Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Oppgradering fra Xt m8000 med 180mm rotor #2588747 21/01/2020 09:02
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 217
C
Chrstphrsn Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
C
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 217
Ønsker meg mer bremsekraft i frambremsen på rittfuldemperen. I dag står det shimano m8000 med ice tech 180mm rotor.
Er det betrakelig bedre bremsekraft i M8120? Da får jeg den nye hendelen og 4 stempler.

Eller er shigura veien å gå?

Andre forslag(med mineralolje)?

Redigert av Chrstphrsn; 21/01/2020 09:15.
Re: Oppgradering fra Xt m8000 med 180mm rotor [Re: Chrstphrsn] #2588756 21/01/2020 10:04
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,053
thomassen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,053
Du kan øke bremsekraften med å gå til 203mm rotor, evt prøve først å bytte til sintra (stål) klosser


-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Santa Cruz forhandler på sørlandet. Tallboy, Hightower, Megatower og 5010 som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Oppgradering fra Xt m8000 med 180mm rotor [Re: Chrstphrsn] #2588770 21/01/2020 12:20
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 217
C
Chrstphrsn Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
C
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 217
203 rotor er selvfølgelig en lett løsning, men synes det ser lit feill ut på en rittfuldemper.. i tillegg veier den mer.
Ser det er delte meninger angående bremskraft for resin vs sintered.. Jeg er ikke så sikker på at sintered er bedre..

Re: Oppgradering fra Xt m8000 med 180mm rotor [Re: Chrstphrsn] #2588772 21/01/2020 12:48
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 2,589
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 2,589
Er man tung, så er man tung ICON_WINK Regner med at du er det, siden 180 ikke holder på en rittsykkel. Da er 203 veien å gå. Med unntak av vekt så er det jo bare positive ting med større skive.
Jeg veier nærmere 90kg med utstyr og bruker XT M8000 med 203 skive til nedoverhærjing. Meget bra bremsekraft da.

Re: Oppgradering fra Xt m8000 med 180mm rotor [Re: Chrstphrsn] #2588776 21/01/2020 13:13
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 10,456
Arne_And Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 10,456
Er du sikker på at klossene er skikkelig innkjørt, og ikke har blitt glaserte (eller forurensete)? Det kan utgjøre veldig mye på bremsekraft.



Re: Oppgradering fra Xt m8000 med 180mm rotor [Re: Chrstphrsn] #2588819 21/01/2020 22:18
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,319
SykkelGlenn Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,319
Jeg er også tung, men sykler på Spark med 180mm skiver. Jeg byttet ut de originale skivene med ice-tech og har ikke tenkt på at jeg mangler bremsekraft. Helt vanlige Shimano XT 8000 bremser som følger med sykkelen. Jeg bruker kun metallklosser og gjerne de med kjølefinne.

Jeg bruker sykkelen til alt, både sti, lett enduro og typiske XC ritt rundt om kring på Østlandet.

Men jeg merket også svært dårlig bremsekraft etter jeg satt på nye skiver og nye klosser samtidig tidlig på sommeren 2019. Nesten ikke kraft i bakbremsen. Men etter tips herfra, kjør noen runder med kraftig oppbremsing, og etter 5-6 forsøk så var full kraft tilbake.


//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Oppgradering fra Xt m8000 med 180mm rotor [Re: aug11x] #2588855 22/01/2020 09:21
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 217
C
Chrstphrsn Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
C
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 217
Sitat: aug11x
Er man tung, så er man tung ICON_WINK Regner med at du er det, siden 180 ikke holder på en rittsykkel. Da er 203 veien å gå. Med unntak av vekt så er det jo bare positive ting med større skive.
Jeg veier nærmere 90kg med utstyr og bruker XT M8000 med 203 skive til nedoverhærjing. Meget bra bremsekraft da.


Haha, skjønner ikke hva du snakker om ICON_CRAZY
Jeg ligger rundt din vekt kanskje litt under, men jeg bruker nok sykkelen primært til stisykling, og burde hatt en annen sykkel til slikt.


Det jeg egentlig lurere på er hvor stor forskjell det er på m8000 og M8120

Re: Oppgradering fra Xt m8000 med 180mm rotor [Re: Chrstphrsn] #2588857 22/01/2020 09:24
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 217
C
Chrstphrsn Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
C
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 217
Jeg luftet bremsene, renset og slipte skivene(ice-tech) og Pusset/kjørte inn klossene i går. Det er ikke det at det er dårlige bremser, men jeg kunne fremdeles tenkt meg enda bedre bremsekraft.

Noen som har erfaring med M8120?

Re: Oppgradering fra Xt m8000 med 180mm rotor [Re: Chrstphrsn] #2588936 22/01/2020 21:43
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,319
SykkelGlenn Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,319
Jeg ligger ca 10-12kg over aug11x med utstyr.
Bruker fortsatt bare XT 8000 med Ice-tech skiver bak og vanlige SLX skiver foran. Synes ikke jeg mangler bremsekraft. (Men det kan jo være at jeg kjører saktere enn deg nedover...)

Sønnen min kjøpe XTR 9120 i høst, bytte ut SRAM Guide (etter eller annet, men også dual piston). Han er kjempefornøyd. Byttet også til 203mm skiver både foran og bak. Så XT 8120 biter nok bra unna. Ser jo at nye stisykler i litt øvre prisklasse (2020 modeller) kommer med XT 8120.


//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Oppgradering fra Xt m8000 med 180mm rotor [Re: Chrstphrsn] #2589029 23/01/2020 13:08
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 366
J
jos Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
J
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 366
Å si at jeg har erfaring med XT M8120 ville være å overdrive...

Men jeg har prøvd M9120 bremsene (så vidt) og nå også byttet selv. Trond her på forumet har et oppsett med XTR M9120 parret med 203mm skiver. Med unntak av litt edlere metall i bolter er det samme bremsen som 8120 så vidt jeg forstår. Det oppsettet lugga bra, helt rått faktisk. Og det var uten tvil mer kraft der enn i mitt oppsett med 180/160 XTR M9000.

Jeg har selv gått lenge og tenkt på mer bremsekraft, men har jo egentlig ikke hatt behovet. Hver gang jeg har vært ute i skauen med mine XTR M9000 har det ikke manglet på noe, bortsett fra ferdigheter og guts da... Til og med to ukesturer i alpene har passert uten at M9000 bremsene har vist seg for spinkle for mitt bruk.

Men jeg fikk ikke i fred i sjela, så nå handlet jeg inn M8120 (komplett sett) fra bike24 (200euro + mva). Bremsene kom nå med hendler og kalipere separat. Hendler fylt og plugget med oliven pre-installert, og kalippere med slange montert, fylt med gummihette på slangen. Dette er mye bedre enn tidligere der de var ferdig montert/luftet, men alltid måtte kuttes uansett.
Jeg beholdt M9000 hendlene mine pga gammelt i-spec oppsett og monterte kun de nye kaliperne med slanger. Muligens noe som ikke er helt optimalt med (eller uten?) servo wave, men det kjennes nå i alle fall helt nydelig ut på stuegulvet.

Det er så lett (og såpass billig) at det er verdt sjelefreden... Så i ettertid at SLX M7120 også skal være så godt som identisk brems. Så da er det jo enda billigere å skifte.


Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå