Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Toppturutstyr #2588223 15/01/2020 07:46
bah Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har havnet i en situasjon hvor jeg plutselig har mye tid annenhver uke ( frown ), så da har jeg kanskje endelig tid til å begynne med noe jeg har hatt lyst til lenge, nemlig topptur på ski.

Kan forumet tipse meg om utstyr og klær til en rimelig penge?
Må jeg ha Norrøna lofoten jakke / bukse til 5k per del, eller finnes det rimeligere merker som er nesten like bra?
Tar også imot tips til bra alround ski og støvler ICON_SMILE

Re: Toppturutstyr [Re: bah] #2588224 15/01/2020 08:08
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Har du noe uteklær fra før?

Jeg starta med ei enkel goretex-jakke jeg hadde fra før(Gode luftemuligheter må den ha), og ei skibukse jeg hadde fra før som har litt lufting på lårene.
Undertøy i ull, og super hadde jeg fra før.
Jeg har oppgradert til mer "rett" bukse, rett og slett fordi den gamle var tung og for baggy.

På Skibørsen på facebook går det en del ski.
Ellers er vårsalg veldig fint, demosalg også.
Sko MÅ du prøve, det er ikke plassen å spare. Spar heller litt ved å kjøpe ei ski som er litt brukt, kan ha fiksa såle etc... for det går fort nok nedover når det er løs snø uansett :-)

Og skredpakke... og finn en turvenn.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Toppturutstyr [Re: bah] #2588232 15/01/2020 08:51
ØysteinS Online
Veteran
Veteran
Jeg gikk toppturer mye, i ca 15 år, før jeg fikk familie, i 2011.

To epoker, før jeg fikk meg dunjakke, og etter. Det med å gampe oppover, og bli for varm, og så stå på toppen og vente på trege folk, og fryse vettet av seg var ikke helt optimalt. Dunjakke i sekken løste dette problemet.

Jeg har fullt sett med Norrøna Trollveggen, og en Arc'Teryx heldress. Disse ble ca aldri brukt på topptur, siden det er for klamt å gå oppover i sånne klær. Min greie ble å gå i klær som jeg kunne brukt til trening ellers, i vinterhalvåret, men med ull, og vindtette klær enten på, eller i sekken, i tilfelle dårlig vær, og til nedoverturen. Ullbukse innerst, ettersittende, syntetisk trangbukse oppå, og vindtett utenpå fungerte særs bra for meg. Ull, fleece, og vindtett på overkroppen.

Det er viktig å være utrustet slik at man ikke får alvorlige problemer, om brekkasje skjer. For meg var best å kle meg for å gå hardt, og så ta på dunjakke, om det ble kaldt.

Har også prøvd å går topptur endel ganger i turistforeningens røde bomullssanorakk (ventile, som trutner når det blir fuktig) og tilsvarende bukse. Mye bedre enn full goretex-utrustning, i mange tilfeller. Best når det er ganske kaldt. For høy nikkersfaktor for meg, så det ble ingen vane. Jeg stusser litt på Norrøna sine jakker for tiden. Glidelås uten klaffer, så om glidelåsen havarerer (sånt skjer) så får man ikke lukket jakka. Kan bli alvorlig, sånnne ting.

Re: Toppturutstyr [Re: bah] #2588233 15/01/2020 08:56
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Ser at jeg burde skrevet "allværsjakke" eller "tynn jakke", da goretex absolutt ikke er nødvendig(for meg var den jakken som var tynn nok til oppturen tilfeldigvis med goretex) :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Toppturutstyr [Re: bah] #2588234 15/01/2020 08:59
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Klær er veldig avhengig av været, og om du f.eks. kommer til å gå mye tur i pissregn. Du trenger i utgangspunktet en vanlig skibukse, jakke med hette og en ekstra varm fleece / ull / dun til når det er kaldt på toppen. Ullundertøy, skihansker og en lue. Noe av dette har du sikkert fra før!?
Sjekk f.eks. Norheim hos Intersport som eksempel på et "billig"-merke.

Når det gjelder skiutstyr så anbefaler jeg å sjekke brukt Dynafit på finn. Da får du bra og lett utstyr. Jeg ville prioritert lav vekt.
Her er det også avhengig av type tur, rute, etc., og hvilket utstyr du har behov for. Du trenger ikke nødvendigvis isøks, stegjern og skredsekk i grunnutrustningen.

Re: Toppturutstyr [Re: bah] #2588236 15/01/2020 09:27
chili Offline
Ivrig
Ivrig
En Norrøna-pysj er vel det aller aller siste jeg hadde giddet å bruke penger på til topptur. Om du har utendørsbekledning fra før, som fungerer i de rådende vær-/fjellforholdene, ville jeg startet med det. Bare se til at buksa går over støvelen ICON_SMILE
Mens på støvler ville jeg vært kompromissløs, der er riktig passform kritisk

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Toppturutstyr [Re: ØysteinS] #2588237 15/01/2020 09:28
perbl Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ØysteinS
Jeg stusser litt på Norrøna sine jakker for tiden. Glidelås uten klaffer, så om glidelåsen havarerer (sånt skjer) så får man ikke lukket jakka. Kan bli alvorlig, sånnne ting.

Dette er vel ikke spesielt for Norrønas klær? Ingen av jakkene jeg har til den type bruk har klaffer såvidt jeg husker, mest Arc'Teryx, Dynafit og Tilak. Tror den ene Tilakjakka mi har knapper og klaff, men ellers er det bar glidelås.

Ikke mye klaffer å se blant det som regnes som toppturklær her hvertfall: https://www.vpg.no/produkter/klær/herreklær/jakker

Må innrømme jeg ikke er så bekymra, jeg har stort sett alltid med meg to jakker, inkludert en isolasjonsjakke i form av en dunjakke. Så skulle glidelås ryke på en av dem, får jeg uansett til å bruke begge i en eller annen form, som vil holde meg varm om jeg skulle ha behov for det.

Ellers enig i det du sier om jakker og temperatur. Eneste gangen jeg har klart å bruke Goretex på oppturen var vel den perioden det var nærmere -30 i Storlidalen, da vi gikk til Storbekkhøa mens det var snakk om kulderekord.

Redigert av perbl; 15/01/2020 09:33.

Per B.
Re: Toppturutstyr [Re: bah] #2588244 15/01/2020 10:04
T
TrondAM Offline
Ringrev
Ringrev
T
Veldig individuelt, for min del kan det nesten ikkje bli for lettkledd sålenge eg er i bevegelse.. Devold ull/netting over/underdel samt minimalt fora bukse med nok av glidelåsåpningar og ufora vindtett jakke (med mange glidelås) ICON_SMILE

Kunne skifte til varmare/tynnare påkledning avhengig av behov utan at det blir for masse styr er viktigaste.

Re: Toppturutstyr [Re: bah] #2588271 15/01/2020 13:10
Øyvind V Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ble veldig kles-fokus her nå, så jeg hiver meg på jeg også... Om du ikke har noe klær som egner seg fra før, sjekk finn.no. Massevis av brukbart utstyr som selges til en billig penge der. Ellers slår jeg et slag for outlet-sida til Norrøna, hvor de selger utgåtte modeller med opptil 70 % rabatt. Har gjort noen gode kjøp der. Som flere er inne på ville jeg ikke hatt goretex som førstevalg. Etter at jeg kjøpte en Svalbard bomullsanorakk fra Norrøna har jeg ikke brukt goretex-jakka mi. Svalbard er rett og slett utrolig digg!

Når det gjelder utstyr finnes det en del bra på finn, ellers er det mange butikker som kvitter seg med demoutstyr innimellom. Da kan det være mulig å gjøre et godt kjøp. Når det gjelder sko ville jeg kanskje vurdert nytt, da det er stor forskjell i passform på de forskjellige modellene. Finn en sko som passer deg og som du kan ha på hele dagen, heller enn å velg noe billig som kanskje gjør at topptur på ingen måte blir en topp tur.

Re: Toppturutstyr [Re: bah] #2588274 15/01/2020 13:28
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Helt enig med tidligere talere om at det kan være en ide å se på brukte ski, bindinger og feller. Dersom også støvler passer, så er det heller ingenting i veien for å kjøpe det brukt, men passformen her er jo relativt avgjørende. I tillegg til Dynafit hadde jeg sett på K2 og Marker hvis jeg hadde vært deg. Alpinist-bindingen til Marker er et lett og prisgunstig alternativ dersom du bare skal bruke bindingene på tur, og K2 sin Wayback-serie har jevnt over høstet gode kritikker i tester de siste årene. Denne er også relativt gunstig priset.

Blir du ordentlig bitt av basillen, så blir det fort nytt utstyr etter hvert, men det kan være en ide å tenke over hvilke type turer du kommer til å gå og hvilken form du er i før du handler. Dersom du ikke ønsker et voldsomt fokus på nedturen er i alle fall min erfaring at hele turen blir mer fornøyelig med relativt lett utstyr (innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig, snakker ikke rando-raceutstyr). Da har man også mer energi til å kjøre godt på ski på veien ned.

Selger:
Ubrukte Sram Guide T
Re: Toppturutstyr [Re: bah] #2588285 15/01/2020 14:35
Arne_And Offline
More than words
More than words
Hvis det er fare for regn eller sludd når du skal gå så kan det være lurt med skalljakke. Jeg pleier å ha den i sekken og gå i bare supertrøye hvis det er oppholds og ikke for mye vind. Når det er nedbør eller mye vind så må den på, og da er den klam å gå med, men det funker greit med gode lufteglidelåser. Gore-tex-jakker er veldig dyre, jeg ville tatt en titt på f.eks. Endura MT500 som puster veldig bra, har gode lufteglidelåser, er myk og lett, og har bra regntetthet. Det er fluorfritt og antakelig mindre miljøfiendtlig enn Gore-tex. Jeg har ikke brukt den på topptur, bare sykling til og fra jobb, men jeg er veldig fornøyd med den.

Outdoor Research lager klær i AscentShell, et pustende alternativ til Gore-tex som er mykere, billigere, mindre miljøfiendtlig, og sies å puste veldig bra. Jeg har ikke testet det selv (enda).

Uansett materiale bør ytterplaggene være uforete og ha gode lufteglidelåser.

Re: Toppturutstyr [Re: bah] #2588290 15/01/2020 15:30
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Trådstarter bør kanskje komme med litt mere opplysninger på hvilket utstyr hen ser for seg å bruke på opp- og nedturen. Alternativer er typisk randonee-utstyr (alpinbinding med gåfunksjon), telemark, fjellski med bc-binding, splitboard, truger, osv. Det er ganske stor prisforskjell her.

Re: Toppturutstyr [Re: bah] #2588306 15/01/2020 19:42
Jomar Henriksen Offline
Avhengig
Avhengig

Kjøp brukte ski og nye sko.

Ellers er det mye du trenger som du kan google deg fram til.

Never use a long word where a short one will do.
Re: Toppturutstyr [Re: bah] #2588309 15/01/2020 20:43
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Du må ikke ha Norrøna eller noe annet fancy. Nitti prosent av turene mine går med ull- eller superundertøy, fleece og vindjakke samt ei kraftig nylonbukse uten membran. Isolasjonsjakke i sekken og kanskje et dunskjørt også. En fleecejakke og en vindjakke får du kkøpt for noen hundrelapper. Undertøy har du sikkert fra før hvis du bor i drammen. Ei god skibukse kan koste litt, sikkert mellom 1000 og 2000kr. Skiutstyr kan du kjøpe brukt ellers finnes det greie pakker som selges her og der. Som andre har nevnt så er skoa viktigst, men det blir sjeldent riktig første gangen.

Re: Toppturutstyr [Re: bah] #2588320 16/01/2020 06:06
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
En annen fordel med å kjøpe nye sko fra butikk er at de ofte tilbyr tilpassing inkludert i prisen. Mye som kan gjøres med varmluftspistol.
Hvis du allerede har en allværsjakke/gore-tex kan den nok brukes og så kan du oppgradere ved behov/annledning slik som black friday eller når fjellsport kjører 30%. En dunjakke er kjek å ha til å hive på seg på toppen, her er det kommet mye bra og lett de siste årene, men like bra kan en billig fleecejakke være som man bare har på seg under skalljakken. Hvis det ikke blåser masse så skifter man jo gjerne ei trøy før man spiser maten sin.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Toppturutstyr [Re: bah] #2588327 16/01/2020 07:55
bah Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for mange gode svar!
Har selvfølgelig noe klær jeg regner med jeg kan bruke allerede, blant annet en Bergans skalljakke, men har ikke en ordentlig skibukse...
Bruker dere "høye" bukser med seler eller bare stapper dere undertøyet godt ned i buksa og håper det ikke kommer mye snø oppunder jakka ved eventuelt tryn?

Ellers var det en som spurte om type utstyr jeg ser for meg, og da er det randonee jeg tenker.
Hvor lange og brede ski bør jeg gå for? Jeg er 193 høy, og ser for meg turer hele sesongen men kanskje litt ekstra i mars/april.

Re: Toppturutstyr [Re: bah] #2588357 16/01/2020 11:30
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: bah
Takk for mange gode svar!
Bruker dere "høye" bukser med seler eller bare stapper dere undertøyet godt ned i buksa og håper det ikke kommer mye snø oppunder jakka ved eventuelt tryn?

For topptur med høy intensitet, så vil det kanskje være en fordel med en vanlig bukse med evt mulighet til å feste på snøstopper eller koble sammen bukse og jakke. En klassisk "selebukse" med høy linning vil kanskje oppleves for varm og tett under 90% av turen.

Sitat: bah
Ellers var det en som spurte om type utstyr jeg ser for meg, og da er det randonee jeg tenker.
Hvor lange og brede ski bør jeg gå for? Jeg er 193 høy, og ser for meg turer hele sesongen men kanskje litt ekstra i mars/april.

Skia bør være litt i underkant av høyden din, typisk 185-190cm for deg.
90-100mm bredde på midten er en vanlig allround-bredde. På dager med lett pudder er det kjekt med så brede ski som mulig for "oppdrift", men på typisk vårsnø og skare er det mere praktisk med smalere ski.

K2 Wayback er nevnt over, jeg har en eldre modell av disse med 88cm på bredde på midten. Disse har lav vekt, er fine å gå med, og fungerer mere enn bra nok på de fleste fører nedover. Jeg bruker disse både til toppturer og i bakken sammen med ungene. De finnes også med 96cm bredde og høster generelt gode kritikker. Anbefaler Dynafit Radical-binding, som er referansebindingen for Randonee-utstyr.

Som eksempel, fant jeg disse på Finn, ski+binding 4500,-:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=167791735

Jeg har samme skiene, men en annen type Dynafit-binding (Dynafit Speed).
Man bør forsikre seg om at lengde på sko er kompatibelt med hvordan bindingen er montert.

Re: Toppturutstyr [Re: Brusdalen] #2588386 16/01/2020 15:45
GeirK Offline
More than words
More than words
Sitat: Brusdalen
På dager med lett pudder er det kjekt med så brede ski som mulig for "oppdrift",

Dette er enda viktigere på dager med tung "pudder". Typisk Trøndelags-"pudder" bremser i allefall såpass rundt sko og ankler at en må ha brede ski for at det ikke skal stoppe helt opp.

Her er det 30 grader bratt og vi må nesten stake med 102mm under mitden.
https://www.facebook.com/geir.kjosavik/videos/vb.100000981332826/1366077656768266/?type=3

"Extraordinary claims require extraordinary evidence."
-Carl Sagan
Re: Toppturutstyr [Re: bah] #2588426 17/01/2020 07:24
Arne_And Offline
More than words
More than words
Skal du har ett par ski så vil jeg anbefale å se etter noe rundt 100mm under foten, det er ypperlig til allroundbruk, gir ok flyt og er ikke helt umulig på hardt føre. Men det er ikke kjempebra hverken i dyp snø eller på hardt føre, såklart.

Ang høyde på bukser: jeg har i mange år brukt høye selebukser og synes de fungerer helt utmerket, men de har et tynt og luftig stoff fra midjen og opp, dyp glidelås foran, og lange lufteglidelåser på sidene. Jeg ville ikke valgt høye selebukser som har tett skall hele veien, det blir nok for klamt. Trenden i tiden er vanlige bukser i stedet for høye selebukser.

Redigert av Arne_And; 17/01/2020 07:25.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå