Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Styrketråkk #2588509 18/01/2020 19:52
Dio Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
For første gang har jeg funnet et treningsprogram jeg har klart å følge sånn noenlunde,
zwifts Dirt Destroyer, og det legger opp til mye styrketråkk på relativt høy intensitet,
60rpm opp mot terskel. jeg har i grunn stor tro på at det er et bra program, men frykter litt at
det blir hardt for kne,leddband, mm. er det noen der ute som har erfaring med et slikt program?

og... jeg har alltid høy puls på lav intensitet/watt, så snart jeg begynner å trå så stiger pulsen
ofte opp mot pulssone 2 selv uten noe belastning, og pulssonene mine er jeg ganske sikker på etter
mange år med pulstrening. pulsen er nesten samme på 90w som på 170w men derfra å opp virker ting normalt
(og ja jeg er klar over at puls kan variere) og terskelwatt og terskelpuls er som forventet.
Kan dette ha noe med mangel på mitokondrier og/eller muskeltype 1 å gjøre? (for lite langkjøring)

Go hard or go home!!!
Re: Styrketråkk [Re: Dio] #2588610 20/01/2020 08:29
sykkeloyvind Online
More than words
More than words
Jeg har også begynt å følge Dirt Destroyer-programmet. Tror nok jeg må gjøre en ny FTP-test for øktene er fryktelig lite slitsomme, synes jeg. På de rampene med 65 i kadens kommer jeg ikke ut av sone 1 i puls - selv på 90% av FTP - det er jo såpass lite tid på høy intensitet her.
Jeg tråkker naturlig i 100 på rulla, men sykler gjerne med lavere frekvens ute. Opplever at det er krevende å få rulla/Zwift til å legge på nok motstand til at jeg klarer å holde frekvensen lav.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Styrketråkk [Re: Dio] #2588646 20/01/2020 11:16
Dio Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg har kjørt 3 ftp-tester den siste mnd. 2 ramp og 1 20min test, bare for å få spikra en ftp, (er turnusarbeider og har ikke brukt rulla så mye i høst/vinter)
242w er jo ikke all verden men jeg er jo ikke bedre enn det. Muskulært føler jeg at rampene er overkommelige men pulsen er alltid skyhøy selv på lav watt. Jeg tror rett og slett at jeg hele tiden stanger mot mitt max nivå og trener for hardt, og at jeg har for dårlig grunnlag på en måte, selv om jeg er ok trent og har trent bra hele livet. at jeg heller trenger en lengre periode med base bygging (noe jeg aldri har gjort) og kanskje styrketrening for å få et bedre grunnlag før jeg trener noe mere terskel ol.

Go hard or go home!!!

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå