Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kjøkkenventilator som resirkulerer lufta #2587346 05/01/2020 09:27
I
ijustpop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Noen som har gjort research på kjøkkenventilatorer som resirkulerer luften i det siste?

Har et stort fellesrom med kjøkken og stue. Bygård fra 1920 og ingen luftekanal. Kjøkkenet er vårt primære oppholdsrom og jeg er glad i å lage mat, så en bra og stillegående vifte er viktig for livskvaliteten. Den skal henge på veggen og må kunne brukes under gasstopp.

Bosch har noen i sin toppserie som ser bra ut til ca. 15 000. F.eks denne: https://www.elkjop.no/product/hvite...-accentline-serie-8-ventilator-dwk98ps69
Meget bra spesifikasjoner med lavt støynivå og sensorer som måler antall partikler i lufta og justerer viftehastigheten deretter.

Selger på Elkøp mente at denne var bra, men at den ble enda bedre med et plasmafilter til 5000. Plasmafilteret produserer av Witt.

Men utover denne oppgraderingen med plasmafilter så fulgte det med alt jeg trengte.

På nettsiden til Elkjøp (og Bosch) så ser det ut til at man må kjøpe filter i tillegg. Enten mer 'standard' kullfilter til ca 1500 eller f.eks denne Clean Air-modulen med store kullfiltre til 3500: https://www.elkjop.no/product/hvite...ch-cleanair-resirkuleringssett-lz10axc50

Jeg er forvirra!

Derfor - noen som har sjekket ut ulike alternativer for kjøkkenventilatorer i det siste?
Noen som har plasmafilter? Skal kunne brukes i minimum 10 år før det må byttes, mens kullfilter må byttes minst årlig.

Re: Kjøkkenventilator som resirkulerer lufta [Re: ijustpop] #2587348 05/01/2020 10:48
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Vi har hatt omluft i forrige bolig. Aldri igjen. Det er det største mannskiten i historien. Jeg ville heller satt himmel og jord i bevegelse og fått ordnet en kanal til ventilatoren koste hva det koste vil. Eventuelt bygge om kjøkkenet så man får ventilator på yttervegg. Spesielt hvis dere lager mye mat.

Omluftsventilatorer egner seg best et sted hvor man lager middag et par tre ganger i uken til en eller to personer, og ellers spiser man ute eller varmer opp mat. Jeg har ikke vært borti de store filtrene som koster en arm og en fot, men vanlige kullfiltre må byttes minst 4 ganger i året hvis man lager normalt med mat. Hvis det lages mye mat vil jeg anta at man må bytte annen hver måned om ikke oftere. Selv med kullfilter synes jeg det fungerer dårlig med omluft, men det er klart mye bedre enn ingenting. Det blir matlukt i hele kåken, også med kullfilter. Man blir jo vant til det og merker ikke stort til det selv før man har vært fire uker på ferie og kommer hjem igjen.

Det plasmafilteret baserer seg på ionisering av luften. Ionisering skaper o3, og er noe du bør sky som pesten. Produsentenes markedsføringsavdeling mener o3 ikke er farlig for mennesker, mens forskere mener det er farlig, så da får folk bestemme selv hvem de vil tro på. Men det er ingen tvil om at ionisering fungerer når det gjelder å fjerne lukt.

Re: Kjøkkenventilator som resirkulerer lufta [Re: ijustpop] #2587364 05/01/2020 17:09
I
ijustpop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Kanal ut er selvfølgelig å foretrekke, men en kanal ut vil ødelegge for den naturlige ventilasjonen i hele oppgangen. Og bygget er gullistet hos Riksantikvaren.

De beste, nye ventilatorene omluft -skal- være like bra som kanal ut. (men jeg ville uansett alltid valgt kanal ut om jeg hadde hatt muligheten.)

Takk for info om ionisering av O3! Absolutt noe jeg skal lese meg opp på.

Re: Kjøkkenventilator som resirkulerer lufta [Re: ijustpop] #2587369 05/01/2020 18:22
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Gruppeløs :p
Kjenner meg igjen her. Har selv bodd i gullistet bygård og i overkant glad i å lage mat. Vår var en fritthengende vifte fra Siemens, over øy. Støy med og uten kullfilter var to helt forskjellige ting, hvor kullfilteret dro opp lydnivået signifikant. Så her tenker jeg, i den grad det er mulig, demonstrasjon i butikk. Hvis ikke, suck it up, og nyt resultatene

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Kjøkkenventilator som resirkulerer lufta [Re: Kodo] #2587372 05/01/2020 19:13
I
ijustpop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Sitat: Kodo
Kjenner meg igjen her. Har selv bodd i gullistet bygård og i overkant glad i å lage mat. Vår var en fritthengende vifte fra Siemens, over øy. Støy med og uten kullfilter var to helt forskjellige ting, hvor kullfilteret dro opp lydnivået signifikant. Så her tenker jeg, i den grad det er mulig, demonstrasjon i butikk. Hvis ikke, suck it up, og nyt resultatene

Ja, min erfaring er også at ventilatorer med kullfilter støyer noe mer, men det er også vifter med kanal ut som støyer helt vilt! (Alle Rørosviftas modeller jeg har hørt støyer helt sjukt mye). Her er min erfaring at ventilatormodell har mer å si enn avtrekk ut/omluft.

Men plasma-filter og avanserte resirkuleringssett som dette: https://www.elkjop.no/product/hvite...ch-cleanair-resirkuleringssett-lz10axc50
skal ifølge markedsføringen senke støynivået betraktelig.

Ja, jeg skal ta meg en tur innom alle kjøkken-kjedene og teste i løpet av uka. Har testet ulike modeller i to Elkjøp-sjapper og det er STOR forskjell på støyen.

Redigert av ijustpop; 05/01/2020 19:13.
Re: Kjøkkenventilator som resirkulerer lufta [Re: ijustpop] #2587566 07/01/2020 17:56
A
AndreasLie Offline
Entusiast
Entusiast
A
slenger inn et raskt spm i samme kategori. Har hus fra 2009 hvor vi har byttet ventilatoren nå. Den forrige var kun omluft og har tenkt til å få lagt rør over loftet og ut til den nye. Hvordan vil dette påvirkes av ventilasjonen som er ellers i huset (flexit aggregat på loftet)? har en ventil midt i rommet, men det er vel tilluft og ikke avtrekk?

Re: Kjøkkenventilator som resirkulerer lufta [Re: AndreasLie] #2587575 07/01/2020 20:03
M
Marøder Offline
Avhengig
Avhengig
M
Her må du bare teste. Hus fra 09 er sikkert ganske tett. Får du problemer når du fyrer i ovnen med at røyk slår inn i huset mens vifta er på, må du gjøre tiltak. Finnes noen sensorer som kan plasseres i kjøkkenvifte som kan trigge ekstra tilluft ved bruk av vifte. Funker ikke det, kan man lage en vanlig ventil i veggen på kjøkkenet som man har åpen under matlaging.

Re: Kjøkkenventilator som resirkulerer lufta [Re: Marøder] #2587679 08/01/2020 17:48
A
AndreasLie Offline
Entusiast
Entusiast
A
takk for svar. Får nok bare finne fram hullsaga og kjøre på og evt sette inn ventil etterpå ICON_SMILE

Re: Kjøkkenventilator som resirkulerer lufta [Re: ijustpop] #2587749 09/01/2020 10:03
I
ijustpop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Jeg har nå vært en runde innom kjøkkenleverandører:

- Alle anbefaler Rørosvifta
- Alle selger mest av Rørosvifta
- Nesten ingen modeller utstilt
- Veldig liten kunnskap, men alle sier også at hvis røret som fører lufta ut er mer enn 2-3m og har vinkler så er det bedre å gå for et moderne kullfilter.
- Disse CleanAir-modulene med store kullfilter er en betydelig oppgradering.

Og siden EL/hvitevarekjeden sjelden har de dyrere modellene inne så må jeg nok gå etter specs.

Jeg kommer nok til å gå for en toppmodell fra Bosch/Siemens evt. Miele hvor viftehastigheten styres av en sensor som måler partikler i lufta.

Interessant at alle anbefaler Rørosvifta. Har vært en del borti disse og uten unntak så støyer de helt ekstremt.

Re: Kjøkkenventilator som resirkulerer lufta [Re: ijustpop] #2587780 09/01/2020 11:54
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Har ei sånn fra røros. Bruker den med kullfilter i påvente av en potensielt større jobb med taket. Den støyer mye og gjør en sånn passe middels jobb med os. Vil tro den finnes bedre ting der ute, men fin er den ICON_SMILE

- Stefan
Re: Kjøkkenventilator som resirkulerer lufta [Re: Stefan77] #2587783 09/01/2020 12:23
I
ijustpop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Sitat: Stefan77
Har ei sånn fra røros. Bruker den med kullfilter i påvente av en potensielt større jobb med taket. Den støyer mye og gjør en sånn passe middels jobb med os. Vil tro den finnes bedre ting der ute, men fin er den ICON_SMILE

Ja, det er nok en del av greia. Røros kan leveres i alle mulige farger og former å tilpasses de aller fleste kjøkken.

Re: Kjøkkenventilator som resirkulerer lufta [Re: ijustpop] #2587984 11/01/2020 20:47
o-five Offline
Avhengig
Avhengig
Etter hva jeg har blitt fortalt på Kvik Skøyen, er det CleanAir som gjelder.
Har selv bestilt Siemens koketopp med avtrekk etter butikksjefens anbefaling.
Disse filterne ser helt annerledes ut enn de gamle kullfilterne, mer som et luftfilter til bil.
Vil tro at støyen reduseres også pga mindre motstand i filteret.
Siemens er jo storebroren til Bosch og skal ha noe bedre spec.

Surfin' the turf
Re: Kjøkkenventilator som resirkulerer lufta [Re: ijustpop] #2588050 13/01/2020 08:38
HeavyDude Offline
Besatt
Besatt
Det som er kritisk viktig med vifter uten kanal, er at den er dimensjonert for rommet den skal fungere . Er den for svak, blir fettet blåst ut i rommet igjen, har jeg blitt forklart .

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Kjøkkenventilator som resirkulerer lufta [Re: ijustpop] #2588180 14/01/2020 12:34
I
ijustpop Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Etter å ha besøkt 3 ulike Elkjøp forretninger, 5 kjøkkenforhandlere nede på Skøyen, samt den avgjørende turen til BSHs showroom for å klå på Siemens, Bosch, Gaggenau og Neff-modeller så falt valget på:

Toppmodellen til Bosh med CleanAir modul (ikke regenerebart - skal visstnok være 0,5% mer effektive de som må byttes ut hvert år).

Denne her: https://www.bosch-home.no/produktli...on-technicalspecs/Togglebox=-1498455515/

Denne modellen er det ingen som hadde utstilt, men i BSHs showroom hadde de modellen som er hakket rimeligere inne og betjening og feelingen var bra. En fordel med denne - kontra Siemens sin iQ700 modell var at betjeningen ikke er helt øverst på vifta. Har gass og må montere vifta 15cm høyere enn det man kan med induksjon.Toppmodellen til Siemens har litt mer kapasitet, men det støyer også hakket mer, og jeg likte utseende og "feelingen" på Boschen litt bedre. I følge BSH så er Siemens hakket mer "design-orienterte" en Bosch. Neff har ofte et litt mer røft design.

Kanskje aller mest imponerende var at specsa på støy stemte! Testet mange vifter med desibelmåler og de oppgitte nivåene stemmer faktisk bra.
41db på laveste hastighet på vifta jeg kjøpte. Den jeg har i dag ligger på nærmere 60db på laveste hastighet (Polsk "design"-sak kjøpt av gjerrigknarken som bodde i leiligheten tidligere. Stoor forskjell!

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå