion på min gamle Silva, men ser det har blitt veldig dyrt nå.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Kjøper 11 tannsringen i 11 delt Campa-kassett, send pm om du har en kassett som er utslitt.

Re: Kjøpsråd: Kaffemaskin [Re: hrukin] #2588929 22/01/2020 20:47
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
ja jeg vet hva en PID er, men det er da virkelig ikke vanskelig å få godt melkeskum uten. Å få konsistent temperatur på kaffen derimot krever litt surfing

Re: Kjøpsråd: Kaffemaskin [Re: Flamini] #2588935 22/01/2020 21:33
runermm Offline
Besatt
Besatt
Ikke veldig vanskelig å lage latte på Silva som konkurrerer fint med byens bedre baristaer (i følge fruen). Det krever litt trening, men det sitter i henda ganske raskt. Dog veldig lurt med riktig melkemugge som er passe stor og lar deg lett kjenne temperaturen på melka. Kvern mener jeg egentlig ikke er så viktig, men kaffepusheren må oppsøkes jevnlig og de må kverne riktig for deg (noe de sjelden gjør).

Ferskkverning er viktig og riktig for Hario/dryppkaffe synes jeg, men da trenger du ikke en presis espressokvern.

Re: Kjøpsråd: Kaffemaskin [Re: BjornS] #2588944 23/01/2020 06:57
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Og vi må da kunne være enige om at det å få laget en nær-perfekt espresso med riktig farge på crema'en, riktig tigerstriper fra maskina når den monteres i koppen, riktig struktur på melkeskummet om det er en macchiato som er målet for prosessen. Da er det en raskere og bedre måte å få hodet på plass og sikre feel-good dagen. Skulle man oppnådd det samme med å sitte i toppen av et tre med korslagte bein og hum'me hadde det tatt mye lengre tid, tenker jeg.

Re: Kjøpsråd: Kaffemaskin [Re: Flamini] #2588946 23/01/2020 07:09
H
Havre Offline
Ringrev
Ringrev
H
Jeg klarte aldri å såkalt "surfe" skikkelig. For meg er Silvia verdiløs til slikt uten PID. Det er selvsagt litt spørsmål om hvor man legger lista.

Var på konferanse i går. Fikk Nespresso. Står fortsatt for min påstand at skal man gå "billig" så er det den beste løsningen. Koster selvsagt litt ekstra over tid, men ikke så mye da spesialkaffe til ei espressomaskin også er dyrere enn vanlig Friele.

Redigert av Havre; 23/01/2020 07:09.
Re: Kjøpsråd: Kaffemaskin [Re: anderssb] #2588976 23/01/2020 09:34
ØysteinS Offline
Veteran
Veteran
Sitat: anderssb
ja jeg vet hva en PID er, men det er da virkelig ikke vanskelig å få godt melkeskum uten. Å få konsistent temperatur på kaffen derimot krever litt surfing

PID-kontrolleren brukes ikke når Silvia kjøres i damp-modus, da er det en elektromekanisk termostat som regulerer temperaturen, og om det er 120 eller 150 grader burde ikke være så relevant, tipper jeg, om man ser bort fra sikkerhets-ting. Det er to termostater på Silvia en for normal modues og en for damp. NPr PID er montert tar den over for normalmodus-termostaten.

Re: Kjøpsråd: Kaffemaskin [Re: Flamini] #2588988 23/01/2020 10:06
H
Havre Offline
Ringrev
Ringrev
H
Er nok mitt litt upresise innlegg som er skyld i noen av de påfølgende innleggene. Jeg slet alltid med å få riktig temperatur på kaffen når jeg lagde f.eks Cappuccino uten PID. For meg ble det meningsløst å skulle ha ei dyr kapabel maskin hvor man aldri helt kunne vite om man fikk riktig temperatur. Selv mener jeg også å merke forskjell på smaken ettersom hvilken temperatur man har på vannet (ikke bare at den er lunka). Om det er reelt eller noe jeg tror jeg merker vet jeg ikke. Altså har den en funksjon selv når man bare skal lage espresso også.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå