Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Stisykkel -> Ritt -> Dekk #2588330 16/01/2020 08:21
Go big Offline OP
3, 2, 1 Go
OP Offline
3, 2, 1 Go
Tenkte å delta på et par ritt til sommeren. Terrengsykkelrittet og UB.

Har en stisykkel som kommer til å bli brukt. Indre diameter på felgene er 28mm.

Hvilke dekk går man for til rittbruk på en slik sykkel?

Maxxis ikon 2.35?
Maxxis forekaster 2.35?
Maxxis Rekon 2.6? (er disse større enn minnion 2.5?)

Andre forslag?

Re: Stisykkel -> Ritt -> Dekk [Re: Go big] #2588331 16/01/2020 08:27
olechr Online
More than words
More than words
Kommer veldig an på føret. Er det litt sleipt/vått er jeg veldig happy med Forekaster 2.35 (ikke SpeedMaxx versjonen). De triller bra til å være såpass grove. Ved tørrere forhold blir det Rekon Race 2.35 for min del (kanskje Ikon 2.35 foran). Jeg så i fjor at ved å ha Forekaster og Rekon Race hadde jeg dekk til stort sett det meste av ritt/trening. (XC/Maraton)

Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.
Re: Stisykkel -> Ritt -> Dekk [Re: Go big] #2588333 16/01/2020 08:46
Go big Offline OP
3, 2, 1 Go
OP Offline
3, 2, 1 Go
Dekkene blir sikkert kun brukt en håndfull treningsturer og til disse rittene så jeg gidder ikke ha mange valgmuligheter... Alt ruller bedre enn minnion 2.5 jeg stort sett bruker.

Ruller forekaster greit på grus?
Når jeg hadde xc sykkel brukte jeg stort sett ikon 2.2 til alt i 5 år. En stisykkel gir jo litt flere muligheter til å kjøre i filler slike dekk, men Ikon 2.35 er kanskje sterkere og mer tilpasset hardere bruk?

Re: Stisykkel -> Ritt -> Dekk [Re: Go big] #2588342 16/01/2020 09:50
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Go big

Når jeg hadde xc sykkel brukte jeg stort sett ikon 2.2 til alt i 5 år. En stisykkel gir jo litt flere muligheter til å kjøre i filler slike dekk, men Ikon 2.35 er kanskje sterkere og mer tilpasset hardere bruk?

Husk at fordekket har mye mindre innvirkning på rullemotstanden enn bakdekket - du har mye mer vekt på bakdekket enn fordekket både på flat grusvei og spesielt i sittende klatring. Men fordekket har mye større effekt på grepet og tryggheten i svinger utfor.
Et grovere fordekk er derfor ganske så smart.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Stisykkel -> Ritt -> Dekk [Re: Go big] #2588351 16/01/2020 11:00
K
knutspeed Offline
Ivrig
Ivrig
K
Har kjørt TSR med Fast Trak, Ground Control, og Barzo. Samme foran/bak, bortsett fra en av gangene det var grisevått, da feiget jeg ut og kjørte Butcher foran. Kun punga med Barzo, og det var uflaks da jeg plukket opp noe spisst på et grusparti som ble sittende i dekket. Alle funka bra ellers.

Personlig mener jeg at 2.3 dekk er nok for TSR. Spørs jo på ambisjonsnivået, men det er såpass mye opp/ned og små akselrasjoner at lette hjul er hyggelig, ihvertfall på to runder. Blir det tørt i år ender jeg nok på Renegade 2.3, med forsterket utgave bak. Liker den nye varianten. Tilsvarer vel Ikon ganske bra. 130mm 29" stisykkel i år, har kjørt alt fra hardtail til 150mm stisykkel der. Rittfulldemper funka best mtp hvor lenge beina holdt.

Re: Stisykkel -> Ritt -> Dekk [Re: Go big] #2588405 16/01/2020 22:20
Sykkel-Petter Offline
Fersking
Fersking
Jeg har syklet ritt på Terreno MTB i år. Ingen punkteringer, godt grep og høy fart. Jeg vil kunne anbefale det dekket. https://www.vittoria.com/us/terreno-cross-country.html og de har det til god pris her: https://www.deporvillage.net/vittor...5p2NkQjH_okPG9xqMYmGxEFGw2RoCDI4QAvD_BwE

Re: Stisykkel -> Ritt -> Dekk [Re: Go big] #2588644 20/01/2020 11:08
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er også på utkikk etter et dekk jeg kan bruke når det er litt tørrere. Minion EXO TR 2,3 som jeg har i dag er konge når det er vått men ruller utrolig treigt når det er tørt og de er attpåtil blytunge.

Har hørt at Rocket Ron Speedgrip er både lett og har bra grep. Kan disse være et alternativ når det er tørt? Litt kjipt at de ikke finnes bredere enn 2,25 i 29 versjon da...

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Race face Next SL krank
Re: Stisykkel -> Ritt -> Dekk [Re: Go big] #2588781 21/01/2020 13:34
sanouka Offline
Besatt
Besatt
Jeg har de blå Rocket Ron på Htn. De er raske og har godt grep og funker bra på de raske barnålsstiene i nabolaget, men jeg ville aldri ha brukt dem i Østmarka og spes ikke på en stisykkel som inviterer til høyere fart. Til det blir de for spinkle.
Hva med Vittoria Mezcal? 2.35 TNT utgaven velger de jo å kategorisere som Trail/XC. Vekta på 740 g legger seg jo ganske fint inn midt i mellom tullelette XC dekk og tyngre bølledekk. Ser ut på mønsteret som om de kan finne på å rulle bra også.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Stisykkel -> Ritt -> Dekk [Re: olechr] #2588783 21/01/2020 13:39
sanouka Offline
Besatt
Besatt
Sitat: olechr
Kommer veldig an på føret. Er det litt sleipt/vått er jeg veldig happy med Forekaster 2.35 (ikke SpeedMaxx versjonen). De triller bra til å være såpass grove. Ved tørrere forhold blir det Rekon Race 2.35 for min del (kanskje Ikon 2.35 foran). Jeg så i fjor at ved å ha Forekaster og Rekon Race hadde jeg dekk til stort sett det meste av ritt/trening. (XC/Maraton)

Driver på å sette opp en Cotic Solaris som skal få 34 140mm gaffel og brukes til rask stisykling pluss litt downcountry på Ringerike Enduro sine stier. Hva tenker du om Recon Race rund baut? Eller ville du hatt noe annet i front. ofte tørt og fint og lite røtter her på baksiden av Nordmarka.

Re: Stisykkel -> Ritt -> Dekk [Re: sanouka] #2588787 21/01/2020 14:23
olechr Online
More than words
More than words
Sitat: sanouka

Driver på å sette opp en Cotic Solaris som skal få 34 140mm gaffel og brukes til rask stisykling pluss litt downcountry på Ringerike Enduro sine stier. Hva tenker du om Recon Race rund baut? Eller ville du hatt noe annet i front. ofte tørt og fint og lite røtter her på baksiden av Nordmarka.

Jeg kommer til å bruke Rekon Race foran og bak selv. Kjørte med det i fjor og det funket fint. Mulig Ikon på enkelte fører, men da fordi jeg har det.

Re: Stisykkel -> Ritt -> Dekk [Re: Go big] #2588788 21/01/2020 14:24
olechr Online
More than words
More than words
Sitat: Go big

Når vi testet en del dekk på grus i sommer så rullet det overraskende godt. Faktisk på høyde med flere dekk som ligger i kategorien allround dekk.

Re: Stisykkel -> Ritt -> Dekk [Re: Go big] #2588797 21/01/2020 17:19
sanouka Offline
Besatt
Besatt
Faen for en jungel det er i dekk, venner meg aldri til det. Recon Race 2.35 120 TPI EXO på 710 g er notert, men så dukker gamle ardent opp i en race utgave noen gram tyngre, men i 3C Maxspeed utgave ikke bare DUAL og i 2.35. Bør jo være aktuelle til mitt tenkte bruk siden jeg bare skal bølle rundt med raske dekk og ikke drive på med ritt på stål HTn. Recon race bak og Ardent race i front kanskje.....

Redigert av sanouka; 21/01/2020 17:21.

Re: Stisykkel -> Ritt -> Dekk [Re: Go big] #2588801 21/01/2020 17:56
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Olechr, hvor mener du Ardent Race står seg i forhold til rekon race, forkaster og ikon?

- Stefan
Re: Stisykkel -> Ritt -> Dekk [Re: sanouka] #2588812 21/01/2020 20:39
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sanouka
Jeg har de blå Rocket Ron på Htn. De er raske og har godt grep og funker bra på de raske barnålsstiene i nabolaget, men jeg ville aldri ha brukt dem i Østmarka og spes ikke på en stisykkel som inviterer til høyere fart. Til det blir de for spinkle.
Hva med Vittoria Mezcal? 2.35 TNT utgaven velger de jo å kategorisere som Trail/XC. Vekta på 740 g legger seg jo ganske fint inn midt i mellom tullelette XC dekk og tyngre bølledekk. Ser ut på mønsteret som om de kan finne på å rulle bra også.

Jeg tenkte forsåvidt det samme om RoRo idet jeg skrev innlegget.Husker de fra da jeg syklet mer ritt og da synes jeg de var altfor glatte på stier.

Vingler veldig mellom Mezcal og Barzo. Men når det skrives såpass mye positivt om Recon Race så klarer jeg ikke helt å bestemme meg enda. Ole, kan du si noe om gummiblandingen i Vittoria dekka kontra Maxxis? Hvilken av de har den mykeste gummien?

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Race face Next SL krank
Re: Stisykkel -> Ritt -> Dekk [Re: Stefan77] #2588848 22/01/2020 08:13
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Stefan77
Olechr, hvor mener du Ardent Race står seg i forhold til rekon race, forkaster og ikon?

Ardent Race er dekket til Schurter. Det er nok nærmest Rekon Race og Ikon av disse, men ruller nok kanskje enda lettere. Små knaster med stor avstand gjør at det vil pakke seg mindre enn Ikon.

Øyvind Aas
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Stisykkel -> Ritt -> Dekk [Re: sykkeloyvind] #2588881 22/01/2020 13:16
olechr Online
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind

Ardent Race er dekket til Schurter. Det er nok nærmest Rekon Race og Ikon av disse, men ruller nok kanskje enda lettere. Små knaster med stor avstand gjør at det vil pakke seg mindre enn Ikon.

Nå tar du vel feil? Kan ikke si jeg har sett Nino har brukt noe annet enn Rekon Race, Aspen og det nye dekket som ser ut som et slags Aspen i stor størrelse på lang tid.

Ardent Race har jeg ikke brukt på lenge. Blir som et Ikon som er litt tyngre (litt høyere knaster) uten at jeg føler det gir så mye bedre grep. Brukte Ardent Race foran og Ikon bak en stund. Selv liker jeg Rekon Race bedre.

Redigert av olechr; 22/01/2020 13:20.

Re: Stisykkel -> Ritt -> Dekk [Re: erijon] #2588882 22/01/2020 13:19
olechr Online
More than words
More than words
Sitat: erijon

Vingler veldig mellom Mezcal og Barzo. Men når det skrives såpass mye positivt om Recon Race så klarer jeg ikke helt å bestemme meg enda. Ole, kan du si noe om gummiblandingen i Vittoria dekka kontra Maxxis? Hvilken av de har den mykeste gummien?

Det med dekk har jo mye med hva du blir vandt til. Jeg liker Maxxis/Schwalbe og Specialized gummien bedre på vått enn Vittoria. Vittoria Barzo synes jeg er et skikkelig bra dekk på våt skogsbunn/sand/gjørme uten for mye røtter og svaberg. Rekon Race er i en helt annen liga når det kommer til rullemotstand på testene vi drev med i våres.

Re: Stisykkel -> Ritt -> Dekk [Re: olechr] #2588886 22/01/2020 13:49
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind

Nå tar du vel feil? Kan ikke si jeg har sett Nino har brukt noe annet enn Rekon Race, Aspen og det nye dekket som ser ut som et slags Aspen i stor størrelse på lang tid.

Ardent Race har jeg ikke brukt på lenge. Blir som et Ikon som er litt tyngre (litt høyere knaster) uten at jeg føler det gir så mye bedre grep. Brukte Ardent Race foran og Ikon bak en stund. Selv liker jeg Rekon Race bedre.

Ja, jeg leste og trodde jeg skrev Aspen Race - det er vel kanskje ikke ute ennå, men er forventet å være det dekket Schurter og Courtney har syklet på.
Ardent Race er selvfølgelig et kraftigere dekk enn disse andre. Jeg syklet også mye med Ikon bak og Ardent Race foran i etapperitt med mye stein.

Øyvind Aas
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Stisykkel -> Ritt -> Dekk [Re: Go big] #2589440 28/01/2020 10:31
sanouka Offline
Besatt
Besatt
Ardent race blir vel ikke bare kneppet mer bøllete enn Rekon race. Det blir vel også litt mer grippy pga 3C blandinga selv om den skulle være i maxxspeed utgaven?

Re: Stisykkel -> Ritt -> Dekk [Re: Go big] #2589543 29/01/2020 11:14
Go big Offline OP
3, 2, 1 Go
OP Offline
3, 2, 1 Go
Bontrager XR2 2.4 finnes det ikke lengre?

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå