Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 13 av 13 1 2 11 12 13
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2566427 26/07/2019 08:37
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
Da denne tråden ble startet, var det kun unntaksvis at landeveissykler hadde både skiver, god dekklaring, vibrasjonsdemping og stabil geometri. Nå er det i ferd med å bli standard, selv for de smekreste klatre- eller aero-racere, om det så er amerikanske, tyske, sveitsiske eller italienske. Med god grunn.

En mengde 2020-modeller kunne blitt nevnt, men noen er mer allsidige enn andre og fortjener å bli trukket frem. Blant dem er den splitter nye Trek Domane.

CyclingTips: 2020 Trek Domane goes all-in on all-road versatility

Med dekklaring for opptil 38 (!) mm, oppdatert IsoSpeed, festepunkter, smarte detaljer som lagringsrom i underrøret, og ingen pressfit, er dette en sykkel etter mitt hjerte. Her er det all road, all the way. Ingen tar betegnelsen gravel bike i sin munn, men denne vil takle det groveste underlag de fleste landeveissyklister ferdes på, sommer som vinter, samtidig som den er rask og responsiv på landeveien. Litt tyngre enn forgjengeren, men enda mer kapabel og aerodynamisk. Som Trek sier: Though we've added features for adventure riding, Domane was born a race bike and is still a race bike.

Den obligatoriske introduksjonsvideoen:

Trek: Domane

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2566448 26/07/2019 15:55
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Forvirrende vekt, 8,17 kg med Red AXS og pedaler, eller uten pedaler? Gran Fondo oppgir for øvrig 8,3kg.
F.eks. Tarmac SL6 disc toppmodellen med DA Di2 ligger på 6,58kg i samme størrelse, uten pedaler.

Jeg tenker at Trek med dette posisjonerer Domane som en ikke-rittsykkel, alternativt en for flatere ritt (hvor de vel heller burde bruke Madone)/brosteinsklassikere.

Create the problem and sell the solution
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: DuffMcShank] #2566457 26/07/2019 18:00
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
Sitat: DuffMcShank
Forvirrende vekt...

Det er åpenbart ikke vekt Trek har prioritert, nei. Begynner å bli tungt.

Vekt på komplette sykler og rammesett ifølge Trek finner du på den amerikanske hjemmesiden.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2566492 26/07/2019 21:43
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Jeg skjønner bare ikke hvordan diffen på AXS- og DA Di2-utgavene kan være så stor. Trek oppgir de til hhv. 8.17kg og 7,78kg. Diffen på gruppesettene er ca. 129 gram.
I tillegg er i følge nettsidene AXS-utgaven speccet med det lettere hjulsettet Aeolus XXX 2 Disc, som er 28mm dype karbonhjul på 1380 gram, men den er avbildet og testet med Aeolus XXX 4, som er 47mm dype karbonhjul på 1455 gram. DA Di2-utgaven er speccet med Aeolus XXX 4 på nettsidene til Trek.

Mao. burde AXS-utgaven vært ca. 54 gram tyngre enn DA Di2-utgaven hvis specs er korrekte, kanskje litt mer pga. ev. tyngre kranklageradapter, men en forskjell på 400 gram virker voldsomt.

Uansett, som tidligere sagt virker dette mer som en konkurrent til Specialized Roubaix o.l. og generelt for tur-/amatørsegmentet enn som en konkurransedyktig allround-rittsykkel for proffene. Ikke at det er noe galt i det, men oppfatter den nye modellen som en reposisjonering av Domane.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: DuffMcShank] #2566497 26/07/2019 22:07
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
...som tidligere sagt virker dette mer som en konkurrent til Specialized Roubaix o.l. og generelt for tur-/amatørsegmentet enn som en konkurransedyktig allround-rittsykkel for proffene.

Det kan nok stemme, ja, og det er i så tilfelle i tidens ånd og en meget god ting for dem av oss som ikke er proff ICON_SMILE

Samtidig rapporterer flere at sykkelen også er tiltenkt brosteinsrittene, som du nevner, og dermed vil konkurrere bl.a. mot Roubaix, som du også peker på.

Ser for øvrig at geometrien er videreført fra forrige generasjon med H3, og at man må velge Pro-versjonen for H1.5. Da får man kjøregenskaper som standard Domane, men sittestilling nær Madone.

Klippet fra CyclingTips:

On average, stack dimensions are about 4.5cm lower on the Pro Endurance Domane models than the regular ones.

The Pro Endurance Domane will only be offered through Trek’s Project One custom program, and only down to the 54cm frame size (since it’s a geometry that was developed for the team’s cobbled classics riders, all of whom are taller in stature).

Endringene som Domane har gått gjennom de siste generasjonene kan gjerne sees som en naturlig utvikling fra tradisjonell komfortracer til moderne blandeveissykkel, slik Øyvind beskriver i innledningen til Test av racere med ekstra dekklaring.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2575723 20/09/2019 18:53
J
Jamez Online
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Nye Orbea Orca OMX bør vel være med som nominert til beste allsidige landeveissykkel.
Kun skivebrems, helintegrert cockpit, fokus på allsidighet og komfort, aeroelementer, romslig klaring til 32mm dekk. Og syns den ser riktig bra ut ICON_SMILE

https://cyclingtips.com/2019/09/orbea-orca-omx-first-ride-review-an-n1-killer/

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2575733 21/09/2019 04:45
H
Havre Online
Ringrev
Ringrev
H
Kunne like gjerne kalt den Orbea Roadmachine.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Havre] #2575793 22/09/2019 09:11
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
Sitat: Havre
Kunne like gjerne kalt den Orbea Roadmachine.

Nå mistenker jeg at du igjen tenker på hvor grusomt fæle og kjedelige du synes de er ICON_SMILE men om du har en dypere tanke bak, er jeg delvis enig og delvis uenig.

Da jeg kikket på Roadmachine i 2017, slo det meg at kombinasjonen av senkede setestag for stivhet/vibrasjonsdemping, god dekklaring med skiver, geometri justert i retning av stabilitet, og aerodynamisk utforming av rørene, måtte være en vinnerformel. Roadmachine var en pionér, men det er åpenbart at nettopp denne kombinasjonen nå har etablert seg som en standard også for mer rendyrkede rittsykler, om enn stabilitet vektlegges forskjellig. Jeg er ikke uhildet, men mener at BMC bør få fortjent kudos for å ha vist vei.

Når det er sagt, er baskiske Orca OMX og sveitsiske Roadmachine til en viss grad forskjellige dyr. Har sett nærmere på OMX rent geometrisk her.

Jeg er forresten spent på om denne tråden overlever nå som det meste av allsidigheten vi etterspurte i 2017 i høy grad er blitt standard for alt fra rittsykler til de groveste blandeveissyklene, om enn med varierende egenskaper.

OMX er nær ytterpunktet i retning aggressiv landeveissykkel. Det er lett å tenke at det andre ytterpunktet må være en fulldempet blandeveissykkel, som Niner MCR 9 RDO.

Er dette en terrengsykkel med bukkestyre eller en landeveissykkel med terrengdemping? Australske CyclingTips sier nei, det er ingen av delene.

CyclingTips: First ride: Niner's MCR full suspension gravel bike

Vedlegg
Orbea Orca OMX vs BMC Roadmachine.jpg (343.35 KB, 1834 nedlastinger)
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2575829 22/09/2019 17:24
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: Sepeda
Jeg er forresten spent på om denne tråden overlever nå som det meste av allsidigheten vi etterspurte i 2017 i høy grad er blitt standard for alt fra rittsykler til de groveste blandeveissyklene, om enn med varierende egenskaper.

I så fall hinter jeg om at Aeroad lanseres i ny modell i neste ukes VM, allerede brukt og fotografert i helgens ritt. Sier litt om hvor stor reklameeffekt MVDP har at de både kuttet sponsing av Katusha til fordel for conti-laget hand og antakelig utsatte lansering fra TdF til VM for å få han på en seier på "første" forsøk.

Større rørprofiler og integrert kabelføring.

Redigert av DuffMcShank; 22/09/2019 17:26.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2575831 22/09/2019 17:43
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Var vel på høy tid med en oppdatering der. Med det mener jeg ikke at det er noe feil med den nåværende (aldri prøvd den selv) bare at den har overlevd i mange år uten noe stor oppdatering.

Selger: SRAM RED AXS Front Derailleur (ubrukt)
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2575857 22/09/2019 21:26
H
Havre Online
Ringrev
Ringrev
H
Ikke noe dypere enn at jeg synes Orbea’n ligner en Roadmachine. At jeg synes Roadmachine designmessig er kjedelig er en personlig greie, kritikk hadde jeg gitt Orbea selv om de hadde «kopiert» en sykkel jeg hadde likt. Synes et firma som Orbea burde klare å skille seg litt mer ut - selv om det blir vanskeligere og vanskeligere for alle. Hadde Rose eller et slikt merke «kopiert» BMC hadde det vært mer forståelig i mine øyne.

Mulig det er litt ekstra sårt fordi jeg historisk sett alltid har likt Orbea bedre enn feks BMC. Og at det er et merke jeg fort kunne ha kjøpt neste gang, men nå hadde jeg heller kjøpt originalen - altså BMC (det hadde jeg selvsagt ikke gjort ICON_WINK ). Så enig i at BMC skal ha litt kudos for å skapt et stilikon selv om jeg personlig ikke liker ikonet. Mange har tydeligvis en forkjærligheten til kjedelige eller evt rene (den positive versjonen) linjer.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Havre] #2575864 23/09/2019 05:58
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
ICON_SMILE

Helt hemmelig og mellom oss, kan jeg si at jeg valgte Roadmachine ikke p.g.a. utseendet, men fordi jeg hadde tro på at den rent funksjonelt ville gi maksimal sykkelglede akkurat for meg. Det er et personlig valg som ville vært mye vanskeligere i dag enn det var i 2017.

Når det er sagt, er jeg også svak for vakre sykler. Vet at du liker belgiske Ridley, og det gjør du rett i. Tenkte på det da jeg nylig så denne:

Bikerumor: Ridley Kanzo gravel bikes on Speed or Adventure, plus Helium SLX Disc road bike

I en ideell verden ville jeg satt opp denne Helium'n med Campagnolo-gruppe, og hjul med ingen eller helt dempede dekaler, slik at rammesettet alene kom i fokus. Da har vi en riktig så lekker sykkel i mine øyne, om enn med så mye bling-bling og gull at den går enkelte italienere en høy gang ICON_LAUGH Man behøver ikke alltid være beskjeden og minimalistisk.

Ridley har i det hele tatt flere modeller som fortjener en plass i tråden. I samme artikkel som jeg linker til over, er de nye Kanzo-modellene omtalt. En videreutvikling av X-Trail som i sin tid fikk så mye ros i Landeveis klassiske test av syv eventyrsykler. Interessant at Ridley tilbyr den i flere versjoner, herunder spenstige Speed og grovere Adventure. At Kanzo først (?) kom som el-sykkel, skal jeg forbigå i taushet.

Ridley: Kanzo Speed

Ridley: Kanzo Adventure

...I så fall hinter jeg om at Aeroad lanseres i ny modell i neste ukes VM, allerede brukt og fotografert i helgens ritt.

Se der! Dette er en nyhet som vil få mye omtale på forumet, vil jeg tro. Ser meget bra ut. Og dekklaringen ser ut til å være generøs.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2575995 23/09/2019 18:27
H
Havre Online
Ringrev
Ringrev
H
Har litt ambivalent forhold til Ridley. Noah SL’n kjøpte jeg fordi jeg fikk en på grensen til latterlig god pris samt at når man er nesten 2m er utvalget litt mer «tilfeldig» hvis man leter etter noe på tilbud. Så har designet vokst på meg siden og spesielt noe av retro-lakken på Noah SL/aero er heftig. Dessverre har jeg ikke slik lakk selv. Helium er ikke helt min stil, men synes den har litt særpreg (litt retro hele ramma) og det samme med Fenix. Personlig hadde jeg aldri kjøpt Helium eller Fenix basert på design.

Som nevnt tidligere blir det vanskeligere og vanskeligere å skille seg ut. Har ingen problemer med å innse det. Men jeg synes litt av poenget i «premium-markedet» er å ha et design man kjenner igjen. BMC kjenner man igjen selv om det ikke er min stil. Ridley, Look, delvis Trek, Eddy Merckx (selv om også er Ridley nå) etc er andre merker jeg personlig synes har klart å ha en egenart. Jeg liker sykler ikke alle liker. Look feks som jeg i utgangspunktet ikke liker vokser mer og mer på meg ettersom andre bare ligner mer og mer på hverandre.

Redigert av Havre; 23/09/2019 18:28.
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2577029 30/09/2019 18:18
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt

Trek Daemon: Aero Gravel

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2577044 30/09/2019 19:51
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Det der ser både grumsomt og fantastisk ut på samme tid :-)

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Gråstein] #2577061 01/10/2019 05:32
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
+1

Den dag Batman begynner med gravel, blir det utvilsomt på Trek Daemon.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Gråstein] #2577163 01/10/2019 13:10
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Gråstein
Det der ser både grumsomt og fantastisk ut på samme tid :-)

Enig, men jeg elsker det. Ligner jo ved første øyekast på en Madone. Skal innrømme at de første sekundene jeg stirret på bildet, så trodde jeg at vi så på en Madone-2020. Var første når jeg leste neste kommentar at jeg la merke til grusdekkene =]

Selger: SRAM RED AXS Front Derailleur (ubrukt)
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: vviz] #2577214 01/10/2019 21:36
bsmell Online
Entusiast
Entusiast
Er sykkelen enorm eller er setet lite? ICON_GRIN

Bjørn
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2579902 20/10/2019 08:28
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
Parallelt med allsidigheten som vi liker i denne tråden, har vi de siste årene sett stadig flere modeller med senkede setestag blant de fleste typer bukkestyresykler. Fenomenet er grundig diskutert, og fordelene og ulempene burde være velkjente, men hvor utbredt er egentlig senkede setestag?

Britiske Road.cc har i samarbeid med den nyttige ressursen 99 Spokes nettopp lagt ut en artig omtale av både design og utbredelse i de forskjellige årsmodellene, fra 2015 til det vi hittil har sett av 2020-modeller:

Road.cc: The dropped seat stay trend: Aero? Comfort? Or just a gimmick?

Ikke overraskende blir skiver - eller rettere sagt fraværet av felgbremser - pekt på som en del av bakgrunnen for fremveksten:

...Road bikes with dropped seat stays and rim brakes can be found, but we do see a much stronger correlation between dropped seat stays and disc brakes. Frame designers may be afforded greater flexibility in the positioning of the seat stays when they don’t need to accommodate a rear rim brake mount.

Fortsatt er altså tradisjonell design av trianglene dominerende, vel og merke i henhold til tallene fra 99 Spokes ICON_SMILE , men senkede setestag synes å ha kommet for å bli.

Som David Arthur oppsummerer:

...In a market where the designers are chasing the same goals and limited by the same rule book, there are only so many avenues bike designers can explore. It seems the dropped seat stays achieves the desired increased comfort and less tangible aerodynamic improvement, and as a result, are here to stay.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2588111 13/01/2020 18:07
Sepeda Online OP
Kaffi a gitt
OP Online
Kaffi a gitt
Mens Øyvind i Landevei identifiserer trender for 2020 som gleder tilhengere av allsidige doninger, som f.eks. lettere skivebremssykler, bredere dekk og slangeløst som den nye normalen..

[Linket bilde fra image-cdn.landevei.no]
Landevei: Utstyrstrender for 2020. Hva kommer og hva forsvinner?

...gir James Bracey i Cycling Weekly rett og slett full pott, i hvert fall for meg:

[Linket bilde fra media.giphy.com]
Cycling Weekly: Top Cycling 2020 Tech Trends

Side 13 av 13 1 2 11 12 13

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå