Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
vise MTBmap på Oregon 400t #2588492 18/01/2020 16:16
R
Rolfkr Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Hei, har en gammel Garmin Oregon 400t som jeg tenker å bruke til å finne frem i Nordmarka. Gjerne ved hjelp av MTBmap. Jeg har kommet så langt at jeg har lastet ned både "gmapsupp.img" fra Frikart, og "norway-mtboverlay.img" fra MTBmap. Begge er lagret i "Garmin" folderen på minnekortet. Altså ikke internminnet.

Jeg får slått på "Frikartet" via den vanlige valg menyen. Men finner ikke mtboverlay noe sted i menyene. Alle andre kart er slått av.

Noen tips?

Re: vise MTBmap på Oregon 400t [Re: Rolfkr] #2588523 18/01/2020 21:48
R
retsirk Offline
Medlem
Medlem
R
Dette kan sikkert funke på Oregon også?

Sitat: Hans Henrik
Guide for å legge inn Frikart.no-kart + MTBmap.no-overlegg på Edge 520 enheten

Som hovedkart har jeg god erfaring med, og benytter selv www.Frikart.no sine kart. Kartet jeg foretrekker heter "Topo Summer". Last ned det som heter"Windows installer" eller Mac installer" avhengig av hva slags maskin du sitter på.

Når kartet er installert benytter du Garmins MapInstall program for å lage et kartområde over det området du vil sykle i. Når skal merke området, så hold inne og dra over området. Dette da kartet er bygget opp i lag og da blir alle de lagene du trenger merket.

Du kan ikke legge kartet rett inn på GPS-enheten. Det går rett og slett ikke. Det du må gjøre er å sette en USB-minnepinne i maskien din. Denne vil da dukke opp i MapInstall programmet og du kan lagre ut til den. Se etter filen inne i "Garmin" mappen på minnepinnen som slutter på .img, dette er kartet. Mener den heter "gmapsupp" (har ikke filen foran meg i skrivende stund).

Denne filen skal vi nå smelte sammen med overlegget fra MTBmap.no.

Flytt den nevnte filen til en plass på maskinen din. Skrivebordet er jo et flott sted.

Last ned kartet til MTBmap på http://mtbmap.no/garmin
Kartet kommer som en .aip fil som må pakkes ut.

Sammensmeltingen
Kartene "merget" jeg ved å bruke et program som heter GmapTool (http://www.gmaptool.eu/en/content/gmaptool). De har forøvrig en liten guide på sin side. Sitter selv på en Mac, men har ikke funnet noe macprogram som gjør dette. GmapTool er et windowsprogram, så dere på mac må neste kjøre BootCamp eller låne kompisens PC.

I tillegg til dette programmet trenger du et tillegsprogram som GmapTool benytter i prosessen. Her har du to valg, jeg valgte MapTk (http://www.maptk.dnsalias.com/MapTk/), dette linker du da til inne i Options panelet i GmapTool-programmet.

Da er du klar!

Under fanen "Files" legger du til begge kartene, både det du klippa til i MapInstall og det fra MTBmap.no. Husk at de må ligge i riktig rekkefølge inne i menyen. Altså MTBmap øverst, fordi dette er overlegget.

Inne i fanen "Join" velger du hva den nye filen skal hete (gmapbmap.img heter kartet Edge520 bruker, så like greit å kalle kartet dette) og trykker "Join all".

Vips! Gratulerer, du har kart over dine lokale stier med fargekoding av stiene! Kartfilen legger du inn på GPS-enheten din i mappen "garmin". Smart å ta backup av filen som ligger der alt og lagre denne trygt på maskinen din. Om du sitter på en mac, så husk å tømme søppelbøtten etter at du sletter standardkartet som ligger på enheten fra før, ellers frigjør du ikke plassen etter det.

God tur!

Redigert av retsirk; 18/01/2020 21:50.
Re: vise MTBmap på Oregon 400t [Re: Rolfkr] #2588536 19/01/2020 07:25
R
Rolfkr Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Takk retsirk. Jeg oppdaterte softwaren på enheten via Garmin Express (ikke gjort på noen år.....) og vips var begge kartfilene tilgjengelig. Slo på MTBmap laget og nå fungerer det faktisk, uten annen form for sammensmelting. Dingsen fixet selv.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå