Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hjelp til å velge skøyteski. #2587993 11/01/2020 22:39
E
eskval82 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Hei.

Har fundert denne vinteren og forrige vinter om å gå til innkjøp av skøyteski. I eit par vintrer har eg skøytet med eit klassisk par, Madshus Hypersonic Carbon med Xcelator Pro classic binding, har dog brukt skøytesko. Kan nevnes at disse er 200cm lange og tillegg har eg brukt 150cm lange staver(Eg er 182cm). I forhold til lengder på ski og staver, så er vel dette ca 10 cm for korte staver og 10 cm for lange ski. Synes selv det har gått sånn noenlunde greit, men hvor stor forskjell vil eg merke med rett staver, skøyteski og skøytebinding?

Som sagt har eg igrunn hatt glede å gå med disse, men merker skia er litt lange da. Og som oftest tenker eg egentlig mest på at gliden og teknikk kunne vert bedre. Går som dere skjønner ikke aktiv og i konkurranser, men ønsker å bedre teknikken og få lengre turer, og å mestre bedre motbakker.

Viss det skulle være slik at eit skøyteskipar automatisk vil gje meg merkbar mer glede, hvordan velger eg da ski? Budsjettet er ikke skyhøyt, så prøver å følge med på tilbud men hva er egentlig bra ski? Går eg i ein sportsbutikk så vil jo de automatisk anbefale kun dei skiparene dei har i sin butikk, men alle har jo stort sett ulike. Er spenn og slikt like viktig her som i klassiske ski?

Har funnet to tilbud denne uken, en på nett/butikk og en i butikk:

Dette settet fra XXL til 1.999,- med binding.
https://www.xxl.no/rossignol-delta-race-race-binding-19-20-skoyteskisett/p/bp/1171324_b

Så har eg funnet et par Fischer RCR til 2.200,- uten binding. Disse var 186 cm lange.

Fischer paret la eg merke til at var satt inn med voks, det antar eg ikke paret fra XXL har, har dette noe å si?

Har dere eventuelt andre tips? Og hvor lange ski og staver bør eg gå for?

Re: Hjelp til å velge skøyteski. [Re: eskval82] #2588002 12/01/2020 11:30
H
Henrik S Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
H
Mitt tips er å finne ett brukt par på finn som er brukt av en utøver. Er utrolig mange, får ett sinnsykt bra par til 1000-200 kr på finn. Du er 182, 200 cm på klassisk blir for langt så ikke rart du synes de er for lange. Du vil merke stor forskjell med kortere skøyteski og rett stavlengde. Jeg går med ski som er 2-3 cm høyere enn meg selv, dette synes jeg er perfekt. Og ja, ski skal stå med voks på når de ikke blir brukt. Stavene skal være ca 20 cm lavere enn kroppshøyde, så for din del hadde jeg gått for 162.5 cm staver. Jeg bruker 170 staver med en høyde på 188 cm.

Kan sies at jeg kjøpte ett par treningsski av en tidligere utøver til 500 kr, som glir bedre enn de fleste nye par jeg har hatt som jeg har betalt 5-6 tusen for. Så her er det mye penger å spare ICON_SMILE Kommer aldri til å kjøpe nye ski igjen.

Spennet er viktig, men det varierer jo litt på hvilket føre du skal gå på. Det er umulig å ha ett par som er bra på alle fører, men dette hadde jeg ikke tenkt noe på før jeg hadde nådd ett visst nivå. Men ett litt mjukere spenn og mjuke tupper er enklere å føre og enklere å lære seg å skøyte på for en som er forholdvis ny. Min favoritt innen skøyting er Madshus etter å ha prøvd veldig mange ski. Jeg vet ikke hvorfor, er noe med bredden på skien som gjør at den føles enklere å skøyte med. Men dette er nok smak og behag ICON_SMILE Lykke til med skikjøp. Kan nevnes at skikkelige staver hjelper utrolig mye også i forhold til tunge og myke billige kompositt staver, men det må du nesten se ann hva du får råd til.

Re: Hjelp til å velge skøyteski. [Re: eskval82] #2588003 12/01/2020 11:38
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Du vil merke forskjell. Spennet i en klassiskski er laget for å holde smøringa unna snøen når du har vekta jevnt fordelt og nedi snøen når du legger vekt på ei ski. Spennet i skøyteski er laget for at de kreftene du trykker ned gjennom foten fordeler seg best mulig. Ikke velg for stive ski som fersk, de er vanskeligere å føre og du vil føle dårligere kontroll om føret ikke er tipp-topp.
Kjøp staver som er ca 20 cm under kroppslengde eller 10 cm lenger enn det du trives med i klassisk. Jeg ville også kjøpt staver som er litt lette og har god pendel, jeg synes det har mye å si for følelsen.

Re: Hjelp til å velge skøyteski. [Re: eskval82] #2588036 12/01/2020 22:48
E
eskval82 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Takker for svar. Det Fischer paret fant eg nå i helgen på fjellet, skal ned igjen imorgen så har litt lyst å stikke innom å sjekke ut om dei ikke er for stive. Er det noen som har noe å si om disse og det andre paret eg linket til? Men skal trenge jo binding så da blir det vel fort 3.000,-!

Har vurdert brukt som det blir nevnt, men når eg har sjekket så har eg ikke funnet noe. Men skal en finne bra tilbud der, så bør en vel følge godt med. Kanskje heller ikke så bra nå midt i sesongen!

Re: Hjelp til å velge skøyteski. [Re: eskval82] #2588038 13/01/2020 06:28
E
eOpseth Offline
Ringrev
Ringrev
E
Det er lite snø i år, det er gode tilbud i mange butikker allerede - så verdt å sjekke der også.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Hjelp til å velge skøyteski. [Re: eskval82] #2588124 13/01/2020 21:50
E
eskval82 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Klart ikke å la vær, så gikk for det Fischer paret. Spenn og lengde passet meg bra, så tok sjansen. Men glemte å spørre om en ting i butikken. Siden eg ikke får prøvd skia før om eit par uker, kanskje lengre(lite med vinter i Bergen), så lot eg lagringsvoksen stå på. Vet at en skal skal ha lagringsvoks på om sommeren, men hvor lang tid må det gå mellom hver ski økt at en må legge på lagringsvokt på vinteren, eller må man ikke dette? Skia står lagret i garasjen, og der tipper eg temperaturen kan variere en del.

Re: Hjelp til å velge skøyteski. [Re: eskval82] #2588150 14/01/2020 08:55
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast
Du trenger ikke lagringsvoks. Sålematerialet UHMWPE kan ikke oksidere. Dette er en myte fra gamle dager og treski. Ikke hør på det Thomas Alsgaard forteller Jon Almaas, dersom skiene får grå såle er det pga skitt. Det går av med børsting/stålsikling/skirens/voksing.

Re: Hjelp til å velge skøyteski. [Re: boltzmann] #2588169 14/01/2020 10:38
Øyvind V Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: boltzmann
dersom skiene får grå såle er det pga skitt. Det går av med børsting/stålsikling/skirens/voksing.

Meget mulig du har rett. Men jeg spør likevel: Jeg hadde glidet skøyteski og sålen var blank og fin. Så gikk jeg en tur på ca. 20 km på ganske hardt og skarpt føre, med litt ploging på knallhard is helt avslutningsvis. Da jeg la skia i bilen så jeg at deler av sålen var grå. Dette kan umulig ha vært skitt? Jeg har trodd det betydde at voksen var slitt av?

Re: Hjelp til å velge skøyteski. [Re: Øyvind V] #2588172 14/01/2020 11:16
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Øyvind V
Meget mulig du har rett. Men jeg spør likevel: Jeg hadde glidet skøyteski og sålen var blank og fin. Så gikk jeg en tur på ca. 20 km på ganske hardt og skarpt føre, med litt ploging på knallhard is helt avslutningsvis. Da jeg la skia i bilen så jeg at deler av sålen var grå. Dette kan umulig ha vært skitt? Jeg har trodd det betydde at voksen var slitt av?
Det er mikrohår som reiser seg. Når du glider skiene legger mikrohårene seg, og etter å ha gått en tur er glideren slitt av som du opplever. Da reiser mikrohårene seg igjen, men det har ingenting med oksidering å gjøre og verken lagringsvoks eller varmeskap hjelper mot dette. Børsting hjelper derimot om du ikke gidder å legge på ny voks!

Re: Hjelp til å velge skøyteski. [Re: eskval82] #2588254 15/01/2020 10:54
ØysteinS Online
Veteran
Veteran
Jeg grubler litt på dette her. Voks trekker ikke inn i sålen, får man vite. Jeg har noen tjue år gamle SkiTrab Sintesi, med gjennomsiktig såle. Jeg vokset disse da de var nye, med rød Swix-voks, og rødfargen sitter igjen i sålen, tross steinsliping og sikling, og noen (få) års toppturbruk,

Mon tro om det kun er fargen som har diffundert inn i sålen, og ikke voksen?

Både jod og tomatsaus kan gjøre slikt i plastmaterialer, og så går det noen uker eller måneder så dunster det bort.

Re: Hjelp til å velge skøyteski. [Re: eskval82] #2588324 16/01/2020 07:25
sls Offline
Ringrev
Ringrev
Som kjemiutdannet, halvproff skismører kan jeg ihvertfall si at det er flere uriktige uttallelser vedrørende skisåler og skismørning i tråden her :-)

Re: Hjelp til å velge skøyteski. [Re: sls] #2588328 16/01/2020 08:09
Øyvind V Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Synes skismørning er fascinerende greier på mange vis. Jeg forstår fint lite av det, men det er jo litt spesielt at man kan ta en helt glatt ski, gni på litt voks av noe slag, og så PANG så har man plutselig masse friksjon mot underlaget. Det jeg lurer mest på er glider. Jeg smelter på voks, gnir over med strykejern, sikler, børster og rotorbørster. Og på gulvet ligger voksen jeg nettopp har smeltet på. Er det noe som blir igjen i skia?

Kan man samle opp det man skraper av, smelte til en klump og gjenbruke?

Re: Hjelp til å velge skøyteski. [Re: sls] #2588336 16/01/2020 08:59
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: sls
Som kjemiutdannet, halvproff skismører kan jeg ihvertfall si at det er flere uriktige uttallelser vedrørende skisåler og skismørning i tråden her :-)

Interessant. Argumentene for skismøring som vi får fra Tony Pölder og andre fra smøringsindustrien er jo bare "Jeg har rett og du tar feil". Svært få med naturvitenskaplig bakgrunn som argumenterer for at hydrokarbonder/glidvoks har noe som helst vekselvirkning med UHMWPE, eller at det i det hele tatt øker de hydrofobiske egenskapene til sålen. De som jobber med utvikling bør jo sitte på kunnskap, men de hører man jo ikke fra i debatten. Kan virke som om de bare velger strategien om å si at dette trenger du, og aldri imøtekomme argumentene til de som hevder at det er bortkastet. Det er jo heller ikke slik at man trenger kjemi/fysikk-utdanning for å få god glid på ski. Håndverk og erfaring er nok mye viktigere, men det er mye enklere å lage gode forklaringsmodeller med naturvitenskapelig bakgrunn.

https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:787974/FULLTEXT01.pdf

Re: Hjelp til å velge skøyteski. [Re: Øyvind V] #2588338 16/01/2020 09:10
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Øyvind V
Synes skismørning er fascinerende greier på mange vis. Jeg forstår fint lite av det, men det er jo litt spesielt at man kan ta en helt glatt ski, gni på litt voks av noe slag, og så PANG så har man plutselig masse friksjon mot underlaget. Det jeg lurer mest på er glider. Jeg smelter på voks, gnir over med strykejern, sikler, børster og rotorbørster. Og på gulvet ligger voksen jeg nettopp har smeltet på. Er det noe som blir igjen i skia?

Kan man samle opp det man skraper av, smelte til en klump og gjenbruke?
Selv om noe av glideren skulle bli tatt opp var sålen, er det likevel ingen automatikk i at dette skal redusere friksjonen mot snøen. Skisålen er i seg selv svært vannavvisende, det er ikke naturlige fibermaterialer vi har med å gjøre. Jeg mener at det er de som påstår at glider reagerer med skisålen som har bevisbyrden, og de har også bevisbyrden på at dette gir bedre glid om det skulle skje en reaksjon. I utgangspunktet ville jeg tro at grunnen til at glidvoks «funker», er at man får fjerna forurensing fra sålen og lagt ned mikrohår. Grunnen til at metning «funker» (om det funker), er at hver gang man glider går man også over med børste og får fjerna litt flere mikrohår. I så fall kunne man oppnådd det samme med å børste før hver skitur. Jeg er åpen for motargumenter, men det ser jeg aldri fra annet enn anekdoter og selgere av glider.

Re: Hjelp til å velge skøyteski. [Re: boltzmann] #2588355 16/01/2020 11:24
F
fredriks Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: boltzmann
Svært få med naturvitenskaplig bakgrunn som argumenterer for at hydrokarbonder/glidvoks har noe som helst vekselvirkning med UHMWPE

Nu var det länge sen jag läste om detta men jag fick i alla fall tag i bra information av folk med naturvetenskaplig backgrund som hade stor kunskap om materialet i dagens ski som forklarade hur glider interakterar med skisålen. Kommer inte ihåg detaljerna nu desverre men något sker iallafall i ytan på en ski når man varmer in glider.

Mättning och värmeskåp har jag för mig var rent tull däremot.

Re: Hjelp til å velge skøyteski. [Re: eskval82] #2588478 18/01/2020 10:59
H
Henrik S Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
H
Hva mener dere? At å glide ski ikke skal hjelpe på gliden?

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå